lenkkien sulkeminen ja hopean juottaminen

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

muusa
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Re: lenkkien sulkeminen ja hopean juottaminen

Post by muusa » Tue May 18, 2010 11:25

Itse ostin juotospastaa Sar-Machinelta Helsingin Punavuoresta. Oli aika kallista tököttiä (putilo taisi maksaa melkein 40e). Itse olen pastan kokenut helpoimmaksi juotosaineeksi. Tietääkö kukaan saakohan juotospastaa jostain edullisemmin? :raaps:
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Tue May 18, 2010 11:46

Cooksonilla hopeapasta maksaa hieman alle euron per gramma. Myyvät sitä 30g isoissa ruiskuissa. http://www.cooksongold.com
Palmerilla on myös jotain: http://www.palmermetals.co.uk/SolderAnd ... fault.aspx
mrx
Swarovski-kuumeessa
Oikea käyttäjä: Olen

Post by mrx » Tue May 18, 2010 12:12

Itse olen katsellut tätä:
http://www.fdjtool.com/category.aspx?categoryID=542

En ole tilannut mutta noilla olisi hopeajuotospastaa 1/2 Oz ruiskussa hintaan noin
15 USD.

mrx
muusa

Post by muusa » Tue May 18, 2010 12:21

Kiitos Kivenviilaaja ja mrx nopeasta vastauksesta ja hyvistä vinkeistä! :nod:
Jenska
Swarovski-kuumeessa

Post by Jenska » Fri Jun 11, 2010 18:59

Mitä muuta voi käyttää juotosalustana kuin skamolex levyä?? Pitäisi tässä juotella hopeaa ja tähän hätään ei nyt skamolexia saa :roll:
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Fri Jun 11, 2010 21:02

Melkein mitä vaan tulenkestävää voi käyttää juotosalustana. Hiilen palasta, karkeaa hiekkaa, tulenkestävää tiiltä, jne... Jotkin materiaalit, esim. tiilet, imevät paljon lämpöä, joten juotettavaa kappaletta ei voi laittaa suoraan sellaisen päälle, vaan väliin pitää laittaa vaikka rautalangan pätkiä, jotta kappaleen ja tiilen väliin jää pieni ilmarako.
Kipa

Post by Kipa » Wed Aug 11, 2010 20:16

Ostin tohon Clasilta, ihan sen halvimman. Nyt kun sillä sulatin (yritin, ei onnistunut vielä) jämähopeita kokeillakseni vesivalua, niin huomasin että tohon yläosa on kuumuudesta hieman sulanut,siitä ilmanaukonsäätimen kohdalta. Liekki ei ollut iso, joten pidin aika lähellä kippoa ja sen vuoksi se varmaan suli. Uskaaltaakohan sitä enää käyttää vai vippaanko Tammerkoskeen? No en nyt sinne, mutta....
Kipa

Post by Kipa » Wed Aug 11, 2010 21:04

No sillä samalla toholla jatkoin ja kyllä naurattaa ihan sairaasti :lol: Yli tunnin tohotin Sar:ilta ostetussa sulatuskipossa, ei hopiat sulanut kuin mötiksi. Kaiversin Skamolexiin aihion ja siinä suli paremmin. Pudotin vesiämpäriin ja voi mikä nökäre oli pohjalla :wtg: Noin 5 mm kökkö jossa on kaksi pientä kökköä päällä. Ei sit mennyt kun reilu tunti ja tosi hieno riipus, hah, hah, hah!
Tätsä
löytänyt aidot helmet

Post by Tätsä » Wed Aug 11, 2010 21:21

:P
Mä voin tulla raportoimaan sitten kun kokeilen ekan kerran. Todennäköisesti en saa aikaiseksi edes niitä pikkukökköjä koristamaan isoa kökköä.
Kipa

Post by Kipa » Wed Aug 11, 2010 21:34

Joo, raportoi sit ja kaikki vinkit otan vastaan. Eka kai uusi toho pitää hankkia :lol:
Klri

Post by Klri » Mon Dec 26, 2011 0:11

Clas Ohlssonin tohotin sanoi sopimuksensa irti. Osaisiko joku suositella samantyyppistä, tai ehkä hiukan tehokkaampaakin (sulatukseen sopivampaa) poltinta? Hintaluokka saisi olla n. 70 e tai alle kuitenkin.
Yukio
suunnittelee Balin-matkaa

Post by Yukio » Mon Jan 02, 2012 18:39

Kärsivällisyys on hyveemme... my precious... "Noble art on weaving chain (maille)"
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Tue Jan 03, 2012 14:01

Klri wrote:Clas Ohlssonin tohotin sanoi sopimuksensa irti. Osaisiko joku suositella samantyyppistä, tai ehkä hiukan tehokkaampaakin (sulatukseen sopivampaa) poltinta? Hintaluokka saisi olla n. 70 e tai alle kuitenkin.
Mitä on tarkoitus sulattaa? Jotain langanpäitä sulattaa melkein millä vaan, mutta jos meinaat valaa metallia tai sulattaa isompia määriä, niin sitten tarvitaan jo melko järeää tohoa.

Miten se toho muuten meni rikki?
Joskus niissä pikkutohoissa pietsosytytin lakkaa toimimasta mutta muuten toho on käyttökelpoinen. Jos vain sytytin on rikki, niin tohon sytyttämiseen voi käyttää ihan tavallista sytkäriäkin.
Killinger
aloittelee siemenhelmillä

Post by Killinger » Thu Jun 07, 2012 19:31

Tulee aika myöhään tämä tohovinkki, mutta Verkkokauppa.com myy ihan pätevänoloista tohoa, tuolla olen korupiikkini tehnyt (enemmän tai vähemmän) onnistuneesti, ja seuraavana olisi ohjelmistossa juottaminen. Suutin on metallia, joten sen ei ihan heti pitäisi sulaa.
petriina
hamstraa hopeahelmiä

Post by petriina » Fri Jun 08, 2012 3:05

Samaa tohoa myy Silver Studio hieman halvemmalla :D ( niin ja punasena ) http://shop.silverstudio.fi/product/249 ... aasupoltin
Post Reply