Hopeakorun puhdistaminen

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä:Olen
Hopeakorun puhdistaminen

Post by Eowyn » Mon Mar 27, 2006 13:11

Hip! Nyt ovat hyvät vinkit tarpeen. :D

Veljeni teki joskus vuosia sitten äidilleni kaulaketjun spiraaliketjuna. Koru on aika massiivinen (yli 120 grammaa hopeaa!) ja näyttävä, ja muistaakseni se on tehty puolipyöreästä langasta - ainakaan se ei ole tavallista pyöreää lankaa, sen muistan.

No, joka tapauksessa - kun tänään esittelin Jens Pindia äipälle, niin tuli taas puhetta tuosta spiraaliketjusta, ja äiti valitteli sen tummuneen. Millä sellaisen ketjun voisi saada taas puhtaaksi ja kauniin kiiltäväksi, kun eihän sitä saa sisältä puhdistettua esim. kiillotusliinalla? Varsinaisia hopeanpuhdistusaineita kai ei nykyään enää suositella koruille ollenkaan?

Vinkkejä?
nimim. Toiveikas
Ulla
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku:5

Post by Ulla » Mon Mar 27, 2006 13:15

Kiillotusrummulla! :lol:
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Mon Mar 27, 2006 13:37

"Äiti, sun nyt on kerta kaikkiaan ostettava kiillotusrumpu. Tai oikeastaan, osta sellainen mulle, niin voin sitten kiillottaa sunkin korujasi, kun se on tarpeen. Ai että paljonko sellainen maksaa? Ah, ei paljon mitään.. tuota.. "

:lol2:
Anne

Post by Anne » Mon Mar 27, 2006 14:12

Entäs perinteinen elektrolyysiin perustuva puhdistus: muovikulho vuorataan alumiinifoliolla, kaadetaan sinne kuumaa vettä ja ruokasoodaa ja sitten vaan hopeat sinne kylpyyn. Ainakin ne tummentumat pitäisi kai noin lähteä?
Ulla

Post by Ulla » Mon Mar 27, 2006 14:15

Minä olen kuullut tämän saman suolan kanssa. Toimii ainakin kuparille!
Siru

Post by Siru » Mon Mar 27, 2006 18:40

Kodin pikkutavaroista on moneen lähtöön... Itse olen hätätilassa joskus käyttänyt Fairyä (tms) ja liotuksen jälkeen puhdistanut korun hammasharjalla. Toinen konsti on käyttää hammastahnaa (jokin perinteinen malli, ei mitään valkaisevia, hankaavat liikaa)...

Sitten voisi tietty kokeilla kelloseppien käyttämää puhdistusliuosta jonka ainekset saa apteekista. On helppo tehdä mutta kannattaako - siitä en sano mitään. Soppaan tulee mm. oksaalihappoa ja ammoniakkia... mutta en muista reseptiä ulkoa joten täytyy tarkistaa koostumus huomenna töissä. Jos muistan. :lol: Sillä saa hopean ja oikeastaan kaikki metallit säihkymään niin jotta silmiä häikäisee!
Wear your HELMET with pride!
Porkkana

Post by Porkkana » Mon Mar 27, 2006 22:35

Siru wrote:Kodin pikkutavaroista on moneen lähtöön... Itse olen hätätilassa joskus käyttänyt Fairyä (tms) ja liotuksen jälkeen puhdistanut korun hammasharjalla. Toinen konsti on käyttää hammastahnaa (jokin perinteinen malli, ei mitään valkaisevia, hankaavat liikaa)...
....hammastahna on jees....!! :wtg: ....ainakin "omassa käytössä" :) ...just putsasin oman ranneketjuni kun se oli kivenhionnassa aikalailla likaantunut. ....nyt se hohtelee kuin uusi. :D
Ulla

Post by Ulla » Mon Mar 27, 2006 22:38

Mutta kun minä olen ymmärtänyt, että hammastahnaa ei pitäisi käyttää, koska se naarmuttaa hopeaa. Hopea on pehmeämpää kuin hammaskiille.
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Mon Mar 27, 2006 22:46

Minä olen pyrkinyt eroon kaikista hankaavista puhdistusaineista, etten vain naarmuttaisi korujani. Kiillotusliina on ihana keksintö, mutta kovin ahtaisiin paikkoihin tai korujen "sisään" sillä ei tietenkään oikein pääse.
Ulla

Post by Ulla » Mon Mar 27, 2006 22:52

Hyvä ja suositeltava kiillotusaine on tuubissa oleva Pol, joka käy lähes kaikille metalleille. Se on käsittääkseni samaa ainetta kuin kiillotusliinoissa ja se hidastaa tummumista (nämä dipattavat aineet sen sijaan nopeuttavat tummumista). Polia saa ainakin Stockmannilta.
mikael0k

Post by mikael0k » Mon Jul 31, 2006 10:49

Dipattavista aineista käytän vain ja ainoastaan sitä kultasepiltä ostettavaa mustapurkkista valkokorkkista puhdistusainetta. Siinä Pol tahnassa ja kiillotusliinoissa nimen omaan on niitä hankaavia aineita... meinaaan vain että jos niitä ei halunnut käyttää.............
Henna
Moderaattori

Post by Henna » Tue Dec 05, 2006 0:12

Anne wrote:Entäs perinteinen elektrolyysiin perustuva puhdistus: muovikulho vuorataan alumiinifoliolla, kaadetaan sinne kuumaa vettä ja ruokasoodaa ja sitten vaan hopeat sinne kylpyyn. Ainakin ne tummentumat pitäisi kai noin lähteä?
Hei, sanokaahan käykö tällainen elektrolyysi - suola/soodakylpy sellaisille hopeakoruille joissa on mukana a) Swarovskeja (myös AB-käsiteltyjä) b) kivihelmiä, eri sortteja tai c) makeanvedenhelmiä.

Mulla nimittäin on ollut osa myyntikoruista roikkumassa sellaisessa metallisessa (ei aavistustakaan mitä metallia se on) telineessä, ja varmaan sen johdosta osa osista, lähinnä korviskoukut ovat vähän värjääntyneet. Se metalli on kyllä lakattu, mutta ilmeisesti lakkaa ei ole ihan joka kolossa ja reiässä, kun tuota värjääntymistä on päässyt tapahtumaan. Joten kirkastumaan ne pitäisi saada tavalla tai toisella ja tämä elektrolyysi kuulostaa sekä vaivattomalta, että turvalliselta konstilta, sikäli kun nuo ei-hopeiset osat sen siis kestävät. Eli onko tietoa?

Niin, ja miten paljon sitä suolaa/soodaa pitäisi olla, per x litraa vettä??
sweet_heidi
löytänyt aidot helmet

Post by sweet_heidi » Tue Dec 05, 2006 3:05

Korjatkaa toki jos olen ihan väärässä.

Ruokasoodan kanssa olisin varovainen hopeisten korujen kanssa. Ruokasoodaanhan käsittääkseni monet hampaita valkaisevat aineet perustuvatkin. Paljon hampaita valkaisevilla hampaiden kiilto kiilto saattaa kärsiä. Ullan kommentin huomioon ottaen siitä, kuinka hopea on pehmeämpää kuin hampaiden kiilto, hopeakoru saattaa olla vaarassa, ainakin jos usein samalla korulle tämän hoidon tekee ja jos korua samalla hinkkaa.
Törhö
Swarovski-kuumeessa

Post by Törhö » Wed Dec 06, 2006 11:33

Hammastahna kiillottaa hyvin ja harjalla pääsee pieniinkin rakoihin... Soodan sijasta laittaisin sinne alumiinifolion ja veden sekaan ruokasuolaa, sooda on emäs, joten en tiedä jos vaikka syövyttää tuota hopeaa... JOs ei ole varma mitä tekee, kannattaa käyttää vaikka hopeanpuhdistusainetta tai viedä koru koruliikkeeseen ja kysyä, miten sen saa puhtaaksi. Osaavat varmasti auttaa!
"Tää on elämää, ei sen enempää"
Anne

Post by Anne » Wed Dec 06, 2006 12:11

Ruokasooda liuotetaan veteen tuossa elektrolyysiin perustuvassa puhdistuksessa. Se ei siis mekaanisesti hio tai vaurioita hopeanpintaa. Sen sijaan hammastahnassa on hiovia ainesosia, jotka ovat yleensä piidioksidia (tuubissa yleensä nimellä "hydrated silica"). Hammastahnan teho hopean puhdistajana perustuu siis siihen, että se mekaanisesti hioo hopean pintaa - se ei siis ole tosiaankaan kovin suositeltava menetelmä ainakaan jatkuvaan käyttööön.

Löysin tuossa ihan kivan suomenkielisen sivun, jossa selitetään mihin eri hopeanpuhdistusmenetelmien teho perustuu:
http://www.helsinki.fi/kemia/opettaja/a ... kokeet.htm

Henna: en usko että kristallihelmille tapahtuu mitään tuossa elektrolyyttisessä puhdistuksessa. Makeanveden helmistä en osaa sanoa tykkäävätkö ne ylipäätään lillua missään vedessä pidempään...?
Post Reply