Kiillotusrumpu?

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Kivenviilaaja
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Re: Kiillotusrumpu?

Post by Kivenviilaaja » Thu Feb 24, 2011 17:38

Se 1500g tarkoittanee hylsyjen kiillotukseen tarkoitettua kevyttä kiillotusraetta. Sama tilavuus teräskuulia painaa toistakymmentä kiloa. Mun mielestä rumpuun pitää saada kuulia niin paljon, että koru uppoaa kunnolla niiden sekaan, jotta se tulee kunnolla kiillotetuksi kaikista suunnista. Pienempi "kuulapurkki" sen ison altaan sisällä saattaa toimia, mutta se purkki pitää luultavasti liimata tai ruuvata kiinni rumpuun, jotta rummun tärinä välittyy myös sinne purkin sisälle.
SatuPuu
suunnittelee Balin-matkaa

Post by SatuPuu » Wed Nov 16, 2011 13:09

Tässä ois ainakin pieni ja näpsäkkä hylsynkiillotuskone http://www.ahtihuvila.fi/tuotteet/jalle ... sr737-nano, eikä hintakaan päätä huimaa. :nod: Itse tilasin, tosin ei ole vielä tullut mut jospa huomenissa :nod:
Muoks, masiina tuli tunti sitten, eka erä rummutettu ja toimii kuin unelma ja kyllä kiiltää :jippii:
"Muut tekee mitä osaa, minä teen mitä haluan, jos en hyvin, niin parhaani olen ainakin yrittänyt:-)"
faunatar
aloittelee siemenhelmillä
Oikea käyttäjä: Olen

Post by faunatar » Wed Nov 23, 2011 11:54

SatuPuu...kiitos vinkistä :) Tuota voisi kokeilla, nyt taitaa olla Silver Studiolla kuulamixiäkin taas saatavilla..
se hetki ennen aamun valoa
suden hetki
ja minun
-diesel-
rozalie
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by rozalie » Wed Nov 23, 2011 13:56

hei wow, paljonko tuonne n. grammamääräisesti kannattaa laittaa kuulia? Kotoa löytyy jo 250g, niin pitäisiköhän tilata samalla lisää?
Ahneella on .. ainakin paljon kiviä!
Jenska
Swarovski-kuumeessa

Post by Jenska » Mon Dec 19, 2011 13:16

ARGH! Asia ei mitenkään tänne kuulu mutta sapettaa niin että kiehuu :grrr: !!!
Ihmiset luulevat, että rumpuni on ollut ilmainen ja ihan huvikseni sitä pyörittelen... :???: Kehtasivat jopa kysyä kotiin lainaksi...
Mutta paljonko olette veloittaneet jos olette rummuttaneet tai peräti lainannneet koko koneen?
kompiainen

Post by kompiainen » Mon Dec 19, 2011 15:29

En mä rumpuani kenellekään lainaksi anna! Voin rummuttaa, jos kaveri pyytää, ihan ilmaiseksikin, jos omia oon muutenkin rummuttamassa. Jos kysyjä on oudompi tai jos rumpu pannaan varta vasten hänen korujaan varten päälle, otan muutaman euron.
~Kun itse tekee, saa sellaisen kun sattuu tulemaan~
Paphi
löytänyt aidot helmet

Post by Paphi » Mon Dec 19, 2011 16:08

Jenska: älä rumpuasi anna, minä olen ainakin niin kiintynyt työkaluihini etten ikimaailmassa antaisi niitä kenellekkään lainaan. Hassua että kehdataan edes pyytää..Miten usein muuten vaihdatte sen rummutusveden? Minulla se hyvin nopeasti on jo aika tummaa, mutta en tiedä kuinka usein tuo vesi kuuluu vaihtaa?
Loulou

Post by Loulou » Thu Feb 09, 2012 23:13

Onko kellään Lortonen 3A -kiillotusrumpua. Minulla on ongelma rumpuni kanssa, kone suostuu pyörittämään rumpua vain pikkuisen vinossa, jos laitan koneen suoraan, rumpu ei pyöri. En ole koskaan tehnyt tuolle mitään muuta kuin pistänyt vähän öljyä niihin pyöriviin metallipötkylöihin, ja nyt pitäisi varmaan tehdä jotain muutakin. Eli apua kaivataan! :???:

Edit. Jaa, laitoin koneen pyörimään vinoon tuettuna hetkeksi, ja nyt se näyttäisi toimivan suorassakin. Taisi olla vain öljyn puutetta. Mutta jos joku osaa neuvoa tuon vermeen huoltamisessa, otan neuvot kiitollisena vastaan...
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Fri Feb 10, 2012 22:16

Kannattaa joskus pyyhkiä rätillä ja asianpesuaineella niistä akseleista ja rummun ulkopinnasta lika ja rasvat pois. Jos ne ovat liian liukkaita, niin rumpu ei pyöri. Öljyä tarvitaan vain sinne "laakereihin" akselien päissä. Painon (vettä tai kuulia) lisääminen rumpuun voi myös auttaa, jos se ei ole kovin täysi.
Paphi
löytänyt aidot helmet

Post by Paphi » Wed Apr 04, 2012 13:21

Hei kuinka usein vaihdatte sen rummun pesuveden? Siis kuinka tummaksi annatte sen mennä? Rummuttaako kukaan kultaa ja hopeaa samaan aikaa? Itse kiillotan kullat laikalla, mutta tuli vaan mieleen että kun Sar-Machinelta sanottiin että kullat ja hopeat voi rummuttaa samaan aikaan, en ole jotenkin tohtinut niin tehdä?
Thuja Design

Post by Thuja Design » Wed Apr 04, 2012 16:49

Kiillotusrumpu on lähinnä tarkoitettu ketjuille ja valujen kiillotukseen,mutta en koskaan laittaisi samanaikaisesti eri metalleja rumpuun.Jalommasta metallista siirtyy metallia epäjalompaan metalliin,joten kohta sinulla on kaikki ketjut vaalean keltaisia.Aina vaihdan veden ja pulverin,kun kiillotan eri metalleja rummussa.Toki minäkin kiillotan eri laikoilla sileät pinnat.
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Wed Apr 04, 2012 18:18

Onko tuosta jotain todisteita, että tuollaista metallien siirtymistä tapahtuisi?
Mulla kun järki sanoo, että jos samassa liemessä on jaloa ja epäjalompaa metallia, niin jos jollekin metallille jotain tapahtuu, niin sille epäjalommalle. Ihan normaalien sähkökemiallisen korroosion periaatteiden mukaan siis.

Itse olen rummuttanut kaikkia metalleja sekaisin ja samoilla litkuilla ja minkäänlaisia ongelmia ei ole ollut.

Metallin värin "muuttumista" voi periaatteessa tapahtua jos rummussa rummuttaa paljon jotain hapettuneita kupari/pronssi/messinkiesineitä ja siten samalla nesteellä rummuttaa hopea/kultaesineitä. Tuolloin se nesteeseen liuennut kupari voi pelkistyä hopean/kullan pintaan.
Toinen mahdollinen värin muutos tulee, jos rummussa on pyöritetty patinoituja hopeakoruja ja sitten sinne samoihin litkuihin laittaa hopeaa ja kultaa yhtä aikaa. Silloin nesteessä olevat rikkiyhdisteet voivat patinoida hopean, joka saattaa näyttää kellertävältä, mutta kultaa väri ei ole.
Loulou

Post by Loulou » Wed Apr 04, 2012 20:53

En ole kultaa itse rummuttanut, kun ei kultakoruja ole tullut tehtyä kuin koulussa, mutta kyllä meillä koulun rummussa ainakin kaikki olivat iloisesti sekaisin keskenään. Itse olen kuparia ja hopeaa rummuttanut samaan aikaan, ja kumpikin on pysynyt omanvärisenään. Samalla lailla olen myös happoon laittanut hopean ja kuparin yhtä aikaa ilman mitään siirtymisreaktioita - rauta on sitten asia erikseen, se pysyy haposta kaukana.
Post Reply