hopean "patinointi"

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Piatu
lasihelmien lumoissa
Oikea käyttäjä:Olen
Re: hopean "patinointi"

Post by Piatu » Thu Sep 03, 2009 12:51

Tossa on pari reseptiä: Image

Itte käytän Blitz-merkkistä liemeä ja ylläolevia en ole kokeillut, tuli vaan mieleen jos jollain on tarve.

Värjäyksen jälkeen pinnan otan auki puukapulalla minkä ympärille on liimattu säämiskänahkaa ja siihen kiilloitusvahaa. Mun mielestä antaa parhaimman jäljen kun on paksuhkoa niin tulee hienosti muuttuvat rajat eli ei niin tarkka rajaus kuin laikalla tai ohuella kiilloitusliinalla.

Jos on tarvetta niin voin skannailla joutessani muutaman reseptin epäjalojen metallien värjäykseen eräästä vanhasta kirjasta. :wink:
miauu
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku:5

Post by miauu » Thu Sep 03, 2009 12:55

Piatu wrote:Jos on tarvetta niin voin skannailla joutessani muutaman reseptin epäjalojen metallien värjäykseen eräästä vanhasta kirjasta. :wink:
Kylläkiitos :nod:
(Ja kun niillä ehtisi vielä tekemäänkin jotain sitten...)
Mistä minä nyt olen jäänyt kiinni? ;o
...paitsi lohikäärmeadoptoinnista: http://dragcave.net/user/miauu
...ja gladiaattoritaistelusta (tosin automatisoituna): http://miauu.mybrute.com
muusa

Post by muusa » Tue May 18, 2010 11:19

Hei, sattuisikohan joku tietämään mistä tuota Blizt -nimistä patinointiainetta voi ostaa? :???:
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Tue May 18, 2010 12:35

muusa wrote:Hei, sattuisikohan joku tietämään mistä tuota Blizt -nimistä patinointiainetta voi ostaa? :???:
Ainakin SAR:lla on. Vilkaise tuolta esitteen viimeinen sivu: http://www.sar-machine.fi/vahat.pdf
muusa

Post by muusa » Tue May 18, 2010 12:50

Thanx jälleen Kivenviilaaja! :nod: Multa on mennyt jotenkin ohi, kun olen Sar-Machinen sivuja plärännyt. :shrug:
riikka

Re:

Post by riikka » Thu Jun 09, 2011 20:20

Päivi wrote:Hopean tummumisesta tuli mieleen karmaiseva kokemus nuoruudestani.
Olin aikoinani tekemisissä lypsykarjan kanssa ja täysin noviisina pyyhkäisin navettaan uudet hopeakorut korvissani ja kaulassani(taisivat olla rippilahjojani). Kysymyksessä oli vielä sellainen navetta, jossa lanta oli kourussa ja se mätettiin pois käsipelillä. Tietysti aikaa vierähti, kun vasikat olivat niin suloisia. Karmaiseva kokemus oli korujeni tummuminen, olin aivan tyrmistynyt. Ei kukaan osannut edes varoittaa minua tälläisestä reaktiosta. Sain kyllä uudet korut, mutta nyt harmittaa etten säilyttänyt niitä tummuneita korujani.

Oho, nyt on ihan pakko tähän kommentoida, vaikka ei muuta asiaa olekkaan :D Mulla kävi nimittäin samoin, sikalassa tosin. Yleensä otan aina korut pois, mutta nyt kahtena päivänä hopeakoru unohtui kaulaan. Ihmettelin kun se oli muuttunut ihan punertavaksi, melkein niinkun kuparin väriseksi :shock: Lähti kyllä liinalla pois (onneksi!), mutta ihmetys oli melkoinen. Oli oikein pakko googlettaa ja katsoa onko netissä siitä juttua ja tämä löytyi :lol: En ole edes ikinä tiennyt, että hopea voi tuollalailla punertua.
Muikku
Moderaattori

Post by Muikku » Sun Jun 26, 2011 16:02

Miun blogissa on nyt kuvallinen vertailu SAR-Machinen myymän Blitzin vaikutuksesta hopeaan, kupariin, pronssiin ja messinkiin :wink:
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
Hämis
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Hämis » Mon Jun 27, 2011 1:39

Käytetty metalliseos vaikuttaa todella paljon siihen miten messinki patinoituu Blitzillä ja rikkimaksalla. Tuli tuossa taannoin patinoinnin kanssa ongalmia kun samassa käädyssä oli sekä 1mm että 1,2mm messinkilankaa. Molemmat langat oli ostettu samasta paikasta, mutta 1,2mm lanka oli hankittu parivuotta aikaisemmin. 1mm lanka ei patinoitunut juuri nimeksikään kun taas 1,2mm lanka patinoitui täysin mustaksi. Langan toimittaja oli välissä vaihtanut metalliseosta. Oli kohtalainen kikkailu, että sai koko käädyn kauttaaltaan samansävyiseksi.
rozalie

Post by rozalie » Sun Jul 31, 2011 13:08

Hopeasavikurssilla opettaja ohjeisti, että rikkimaksalla voi hyvin patinoida minigrippussissa hopeisia osia. Olen joskus harjoittanut ns. dippausta astiassa, ja nyt päätin kokeilla tätä minigrip-kikkaa. Hopeaosat muuttuivat ensin kultaiseksi, sen jälkeen kuparin värisiksi ja n. 10 min jälkeen näyttävät patinoidulta kuparilta punertavine vivahteineen. Olisiko vaan pitänyt jatkaa tuolla dippaus/pensselöintilinjalla eli kuluuko tuo patinointi tuolla kertajysäyksellä nopeammin pois? Näin tämä ei kovasti haise ;)
Ahneella on .. ainakin paljon kiviä!
Lumijo

Post by Lumijo » Tue Aug 09, 2011 10:57

Hei! Jossain kohtaa tässä patinointi keskustelussa vilahti mustapatina, eli aine kuin käytetään Tiffany-töissä. Itselläni taitaa kaapissa olla tuota valmiiksi, kun on jäänyt kaikenlaista Tiffany-harrastuksen tiimoilta. Nyt vaan haluaisin kysellä, voiko tuota "myrkkyä" ihan oikeasti käyttää patinointiin koruihin? Sehän tuoksahtaakin jo yökölle. Mustaahan sillä kyllä tulee ja varmasti kestävääkin.... :shock:
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Tue Aug 09, 2011 12:05

Tiffany patinaa kannattaa laimentaa hieman vedellä ennen käyttöä. Muuten tulee liian musta ja paksu patina, joka ei kestä käyttöä, vaan hilseilee pois metallin pinnasta. Noin 1:1 laimennus patinaa ja vettä toimii hyvin ainakin mun kokemuksien mukaan. Jos laittaa enemmän vettä, niin siinä liuoksessa menee jotain pieleen ja se ei enää toimi.
Lumijo

Post by Lumijo » Tue Aug 09, 2011 20:57

Suoritettu onnistuneita patinointeja Tiffanyn, mustapatinalla :jippii: Tuoksahti vähäsen, mutta ilmeisesti tuoksu Tiffany-töissä olikin peräisin lyijystä tms
Tiffany-töiden aineksista. Kaapista löytyy vielä kuparipatinapullo, onkos kukaan kokeillut onnistuuko sillä punertavaksi patinointi, ellei kokeillaan täällä
kotipajassa :D
nekka

Post by nekka » Tue Aug 09, 2011 22:12

Lumijo wrote:...Kaapista löytyy vielä kuparipatinapullo, onkos kukaan kokeillut onnistuuko sillä punertavaksi patinointi, ellei kokeillaan täällä
kotipajassa :D
Minä olen kokeillut...oliskos ollu tuolla sivulla 8 tätä samaista ketjua tämä kokeiluni tulos...ei kannata kokeilla, muut ei toimi...
nekka wrote:Tämäpä olikin mielenkiintoinen "uutinen", että tiffany-töissä käytettävää musta-patinaa voi käyttää myös hopean patinointiin !!!

Minä kun olen leikkinyt kokoajan noiden munien kanssa... :shock:
...kuulosti pervolta, mutta vissiin ymmärsitte. :lol:

Ja munhan oli tietty ihan pakko käydä kokeilemassa tuota patinointia.
Mulla löytyi kaapista musta-, kulta-, pronssi- ja kupari-patinaa...siis tiffany-töihin tarkoitettuja patinointiaineita.
Eka kokeilu kulta...ei toimi, toinen kokeilu pronssi...ei toimi, kolmas kuparia...ei toimi... :cry:

Mutta sitten olikin vuorossa se musta-patina, ja johan alkoi tapahtua. Kokeilin kahdella eri hopeanpätkällä.
Toisen pudotin purkinpohjalle ja toista dippasin ja tarkastin tuloksen aina yhden kaston jälkeen.
Se tosiaan toimii, ja suhteellisen nopeastikin vielä !
Hiphei huraa, ei enää munankäryjä tässä huushollissa kun pitää patinoida !!! :jippii:
Lumijo

Post by Lumijo » Wed Aug 10, 2011 9:31

No epäilinkin, ettei kuparipatina onnistu. Eihän se onnistunut Tiffany-töissäkään, saumat jäi aina ihme laikukkaaksi. Mutta mustapatina sen sijaa, aivan onnistunut lopputulos :D
nekka

Post by nekka » Wed Aug 10, 2011 19:59

Lumijo wrote:...Eihän se onnistunut Tiffany-töissäkään, saumat jäi aina ihme laikukkaaksi...
...oot putsannu saumat huonosti ennen patinointia jos ei ole toiminu. :wink: Nuo kaikki mainitsemani patinointi aineet toimii kyllä tinan kanssa...
Post Reply