electroforming / sähkömuovaus

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
gorimbaud
Oikea käyttäjä:Olen
Lasku:18
electroforming / sähkömuovaus

Post by gorimbaud » Wed Feb 03, 2016 18:49

Hei,
tämä on ensimmäinen viestini tällä foorumilla! Teen kumppanini kanssa koruja eri tekniikoin ja omistamme yhdessä pienen Etsy-putiikin, ja olen viime aikoina kiinnostunut lähes pakkomielteisesti electroforming-tekniikasta, joka on ainakin amerikkalaisten koruntekijöiden suosiossa. Kaikki DIY-artikkelit tästä tekniikasta ovat hyvin USA-painotteisia ja suosivat lähes poikkeuksetta Rio Grande -nettikaupassa myytäviä Midas-merkkisiä elektroformaustarvikkeita - en voi kuitenkaan tilata tästä kaupasta electroforming solutionia Suomeen, sillä se sisältää haitallisia aineita joita ei tahdota valtameren yli postittaa. Olen varma, että Suomessakin täytyy olla electroforming-harrastajia, joten päätin kysellä täältä, olisiko kellään kokemusta ko. tarvikkeiden hankinnasta?
FreakyMike
hamstraa hopeahelmiä

Re: electroforming / sähkömuovaus

Post by FreakyMike » Thu Feb 04, 2016 0:30

En ole harrastanut elektoformausta "ominpäin", joten en voi valitettavasti auttaa siinä hankinta-asiassa, mutta tekniikkaa on tietääkseni käytetty ihan yleisesti suomalaisissa korualan kouluissa, joten ihme jos nesteitä ei löydy suomestakin. Kysessähän on periaatteessa vain yksi versio eletrolyysistä, mutta kappaletta pidetään nesteessä pitempään kuin tavallisen kuparoinnin/galvanoinnin yhteydessä. Tuolla oli jotain juttua elektrolyysitarvikkeista jne. http://www.kotiverstas.com/keskustelu/i ... ic=16759.0

Yksi yleinen elektroformaustekniikka opiskeluaikana oli veistellä jonkinlainen korumalli vahasta ja se maalattiin sähköä johtavalla hopeapitoisella maalilla. Malli roikkui elektrolyysinesteessä pienen metallilangan varassa kunnes sen pintaan oli muodostunut noin millin paksuinen kuparikerros. (Asentoa piti välillä vaihdella, jotta tulisi mahdollisimman tasapaksu metallikerros joka kohtaan) Sen jälkeen koru otettiin vain liemestä ja johonkin huomaamattomaan kohtaan tehtiin pieni reikä mistä vaha valui pois kun koru lämmitettiin kaasuliekissä. Lopputuloksena oli ontto, mutta kuitenkin täysin kiinteän näköinen metalliesine, joten myös suuriakin kappaleita sai toteutettuna hyvin kevyinä. http://www.saunalahti.fi/~wfan/kuvat/v-nykykoru05.jpg Kuparoimme myös erilaisia muovin- ja kivenkappaleita, http://www.saunalahti.fi/~wfan/kuvat/v- ... maus01.jpg ja yksi koulukaveri taisi päällystää jopa kännykänkuorenkin, joten kyseisen tekniikan käyttömahdollisuudet ovat loppumattomia.
gorimbaud

Post by gorimbaud » Thu Feb 04, 2016 9:02

Kiitos vastauksesta! Tätä olenkin miettinyt - tekniikka ei voi olla kovin harvinainen, mutta en ole löytänyt vielä yhtäkään suomalaista verkkokauppaa, josta voisin ostaa liuosta, jossa kuparoitavia kappaleita uittaa. Sähköä johtavaa maalia tai mustetta olen löytänyt, ja sen tilaaminen ulkomailtakin on helppoa. Selailin linkittämääsi viestiketjua ja löysin tämän verkkokaupan ja tuotteen https://www.conrad.de/de/kupfer-elektro ... 29933.html mutta sivusto on saksaksi, joten olen sen kanssa varsin hukassa.
Olen erityisen kiinnostunut orgaanisten kappaleiden, kuten kasvien, elektroformauksesta ja se vaikuttaa varsin yksinkertaiselta ja kotioloissa toteutettavalta tekniikalta, kunhan vain hankkii sopivan virtalähteen, kappale on päällystetty huolellisesti johtavalla maalilla tai liimalla, ja saisi hankittua sitä liuosta, johon kaikki tuntuu kaatuvan. Tähän mennessä paras löytämäni vaihtoehto on goldn.co.uk josta liuoksen tilaaminen maksaisi 68 euroa hillittömien postikulujen takia...
FreakyMike
hamstraa hopeahelmiä

Post by FreakyMike » Thu Feb 04, 2016 19:21

Jeps.. Elektrolyyttinesteet ovat yleensä kai melko happamia, joten ainakaan pehmeimmät kasvit eivät kestäisi hyvin elektroformausta, ellei niitä ensin suojele erilaisilla lakoilla tai muulla vastaavalla käsittelyllä. Puusta veistetty kappale saattaisi kestää pelkän maalinkin kanssa. Simpukan- ja etanankuorienkin luulisi toimivan hyvin siinä hommassa jos haluat käyttää suoraan jotain luonnosta löytyviä materiaaleja.
Watti

Post by Watti » Tue Nov 01, 2016 20:56

Liemen tekemiseen tarvitsee kuparisulfaattia, akkuhappoa ja akkuvettä. En nyt muista määriä mutta fasebookin elektroforming ryhmän files osiossa on ohjeet.
Post Reply