pihdit

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Ulla
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Post by Ulla » Mon Sep 24, 2007 19:55

Amerikkalainen Swanstrom on toinen huippumerkki. Muitakin voi olla.
Tuittu
aloittelee siemenhelmillä

Post by Tuittu » Thu Sep 27, 2007 19:26

Hei!
Olen ihan vihreä ja uusi tällä alalla, mutta pihtien ja leikkurien osto on myös edessä. Huomasin Clas Ohlsonilla pihtisarjan, joka sisältää 5 pihtiä. Onkohan järkeä ostaa tämmöinen kokoelma? Hinta olisi 11,50e. :?
Nunnuli

Post by Nunnuli » Thu Sep 27, 2007 20:25

Onko niissä sellaisia pihtejä, joita helmeilyssä tarvitaan? Itselläni on yhdet Ohlsonin pihdit ja ihan ovat ajaneet asiansa. Ajattelin vaan, ettei tule turhaan ostettua sellaisia pihtejä, joita et tarvitse.
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
anzu

Post by anzu » Thu Sep 27, 2007 21:07

Pihdit jotkatarvit:
2 x sileät lattapihdit
1 x pyöröpihdit
1 x sivuleikkurit
-anzu
severina
Swarovski-kuumeessa

Post by severina » Fri Sep 28, 2007 7:46

Huomasin Clas Ohlsonilla pihtisarjan, joka sisältää 5 pihtiä. Onkohan järkeä ostaa tämmöinen kokoelma? Hinta olisi 11,50e.
Itse kävin hiljattain Clas Ohlssonilla tsekkailemassa mitä sieltä helmeilyyn löytyy (löytyi muuten makea lokerikko!), ja katsastin läpi myös pihtivalikoiman. Siellä, niinkuin monissa muissakin työkalukaupoissa, on (latta ja puolipyörö-) pihtien pinta usein hammastettu, eli se ei ole sileä niinkuin pitäisi (=jättää jälkiä lankaan). Eli ennenkuin ostat, tarkista että pihtien pinta ei ole aaltoileva/hammastettu, vaan ihan sileä. Tuota ei välttämättä huomaa nopeasti vilkaisemalla, eli iske silmä ihan kiinni pihtipakkaukseen. :wink:

Itse olen näitä "kaikki halpa kiinnostaa" ihmisiä, mutta nyt olen oppinut sen, että ainakin pihdeissä kannattaa ostaa ne paremmat. Varsinkin pyöröpihdit ja latta/puolipyöröpihdit kannattaa ostaa niin laadukkaat kuin vain voi, koska halvat jättävät usein jälkiä lankaan tai saattavat olla ergonomisesti huonot käsille.

MUOKS. Ai niin, tuolla aiemmin oli puhetta SAR-Machinen pihdeistä...onko kellään tuoreita kokemuksia? Äitiliini asuu suhteellisen lähellä, joten sinne pääsisin ihan käymäänkin.
kaisa-maisa

Post by kaisa-maisa » Fri Sep 28, 2007 10:32

severina wrote:
Huomasin Clas Ohlsonilla pihtisarjan, joka sisältää 5 pihtiä. Onkohan järkeä ostaa tämmöinen kokoelma? Hinta olisi 11,50e.
Itse kävin hiljattain Clas Ohlssonilla tsekkailemassa mitä sieltä helmeilyyn löytyy (löytyi muuten makea lokerikko!), ja katsastin läpi myös pihtivalikoiman. Siellä, niinkuin monissa muissakin työkalukaupoissa, on (latta ja puolipyörö-) pihtien pinta usein hammastettu, eli se ei ole sileä niinkuin pitäisi (=jättää jälkiä lankaan). Eli ennenkuin ostat, tarkista että pihtien pinta ei ole aaltoileva/hammastettu, vaan ihan sileä. Tuota ei välttämättä huomaa nopeasti vilkaisemalla, eli iske silmä ihan kiinni pihtipakkaukseen. :wink:
Mutta täytyy muistaa sekin, että nuo hammastukset on helppo ajella poies, jos pihdit muuten tuntuvat juuri passeleilta. Itselläni on monet vanhat pihdit käytössä, hiotutin vain niistä ne hammastukset pois..

Ja aktiivikäytössä hyvätkin pihdit kuluvat, jolloin niihin tulee sellainen pieni "hammastus".. Sitten vaan hiotaan aavistus, ja avot.

Muoks. Riippuu toki pihtien metallin laadusta kestääkö ne tuota hiontaa..
Nunnuli

Post by Nunnuli » Fri Sep 28, 2007 10:53

Itselläni on pikkuriikkiset BeadSmithin teräväkärkiset pihdit, jotka on tosi hyvät siinä kun puristaa kieputetun langan pään tiukkaan, ettei se raavi paikkoja. Kun saisi samanlaiset pihdit hiukan isommilla hanikoilla, alkaisi olla täydelliset. Käytän myös paikoitellen urapintaisia pihtejä kun sileillä ei meinaa saada kunnon otetta. Tiedetään.. jälki jää, mutta jos ei muilla vehkeillä onnistu, otan nuo käyttöön.
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
Sister Bliss

Post by Sister Bliss » Fri Sep 28, 2007 13:33

MUOKS. Ai niin, tuolla aiemmin oli puhetta SAR-Machinen pihdeistä...onko kellään tuoreita kokemuksia? Äitiliini asuu suhteellisen lähellä, joten sinne pääsisin ihan käymäänkin.
Mulla on Sar-Machinen pyöröt, mutta miten musta tuntuu, et ne on liian kovat tms, sillä niillä jää lankaan aika helposti jäljet. Bead Smithin pikkupihdit oli siltä osin paremmat, mutta ne minikahvat ei passanneet mun käåteen.
♥´¨)
¸.•´¸.•*´¨) ¸.•*´¨)
(¸.•´ (¸.•´♥ wabi sabi
Pätkä

Post by Pätkä » Fri Sep 28, 2007 14:32

Eilen käväisin Sar Machinella Eurassa eka kerran.

Siis :shock: ja :shokki: siellä pihtejäkin lattiasta kattoon.

Ja Lindstömejä (katkaisupihdit) hiplailin siinä monta kertaa,
mutta jätin ostamatta (€40,-) ja nyt harmittaa.
Loulou

Post by Loulou » Fri Sep 28, 2007 17:43

Minulla on ollut jo pitkään Clas Ohlsonilta ostetut sileät lattapihdit, ja ne ovat olleet niin hyvät, että kävin tässä syksyllä ostamassa toiset samanlaiset. Meillä on koulussa käytössä jotain sar-machinen pihtejä, ja nämä Clas Ohlsonin pihdit päihittävät ainakin nuo mennen tullen :). Ja Beadsmithin pikkupihtisetti on mainio - jos tosiaan jostain saisi pyöröpihdit vähän isommilla varsilla mutta samalla kärjellä, se olisi loistavaa - koululta ei ainakaan löytynyt yksiäkään pyöröpihtejä noin pienillä kärjillä.
Nunnuli

Post by Nunnuli » Fri Sep 28, 2007 20:32

Mun pyöröpihdit on ostettu Sinooperista. Hinta oli himpun vajaa 10 €. Tosi passelit ovat olleet käytössä joskin myös jättävät jäljet jos pitää pihdeillä poikittain esim silmukasta kiinni. Kaikista pihdeistä kyllä varmaan jää näin jäljet.
severina
Swarovski-kuumeessa

Post by severina » Sat Sep 29, 2007 9:25

Kiva lukea kokemuksia ja vinkkejä! Minullakin on yhdet BeadSmithin pihdit (4in1), jossa on ihanat isot ja ergonomiset varret. Kärki ei harmi kyllä ole tarpeeksi pieni, joten joskus joudun turvautumaan HelmiQsta tilattuihin pienempiin pihteihin.
Luulen että käyn katsastamassa tuon SAR-Machinen seuraavan kerran kun äitiä käyn moikkaamassa. Jos siellä myydään noita Lindströmejä niinkuin joku mainitsi, luulen että lompakko kyllä kevenee rutkasti... :lol:
Tosi passelit ovat olleet käytössä joskin myös jättävät jäljet jos pitää pihdeillä poikittain esim silmukasta kiinni. Kaikista pihdeistä kyllä varmaan jää näin jäljet.
Nimenomaan, olen tuota olen miettinyt, että onko edes realistista odottaa että pihdeistä ei jäisi jälkiä, varsinkin jos on sellainen kuin minä, eli ei ole mikään hopealankavelho? Luulen, että taiturit osaavat huonoillakin pihdeillä saada siistin langan, vai olenkohan väärässä?
Nunnuli

Post by Nunnuli » Sat Sep 29, 2007 9:34

Pihteihin on myös olemassa jotain pehmusteita, jotka suojaa lankaa, mutta en ole vaivautunut tällaiseen välineurheiluun lähtemään. Mulla saa pieniä jälkiä langoissa ollakin.. ei tunnu missään. Ehkä sitten joskus...
anzu

Post by anzu » Sat Sep 29, 2007 19:41

Nunnuli wrote:Pihteihin on myös olemassa jotain pehmusteita, jotka suojaa lankaa, mutta en ole vaivautunut tällaiseen välineurheiluun lähtemään. Mulla saa pieniä jälkiä langoissa ollakin.. ei tunnu missään. Ehkä sitten joskus...
Maalariteippi ajaa tuon asian.
Mulle yks opettaja sano kerran että halpispihdeilläkää ei jää jäläkee jos osaa käyttää... :roll:
-anzu
virpih
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by virpih » Sat Sep 29, 2007 19:43

Mä tein mun ensimmäisen hopeaketjun lattapihdeillä tietty. Värkkäilin niihin itse maalirinteipin ja talouspaperin avulla pehmusteet,eikä jäänyt jälkiä ketjuun kun varovasti vielä käyttelin pihtejä. :)
Post Reply