hopean "patinointi"

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
Anne
sijoittaa jalokivilaatuun
hopean "patinointi"

Post by Anne » Wed Feb 01, 2006 1:01

Mietinpä tuossa sellaista asiaa, että saakohan jotenkin kotikonstein hopeaa "patinoitua" vähemmän kiiltäväksi ja semmoiseksi hieman harmaan sävyiseksi?
Ulla
Lasku:5

Post by Ulla » Wed Feb 01, 2006 1:10

Saa toki! Ellei halua käyttää rikkimaksaa (saa yliopiston apteekista), voi halkaista kovaksi keitetyn kananmunan (käsittääkseni lämpimänä) ja laittaa suljettuun astiaan patinoitavan korun kanssa jääkaappiin noin päiväksi. Tummumisastetta kannattaa välillä tarkistaa.

En ole itse tätä kokeillut, mutta väittävät toimivan! :lol:
Anne

Post by Anne » Wed Feb 01, 2006 1:16

Kiitos vinkeistä. Voin kuvitella, kuinka tuo kananmuna systeemi voi johtaa sangen mielenkiintoisiin tilanteisiin, jos samaa keittiötä käyttävät muutkin ihmiset :lol:. Oikeastaan voisikin tuolla kananmunalla aluksi kokeilla. Rikkiähän siinä munan keltuaisessakin on runsaasti, joten siihen tuokin perustunee. Eli teoriassa voisi kai toimiakin.
Päivi

Post by Päivi » Mon Feb 06, 2006 22:58

Hopean tummumisesta tuli mieleen karmaiseva kokemus nuoruudestani.
Olin aikoinani tekemisissä lypsykarjan kanssa ja täysin noviisina pyyhkäisin navettaan uudet hopeakorut korvissani ja kaulassani(taisivat olla rippilahjojani). Kysymyksessä oli vielä sellainen navetta, jossa lanta oli kourussa ja se mätettiin pois käsipelillä. Tietysti aikaa vierähti, kun vasikat olivat niin suloisia. Karmaiseva kokemus oli korujeni tummuminen, olin aivan tyrmistynyt. Ei kukaan osannut edes varoittaa minua tälläisestä reaktiosta. Sain kyllä uudet korut, mutta nyt harmittaa etten säilyttänyt niitä tummuneita korujani.
Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä:Olen

Post by Eowyn » Tue Mar 21, 2006 11:58

Ulla wrote:Saa toki! Ellei halua käyttää rikkimaksaa (saa yliopiston apteekista), voi halkaista kovaksi keitetyn kananmunan (käsittääkseni lämpimänä) ja laittaa suljettuun astiaan patinoitavan korun kanssa jääkaappiin noin päiväksi. Tummumisastetta kannattaa välillä tarkistaa.

En ole itse tätä kokeillut, mutta väittävät toimivan! :lol:
Miten tuota rikkimaksaa käytetään? Onko se kallista?

Mua kiinnostaisi se patinointi silleen bali-tyylisesti, että esimerkiksi kierrettyihin spiraaleihin (=coil :D ) saisi enemmän syvyyttä, kun ne välit tummuisivat..?
Loulou

Post by Loulou » Tue Mar 21, 2006 12:21

Minä tilasin jokin aika sitten ulkomailta pienen satsin rikkimaksaa - määrä on sen verran pieni, ettei se maksanut oikein mitään, mutta sitä tuli kuitenkin niin paljon, että minun käytölläni se riittää varmaan monta vuotta :).

Jostain sain rikkimaksan käyttöön seuraavanlaiset ohjeet: Otetaan kolme astiaa (minä käytän margariinirasioita - joka tapauksessa sellaiset astiat, joita ei sitten muuhun tarkoitukseen käytetä). Näistä kahteen ensimmäiseen laitetaan kuumaa vettä, ja kolmanteen kylmää vettä ja mielellään jäitäkin. Rikkimaksaa laitetaan keskimmäiseen astiaan, kuuman veden joukkoon sen verran, että vesi muuttuu viehättävän "virtsanväriseksi" - määrä on hyvin pieni, eli kannattaa aloittaa hitusesta ja vähän sekoitella ja katsoa tarvitseeko rikkimaksaa lisätä.

Sitten kun nämä liemet ovat valmiina rivissä, otetaan patinoitava koru. Se kastetaan ensin kuumaan puhtaaseen veteen, jotta koru lämpiää. Sitten se kastetaan rikkimaksaliuokseen, ja lopuksi kylmään veteen, jotta rikkimaksareaktio pysähtyy. Varovainen kastaja toistaa nämä vaiheet useaan otteeseen, kunnes värisävy on sellainen kuin on haluttu, pitäen korua rikkimaksaliuoksessa vain sekunnin kerrallaan. Uhkarohkea (tai sellainen, joka tähtää mustaan lopputulokseen) voi pitää korua rikkimaksassa pidemmänkin aikaa.

Kun koru on halutun värinen, se pestään hyvin kylmällä vedellä.

Koko työskentelyn ajan kannattaa käyttää muovihanskoja ja työ pitää tehdä hyvin ilmastoidussa tilassa, koska rikkimaksa on myrkyllistä.

Minä olen patinoinut koruja myös laittamalla rikkimaksaliuosta koruun siveltimellä ja huuhtomalla aina välillä korua. Aineen käyttöön on varmaan yhtä monta tekniikkaa kuin on käyttäjiäkin :).
Ulla

Post by Ulla » Tue Mar 21, 2006 12:33

Eowyn wrote:Miten tuota rikkimaksaa käytetään? Onko se kallista?
Tarkistin juuri kirjanpidostani ja maksoin keväällä 2003 rikkimaksasta ja hohkakivijauheesta yhteensä 32,70 euroa Yliopiston apteeksissa. Molemmat ovat suuria eriä enkä ole käyttänyt niistä kuin hippusen. Rikkimaksa lienee tällä hetkellä valitettavasti jo vanhentunutta. Sillä on muistaakseni parin vuoden käyttöaika.

Rikkimaksa (liver of sulphur) liotetaan lämpimään veteen lasipurkissa. Herneen kokoinen pala riittää pilttipurkilliseen. Liuos säilyy käyttökelpoisena pitkään ja sen voi varovaisesti lämmittää vesihauteessa lasipurkissa. Kaikki tehdään tehokkaan liesituulettimen alla ja varovaisuutta noudattaen, sillä aineen haju on paha ja se on hyvin myrkyllistä.

Tummennettava esine ripustetaan kuparilankaan ja se upotetaan rikkimaksaliuokseen ja annetaan olla siinä vain sekunnin pari. Sitten se nostetaan taas pois ja tarkistetaan, onko väri jo tarpeeksi tumma. Ellei ole, toistetaan nopea liuoksessa kastaminen. Kun haluttu tummuus on saavutettu, esine huuhtellaan nopeasti juoksevan kylmän veden alla, jotta tummuminen loppuisi.

Esine huuhtellaan huolellisesti ja sitten otetaan kosteisiin sormiin hohkakivijauhetta (*), jota hangataan esineeseen sormenpäitä pyörittäen. Tämä poistaa tummuutta korkeimmista kohdista, mutta jättää sen syvimpiin kohtiin. Sitten taas huuhtellaan hyvin.

Rikkimaksa saa aikaan sitä tummemman ja nopeamman patinoinnin, mitä uudempaa se ja siitä tehty lious on ja mitä kuumempaa liuos on. Se on siis myrkyllistä ainetta, joten sen käytössä, säilytyksessä ja hävittämisessä noudatetaan asianmukaista huolellisuutta ja säännöksiä.

Ari Vuorelan kursseilla olemme aina käyttäneet rikkimaksaa, mutta viime aikoina hän on siirtynyt helpompaan ja myrkyttömämpään aineeseen. En ole itse sitä käyttänyt enkä muista sen nimeä, mutta muistaakseni sitä käytetään myös mm. lasitöissä.

(*) P.S. Amerikkalaisissa ohjeissa tähän vaiheeseen käytetään hyvin hienoa teräsvillaa (?) (steel wool).
Ulla

Post by Ulla » Tue Mar 21, 2006 12:40

Meni vähän Louloun vastauksen kanssa päällekkäin, kun en töissä sentään ihan pysty kirjoittamaan ilman taukoja! :D
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Tue Mar 21, 2006 12:54

Kiitoksia informaatiosta :D Johan tuolla määrällä tietoa pötkiikin jo pitkälle! Vähän kyllä tuo myrkyllisyys arveluttaa :shock:

Ulla, saako sitä hohkakivijauhettakin Yliopiston apteekista?
Ulla

Post by Ulla » Tue Mar 21, 2006 13:05

Eowyn wrote:Ulla, saako sitä hohkakivijauhettakin Yliopiston apteekista?
Kyllä saa.
Anne

Post by Anne » Tue Mar 21, 2006 13:26

Tuo myrkyllinen kaasu, joka siinä rikkimaksalla patinoidessa syntyy on käsittääkseni rikkivetyä, joka on myrkyllinen ja pahanhajuinen (mädän kananmunan haju) kaasu. Tuo tuuletushomma on syytä ottaa ihan vakavasti. Tosin mitenkään salakavalasti tuolla ei helposti itseään myrkytä, sillä paitsi että se haisee se myös aiheuttaa ärsytystä silmissä ja limakalvoilla eli "vahingossa" tuota ei tule hengiteltyä.
Rikkidioksidista ja sen terveysvaaroista löytyi aika hyvä tietopaketti tuolta:
http://www.ttl.fi/internet/ova/rikkivet.html

Apteekista pitäisi myös saada kemikaaleja ostaessaan mukaansa käyttöturvallisuus tiedoite (kannattaa pyytää erikseen, jos eivät anna automaattisesti). Se on syytä lukea aina huolella läpi ja kysyä neuvoa, jos ei ymmärrä lukemaansa.
Jane

Post by Jane » Tue Mar 21, 2006 22:24

Muutaman päivän olen täällä viestejä lueskellut ja koska tänne tulee usein kurkittua katsoin parhaimmaksi rekisteröityä ja ottaa osaa.

Minä olen rikkimaksalla patinoinut niin että, olen ottanut niin kuumaa vettä kuin hanasta saa laittanut lasipurkkiin, tiputtanut pienen palan rikkimaksaa sinne ja ketjun ja kansi nopeasti kiinni.
Olen sitten ketjua heilutellut ja kun se on ollut riittävän tumma ottanut pinseteillä pois ja huuhdellut ja pessyt jonka jälkeen olen 000 teräsvillalla loiventanut väriä.

En minä ainakaan apteekista saanut mitään paperia rikkimaksasta.
Toisaalta lapset myös käyttävät peruskoulussa rikkimaksaa kuparin patinointiin.

jane
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Fri Apr 28, 2006 17:29

Kävin tänään vihdoin ostamassa rikkimaksaa ja hohkakivijauhetta. Varsinkin ensinmainittua on aikamoinen määrä purkissa, vaikka se oli pienin mahdollinen pakkaus (100g). Hintaa purkilla oli 21,42e. Hohkakivijauhe maksoi vähän 4,87e, sitäkin on 100g.

Jos joku tarvitsee rikkimaksaa, niin voin myydä puolet omastani - taatusti en saa tuota kaikkea kahdessa vuodessa kuitenkaan kulutettua :D (Olettaisin, että saan myydä siitä osan, eihän se ollut reseptilääke...? Korjatkaa, jos olen väärässä...?)
Loulou

Post by Loulou » Sat Jun 17, 2006 19:10

Olen tätä tietoa yrittänyt jostain löytää huonolla menestyksellä: Miten rikkimaksa vaikuttaa helmiin, jos patinoinnin tekee vasta valmiille korulle? Sen verran olen saanut vakuutteluja, että lasihelmet todennäköisesti kestävät tahraantumatta, mutta entä kivihelmet ja makeanveden helmet - olenko ihan väärässä, jos oletan, että nekin patinoituvat?

Entä miten käytännössä toteutatte sellaisen korun patinoinnin, jota ei voi kokonaan kastaa rikkimaksaan? Siveltimellä, vai miten?

Olen toistaiseksi aina patinoinut rikkimaksalla vain korunosia, joten en ole joutunut vastakkain näiden ongelmien kanssa - nyt on kuitenkin suunnitteilla koru, jota ei oikein voi patinoida osina...
anzu

Post by anzu » Sat Jun 17, 2006 20:11

Ite patinoin melkein kaikki korut, pumpulipuikolla tai pensselillä.
Kannattaa muistaaa huuhdella se pensseli käytön jälkeen
-anzu
Post Reply