pihdit

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
Anne
sijoittaa jalokivilaatuun

pihdit

Post by Anne » Thu Dec 29, 2005 14:02

Olen tässä pohdiskellut uusien pihtien ostoa, kun tuo hopealangan vääntely on niin mukavaa puuhaa, että sitä voisi enemmänkin harrastaa. :D

Yhdet pyöröpihdit minulla on - mutta ne ovat varsin isokärkiset eikä niillä ei pysty kovin pieniä juttuja vääntelemään. Ostoslistalla olisikin siis sirommat pyöröpihdit, ja myöskin jotkin lattapihdit.

Mistä te ihmiset olette omat pihtinne ostaneet? voitteko suositella jotain ostopaikkaa, tietynmerkkisiä pihtejä tms? Esimerkiksi villihelmellä näyttäisi olevan kohtuu edullinen pihtisarja - onko kellään sellaista? Ovatko hyvät?

Kaikenlaiset vinkit otetaan kiitollisina vastaan!
Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Eowyn » Thu Dec 29, 2005 16:20

Mulla näyttäisi olevan kolmet Ironside-pihdit, taitavat olla kaikki peräisin K-Raudasta. Yhdet ovat pyöröpihdit (eivät tosin kauhean sirot), kaksissa on litteät kärjet ja niistä toiset ovat sellaiset kaarevakärkiset. Noi Ironsidet on melko kalliit, joten sikäli en niitä välttämättä suosittele - hinta pyörii 17 euron kieppeillä. :roll:

Lisäksi olen joskus ostanut Tiimarista pienet pyöröpihdit, jotka ovat selvästi sirommat kuin nuo Ironsidet. Maksoivat muistaakseni 6-7 euroa, ja ovat nyt vajaan vuoden palvelleet vallan mainiosti. :D

VilliHelmen pihdeistä mulla ei ole kokemuksia, mutta itselläni on myös haussa paremmat lattapihdit, kun haluaisin niin mielelläni oppia tekemään hopeajuttuja ilman, että lankaan jää jälkiä. Tekniikkaanikin yritän hioa... :/
jessie
aloittelee siemenhelmillä
Lasku: 5

Post by jessie » Thu Dec 29, 2005 19:52

Kaisaniemessa Hobby Pointissa on ainakin ollut kaksia erilaisia pihtejä, pyöröpihtejä ja sellaisia jossa tasaiset päät ja sitten leikkureita. Hinta muistaakseni jotain kuusi euroo.

Askarellista oon muistaakseni omat pyöröpihtini ostanut. En muista kyllä niiden hintaa mutta suurin piirtein samaa hintaluokkaa kuin Hobby Pointissakin.

Muistaakseni oon nähnyt keskustan Stockallakin pyöröpihdit mutta hinnasta ei mitään tietoa.
Tuxu
suunnittelee Balin-matkaa

Post by Tuxu » Fri Dec 30, 2005 1:10

Itselläni on villihelmen pihdit ja kyllä ne homman hoitavat niinkuin pitääkin.
Tarviiko helmeilijältä kysyä mitä ottaisi mukaan autiolle saarelle?
Ulla

Post by Ulla » Fri Dec 30, 2005 3:24

Minun pihtini ovat Ari Vuorelalta (Korupaja ja kankurinaitta) ja olen niihin tyytyväinen. Tosin aina välillä mietin, pitäisikö hankkia pihtimaailman aatelia eli Lindströmin tai Swanströmin pihdit! :lol:
Anne

Post by Anne » Fri Dec 30, 2005 15:31

Hei!
Kiitokset vaan kaikille vinkeistä! Valitettavasti Helsingin askartelukaupat ovat vähän turhan kaukana (täältä Oulusta katsottuna siis ;)).

Eli käytännössä joutunen tilaamaan pihdit jostain, jolloin ei tietenkään pysty oikein etukäteen kokeilemaan laatua ja käteen sopivuutta. Mutta siis ilmeisesti tuolla Ullan mainitsemalla Korupaja & kankurinaitalla on jotain etämyyntiä, joten pitänee kysellä sieltä. Olen kyllä huomannut, että olipa kyse melkein mistä tahansa työ/harrastusvälineestä, niin kannattaa maksaa laadusta. Huonoilla välineillä on vaikea saada hyvää jälkeä ja tulee vain paha mieli, kun hyviä materiaaleja menee hukkaan.
Ulla wrote: Tosin aina välillä mietin, pitäisikö hankkia pihtimaailman aatelia eli Lindströmin tai Swanströmin pihdit! :lol:
... mulla on itseasiassa on tuon Linströmin ergo sivuleikkurit käytössä :roll: . "Puolustukseksi" sanottakoon, että itse en ole niitä ostanut vaan ovat avopuoliskon elektroniikkaharrastusvälineistöä. Itse tajusin vasta firemountainin sivuja selatessani, että nuo leikkurit on ihan järjettömän kalliit. Tulee kyllä katsottua aika tarkkaan, mitä niillä leikkelee! ;)
Siru

Post by Siru » Fri Dec 30, 2005 23:35

Liputan laadun puolesta täälläkin!!! Minulla on ollut lähes jokapäiväisessä käytössä Bahcon (=Lindström, samaa kamaa siis) erilaisia pihtejä (6kpl)vuodesta 1989, jolloin hankin ne aloittaessani opintoni kellosepäksi... :lol:

Samat pihdit ovat siis kestäneet kaikki nämä vuodet täysin moitteettomina! Pihdeillä on ns. ikuinen takuu eli jos hajoavat, saat uudet tilalle. Silloin ne tuntuivat kalliilta ostokselta, mutta jos olen käyttänyt niitä viimeiset 15 vuotta lähes joka päivä, niin halvaksihan tuo tuli! :rofl:
Wear your HELMET with pride!
Marja
löytänyt aidot helmet

Post by Marja » Mon Jan 02, 2006 9:18

Anne, noita Outin suosittelemia Ironside-pihtejä löytyy Oulusta ainakin Välivainion K-raudasta. Sieltä minäkin omani ostin lomareissulla ja tyytyväinen olen ollut!
Ulla

Post by Ulla » Fri Jan 06, 2006 12:21

Katsoin juuri uudestaan Villihelmen pihtisettiä ja sen kooksi on mainittu 7,5 cm. En osaa edes kuvitella noin pieniä pihtejä, mutta jos pihtien koko pituus on todellakin tuo eikä siinä ole virhettä, on käsittääkseni kyseessä lasten koko. Voihan tietysti olla, että pituus viittaa esim. vain joko kahvojen tai vain teräosien pituuteen (tai mitä ne ovatkaan oikeilta nimiltään!).

Mittasin omat pihtini ja niiden koko pituus on 13,5 cm. Leikkurit ovat 12 cm ja yhdet erikoispihdit 14,5 cm. Nämä sopivat hyvin ainakin minulle ja ovat mielestäni standardikokoa. Minun käteni ovat kylläkin ehkä vähän keskimääräistä suurempia, joten hieman isommatkin pihdit olisivat ehkä hyvät.
Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Eowyn » Fri Jan 06, 2006 13:05

Ulla wrote:Katsoin juuri uudestaan Villihelmen pihtisettiä ja sen kooksi on mainittu 7,5 cm. En osaa edes kuvitella noin pieniä pihtejä, mutta jos pihtien koko pituus on todellakin tuo eikä siinä ole virhettä, on käsittääkseni kyseessä lasten koko. Voihan tietysti olla, että pituus viittaa esim. vain joko kahvojen tai vain teräosien pituuteen (tai mitä ne ovatkaan oikeilta nimiltään!).
En voi sanoa tietäväni, mutta olettaisin, että kyseessä on pihtien leukojen pituus. Vera-Aleksalta voi tietysti kysyä tarkemmin, jos se pihtisetti kiinnostaa :)
Ulla

Post by Ulla » Fri Jan 06, 2006 14:23

Eowyn wrote:En voi sanoa tietäväni, mutta olettaisin, että kyseessä on pihtien leukojen pituus. Vera-Aleksalta voi tietysti kysyä tarkemmin, jos se pihtisetti kiinnostaa :)
Olet varmaan oikeassa. En vain ole koskaan nähnyt pihtien pituutta määriteltävän tuolla tavoin, joten kirjoitin, ennen kuin ajattelin! :oops:
Anne

Post by Anne » Fri Jan 06, 2006 14:45

Itseasiassa minä ehdin jo tuossa jokunen päivä sitten villihelmestä kyselemään tarkemmin noiden pihtien mitoista. Vera-Aleksa ystävällisesti kertoi, että 7,5 cm on siis pihtien kokonaispituus, ja kärkien pituus on 1,5 cm.
Kuulostavat ainakin itsestäni aika pieniltä, eli siis eivät välttämättä ole kovin mukavat käyttää pidempiä aikoja.
Pihtien etsintä on siis yhä kesken (enkä kyllä ole juuri mitään ehtinyt asian eteen kyllä tekemäänkään ;)). Mittailin tuossa noiden omien nykyisten pyöröpihtien kärkiä, se ihan kärkiosa noissa on n. 1mm. Onkohan sellaisia pihtejä olemassakaan jossa tuo kärki olisi sirompi (siis alle 1 mm)...?
Päivi

Post by Päivi » Fri Jan 06, 2006 16:29

Ostin omat pihtini sähkötarvikeliikkeestä. Sattuivat silmiini, kun oltiin ostamassa noille hirveille piuhakasoille sellaista spiraaliletkua, minkä sisään piuhat saa piiloon.

Pihdit maksoivat muistaakseni 3,5e. Velleman merkkiset, pituus 13cm ja kärjet 2,6cm. Toinen kärjistä on ohuempi (ehkä alle 1mm, mitasta en todellakaan ole varma, kun mittasin sitä tavallisella viivoittimella) ja toinen hieman paksumpi.Samasta paikasta ostin myös lattapihdit, joiden kärki on taivutettu, hinta sama.

Sillä ohuemmalla puolella tulee kyllä niin pientä lenkkiä, etten ole sitä vielä oikein käyttänyt missään. Siihen ei nimittäin saa toista lenkkiä kiinni kauniisti, tulee liian tiukka ja se vääntää lenkin auki(kokeilin 0,8mm langalla). Eikä se lenkki mahdu noihin valmiisiin korvakorukoukkuihinkaan, kanittaa siinäkin.
Anne

Post by Anne » Thu Jan 12, 2006 21:23

Noniin, meninpä sitten ja tilasin toissapäivänä itselleni parit pihdit, jotka hain tänään postista.
Pihdit hankin tuolta:
http://www.perel.fi/Poistomyynti/01_03_poistomyynti.htm
Tuo sivu on siis Perelin poistomyyntiluettelo, josta löytyy Lindströmin pihtejä poistohinnoin. Kannattaa huomioida, että luettelon hintoihin tulee verot päälle sekä lisäksi lähetyskuluja ja postiennakkokuluja n. 15 euroa. Palvelu oli nopeaa ja tilaaminen kävi helposti sähköpostilla. Vinkiksi muuten, että malleista löytää tarkemmin tietoa Lindströmtools -sivuilta.

Missään nimessähän nuo pihdit eivät ole mitään älyttömän halpoja, mutta edullisia verrattuna siihen, mitä samat pihdit normaalisti maksavat. Hieman kyllä hirvitti maksaa pihdeistä noin paljon ja jouduin kyllä itselleni "vähän" tuota ostosta hetkisen perustelemaan ;) :
- Laadusta kannattaa maksaa
- Pihtien hintahan ei loppujen lopuksi ollut kuin jokusen ulkomailta tilatun helmipaketin verran ;)
- Jos harrastus loppuu eikä pihdeille ei ole käyttöä, niin nuo pihdit saa kuitekin myytyä eteenpäin.
jne.
Mutta voi ihanuus: pyöröpihtien kärjet on tosi sirot (0,5 mm) juuri niin kuin halusinkin ja kahvat ovat ergonomiset säädettävällä jousella... ah tätä autuutta :lol:
Siru

Post by Siru » Thu Jan 12, 2006 22:52

Kiitos vinkistä Anne! :lol: Täytyy muistaa paikka jos uusia pienikärkisiä pihtejä haikailen...
Wear your HELMET with pride!
Post Reply