Cordell-ketjun ohje?

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Eowyn » Tue May 15, 2007 16:12

Tuo on minusta kauniimpi kuin Cordell. Eikä muuten näytä lainkaan vaikealta tehdä, mutta ulkonäkö voi tietysti pettää :D
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
Ulla
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Post by Ulla » Tue May 15, 2007 16:15

Se on hyvin helppo, mutta lankaa menee melko paljon. Taulukkoni mukaan spiraaliketjuun menee 2,8 metriä 0,8 mm:n lankaa, kun lenkkikoko on 3,5 mm. Niin, tästä siis tulee 18 cm ketjua.
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Tue May 15, 2007 16:18

Ulla wrote:Se on hyvin helppo, mutta lankaa menee melko paljon. Taulukkoni mukaan spiraaliketjuun menee 2,8 metriä 0,8 mm:n lankaa, kun lenkkikoko on 3,5 mm. Niin, tästä siis tulee 18 cm ketjua.
Oho, se on kieltämättä ihan kohtalaisesti. Mutta tuota olisi kyllä kiva kokeilla. Tietysti voisi varmaan tehdä pienen pätkän ja kokeilla, sopisiko se vaikka korviksiin... :idea:
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
Pätkä

Post by Pätkä » Tue May 15, 2007 16:40

Image
Nollakutonen lanka, kolmosen veivi. Lenkkejä on 234 kpl. Lankaa meni noin 2,2 metriä. Ketjun pituus 20 cm.
Helmiliina

Post by Helmiliina » Tue May 15, 2007 19:02

Ulla wrote:Se on hyvin helppo, mutta lankaa menee melko paljon. Taulukkoni mukaan spiraaliketjuun menee 2,8 metriä 0,8 mm:n lankaa, kun lenkkikoko on 3,5 mm. Niin, tästä siis tulee 18 cm ketjua.
:wtg: kiitos tiedoista.. juku.. pst.. tuosta taulukosta.. onko se sinun henkilökohtainen tietopankki.. vai löytyisikö sellainen jostain nettsivulta.. :wink:
mordja
aloittelee siemenhelmillä

Re: Cordell-ketjun ohje?

Post by mordja » Sat Feb 25, 2012 1:44

Hei,
Tämä nyt on varmaan taas ihan tyhmä kysymys, mutta cordellia tehdessä puolipyöreästä langasta, veivaus tehdään niin, että litteä puoli jää renkaan sisälle ?

Onko tuo cordellin ar 4,5 kuinka tiukka, kannattaako yrittääkään hieman pienemmällä ar:llä ?

Edellinen kysymys liittyy nyt siihen, että tilasin 0,8mm puolipyöreää messinkilankaa (kankurista) ja nyt raavin täällä päätäni, että pitääkö mulla laskea ar sen oikean leveyden (noin 1,0-1,1mm venäläisellä "tarkkuus"mitalla) vai tuon 0,8mm langan mukaan mistä se on tehty ? Eli siis tuleeko lenkit tehdä 3,5mm veivillä (lähin mikä on) vai 4,5 veivillä (jota minulla ei ole... :roll:

Tuhannesti kiitos, jos ehditte vastata ennen huomisiltaa, tarvis illaksi hieman tekemistä.
Ulla

Post by Ulla » Sat Feb 25, 2012 2:23

mordja wrote:Hei,
Tämä nyt on varmaan taas ihan tyhmä kysymys, mutta cordellia tehdessä puolipyöreästä langasta, veivaus tehdään niin, että litteä puoli jää renkaan sisälle ?
Juu. Siis näin tehdään. :D
I never put off till tomorrow what I can possibly do - the day after. -- Oscar Wilde
Motumoyo

Post by Motumoyo » Fri Jun 08, 2012 8:05

Arilla ei ole myynnissä sitä kapeampaa puolipyöreää lankaa.
Some fashion cowhide Handbags on sale with high quality Leather shoulder bags all at CWMALLS.
Post Reply