Kiillotusrumpu?

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

mikael0k
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Post by mikael0k » Thu Aug 03, 2006 8:42

Miepäs kerron kuinka meillä Kemin Jalokivigalleriassa tuo rummutusasia hoidettiin. Rumpu oli sitten luokkaa iso. Hyvin yksinkertaisesti ne haulit sinne rumpuun, mukaan vettä niin että peittyy haulit ja lisättiin vähän mäntysuopaa. Kuulat säilytetään siinä mäntysuopavedessä niin kauan kun vesi likaista. Silloin vesi vaihdetaan, kuulat pestään huolellisesti ja laitetaan takaisin rumpuun puhtainesuopavesineen....
Salla
Swarovski-kuumeessa

Post by Salla » Thu Aug 03, 2006 9:46

Kiitoksia Mikael! :)
Porkkana

Post by Porkkana » Thu Aug 24, 2006 12:59

....apus ....saisko tähän lyhyesti ja ytimekkäästi ....ja selväsanaisesti ....tiedot siitä, miten se rummutus soppa oikein 'keitetään'. :huh:

....mulla ainakin tuli rummun mukana hieman erilaiset ohjeet kuin mitä kankurinaitasta haulien ja metalluxin mukana.

....olen toki rummutellut ....ja kirkasta on tullut ....mutta onkohan minulla nestettä liikaa ....vai liian vähän.... :raaps:

....jos siis sinne lykätään ensin ne haulit ....ja vettä sen verran että ne peittyy ....ja sitten metalluxia ....niin ....toisaalla sitten taas luki että soppaa täytyy olla niin paljon että korut peittyy.... vai.... koruja niin paljon että soppa peittyy ....vai ....*nyt alkaa iso pyörä heittämään* :hullu:
--Art is not about thinking something up. It is the opposite - getting something down.--

www.vumanart.com
mikael0k

Post by mikael0k » Thu Aug 24, 2006 13:03

jaa.. mie en osaa tuohon sanoa mittään ku en oo koskaan mitään metaluxeja rummutuksissa käyttäny ja kiiltäny on aina. Joku muu... se kuuluisa siis, voinee vastailla tuohon metallux soppaan.
Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Eowyn » Thu Aug 24, 2006 13:09

Mulla on vettä sen verran, että kuulat peittyvät parilla sentillä. Tällöin rumpuun laitetut korutkin "katoavat" kokonaan veteen.
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
Virpi

Post by Virpi » Mon Sep 18, 2006 10:36

Täällä onnellinen rummun omistaja! Johan sitä sijoitusta neljä vuotta ehdinkin harkita. Kärsivällisyys oli koetuksella, kun lauantai-iltana rumpu hyrräsi kuuliaan pesten 4h ja sunnuntaina toinen mokoma, kunnes oli iskukunnossa ja saatoin lisätä putsattavat hopeat. Kurssilla on aina ollut niin helppoa vain käyttää valmista seosta, nyt piti keskittyä mittaamaan oikea määrä niin metalluxia kuin vettäkin. Mulla on pieni rumpu, johon menee niitä "hauleja" n 600g ja pesuainetta lusikallinen, lorautetaan päälle vettä 3/4. Kirjalliset ohjeet tukivat muistikuvia, miten ja mitä saa rummuttaa. Rumpuhan myös kovettaa materiaalia, joten kunnon parintunnin sessio koruille on oiva.
Kuulun siihen koulukuntaan, joka ei rummuta kiviä, vaan lisää kivet sitten valmiiseen koruun. Olen vakuuttunut, että kerta toisensa jälkeen rummun teho vain paranee ja lopputuloksen ihmettelyyn tarvitaan jopa aurinkolasit, ettei kokonaan häikäisty! :wink:
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Mon Sep 18, 2006 10:50

Virpi wrote: Kuulun siihen koulukuntaan, joka ei rummuta kiviä, vaan lisää kivet sitten valmiiseen koruun. Olen vakuuttunut, että kerta toisensa jälkeen rummun teho vain paranee ja lopputuloksen ihmettelyyn tarvitaan jopa aurinkolasit, ettei kokonaan häikäisty! :wink:
Minusta tuo on jotenkin käsittämätön tekniikka, siis että lisäisi kivet valmiiseen koruun... :raaps: Ainakin minun koruissani ne kivet ovat niin keskeinen osa sitä korua, että jos rummuttaisin korun ennen kuin kivet ovat paikallaan, saisin rummuttaa pelkkiä hopealanganpätkiä :lol2:
Virpi

Post by Virpi » Mon Sep 18, 2006 12:55

Kuten tälläkin palstalla on useaan otteeseen arveltu, eri kivet kestävät eri ajan. Hopean puhdistuksen ja kovetuksen kannalta tuo 2h on vakioaika, mikä taas saattaa olla kiville liiankin pitkä. Kyllähän kirkasta metallia saa lyhyemmälläkin pyörityksellä, mutta kestää pidempää, kun on malttanut pyörittää pidempään. Olen nähnyt semmoisenkin ihmeen, että esinettä on pyöritetty pariinkin otteeseen 5 tuntia kerrallaan, kun on oikein hapettunut ja sitä on lähdetty putsaamaan. Lopputulos oli kuin uusi.

Kukin vasta omasta rummustaa ja toimii kuten parhaaksi katsoo. Kivenhionnassa käytetään "tummia" rumpuja, kun me metallipuolen ihmiset käytämme valkoisia rumpuja - olen antanut itseni ymmärtää.

Esim. Romanov helmillä voidaan toteuttaa niin, että valmis ketju rummutetaan ja lopuksi kuvioiden keskelle jätettyihin aukkoihin lisätään kivet. Arvelisin, että materiaali ratkaisee, kumpaa on enemmän. Pienempi määrä kiviä ei kestä kauaa lisätä muuten viimeisteltyyn tuotteeseen, sen sijaan valtava helmimäärän ollessa kyseessä uskon, että turhauttaisi rummutella yksittäisiä korupiikkejä.

Myönnän, että turhautti irrotella helmiäissydämet ketjusta irti, jotta saatoin rummuttaa puhdistuksen tarpeessa olleen kaulakorun. Uskon kuitenkin, että lopputulos on näin parempi.
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Mon Sep 18, 2006 12:57

Virpi wrote: Esim. Romanov helmillä voidaan toteuttaa niin, että valmis ketju rummutetaan ja lopuksi kuvioiden keskelle jätettyihin aukkoihin lisätään kivet. Arvelisin, että materiaali ratkaisee, kumpaa on enemmän.
Jep, tuollaisissa koruissa toimii varmasti hyvin se, että ihan viimeiseksi lisätään kivet. Mulla on vielä vain haavetasolla Romanov-rannekoru... :love:
Virpi

Post by Virpi » Mon Sep 18, 2006 13:01

Eowyn: onko Sulla satelliittihauleja ne "tappimaiset"? Mulla on vain kahta erikokoa pyöreitä palloja (n. 200g kumpaakin) ja sitten loppukolmannes semmoisia ufoja, litistettyjä pyörylöitä, jotka ovat kaikkien suurimmat haulit. Noissa huisin pienissä on se "vika", että tuppaavat soluttautumaan esim. verkkoketjun sisään, puhumattakaan kudotusta viikinkipunoksesta. On temppu kaivaa ne ulos rikkomatta punosta.
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Mon Sep 18, 2006 13:16

Virpi wrote:Eowyn: onko Sulla satelliittihauleja ne "tappimaiset"? Mulla on vain kahta erikokoa pyöreitä palloja (n. 200g kumpaakin) ja sitten loppukolmannes semmoisia ufoja, litistettyjä pyörylöitä, jotka ovat kaikkien suurimmat haulit. Noissa huisin pienissä on se "vika", että tuppaavat soluttautumaan esim. verkkoketjun sisään, puhumattakaan kudotusta viikinkipunoksesta. On temppu kaivaa ne ulos rikkomatta punosta.
Jaa-a, mitähän nuo lienevät... :raaps: Nuo tapit ovat 2x5 mm, sellaisia sylinterinmuotoisia. Niiden lisäksi on pyöreitä 3 mm:n kuulia ja pyöreitä 2 mm:n kuulia, mutta kaipaisin tuohon sekoitukseen sitten vielä jotain ihan pientä - niitä vain ei silloin ollut kun ostin rumpuni.
mikkopee
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by mikkopee » Wed Sep 27, 2006 15:05

Vähänkin käsistään kätevä tekee "rummun" ihan ite. Tarvikkeet: akkuporakone (voi vaikka ostaa halpahallista sitä varten 10e halpiskoneen), muovinen hillopurkki, iso pultti, hieman metallilevyä ja tietysti kuulat ja saippua. Viritys pannaan sitten poran istukkaan kiinni ja nippusiteellä tai teipillä säädetään sopiva pyörimsnopeus. Ja pannaan ruuvipenkkiin tai muuhun puristukseen kiinni. Toimii hyvin.

Koitan saaha kuvaa tosta omasta "rummusta" tähän ni ei tartte selittää nii paljolti. Kuva puhuu enemmän ku tuhat sanaa :D

Image

Image

E: sainkin lisättyä kuvat heti. Eihän tuo kaunis ole, mutta kun ei maksa kun sen muutaman euron tekeminen ja ajaa asiansa..
kaisa-maisa

Post by kaisa-maisa » Wed Sep 27, 2006 15:47

ootko tuonne rummun sisälle tehnyt niitä "pykäliä" jotka edesauttavat kuulemma kuulien pyörintää? vai toimiiko ilman "pykäliäkin"?
mikkopee
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by mikkopee » Wed Sep 27, 2006 15:52

kaisa-maisa wrote:ootko tuonne rummun sisälle tehnyt niitä "pykäliä" jotka edesauttavat kuulemma kuulien pyörintää? vai toimiiko ilman "pykäliäkin"?
Tossa ei oo pykälii, mut hyvin pelannu. Ja eihän niitten lisääminen oo mikää taikatemppu. Jäi tuossa edellä mainitsematta että kaikki tehdyt reiät ja ruuvin kannat jne kannattaa vielä tilkitä ja "pinnottaa" kuumaliimalla tai silikonilla.
kaisa-maisa

Post by kaisa-maisa » Wed Sep 27, 2006 16:08

tämä selvä, lettuhilloa mentävä pikapuoliin ostamaan :lol:
Post Reply