Brioletti kiinni!

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Muikku
Moderaattori
Lasku: 5

Post by Muikku » Thu Aug 14, 2008 15:43

Minkä paksuista lankaa käytätte briolettien kiinnittämiseen? Huomasin että nollakutosella ei toivoakaan, mutta meneekö nollavitonen vai siirrynkö suoraan nollakolmoseen? Tarvii näet hankkia kgf:ää yhteen juttuun enkä viitsisi tilata ihan jokaista gaugea - tai siis jos olisi rahaa, niin tietysti viitsisin :D Kiitokset etukäteen, oi gurut.
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
Muikku
Moderaattori

Post by Muikku » Thu Aug 14, 2008 15:46

Vitja kun malttaisi lukea ennen kuin kysyy... mutta tässäpä muillekin tiedoksi: 26 gauge (shown in pictures) is right for briolettes up to about 12 mm in length like the one shown. For larger beads, 24 gauge wire may be needed and for very small beads 28 gauge may be the only wire that will fit through the hole. Nih! :D
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
Sininen
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Sininen » Thu Aug 14, 2008 20:05

Ja lienee sanomattakin selvää, että riippuu ihan helmen reiän koosta ;) Eli oman kokemukseni mukaan se ei mene ihan noin suoraviivaisesti, erityyppisissä ja eri materiaalia olevissa samankokoisissa helmissä reiät voivat olla yllättävänkin eri kokoisia - luonnonmateriaalihelmissä eroa voi olla jopa saman nauhan helmissä PALJON, olen huomannut tämän varsinkin solmiessani pieniä helmiä silkkilankaan.

Mutta jos sinulla on kotona eri paksuisia hopealankoja, niin niillähän sitä näppärästi testaa sopivan paksuuden kullekin helmelle.
Taika

Post by Taika » Sat Aug 16, 2008 17:07

Mulla on pääasiallisesti käytössä g24, g26, g28. Testaan ennen vääntöä kaikki koruun menevät briot, rondellit, jne, että mikä on suurin gauge mikä menee niistä läpi. Jos koru on symmetrinen, niin ei haittaa jos on keskeltä lähtien brioissa symmetrisesti reunoille pienenevä gauge. Varsinkin jos on keskellä paljon painoa (isoja kiviä/lasia/hopeaa), niin g28 on lenkeissä/kiinnityksessä (eli siis ikäänkuin korun ketjuosan osana) ainakin omasta mielestäni vähän arveluttava. Se kerää jo vääntämisvaiheessa niin paljon jännitystä että napsahtaa helposti poikki.
If I think, everything is lost.
-Paul Cezanne-

http://charming.vuodatus.net
tephanis
suunnittelee Balin-matkaa

Post by tephanis » Thu Oct 16, 2008 20:43

Osaisiko joku neuvoa, miten saisin kiinni brioletin jossa ei ole reikää? Ovat suippokärkisiä, ja onnistuin tuhoamaan sen reiän yläpuolen niin ettei reiästäkään ole juuri mitään jäljellä. Ja 0,8 metallilanka nyt ei mene kirveelläkään noista läpi, olishan se pitänyt tajuta jo ennen kun sitä yritin sinne tunkea, mutta olisko jollakin neuvoja että mikä nyt eteen? Mun pitäis saada kolme briolettia vierekkäin kiinni, brioletit on leveydeltään viitisen milliä luulisin, ja tilaa niillä on yhteensä pari senttiä. Yritän saada ne kiinni metallilangasta kieputettuun sydämen muotoiseen riipukseen, siihen kaarien keskelle sydämen sisään.
marjis

Post by marjis » Thu Oct 16, 2008 23:21

Tää on vasta suunnitteluasteella... Mulla on itsellä yksi kaunis suippokärkinen kivi, jossa ei ole reikää. Olen suunnitellut kiinnittäväni sen niin, että kieputan siihen kärkeen hopealankaa tiiviisti ja liimaan kiven jotenkin siihen suppiloon. En vielä tiedä miten saan sen hopealangan tiukasti. :D
annie
silmäilee HillTribe-hopeaa

Re: Brioletti kiinni!

Post by annie » Thu May 28, 2009 7:31

mikä langankovuus on parasta tuohon brioletin kiinnitykseen, jossa langasta kieputetaan semmoinen sykerö siihen kiven yläosaan? olen yrittänyt sitä vääntää puolikovalla, mutta kun päästän irti kieputtelusta, niin tuntuu kuin se olisi jäänyt jännitteeseen ja singantaa/purkautuu siitä löysemmäksi. onko tekniikassa jotain vikaa? vai onko tuo puolikova sittenkin liian kovaa vielä?
Through the gates of insanity
On the edge of humanity
She's gonna make her dreams come true

http://annanaarteet.blogspot.com/
Pivili
korukivikasan keskellä

Post by Pivili » Thu May 28, 2009 7:40

Todennäkösesti puolikova on liian kova, henk.koht. lähtisin kokeileen kieputteluja pehmeällä langalla.
Ja puoli kovissakin langoissa on eroa, viimeks tilaamani puolikova 0.8mm oli niin kovaa ettei meinaa kierteistälenkkiä saada tehtyä.
Nunnuli

Post by Nunnuli » Thu May 28, 2009 12:45

Minä käytän paksuimmillaan 0,5mm lankaa näihin ja aina pehmeää. Tarkemmin saa vaan ohkasessa pehmeässä langassa olla vääntelemässä lenkkejä suoriksi ja siisteiksi kieputuksen jälkeen, koska aina ne tuntuu olevan ihan vinksin vonksin. Puolikovassa tulisi tosiaan mieleen, että se lanka palautuisi takaisin eikä näin pysyisi tiukkana sykerönä. Yleensä tuo ohut lanka on myös ainoa vaihtoehto, koska briolettien reijät on olleet niin pieniä, ettei paksumpi lanka edes menisi läpi. Paras lanka on ollut 0,6mm hopeoitu kupari joissain lasibrioleteissa. Samalla tavalla käyttäytyvää hopealankaa kun saisi... :roll:
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
Piita

Post by Piita » Thu May 28, 2009 13:40

Varsinkin ns.arvokivi brioleteissa on yleensä niin pieni reikä ettei 0,5mm mene läpi. Minä käytän 0.4mm kovaa jos menee läpi. Se kestää paremmin katkeamatta kuin pehmeä. kuitenkin on niin ohutta että ei jää kimmoisaksi vaan muotoutuu hyvin. Jotkin brioletit on niin pienireikäisiä että olen saanut vain 0,3mm menemään läpi. kokeilemalla varmaan selviää mikä on suosikki laatu. Toisella toisenlainen ja taas toisinpäin. :wink:
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
annie
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by annie » Thu May 28, 2009 15:43

kiitos vastauksista :D vähän epäilinkin, että noissa saisi sitä pehmeintä lankaa olla. täytynee hankkia sitä ja ryhtyä kokeilupuuhiin. nytkun saisi vielä jotain herkkubriolettejakin varastoihin... ;)
Through the gates of insanity
On the edge of humanity
She's gonna make her dreams come true

http://annanaarteet.blogspot.com/
Emilia
Swarovski-kuumeessa

Post by Emilia » Fri Sep 04, 2009 9:37

Ensin harmittelevaa kiukuttelua :wall: , kun iki-ihana vihreä ametisti (jonka esittelin muutama kuukausi sitten tuolla korujen vuoden Vihreä- aiheessa) yksinkertaisesti murtui reijän kohdalta. :(

Koska kiven kiinnittäminen reijästä ei enää onnistu, kaipailisin vinkkejä siitä, kuinka voisin kiinnittää/kietoa reijättömän brioletin. Jotain olisi keksittävä, koska niin kaunis kivi on tarkoitettu käytettäväksi! :nod:
Nunnuli

Post by Nunnuli » Fri Sep 04, 2009 10:09

Niitä on sellaisia liimattavia "hattuja", jolla tuon voisi kiinnittää. Joku viisas varmaan tietää mistä sellasia saa. Mä vasta heräsin, en jaksa etsiä :mrgreen:
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
Post Reply