Itse tehdyt korunosat

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Vinkelström
korukivikasan keskellä
Lasku: 5

Itse tehdyt korunosat

Post by Vinkelström » Fri Mar 31, 2006 21:30

Menin ja tilasin Villihelmestä Wire worker Artistic Wire spiraalityökalusetin ja Thing-A-Ma-Jig mallilevy ja tarvikkeet. Ajattelin että siitä se lähtee, MUTTA

Nyt nää vempeleet ja vehkeet on tässä pöydällä. Mitä näille nyt tehdään :shock: Korunosia ajattelin näin aluksi. Mukana tuli metallilankaa, erikokoisia tappeja, englanninkielinen kuvitettu ohje ja malleja. Mutta ei esimerkiksi korvakorukoukun ohjetta. Enkä nyt kokenut että niistä ohjeista olisi kauheasti saanut irti :? Vähän petyin. WigJigin sivuilla pikaisesti yritin apua etsiä, mutta en sellasta selkeää että aloita näin ohjeta löytäny *nolo*

Auttakaa te viisaammat, että mistä aloitaisin. Linkki vinkkejäkin otetaan vastaan :oops: En ole ikinä tätä ennen aikaisemmin koskenut hopealankaan

Pari yritystä tein ja uskottekko jos kerron, että tuli muuten todella hienoja solmuja :grrr: Mitään ns. käyttökelpoista ei syntynyt, jos koruissa ei nykytaidetta tuntemattomalta amatööriltä lasketa :D
Henna
Moderaattori
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Henna » Fri Mar 31, 2006 21:34

No, mun mielestä ei edelleenkään voi toivoa parempaa ohjetta korvakorukoukun tekoon, kuin tämä Outin kuvasarja. Siinä on näytetty hyvin havainnollisesti myös jigin osuus asiaan.
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Fri Mar 31, 2006 21:41

Thing-a-ma-jigin ongelma on se, että siinä on vähän heikko tappivalikoima - on ihan ohutta ja paksua, mutta ei oikein mitään siltä väliltä. :/ Voi kun muistaisi, minkä kokoisia ne tapit taas olivatkaan.. Rakentele korvakorukoukkuja varten asetelma niin, että yksi ohut tappi on sitä silmukkaa varten, sen yläpuolella on paksu tappi sitä varsinaista koukkuosaa varten, ja sitten sen piikin kärkiosaa varten on taas ohut tappi, että saat taivutettua sen vähän mutkalle.

Yrityksen ja erehdyksen kautta löytyy luultavasti jokin sopiva konsti niitä koukkuja varten. Luultavasti joudut kuitenkin pihdeillä ainakin vähän aina korjailemaan sitä, mitä tulee jigistä :)
Vinkelström
korukivikasan keskellä

Post by Vinkelström » Fri Mar 31, 2006 21:59

KIITOS :ooh:

Sain tehtyä ensimmäisen harjoituksen ja se onnistui. No käyttöön se ei tule vaan tekniikka alkoi selvitä. Aivan vääränlaista metallilanka käytin harjoittelussa. En viitsi oikeaa lankaa tärvätä hukkaan.

Vielä jatkan kyselyäni. Minkä vahvuinen hopea lanka soveltuu parhaiten korun osiin? Entä kovuus. :%

Muoks* Kiitos Outin ohjeen
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Fri Mar 31, 2006 22:31

Vinkelström wrote: Vielä jatkan kyselyäni. Minkä vahvuinen hopea lanka soveltuu parhaiten korun osiin? Entä kovuus. :%
Riippuu osista. Korvakorukoukut ehdottomasti puolikovasta langasta, sillä niiden pitää olla kimmoisia, etteivät väänny pois muodostaan. Paksuus on makuasia, minä käytän 0.7 mm:n lankaa.

S-lukot yms. tekisin varmaan pehmeästä ja paksusta langasta, tosin paksuin mitä mulla on, on vain 1.0 mm ja lukkoihin saisi olla varmaan ainakin se 1.2 mm.
anzu
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by anzu » Sun Apr 09, 2006 0:14

Suomalaiset käyttää virallisesti 0.8mm lankaa korviskoukkuihin
Ruottalaiset käyttää kuulemma jopa 1mm lankaa.

Tuo korviksen lenkki on kaikista helpoin taivuttaa pihdeillä. Kannattaa harjotus langaksi ostaa vaikka ohuen ohutta rautalankaa ja alkaa siitä taivutteleen.
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Sun Apr 09, 2006 0:45

Mun mielestä ne koukut on mukavinta alkuun muotoilla jigissä, koska sillä tavalla niistä kaarteista tulee kaikissa koukuissa samanlaiset. Pihdeillä sitten vaan hoidan loput vaiheet :D
Karneoli

Post by Karneoli » Sun Dec 28, 2008 3:19

Heissan!

Menin tilaamaan jonkin verran hopeaa (vaikka pyhästi vannoin, että vuoden päivät tuherran ensin hopeoiduilla, kun sössin jotain kumminkin) ja ajattelin ostaa jonkimoisen välineen jolla saan tehtyä siitä korun osia ja korvakorun koukkuja.

Noh, löysin Thing-A-Ma-Jig mallilevyn ja kysymys kuuluukin, onko tuosta halvemmasta muoviversiosta mihinkään vai kannattaako sijoittaa suoraan siihen metalliseen?

Ja tossa kun oli aikaisemmin toi Outin linkki, niin onko siinä käytetty myös tuota Thing-A-Ma-Jig mallilevyä?

Suur kiitos avusta...taas :)
adatodesing.blogspot.com
Regina

Post by Regina » Sun Dec 28, 2008 3:51

Minä teen aina korviskoukut ihan pyöröphdeillä. Ei se ole hirmuisen vaikeaa, pitää vain tarkasti katsoa että tekee samannäköiset.
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Sun Dec 28, 2008 12:46

Tjoo, jotkut tekevät ihan pihdeillä, minä olen tottunut tekemään jigillä sarjatyönä. Saa helposti ison määrän lähestulkoon identtisiä koukkuja.

Itse en tykännyt Thing-a-ma-Jigistä ollenkaan, vaan sillä sai minusta lähinnä heittää kuikkaa - tappeja oli vain muutamaa kokoa ja niistäkin oli yksi jo suoraan paketista otettaessa vääntynyt. Tuossa kuvasarjassa olen käyttänyt WigJig Olympusta, joka oli kyllä kallis (levy, perustapit ja pari lisäsettiä olivat muistaakseni yhteensä jotain satasen luokkaa) mutta joka on taatusti jo hintansa haukkunut... niin paljon olen tehnyt sillä korvakorukoukkuja ja muitakin juttuja :)
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
Hedly
korukivikasan keskellä

Post by Hedly » Sun Dec 28, 2008 18:07

Minulla metallinen levy ja tapit :wtg: . Käytän oikeastaan vain korviskoukkujen tekoon, joita voi sitten tosiaan tehdä useammat putkeen ja kaikki tulee samanlaisia. Metallisessa ainakin muovitapit mukana joilla saa kiinnitettyä aluslevyyn kiinni, eivät tipu. Voi pitää vaikka korviksia varten tapit koko ajan paikoillaan. Voisi tieten käyttää moneen muuhunkin, mutta jotenkin sen hyödytäminen vain jäänyt :(
Me naiset puhumme paljon emmekä sittenkään kerro edes puolta siitä mitä tiedämme. -Nancy Astor-
Regina

Post by Regina » Sun Dec 28, 2008 20:31

No minä tilasin villihelmestä semmoisen jigin. Kuulosti ja näytti niin houkuttelevalta kun sillä saa tehtyä hienoi koukeroita. :)
Terttu

Post by Terttu » Sun Dec 28, 2008 21:56

Tässä nyt melkein päästiin siihen kysymykseen, mikä minua on askarruttanut. Uh, en tiedä olisiko pitänyt perustaa oma ketju tätä varten vai saako tähän jatkaa. Aloittelija tuuppaa tähän jatkoksi vaan. Eli

Minkä paksuista hopealankaa käytätte? Ja mikä; puolikova, kova, häh? :D
Korvakorun osiin? Tuossa yksi jo mainitsikin, mitenkä muut?

Entäpä sitten rannekorut, johon tulee niitä väänteitä? Mitä niihin?
Tarkoitan tälläisiä: http://www.paulankorukauppa.net/korut/s ... nekoru.jpg (Ensimmäinen goolen kuvahaun tulos). Riippuu tietysti noista kivien tms koosta, tuossa minun mittakaavassa aika isot.

Oikea hopea lienee aika taipuisaa. Mitä olette käyttänyt ennen sitä? Eli ennenkuin ns kunnollisia olette tehneet. Miten kovuudet ym sitten niissä.

Kysyy, piisku
Hedly
korukivikasan keskellä

Post by Hedly » Sun Dec 28, 2008 22:21

Minä käytän korvakoukkuihin o,6mm hopeaa, muuten 0,8mm sekä 1,0mm. En oikein luota 0.6mm lankaan rannekoruissa ja kaulakoruissa. Riipuksen kieputtamiseen sopii ihan hyvin, mutta itse korua en tekisi vaikka kuinka kieputtaisi :? Niin ja puolikovana kaikki :lol:
Käytän aika paljon hopeoitua lankaa myös(ei korvakoukkuja), samat vahvuudet niissä. Kupari myös kaunis materiaali. :D
Me naiset puhumme paljon emmekä sittenkään kerro edes puolta siitä mitä tiedämme. -Nancy Astor-
Terttu

Post by Terttu » Sun Dec 28, 2008 22:35

Hedly wrote: Käytän aika paljon hopeoitua lankaa myös(ei korvakoukkuja), samat vahvuudet niissä. Kupari myös kaunis materiaali. :D
Hopeitu lanka ja hopeitu kupari (jota täällä jossain olen nähnyt maininnan käytetyn) lienee eri asia? :D
Post Reply