Kiillotusrumpu?

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Eowyn » Thu May 04, 2006 11:47

Nyt kun olen vihdoin saanut tuon rummun ja innoissani työnnän sinne lähes kaiken mitä käsiini saan (Janne on ehtinyt kieltää mua koskemasta omiin atk-tarvikkeisiinsa...), pitää kysymäni, että kestääkös Balin helmet rummutuksen? Tai ongelmanahan on tietysti se niiden ihana patinointi, jonka puolesta pelkään.

Näitä tällaisia koruja rummuttaisin, jos uskaltaisin. Mulla tosin on pienimmätkin kuulat yli 2 mm, joten ihan pikkiriikkisiin rakoihin ne eivät mene.
Ulla
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Post by Ulla » Thu May 04, 2006 12:00

Toki Balin helmet kestävät rummutuksen, hopeaahan ne ovat.

Swarovskin kristalleja ja makeanveden helmiä minä rummutan vain puoli tuntia ja hyvin ovat kestäneet. Makeanveden helmissä tietysti on laatueroja, joten parin helmen koerummutus saattaa olla paikallaan.

Edit: Äh, kysyit tietysti siitä patinoinnin kestämisestä. En minä ainakaan ole havainnut siinä mitään ongelmia. Juuri kuitenkin luin siltä ameriikan foorumilta, kun joku kyseli liiallisen patinan poistosta Balin helmistä ja vastaaja kertoi rummutuksen tekevän sen. En ole itse tällaista havainnut.
Loulou

Post by Loulou » Thu May 04, 2006 12:13

Outi...Mistä sinä tuon rumpusi ostit, ja kuulat sun muut?
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Thu May 04, 2006 12:20

Loulou, ostin SAR-Tradingista, Helsingistä. Rumpu (yksirumpuinen, valkea) + kuulat + kiillotusaine yhteensä 250 euroa. Ei ollut halpa, halvemmalla varmaan saa tilaamalla jostain, mutta en jaksanut alkaa pohtia, että mistä sen hankkisin - ja nyt sain rumpuni ihan vain hakemalla, vaikka toki lompakkoa kevensikin (tai no, äiti + isä + isoäiti sen maksoivat synttärilahjarahoillaan :D )
Anne

Post by Anne » Thu May 04, 2006 12:26

Mitähän nuo pelkät kuulat tulisivat kustantamaan? Jotain tee-se-itse-karvalakkimallia voisi nimittäin kehitellä, kun avokkikin innostui semmoisen suunnittelusta...
Miumiu
lasihelmien lumoissa

Post by Miumiu » Thu May 04, 2006 12:31

Mulle tuli heti mieleen, että voisko nuo kuulat ja kiillotusaineen korujen kera laittaa ultraäänipesuriin. Täällä töissä kun olis sellainen...
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Thu May 04, 2006 12:35

Anne, kuulat myydään kilotavarana. Mulla ei ole ihan pikkiriikkisiä kuulia ollenkaan, koska a) ne olivat lopussa ja b) ne olivat ihan karmean hintaisia.

Myyjä neuvoi laittamaan rumpuun kuulia kiloina sen, mitä itse rummun tilavuus on. Toi mun rumpuni on kaiketi vetoisuudeltaan 0.7 litraa, koska myyjä ehdotti, että otan 0.7 kg kuulia.

Isoimmat kuulat, mitä mulla on, olivat 60e /kg... mulla on tuota hintaluokkaa kahta eri kuulaa (pyöreitä ja sitten sellaisia epämääräisen muotoisia tappeja sun muita) suurin osa tuosta kokonaismäärästä, lisäksi on jonkun verran pienempiä kuulia (100e /kg).

Ne pienimmät, olivatkohan 2 mm:n kokoisia, olisivat maksaneet 200e /kg :shock: Ajattelin, että kokeilen alkuunsa noilla mitä ostin, vaikka seoksessa ei ihan pieniä kuulia olekaan, ja ainakin toistaiseksi olen ollut kyllä tosi tyytyväinen tuloksiin :D

Voi hyvin olla, että ne kuulat saa esim. Kankurinaitasta edullisemmin, mutta joka tapauksessa niihin joutuu investoimaan sen viitisen kymppiä, veikkaisin.
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Thu May 04, 2006 13:04

Ulla wrote: Edit: Äh, kysyit tietysti siitä patinoinnin kestämisestä. En minä ainakaan ole havainnut siinä mitään ongelmia. Juuri kuitenkin luin siltä ameriikan foorumilta, kun joku kyseli liiallisen patinan poistosta Balin helmistä ja vastaaja kertoi rummutuksen tekevän sen. En ole itse tällaista havainnut.
No, siinä tapauksessa kokeilen. Niissä koruissa on joka tapauksessa Swarovskin kristalleja, joten kovin pitkään en niitä rummussa pidä kuitenkaan. :D
Loulou

Post by Loulou » Sun Jun 18, 2006 18:46

Visa-kortin haltija katseli käytössä tummunutta hopeaketjuaan ja totesi, että eiköhän olisi vihdoinkin aika tilata se kiillotusrumpu...

Olen pitkällisen harkinnan jälkeen päättänyt tilata rummun ja tarveaineet Slöjd-detaljerista, mutta ostoskorin loppusummaa ynnätessäni aloin miettiä, josko tuosta tilauksesta voisi jättää kiillotussuovan pois, kun se on niin kohtuuttoman kallista - käsittääkseni kyse on siis saippuasta.

Amerikan maassa ihmiset käyttävät rummutuksessa Dawn-nimistä nestesaippuaa - en muista koskaan lukeneeni kenenkään käyttävän mitään virallista rummutussuopaa. Miten mahtaisi olla - kävisikö esim. Fairy tai joku vastaava tiskiaine rummuttamiseen?
Jane

Post by Jane » Sun Jun 18, 2006 19:00

Voisin kuvitella noiden tavallisten tiskiaineisen vaahtoavan liikaa.

Tuossa kiillotus aineessa on myös niitä hauleja suojaavaa ainetta. Eli haulit kuuluu pitää rummussa tuossa kiillotusnesteessä, suojaa niitä ruostumiselta.

Tällaiset ohjeet sain ostaessani rummun Sar- machinelta, Eurasta.

Haulit ovat sen verran kalliita, että ainakin minä aion noudattaa tuota ohjetta.
Eihän sitä kiillotusaineta paljon kulu kun sitä ei tarvitse joka kerta vaihtaa.

Jane
Loulou

Post by Loulou » Sun Jun 18, 2006 19:03

No höh - Slöjd-detaljerista oli kiillotussuopa lopussa - en sitten tilannut kuin rummun ja teräskuulat. Pitää sitten tyytyä Fairyyn tai johonkin muuhun saippuaan...
Ulla

Post by Ulla » Sun Jun 18, 2006 19:16

Ameriikassa tosiaankin monet käyttävät sitä Dawn-astianpesuainetta (kyllä muitakin käytetään, ns. burnishing-ainetta). Sen pitää olla juuri tiettyä laatua, joka ei vaahtoa ja joka sitoo lian itseensä.

Minä käytän Ari Vuorelan myymää italialaista (muistaakseni) jauhemaista ainetta nimeltään Metallux. Se on hyvin riittoisaa ja maksaa 7 euroa/pussi. Rumpuun laitetaan ruokalusikallinen ja samaa liuosta voi käyttää niin kauan, että vesi on melkoisen likaista.
Raiisa

Post by Raiisa » Sun Jun 18, 2006 21:43

Loulou wrote:Visa-kortin haltija katseli käytössä tummunutta hopeaketjuaan ja totesi, että eiköhän olisi vihdoinkin aika tilata se kiillotusrumpu...

Olen pitkällisen harkinnan jälkeen päättänyt tilata rummun ja tarveaineet Slöjd-detaljerista, mutta ostoskorin loppusummaa ynnätessäni aloin miettiä, josko tuosta tilauksesta voisi jättää kiillotussuovan pois, kun se on niin kohtuuttoman kallista - käsittääkseni kyse on siis saippuasta.

Amerikan maassa ihmiset käyttävät rummutuksessa Dawn-nimistä nestesaippuaa - en muista koskaan lukeneeni kenenkään käyttävän mitään virallista rummutussuopaa. Miten mahtaisi olla - kävisikö esim. Fairy tai joku vastaava tiskiaine rummuttamiseen?
Minähän nyt en asiasta varsinaisesti ymmärrä yhtään mitään mutta kävisikö vanha kunnon mäntysaippua, sehän ei vaahtoa.
Loulou

Post by Loulou » Sun Jun 18, 2006 22:24

Jonkin aikaa googlailtuani sain tuohon saippua-asiaan lisätietoa - Dawn-tuotemerkkiä myydään Suomessa Fairy-nimellä. Tätä vähän mielessäni kyllä jo epäilinkin, mutta varmaa tietoa ei aiemmin ollut.

Se Dawn-laatu, jota usalaiset käyttävät, on Original-laatu, eli sininen Dawn. Fairy Original näyttää kovin samanlaiselta, ja sinistä on sekin, joten minä aion aloittaa kokeilut siitä - ja jos eivät ala tarpeeksi kiiltää, pitää sitten siirtyä muihin aineisiin.

Korukurssilla opettaja sanoi, että olennaista haulien säilyttämisessä on pitää ne upoksissa saippuavedessä - jos ne pääsevät ilman kanssa kosketuksiin, ne ruostuvat. Nuo Slöjd-detaljerin haulit väittävät olevansa ruostumatonta terästä - saa nähdä, kuinka nuo käyttäytyvät. Toimitusaika näkyi olevan kaksi viikkoa, joten tässä saapi rauhassa käydä tiskiaineostoksilla...
Siru

Post by Siru » Sun Jun 18, 2006 22:57

:lol: Sähän ehdit ostaa kaikki lähikylienkin kaupat Fairystä tyhjäksi... :rofl:

Kerrohan sitten kokemuksia, minä suunnittelen rummun ostoa kunhan tästä pari kuukautta päästään eteenpäin. Ja onko mielipiteitä siitä ovatko ruostumattomat kuulat parempia kuin nuo "ruostuvat"? Tai siis tietenkin ovat mutta missä sen laatueron huomaa - onko jollain kuulat ruostuneet??? :wink:
Wear your HELMET with pride!
Post Reply