hopean "patinointi"

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

anzu
sijoittaa jalokivilaatuun

Re: hopean "patinointi"

Post by anzu » Wed Aug 05, 2009 13:00

Mul o sellasta nestemäistä rikkimaksaa, niin meneeköhä seki vanhaksi?
Nääs se purkki ollu jo vuos tolkulla tuolla laatikossa. Löysin vasta viime viikolla sen. En oo koittanu, ku patinoin noilla vuoden vanhoilla kananmunilla :)
-anzu
urahara
Swarovski-kuumeessa
Oikea käyttäjä: Olen

Post by urahara » Tue Aug 11, 2009 14:54

Minulle vastattiin nettifirmasta, että heidän rikkimaksansa toimii eikä voi olla vanhentunutta.... mene ja tiedä, ehkä se on jossain vaiheessa (kuljetuksessa?) saanut kosteutta, kuten Kompiaisen rikkimaksalle kävi, joskaan en ollut edes avannut koko pussia ennen kuin vasta viime viikolla. Lupasivat kyllä, että saan rahat takaisin, jos lähetän heille loput rikkimaksat, mutta en taida jaksaa nähdä vaivaa.

Ostin myös mustapatinaa, ja pari korua sain patinoitua sillä hienosti. Mutta sitten... yritin eilen eli muutaman päivän päästä patinoida korviksia sillä samalla sinisellä liuoksella, ja hopea kyllä patinoitui, tosin hitaammin kuin ekalla kerralla, mutta se ei ole ongelma. Ongelma sen sijaan on se, että ihanat makeanvedenhelmikolikot, jotka olin tuonut Kiinasta, syöpyivät niin, että toisesta tuli näkyviin joku napintapainen (varmaankin se "lätkä", joka sinne simpukan sisään on lykätty), eli kaikki helmiäinen siitä pinnasta syöpyi pois. Sen sijaan kalliit ihanat keshihelmet, joita korviksissa myöskin oli, säilyivät lähes ennallaan (kyllä niistäkin lähti helmiäistä, sain harjata ne hammasharjalla jälkikäteen puhtaaksi valkoisesta "helmipölystä"). Onko tämä normaalia? Vai olenko ostanut surkean huonolaatuisia mv-kolikoita? Voiko siihen vaikuttaa se, että jouduin dippailemaan korviksia myrkkyliemeen paljon pitemmän aikaa kuin ekoilla, onnistuneilla yrityksillä? Voiko mustapatinaliuosta käyttää vain kerran? Help, rakkaat kanssahelmeilijät!
Amalia
suunnittelee Balin-matkaa
Lasku: 5

Post by Amalia » Tue Aug 11, 2009 15:18

Luulenpa ettei helmissä mitään vikaa ole. Vaan käyttämäsi aine on ”myrkkyä” ja mv-helmi on taas aika huokoinen materiaali. Itse patinoin langan ja osat ennen korun kasausta. Tai vaihtoehtoisesti, en dippaa korua aineeseen vaan laitan pensselillä patinointiainetta hopeaosiin.

Sivulla 9 on ohjeita mustapatinaan. Siellä on myös puhetta aineen säilyvyydestä.
Last edited by Amalia on Tue Aug 11, 2009 16:25, edited 1 time in total.
-Mistään ei voi tehdä idioottivarmaa, sillä idiootit ovat erittäin kekseliäitä-
Miilia

Post by Miilia » Tue Aug 11, 2009 15:26

Helmi liukenee happoon kuin happoon, ja laimentamattomana tuo mustapatina taitaa olla aika ytyä tavaraa. Jos todella on niin ettei tuollaisissa nappihelmissä ole sitä helmiäistä kuin pieni kerros, niin huonostihan siinä käy. Itsellä ei ole kokemusta noista, yhden korun jossa oli biwa helmiä sain kyllä sooloiluillani pilattua... Mitä tulee tuohon mustapatinan tehoon, en ole itse huomannut mitään muutosta tehossa vaikka sama liuos on ollut käytössä nyt jo kuukausia.

Hiukan OT, mutta jos on helmiä joissa pinta on huono, sellainen hilseilevän oloinen, mutta muuten hyviä muodoltaan jne, pieni kylpy lämpimässä sitruunahapossa tekee ihmeitä, olen näin pelastanut isoja helmiä roskistuomiolta...
Ja sen kun puhuisin mikä minut/todella saa surulliseksi,/eipä minulla olisi näitäkään ystäviä -Jarkko Laine-
Flickr
urahara
Swarovski-kuumeessa
Oikea käyttäjä: Olen

Post by urahara » Wed Aug 12, 2009 16:42

Kiitos taas vastauksista! Pitänee kokeilla näitä mv-helmikoruja patinoida ihan vaan kananmunalla... :)
Heluna
löytänyt aidot helmet

Post by Heluna » Fri Aug 14, 2009 23:23

Miten ihmeessä säilytetään valmista rikkimaksaliuosta? Nykyisellään se on lasipurkissa, eikä viikkoakaan kun liuos on kirkasta ja täynnä hiutaleita. Muovipulloko? Moittiiko valoa?
Muikku
Moderaattori

Post by Muikku » Fri Aug 14, 2009 23:57

Miulla on valmis liuos lasipurkissa, ja meillähän on Heluna samaa tavaraa. Hyvin on säilynyt monta monituista kuukautta, mutta purkki on täysin valottomassa tilassa kyllä.
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
Heluna
löytänyt aidot helmet

Post by Heluna » Sat Aug 15, 2009 21:23

Kiitos Muikku :D Mistä tuollaisen täysin valottoman tilan löytää :raaps:
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Sat Aug 15, 2009 21:51

Heluna wrote:Kiitos Muikku :D Mistä tuollaisen täysin valottoman tilan löytää :raaps:
Laita lasipurkin ympärille vaikka alumiinifoliota. Siitä ei mene valo läpi.
Heluna
löytänyt aidot helmet

Post by Heluna » Sun Aug 16, 2009 12:14

Kiitti. Tiesinhän että teihin voi luottaa :nod:
*lähtee käärimään purkkia folioon
Muikku
Moderaattori

Post by Muikku » Sun Aug 16, 2009 13:08

Heluna wrote:Kiitos Muikku :D Mistä tuollaisen täysin valottoman tilan löytää :raaps:
Miulla aine on komerossa :D
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
Tilia

Post by Tilia » Sun Aug 30, 2009 12:32

Minkälaista viimeistelyä olette käyttäneet miesten ketjuihin? Mulla on tuossa kananmunalla aika tummaksi patinoitunut, nyt pääosin sinertävä ketju. Tuollaisenaankin aika hauskan näköinen, mutta voi olla että saaja haluaa siihen hieman kiiltoa. Oletteko jättäneet kokonaan tummaksi vai ottaneet kiiltoa esiin? Ketjussa on puhuttu teräsvillasta ja hohkakivijauheesta, miten niillä viimeistelty pinta eroaa kiillotusliinasta, mattaisempi pinta? Toisaalta houkuttaisi jättää tuollaisekseen, joka tapauksessa halua siitä "häijyn" näköisen.
anzu

Post by anzu » Sun Aug 30, 2009 12:42

Kananmunalla patinoidut korut oon pyöräyttäny jopa rummussa, ihan vaan 5 minsaa.
Sitte toinen o teräsvilla, jolla on kans hinkannu koruu. Sillä tulee enemmän mattapintanen. Myös oikeen hentosella hiekkapaperilla oon joskus hinkannu, sellaset 1200 ja ylöspäin.
Kiilotusliinasta ei oo kokemusta.
-anzu
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Sun Aug 30, 2009 12:49

Kiillotusliinalla tulee kiiltävä pinta ja kohollaan olevista kohdista patina kuluu hieman pois, kuten muillakin hiontamenetelmillä (teräsvilla, hohkakivi, jne). Itse käytän melkein pelkästään kiillotusliinaa, johon on laitettu pikkuisen kiillotusvahaa.
Tilia

Post by Tilia » Sun Aug 30, 2009 21:53

Kiitos vastauksista, Anzu ja Kivenviilaaja. Päädyin sitten varovasti näyttämään kiillotusliinaa, niin pilkahdus hopeaa tuli näkyviin ja ketjun malli paremmin esille. Lopputulos on galleriassa.
Post Reply