Miten spiraali veivataan? (oli: Veivikysymys)

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
helmikukka
lasihelmien lumoissa

Miten spiraali veivataan? (oli: Veivikysymys)

Post by helmikukka » Tue Mar 13, 2007 18:25

Oisko jollakulla kuvaa tai antaa kunnon sanallista ohjetta siitä, miten se hopealanka spiraali tehdään. Eli lähinnä, että mihin se lanka laitetaan kiinni ja miten sitä kieputetaan tangon ympärille ja silleen...jonkinmoinen käsitys mulla tuosta onkin, mutta ois kiva nähdä miten tuo juttu pelaa.
Eli kun oon ymmärtänyt, että pitää olla veivi ja tanko...mutta miten se homma käytännössä tehdään? Laitetaanko se tanko johonkin kiinni? Vai onko veivi ja tanko yksi ja sama asia?
Oisko jossain suomenkielistä kirjaa tai muuta vastaavaa aiheesta?

Toimiiko Villihelmen veivipakkaus? Onko kokemuksia?
Siru
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Post by Siru » Tue Mar 13, 2007 21:22

Lukaisehan tämä ketju: omatekoisista hopeaketjuista. Siellä heti eka sivulla on Ullan ohjeita veiveistä jne. :wink:
Wear your HELMET with pride!
Henna
Moderaattori
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Henna » Tue Mar 13, 2007 22:13

Tuosta Villihelmen työkalusta ei ole kokemusta, mutta kaipa tuo ihan toimiva värkki on. Ainoa vain, että a) osa tikuista muovia, joten on mahdollista että murtuu jossain vaiheessa b) pyöreitä tikkuja on mukana vain kolme: 2.5, 5 ja 7 milliset ja jos ketjuja haaveilee tekevänsä, niin muitakin kokoja tarvisi - vastaavasti siinä paketissa on mukana verrattain hyödyttömiä suorakaiteita ja ties mitä. Eli c) hinta, 12.5 on aika kova, ja halvemmaksi varmasti tulee jos on mahdollista haalia niitä tarvikkeita sieltä täältä. Omat puikot on peräisin osittain miehen varastoista, osa on katkottuja neulepuikkoja ja vain yhden olen ostanut varta vasten. Viilapenkki on pieni mutta riittävä, maksoi Mikko Keskisellä 1.90€. Ja tarvittavat puupalikat on jostain haalittuja tammilistan pätkiä. Joten koko setti on tullut varmasti halvemmaksi kuin tuo valmis paketti, se on monipuolisempi, mutta kokoaminen on vaatinut vähän suhteita, vaivaa ja aikaa.
tahvo
korukivikasan keskellä

Post by tahvo » Tue Mar 13, 2007 22:21

Hennahan on saanu superhalvan ruuvipenkin(kai se on sama kuin viilapenkki?)!!! Mie ostin omani paikallisesta halpakaupasta ja maksoin 6,90 :wink: No, ei tuo ollu hinnalla pilattu kuiteskaan.

Mulla kun ei ollu noita puupalikoita sinne leukojen väliin, niin laitoin vanhat nahkarukkaset :lol: Ihan hyvin ne on toiminu, lanka juoksee sieltä välistä sujuvasti ja ei tuu naarmuja...
Henna
Moderaattori
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Henna » Tue Mar 13, 2007 22:26

Juu, penkki ku penkki :D
Halpa se oli, mutta tosiaan superpieni. Vähänkään järeämpään pöytään se ei yllä kiinni eikä sinne leukojen väliinkään puupalikoiden lisäksi paljon muuta mahtuisi (= alle 5 cm). Rukkaset toimii varmaan oikein hyvin, pääasia ettei tule lankaan naarmuja eikä se pääse litistymään kovan metallin puristuksessa.
tahvo
korukivikasan keskellä

Post by tahvo » Tue Mar 13, 2007 22:47

Saman kokoinen on miun penkki.
Ja siinä paketin kyljessä lukee "Baby vice".... :ooh:
AnneKa
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by AnneKa » Tue Mar 13, 2007 23:30

Henna wrote:Juu, penkki ku penkki :D
Halpa se oli, mutta tosiaan superpieni. Vähänkään järeämpään pöytään se ei yllä kiinni eikä sinne leukojen väliinkään puupalikoiden lisäksi paljon muuta mahtuisi (= alle 5 cm).
Tuskin se niin mahottoman iso tarvii olla, ellei meinaa ihan kettinkiä tehdä :wink:
Post Reply