Hopean valaminen?

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Kivenviilaaja
sijoittaa jalokivilaatuun
Posts: 1112
Joined: Wed Dec 03, 2008 13:45
Lasku: 5
Contact:

Re: Hopean valaminen?

Post by Kivenviilaaja » Wed May 13, 2009 13:48

Hyvin kuvitettu ohje hiekkavalusta:
http://www.littlegreydog.com/SandCastingTutorial.pdf
User avatar
Emilia
Swarovski-kuumeessa
Posts: 108
Joined: Fri Oct 26, 2007 15:05
Lasku: 5
Location: Tampere

Re: Hopean valaminen?

Post by Emilia » Mon Jun 15, 2009 10:57

Onkos kukaan löytänyt suomalaista kauppaa, josta näitä delftclay-systeemejä (tai vastaavia) saisi? Lähinnä noita muotteja etsiskelen, kun hiekkaa ainakin näyttäisi olevan kotimaassakin. Ei tohdi taas mennä miehen visalle :oops: ja "jämähopeaa" alkaa olla jo niin paljon vuosien saatossa kertynyt, että tällainen peli olisi mainio.
Kivenviilaaja
sijoittaa jalokivilaatuun
Posts: 1112
Joined: Wed Dec 03, 2008 13:45
Lasku: 5
Contact:

Re: Hopean valaminen?

Post by Kivenviilaaja » Mon Jun 15, 2009 11:07

Kotimaisista voisi kysellä ainakin SAR Machinelta ja Kankurinaitasta.
Ulkomaisiin kauppoihin voi maksaa myös pankkisiirrolla, joten visaa ei välttämättä tarvita... :wink:
User avatar
Emilia
Swarovski-kuumeessa
Posts: 108
Joined: Fri Oct 26, 2007 15:05
Lasku: 5
Location: Tampere

Re: Hopean valaminen?

Post by Emilia » Mon Jun 15, 2009 11:19

Kiitos!
Kankurinaitasta kyselinkin s-postitse muutama viikko sitten, muttei vastausta ole kuulunut. Pitää tuolta SAR machinelta koittaa kysellä.
User avatar
stinde
Swarovski-kuumeessa
Posts: 76
Joined: Mon May 05, 2008 20:05
Lasku: 5
Location: Vantaa

Re: Hopean valaminen?

Post by stinde » Mon Jun 15, 2009 22:35

Ilmeisestikin kyselet muottikehikkoa, johon hiekka laitetaan.

SAR machinella on pieni ja kallis alumiinen.
Kankurinaitasta saa neliön muotoisesta teräsputkesta tehtyjä muotteja eri kokoina.
Itse sellaisen voi tehdä hankkimalla rautakaupasta neliöputkesta kaksi 2-3 cm siivua. Valitse putken koko valutöiden mukaan. Toiseen putken pätkään pitää kiinnittää reunaan ohjaimet, jotka pitävät pätkät aina samalla tavalla kohdakkain.

-- Timo
User avatar
Emilia
Swarovski-kuumeessa
Posts: 108
Joined: Fri Oct 26, 2007 15:05
Lasku: 5
Location: Tampere

Re: Hopean valaminen?

Post by Emilia » Tue Jun 16, 2009 11:01

stinde wrote: Itse sellaisen voi tehdä hankkimalla rautakaupasta neliöputkesta kaksi 2-3 cm siivua. Valitse putken koko valutöiden mukaan. Toiseen putken pätkään pitää kiinnittää reunaan ohjaimet, jotka pitävät pätkät aina samalla tavalla kohdakkain.

-- Timo
Kiitos ideasta Timo! Ajattelinkin että kyllä sellaset on pakko pystyä itsekin tekemään, muuta ei tullut mieleen, että rautakaupoissa myydään sellasta onttoa putkea valmiina. :D Noiden ohjainten kanssa pitää viellä pähkäillä..

Kankurinaitasta tosiaan nuo muotit löytyy, mutta enpäs viellä tiedä laittavatko minulle tulemaan kesän aikana, viettävät kesän kurssien ja lomailun parissa ja palaavat sitten syksymmällä taas hommiin.
Kivenviilaaja
sijoittaa jalokivilaatuun
Posts: 1112
Joined: Wed Dec 03, 2008 13:45
Lasku: 5
Contact:

Re: Hopean valaminen?

Post by Kivenviilaaja » Tue Jun 16, 2009 11:50

Huomasin juuri, että asustat Tampereella. Tampereella on Nekalassa Rautasoini-niminen firma http://www.rautasoini.fi/ , josta varmasti saat sitä putkea sopivat pätkät. Sitä putkea saattaa hieman joutua etsiskelemään niiden pihalta erinäisistä paikoista, mutta uskoisin sieltä löytyvän. Itse shoppailen sieltä paljon erilaisia metalleja. Myyvät metalleja kilohinnalla, ja hinnat ovat yleensä luokkaa pari euroa per kilo. Kupari ja muut ei-teräkset ovat hieman kalliimpia.
Kivenviilaaja
sijoittaa jalokivilaatuun
Posts: 1112
Joined: Wed Dec 03, 2008 13:45
Lasku: 5
Contact:

Re: Hopean valaminen?

Post by Kivenviilaaja » Tue Jun 16, 2009 12:12

Niin, ja ohjaimiksi voisi käydä teräksiset lattatangon pätkät, joita saa samasta paikasta. Jos se itse muottikehikko on suorakulmaista putkea, niin sen jokaiselle sivulle voisi toiseen puoliskoon laittaa pätkät lattatankoa niin, että tangon päät tulevat putkenpätkän päästä reunojen yli ja siten ne kohdistavat muotin puolikkaat toisiinsa. Ne tangon pätkät saa kiinni vaikka 2-komponenttisella epoksiliimalla, popniiteillä tai hitsaamalla....
User avatar
Emilia
Swarovski-kuumeessa
Posts: 108
Joined: Fri Oct 26, 2007 15:05
Lasku: 5
Location: Tampere

Re: Hopean valaminen?

Post by Emilia » Tue Jun 16, 2009 13:17

Kivenviilaaja wrote:Huomasin juuri, että asustat Tampereella. Tampereella on Nekalassa Rautasoini-niminen firma http://www.rautasoini.fi/ , josta varmasti saat sitä putkea sopivat pätkät.
Nuo Rautasoinin metallikasat onkin tutut, kun ovat muutaman kivenheiton päässä kotoota!
Tiedän ainakin mitä rakennan ensiviikolla! Kiitos vinkeistä! :D
Kivenviilaaja
sijoittaa jalokivilaatuun
Posts: 1112
Joined: Wed Dec 03, 2008 13:45
Lasku: 5
Contact:

Re: Hopean valaminen?

Post by Kivenviilaaja » Tue Jun 16, 2009 17:04

Onnea rakenteluun! Kysele sitten, jos tulee ongelmia valujen kanssa. Siinä on muutamia pikkuasioita, jotka helposti menevät pieleen ja valusta ei tule kunnollista, ja niitä niksejä on ihan turha jokaisen opiskella kantapään kautta.

Tässä muutama niksi näin alkuun:
-Tee valukanavista mahdollisimman leveitä, jotta hopea lurahtaa helposti joka paikkaan muotissa. Tee niihin kanaviin pyöreät kulmat, jotta sula metalli ei joudu tekemään jyrkkiä mutkia. Yleensä metallin virta hyytyy jyrkissä mutkissa ja valu menee pilalle.
-Tee isot ilmanpoistoreiät.
-Muottiin on kätevä tehdä reikiä (valukanavat ym.) jostain vanhan radion antennista pelastetuilla putkilla. Ne "teleskooppiantennit" koostuvat ohutseinäisistä putkista, josta sopivan pätkän voi sahata irti. Paksulla putkella onnistuu valukanavan tekeminen, ohuella putkella voi painella muottiin ilmanpoistokanavia.
-Erotusaineena ei tarvitse käyttää talkkia, vaan esimerkiksi maissitärkkelys tai perunajauho toimii hyvin. Talkkipöly on keuhkoille haitallista, joten sitä ei kannata käyttää enempää kuin on pakko.
-Pienelle teholle säädetty pölynimuri on kätevä kapistus ylimääräisen erotusaineen (perunajauho tms.) poistamiseen.
-Muotin valukanavia ym. tehdessä muottihiekkaa roiskuu helposti sinne muotin kammioon, johon itse koru muodostuu. Sitä on vaikea saada kaikkia murusia pois, mutta kun pyyhkii sinne muottiin pienellä & pehmeällä pensselillä sitä samaa perunajauhoa ja imuroi sen sitten pois pölynimurilla, niin siitä tulee hyvää jälkeä. Jos tuota ei tee, niin sinne jää aina jokunen pieni hiekanmuru, joka tekee korun pintaan ruman kuopan... Perunajauholla pyyhkiminen irrottaa ne tahmeat hiekanmurut jotta ne lähtevät pois imuroidessa, ja siten muotin pinnasta tulee sileä.
-Kaada metalli muottiin aina niin, että se menee "valukartion" (se suppilomainen osa, josta metalli menee muottiin) aivan keskelle. Jos se valuu muottiin kartion reunaa pitkin, niin valu menee todennäköisesti pieleen, koska metalli jäähtyy liikaa ennen kuin se ehtii perille muottiin.
-Tee valukartiosta mahdollisimman korkea. Sen tulee olla korkea (vähintään muutama cm), jotta hopean hydrostaattinen paine painaa metallia sinne muotin yksityiskohtiin. Jos se paine on pieni (kartio on matala), niin lopputuloksesta ei tule tarkka tai se menee kokonaan pilalle. Sen kartion koko pitää tietty ottaa huomioon sulatettavan hopean määrässä...
-Kuumenna hopea mahdollisimman kuumaksi ennen muottiin kaatamista (nestekaasulla on vaikea saada liian kuumaksi, asetyleeni ja muut aineet ovat tietty asia erikseen...) Itse tein sulatusupokkaan ympärille skamolexista pienen suojaisan uunin, jossa sitä voi kuumentaa toholla. Ihan "paljaaltaan" kuumentaessa sitä oli joskus vaikeuksia saada riittävän kuumaksi (tohona käytin tuollaista http://www.sievert.se/default.asp?pageA ... ing=229301 )
User avatar
Emilia
Swarovski-kuumeessa
Posts: 108
Joined: Fri Oct 26, 2007 15:05
Lasku: 5
Location: Tampere

Re: Hopean valaminen?

Post by Emilia » Tue Jun 16, 2009 20:10

Nyt oli niin kullanarvoisin vinkkeja, että ilman näitä olisi kyllä menny ihan peppu edellä puuhun :lol:
Tällasia uusia aluevaltauksia tehdessa on hienoa, että löytyy asiantuntijan neuvoja :wtg:
Ja kyselen varmasti, kunhan pääsen kokeilemaan!
User avatar
Hämis
silmäilee HillTribe-hopeaa
Posts: 681
Joined: Fri Oct 13, 2006 17:32
Lasku: 5
Location: Salonseutu
Contact:

Re: Hopean valaminen?

Post by Hämis » Wed Jun 17, 2009 12:55

Kivenviilaajalla hyviä pointteja. Sellanen vielä, että tuon kaatosuppilon tulisi olla tilavuudeltaan vähintään saman verran kuin valettava kappale, mieluummin isompi. kun valukanava jäähtyy viimeisenä tulee itse kappaleeseen vähemmän kutistumista ja muotovirheitä metallin jähmettyessä.
User avatar
Misu
löytänyt aidot helmet
Posts: 283
Joined: Sat May 05, 2007 18:03
Lasku: 5
Location: Jämsä
Contact:

Re: Hopean valaminen?

Post by Misu » Mon Nov 08, 2010 15:17

Nostampa vanhan aiheen taas esille. Elikkäs tarkoituksena olisi kurssilla tehdä alipainevalulla koruja, ja olen väkertänyt vahasta paloja rannekorulle. Palat tulee kiinni saranasysteemillä, mutta onko reiät helpompi sitten tehdä jo tohon vahaan vaiko vasta valmiisiin kappaleisiin? Pystyykö tuollaiseen vahaan porattuun ~1,5 mm reikään edes kipsi tunkeutumaan, vai meneekö se umpeen?
User avatar
anzu
sijoittaa jalokivilaatuun
Posts: 5970
Joined: Fri Mar 31, 2006 10:00

Re: Hopean valaminen?

Post by anzu » Mon Nov 08, 2010 19:26

Misu wrote:Nostampa vanhan aiheen taas esille. Elikkäs tarkoituksena olisi kurssilla tehdä alipainevalulla koruja, ja olen väkertänyt vahasta paloja rannekorulle. Palat tulee kiinni saranasysteemillä, mutta onko reiät helpompi sitten tehdä jo tohon vahaan vaiko vasta valmiisiin kappaleisiin? Pystyykö tuollaiseen vahaan porattuun ~1,5 mm reikään edes kipsi tunkeutumaan, vai meneekö se umpeen?
Mulla on muistaakseni 1.5mm saranan reiät, yhessä kalakorussa ja on niistä ihan toimivat tullu. Oon tehny ne reiät siinä vaiheessa ku oon kumimuotin valmistanu, sitte ku oon vahaa laittanu muotii, niin käyttäny 1.5mm messinki tikkua reikien kohdalla..
-anzu
Kivenviilaaja
sijoittaa jalokivilaatuun
Posts: 1112
Joined: Wed Dec 03, 2008 13:45
Lasku: 5
Contact:

Re: Hopean valaminen?

Post by Kivenviilaaja » Mon Nov 08, 2010 21:08

Misu wrote: Pystyykö tuollaiseen vahaan porattuun ~1,5 mm reikään edes kipsi tunkeutumaan, vai meneekö se umpeen?
Pystyy, jos muottiputkeen kaadetun kipsin käyttää kunnolla vakuumissa. Jos tekee valuja kotikonstein ilman vakuumia, niin sitten voi olla hankalampi saada ilmat pois sieltä reiästä, mutta ei sekään mahdotonta ole.
Mitään hillittömän pitkiä reikiä ei kannata yrittää, koska vahan poiston ja hopean valamisen aikana se reiän muodostava kipsitikku voi mennä rikki. Kokeilemalla selviää, että mikä toimii ja mikä ei. Jos asia epäilyttää liikaa, niin ainahan voi tehdä niin, että tekee vahaan vain vaikka pari mm pitkän reiän alun, josta se on myöhemmin helppo porata loppuun. Mutu-perusteella veikkaisin, että puolisen senttiä pitkä 1.5mm reikä pitäisi onnistua, jos vahan poiston tekee tarpeeksi hellävaraisesti ja jos reikä ei ole aivan valukanvan lähellä (jossa on kova metallivirtaus valun aikana). Ruiskuvahan tapauksessa tuo vahanpoisto ei ole kovin vaikeaa. Kaiverrusvahan tapauksessa kannattaa turvautua ammattiapuun, että miten sen saa poistettua parhaiten ja että mitä kipsiä kannattaa käyttää. Kova kaiverrusvaha on painajaismaisen hankala saada muotista pois rikkomatta kipsiä, ainakaan mulla ei ole onnistunut kertaakaan (kipsi normaalia Satincast 20:stä). Keskikova kaiverrusvaha menee jotenkuten, mutta saattaa tuottaa ylläreitä. Jos jotain tiettyä osaa tarvii useamman, niin kannattaa melkein tehdä kaiverrusvahasta RTV-silikonin kanssa muotti, johon sitten valaa ruiskuvahaa, josta vasta tekee kipsimuotit. Kaiverrusvaha on ongelmallista, koska se on kovaa ja lämpölaajenee paljon ja sulaa vasta yli 100 C asteessa, joten normaali vahanpoisto vesihöyryllä ei onnistu, ja uunissa polttaessa se lämpölaajeneva vaha rikkoo helposti kipsin ennen kun se vaha sulaa.

Valettu hopea on pehmeää ja siten ikävän hankalaa porata, joten kannattaa tehdä kaikki reiät ja muut systeemit valmiiksi vahamalleihin.
Post Reply