hopean "patinointi"

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Amalia
suunnittelee Balin-matkaa
Lasku: 5

Re: hopean "patinointi"

Post by Amalia » Sat Jul 11, 2009 18:08

Millä sä poistit sitä patinaa? Itse käytän sitä hienoa teräsvillaa.
-Mistään ei voi tehdä idioottivarmaa, sillä idiootit ovat erittäin kekseliäitä-
Partaska
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Partaska » Sun Jul 12, 2009 0:52

Kivenviilaaja wrote:
Heluna wrote: Mites tuo Tiffanyliuos -mustapatina?-, ihan kuin olisin lukenu jostain ettei iholle suositella...?
Tiffany patinasta on paljon juttua.
Jos tälläin lasiartesaanina jos saan sanoa et en koe mitenkään hyväksi et patinoidaan hopeaa tai jotain muuta kuin lyijykiskoa tinattuna/tinasaumaa pelkästään tuolla aineella...se on sen verran myrkkyä et imurin alla tehdään tuo homma lasipuolella....kumihanskojen kera. Ja samaan kastiin voisin luetella kuparipatinointinesteen.
Elämme jännittäviä aikoja.....et älä jännitä =)
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Sun Jul 12, 2009 2:12

Partaska wrote: Jos tälläin lasiartesaanina jos saan sanoa et en koe mitenkään hyväksi et patinoidaan hopeaa tai jotain muuta kuin lyijykiskoa tinattuna/tinasaumaa pelkästään tuolla aineella...se on sen verran myrkkyä et imurin alla tehdään tuo homma lasipuolella....kumihanskojen kera. Ja samaan kastiin voisin luetella kuparipatinointinesteen.
...ja listaan voisi lisätä myös rikkimaksan.
Juu, onhan siinä tiffany-patinassa sellaiset aineet, että varovaisuus on tarpeen. Suurin riski (normaalissa käytössä) on roiskeiden kanssa, eli jos iholle tai muualle tulee roiskeita, niin ne on syytä huuhtoa hetimiten pois, jotta typpihappo ei syövytä ihoa ja muut ikävät aineet (seleenioksidi jne.) eivät pääse elimistöön. Isommassa mittakaavassa (lasityöt) siinä patinointireaktiossa syntyvät kaasukuplat roiskivat niitä aineita ilmaan sen verran, että homma tosiaan on parasta tehdä niin, että höyryt imetään pois.

Se valmis patinapinta on turvallisempaa kuin sen tekemiseen käytetyt aineet. Seleenioksidiin ja kuparisulfaattiin perustuvat patinointiaineet ovat koruilun lisäksi yleisesti käytössä myös muilla aloilla, mm. aseiden teräksen sinistämisessä. Jos varman päälle haluaa pelata, niin ihoa jatkuvasti koskevista paikoista (sormuksen sisäpinnat, korviskoukut, riipuksien taustat, jne.) kannattaa poistaa patinat riippumatta siitä, että miten se patina on tehty.

Jotain juttua patinoinnin työturvallisuudesta:
http://www.ganoksin.com/borisat/nenam/p ... safety.htm
kompiainen

Post by kompiainen » Sun Jul 12, 2009 21:28

Kiitokset vinkeistä. Käytössä mulla vain rikkimaksa ja kananmuna, mutta kokeilen vanupuikkoa seuraavaksi.
~Kun itse tekee, saa sellaisen kun sattuu tulemaan~
Sassenach

Post by Sassenach » Sun Jul 12, 2009 21:53

Tuolla mun maapallin takana sivulla 3 on kuva Sormuksia2 (muistaakseni) siinä on kanttinen sormus, jossa on Braillen aakkosilla mun nimikirjaimet, rikkimaksalla pensselillä tummennettuna se kirjainten ympärys. Pikku pensselillä onnistuu pienetkin yksityiskohdat. :nod:
Dracōnem dormientem nunquam tītillandus.
kompiainen

Post by kompiainen » Sun Jul 12, 2009 23:25

Eli siis pensseli. ;) Toinen potilaista on blogissa ekana nähtävänä. Tarvitaan siis pienen pieni pensseli.
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Mon Jul 13, 2009 0:51

kompiainen wrote:Eli siis pensseli. ;) Toinen potilaista on blogissa ekana nähtävänä. Tarvitaan siis pienen pieni pensseli.
Kävin tutkailemassa blogistasi sitä potilasta. Hieno ja mielenkiintoisen näköinen tapaus. :D

Itse kokeilisin sen patinointiin jotain sellaista, että patinoisin sen ensin kokonaan ja sitten laittaisin jotain kiillotusvahaa (punaista dialuxia tms.) johonkin tasaiseen hieman joustavaan kappaleeseen, ja sitten sillä hinkkaisin sen patinan pois muualta kuin syövytetyistä kohdista. Esimerkiksi johonkin kartongin palaan voisi laittaa vahaa ja sitä vasten hieroo ylimääräiset patinat pois. Tai sitten tekee puutikusta ja kankaasta "filssin" ja siihen laittaa kiillotusvahaa... Eli tarkoitus on käyttää patinan poistamiseen jotain sellaista, mikä on niin jäykkää tavaraa, että se ei taivu sinne syövytettyjen kuoppien pohjalle.

Muutama OT-juttu tuli mieleen, mitkä täällä varmaan jo moni tietääkin... Syövytyksestä:
-Yleensä punaiset permanent-kynät toimivat maskina melko hyvin. Staedtler on kuulemma paras merkki, mutta sitä ei tahdo löytyä mistään. Muidenkin valmistajien kynät toimivat ihan OK. Kerran testasin kuparin etsauksessa eri värisiä kyniä (Faber-Castell + jokin muu merkki) ja punainen toimi parhaiten, musta jotenkuten ja muut värit huonosti.
-Typpihappo on aika ärjyä ainetta hopean syövytykseen, kun ne syövytyksen huurut ovat aika epäterveellisiä ja se happokin voi tehdä ikävää jälkeä (been there, done that. Kerran sain kämmenen kokoisen ihoalueen "syväkuorinnan" kun kuumaa typpihappoa hieman roiskahti iholle, jossa se ehti olla muutaman sekunnin ennen huuhtelua) . Turvallisempi voisi olla rautanitraatti (ferric nitrate), jota saattaa saada Yliopiston Apteekista. Ainakin tuolta sitä saa hintaan parikymppiä per puoli kiloa: http://www.cheminent.fi/ . Tuolla on myös muita syövytysreseptejä: http://www.finishing.com/140/75.shtml
kompiainen

Post by kompiainen » Mon Jul 13, 2009 6:35

Kiitos Kivenviilaaja.

Rautanitraattia ei saa mistään Yliopiston apteekista. Ainakin tällaisen tiedon sain soitettuani heidän keskuskilotavaravaraston tädille.
Punaista Steadtleriä ei tunnu löytyvän mistään. Opettajatuttujen kynäpenaalitkin on tutkittu varalta tarkkaan paikallisten kauppojen lisäksi. Muita merkkejä en ole vielä kokeillut. Mustaa kokeilin ja se toimi kuvan osoittamalla tavalla (tosin levy oli liian kauan hapossa).

Typpihappo on tujua ainetta. Opiskeluaikoina humpsahti muutama pisara suojavaatteiden, ja tavallisten vaatteiden läpi ja ihollakin on pieni muisto aiheesta. Meidän opettaja istui aika monesti pöydällä. Kiitos happojen, kurssin päätteeksi hänen työtakkinsa takapuoli oli aika reikäinen takapuolesta en tiedä. :kieli:
Vikki

Post by Vikki » Mon Jul 20, 2009 9:54

Laitan tämän varoittavana esimerkkinä " kivien patinoinnista"
Kerroin jo tuolla aiemmin ensimmäisestä patinointikokeilusta joka oli juuri tämä. Pidin mustapatinassa ihan muutaman sekunnin, kuului kovaa sihinää ja vaahtoa muodostui koko sen ajan mitä tämä oli siinä patinassa.
Nyt tämä kaunis hapotettu akaatti muuttui vähitellen lähes mustaksi, lähes samanväriseksi kuin tämä matta onyx.
Tulee vaan mieleen onko tätä nyt ihan turvallista pitääkkään tätä korua? Mitä mieltä olette?
Laita kuvan mukaan tästä tilanteesta jos joku haluaa katsoa mikä oli se alkutilanne ennen mustumista se on miun gallerian sivulla 81.

Image
"Onpa ihanan monta ihan tuntematonta!"
http://vikkityyli.blogspot.com/
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Mon Jul 20, 2009 10:31

Akaatti ei varmaankaan ole ollut akaattia, vaan kalsiittia, jota usein kai myydään akaattina tai onyxinä. Kalsiitti alkaa kuohumaan kun sitä laittaa happoon (mustapatinassa on typpihappoa) ja se kuohuva kaasu on hiilidioksidia. Siitä en mene takuuseen, että onko se kivi turvallinen käyttää tuollaisena. Lähes varmasti se musta väri on kemiallisesti samaa ainetta kuin muukin musta väri, joten siinä tuskin on mitään vaarallista. Kokeile hangata niitä kiviä vaikka jollain kankaalla tai paperilla. Jos sitä väriä lähtee paljon irti, niin sitten itse luultavasti jättäisin sen käyttämättä tuollaisena. Yksi korunpelastuskonsti voisi olla syövyttää niitä kiviä vielä lisää jossain hapossa, esimerkiksi etikkaa tai sitruunahappoa voisi kokeilla ja toivoa, että se syövyttää kiveä sen verran, että musta väri lähtee pois.
Miilia

Post by Miilia » Mon Jul 20, 2009 14:03

Onko koru ollut käytössä? Jos on niin ehkä kuviot ovat häipyneet ihon rasvan takia. Jos ei ole ollut käytössä, niin ei sitten mitään... :D
Makeanvedenhelmet muuten sihisee siellä patinointiaineessa myös, liukenevat happoon, hyvälaatuiset helmet taitaa kuitenkin kestää sen lyhyen hetken mitenkään suuremmin vaurioitumatta.
Ja sen kun puhuisin mikä minut/todella saa surulliseksi,/eipä minulla olisi näitäkään ystäviä -Jarkko Laine-
Flickr
urahara
Swarovski-kuumeessa
Oikea käyttäjä: Olen

Post by urahara » Wed Aug 05, 2009 11:14

Olen kiroillut pari päivää yrittäessäni saada A4a:sta ostamaani rikkimaksaa toimimaan. Luin tämän ketjun, ja joillakin näytti olevan vastaavia kokemuksia: rikkimaksa ei toimi.

Ensimmäiseen satsiin se ei liuennut lainkaan, hajosi vain hipuiksi kirkkaaseen veteen. Eikä patinoinut mitään. Toiseen yritykseen käytin kuumempaa vettä, niin kuumaa kuin hanasta lähti, mutta edelleenkään rikkimaksa ei näyttänyt kunnolla liukenevan - liuoksen väri säilyi kirkkaana, ja sinne jäi uiskentelemaan paljon niitä hippuja. Se patinoi korua jonkin verran, kun olin lillutellut sitä siellä muutaman tunnin. Laitoin korun vielä kolmanteen liemeen (kuumaa vettä ja vähän isompi kökkäre rikkimaksaa, ei edelleenkään liukenemista) ja sain sen siellä - taas usean tunnin jälkeen - lopulta tarpeeksi mustaksi. Yhteensä koru oli liemessä 7-8 tuntia. :evil:

Mikä mättää? Onko rikkimaksa vanhentunutta? Olen ymmärtänyt, että sen pitäisi liueta suht nätisti kuumaan veteen, ja viesteistänne olen ymmärtänyt, että patinoimisprosessi veisi ennemminkin minuutteja kuin tunteja.

Sattuisiko kenelläkään olemaan paria ylimääräistä nokaretta rikkimaksaa, ostaisin mielelläni. En haluaisi tilata uudestaan A4a.fi:stä, jos saan taas samaa (vanhentunutta?) ainetta. :?
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Wed Aug 05, 2009 11:31

urahara wrote: Mikä mättää? Onko rikkimaksa vanhentunutta? Olen ymmärtänyt, että sen pitäisi liueta suht nätisti kuumaan veteen, ja viesteistänne olen ymmärtänyt, että patinoimisprosessi veisi ennemminkin minuutteja kuin tunteja.
Rikkimaksasi on luultavasti vanhentunutta. Sen pitäisi liueta melko nopeasti kuumaan veteen ja hopeaan pitäisi tulla jotain väriä jo muutamassa sekunnissa.
Muistithan puhdistaa hopean kunnolla ennen patinointia? Astianpesuaineella peseminen on vähintään tehtävä, jotta patinan saa onnistumaan. Asetonissa huuhtelu toimii paljon paremmin. Tästä tuskin kuitenkaan on kyse, vaan tuo ongelma vaikuttaa siltä, että rikkimaksasi on pilalla. Sillä on aika rajallinen käyttöaika ja se menee pilalle melko nopeasti, jos sen sekaan pääsee kosteutta (se on suojattava myös ilmankosteudelta) tai se ei ole valolta suojattuna. Suosittelen palauttamaan sen aineen myyjäliikkeeseen ja vaadi tilalle jotain tuoreempaa erää tai rahat takaisin.
urahara
Swarovski-kuumeessa
Oikea käyttäjä: Olen

Post by urahara » Wed Aug 05, 2009 12:26

Kiitos Kivenviilaaja! Ihanaa, kun täällä saa ongelmiinsa niin nopeasti vastauksia! :D Astianpesuaineella pesin korut ennen patinointia, mutta tuo asetoni on hyvä vinkki. Vaikuttaa siis siltä, että olen saanut todennäköisesti vanhaa tuotetta, ja laitoinkin äsken myyjäliikkeeseen viestiä, jossa pyysin vaihtamaan tuoreeseen tai rahat takaisin. Ajattelin myös ostaa mustapatinaa ja kokeilla sitä.
kompiainen

Post by kompiainen » Wed Aug 05, 2009 12:50

Kannattaa miettiä sitä rikkimaksan säilytyspaikkaa. On nimittäin todella herkkää kosteudelle. Minulla oli ensimmäinen purkki kodinhoitohuoneessa yläkaapissa. Siellä luonnollisesti kuivatetaan pyykkiä. Ensimmäisen aukaisun jälkeen tuote oli pilalla, eikä enää liuennut veteen. Toki jos koru oli monta tuntia vesi+rikkimaksahiutaleet litkussa, patinaa tuli. Nyt säilytän rikkimaksani suljetussa muovipussissa, sen päällä on tiiviisti kerros elmukelmua, sitten taas minigrippussi, sitten pahvilaatikko, joka on muovipussissa. :D Enkä enää kodinhoitohuoneessa vaan kuivassa paikassa.
Post Reply