Omatekoiset hopeaketjut

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä: Olen

Omatekoiset hopeaketjut

Post by Eowyn » Mon Aug 08, 2005 12:21

Mua on alkanut kiehtoa ajatus ketjujen tekemisestä. Tiedän, että sitä varten on olemassa kurssejakin, mutta mietiskelin tässä, että josko hyppäisin pää edellä veteen - eli yrittäisin ihan omin avuin.

Olen ymmärtänyt pääpiirteittäin, miten renkaat tehdään. Jäljelle on jäänyt kuitenkin muutamia kysymyksiä, joihin toivottavasti joku viisaampi osaa vastata:
- millaista hopealankaa käytetään? Oletan, että 0.8 mm on useimmiten sopivan paksuista, mutta pitääkö langan olla puolikovaa, kovaa vai jousikovaa?
- saako lankaa kierrettyä käsin tarpeeksi tiukasti, vai onko välttämätöntä käyttää sellaista terästankoa, jonka toinen pää on taivutettu kammeksi? (Jos kyllä, mistä sellaisen saa?)
- ...ja muutenkin: mistä saisi sopivat tangot renkaiden tekoon - esimerkiksi vaikkapa 5- ja 8-milliset?
s.sammalisto
lasihelmien lumoissa
Lasku: 5

Post by s.sammalisto » Mon Aug 08, 2005 13:20

Heippa

olen tilannut juuri Villihelmestä sellaisen Coiling Gizmo spiraalityökalusetti
on aivan uusinta uutta. Mukana on kaksi erikokosta kampea tosin ei mainittu minkä kokosia ne ovat. Saas nähdä kun tulevat.
Sari
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Mon Aug 08, 2005 13:27

Pikavilkaisu googlen hakutuloksiin antoi ymmärtää, että ne kammet on molemmat aika pieniä, toinen oli muistaakseni vain jotain puolitoistamillinen ja toinen kolme ja puoli milliä tms. :? Eli eivät taida juuri käydä välirenkaiden tekoon :/
Pia
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Pia » Tue Aug 09, 2005 20:31

voitko tehä jumpringejä Coiling Gizmo:lla?
s.sammalisto
lasihelmien lumoissa

Post by s.sammalisto » Tue Aug 09, 2005 21:06

Coiling Gizmo:lla voi tehdä myös itse jumpringejä.
Sari
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Tue Aug 09, 2005 21:21

Kerro Sari sitten kun saat sen vehkeen, että miten onnistuu :) Jos ne kammet on tosiaan niin kapeita kuin mitä ainakin jossain Coiling Gizmossa on nettisivujen mukaan, niin niillä ei välttämättä saa aikaan kuin ihan pieniä renkaita.
s.sammalisto
lasihelmien lumoissa

Post by s.sammalisto » Tue Aug 09, 2005 21:37

Juu kyllä kerron. Ja kun aloin tuossa äsken mittaamaan muuten villihelmestä ostamiani jump ringejä on halkaisija ulkoreunasta 5mm ja sisäreuna 3,5mm ja juuri tämän kokosia olen itse käyttänyt töissäni tähänkin asti. Varmistin villihelmestä kampien koko tuo isompi 3,5 niin jäi kuitenkin epäselväksi onko tuo sisämitta elikkä siinämielessä tulisi ainakin saman kokosia, no toivottavasti. Missään kun ei sanota kumpi mitta on sisä vai ulkomitattuna, no toivottavasti tulee pian niin pääsen kokeilemaan.
Sari
Ulla

Post by Ulla » Tue Aug 09, 2005 23:01

Hei ja heti anteeksipyyntö, etten ole juuri ehtinyt täällä kirjoitella! Olen kyllä lukenut viestejä, mutta aikaa tuntuu olevan kovin vähän - ainainen ongelmani!

Kuten tavatessamme kerroin, esim. Toimelan opistossa (http://www.toimela.fi/) järjestetään hopeaketjukursseja, jotka pitää kultaseppä Ari Vuorela. Häntä voin suositella lämpimästi! Myös työväenopistossa on tarjolla lukuisia ketjukursseja. Molempien ilmoittautumisajat alkavat pian ja kannattaa olla heti liikkeellä kurssille päästäkseen.

Ketjuja voi toki tehdä itse opettelemallakin, mutta kyllä kurssi auttaa todella mukavasti alkuun. Lähes ainoa alan kirja on tanskalaisen Irene From Petersenin "Great Wire Jewelry" (alkuteos on tanskankielinen), joka sisältää muitakin tekniikoita. Sen saa esim. Amazonista edullisesti tai vaikkapa kirjastosta lainaksi ruotsinnoksena.

Ketjujen punontaan käytetään puolikovaa hopealankaa. Myös messinkilangasta voi tehdä koruja. Se on tietysti huomattavasti halvempaa, mutta myös kovempaa ja siten raskaampaa punoa ja sahata.

1,0 millin langasta on hyvä aloittaa ja noin 3,5 millin (sisähalkaisija) renkaista eli lenkeistä. Tämä on hyväksi havaittu koko opetella lenkkien käsittelyä ja käy esim. muinaisketjuun (2-in-2), kuningasketjuun ja mattoketjuun (European 4-in-1). Kurssilla aloitimme muinaisketjulla, toinen oli kuningasketju, sitten muistaakseni joko Oili-ketju tai Cordell- eli setukaisketju, joka tehdään puolipyöreäksi valssatusta langasta.

Käsin on aika hankala kiertää puolikovaa lankaa ohuen metallipuikon ympärille tarpeeksi tiukasti ja siististi. Pienet pätkät ehkä onnistuvatkin, mutta vähänkin pidemmät tulevat kyllä hyvin raskaiksi. Lisäksi sen spiraalipötkön laatu on olennainen tekijä, sillä epätasaisen spiraalin sahaaminen on hankalaa ja löysästä spiraalista sahatuista lenkeistä tulee kooltaan suurempia kuin ketjumallin kannalta oli ehkä tarkoitus. Joskus pienetkin erot ovat liikaa.

Ei kuitenkaan ole syytä huoleen! Veivausta varten voi aluksi aivan hyvin käyttää neulepuikoista tehtyjä veivejä. Niitähän saa sopivasti millimetrikokoisina ja kirppareilta saattaa tehdä edullisia löytöjä. Veivausta varten puikko taivutetaan ison L kirjaimen muotoon ja vielä lyhyen varren päähän lyhyt veivikampi vääntämistä varten. Siihen toiseen päähän sitten sahataan ohut hahlo (terävä kärki tietysti ensin sahataan pois), johon metallilanka pujotetaan. Jos lanka on liian paksua, sen päätä voi hieman vasaroida litteäksi. Myös hitsauspuikkoja voi käyttää veivien tekemiseen. Ari Vuorelalta (http://www.kankurinaitta.com/) voi myös ostaa monen kokoisia veivejä ja sahauspuikkoja (noita jälkimmäisiä käytetään sahattaessa lenkit hänen myymänsä sahauspöydän avulla; se on erittäin kätevä ja käy moneen muuhunkin hopeatöissä).

Kysy vapaasti, jos tulee lisää kysymyksiä! Ja kuten ehkä muistat varoitukseni, ketjujen punontaan voi jäädä pahasti koukkuun!

Ulla
s.sammalisto
lasihelmien lumoissa

Post by s.sammalisto » Wed Aug 10, 2005 11:19

Heippa Ulla!

tiedän mä olen jo koukussa kaikenlaiseen jumpringeillä sekä varsinkin nyt hopealangalla tekemiseen. Tätä kautta löysinkin sinun kauppasi :lol: ja olen todella tyytyväinen. Nyt vain kun itsekkin noita ketjuja teen koruihin meinaa hermot mennä kun ei aina ihan järki sano miten ne laitetaan ja yllättävän vähän mistään löytää mitään ohjeita ketjujen tekemiseen. Itse kun asun täällä kaukana pääkaupunkiseudulta, meillä ei ole lähelläkään mahdollisuutta käydä missään opiskelemassa. No harjoitus tekee mestarin toivottavasti minustakin.
Sari
s.sammalisto
lasihelmien lumoissa

Post by s.sammalisto » Thu Aug 11, 2005 11:11

Heips

Coiling Gizmo tuli tänään postissa ja kokeilin heti tehdä niitä jumpringejä ja onnistuuhan se jos omistais sahan millä sahata rinkulat, kertokaa joku viisaampi pian minkälainen sahan pitää olla joka käy sitten myös hopealankaan.
Sari
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Thu Aug 11, 2005 11:57

s.sammalisto wrote:Heips

Coiling Gizmo tuli tänään postissa ja kokeilin heti tehdä niitä jumpringejä ja onnistuuhan se jos omistais sahan millä sahata rinkulat, kertokaa joku viisaampi pian minkälainen sahan pitää olla joka käy sitten myös hopealankaan.
Joku sanoi mun blogini kommenttiosastolla, että sen voi tehdä lehtisahalla, 2/0 tai 5/0 terällä. Toivottavasti tästä on apua :)
Ulla

Post by Ulla » Thu Aug 11, 2005 16:06

s.sammalisto wrote:Heippa Ulla!

tiedän mä olen jo koukussa kaikenlaiseen jumpringeillä sekä varsinkin nyt hopealangalla tekemiseen. Tätä kautta löysinkin sinun kauppasi :lol: ja olen todella tyytyväinen. Nyt vain kun itsekkin noita ketjuja teen koruihin meinaa hermot mennä kun ei aina ihan järki sano miten ne laitetaan ja yllättävän vähän mistään löytää mitään ohjeita ketjujen tekemiseen. Itse kun asun täällä kaukana pääkaupunkiseudulta, meillä ei ole lähelläkään mahdollisuutta käydä missään opiskelemassa. No harjoitus tekee mestarin toivottavasti minustakin.
Hei Sari! Kyllä se maalaisjärkikin neuvoo aika pitkälle, mutta kysele vain vapaasti, niin yritän auttaa! Ja kiitos ahkerasta tilaamisesta! :D
Ulla

Post by Ulla » Thu Aug 11, 2005 16:09

s.sammalisto wrote:Heips

Sellainen lehtisahan tapainen kultasepänsaha on todellakin oikea työväline hopearenkaiden ja hopealevyn sahaamiseen. En osaa sanoa, ovatko ne aivan samat ja vain nimityksessä ero käyttötarkoituksen mukaan. Ainakin Korupaja & Kankurinaitta myy sahoja ja sahanteriä postimyynnissä.
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Thu Aug 11, 2005 16:30

Sain tänään vihdoin hankittua tarvittavat työkalut pikkuisesta ruuvipenkistä metallisahaan. En tiedä, onko terä tarpeeksi pieni, mutta ainakin pääsen kokeilemaan, miten operaatio onnistuu. Siis olettaen, että armas avopuolisoni suostuu hieman auttamaan :wink:
s.sammalisto
lasihelmien lumoissa

Post by s.sammalisto » Thu Aug 11, 2005 17:33

Kiitokset neuvoistanne, sillä välin kun saan hankittua sen sahan niin olen kokeillut erilaisia spiraalien tekoa ja täytyy sanoa että tuleekin aika jänniä, tämä onkin hauskaa hommaa :lol: Ja tuolla metallilangalla kun tekee pääsee leikkimään värien kanssa kun olen aikoja sitten hankkinut eriväisiä metallilankoja tosin ei ole ennen ollut pahemmin käyttöä, mutta kun kaikkea pitää varmuuden vuoksi haalia :wink:
Sari
Post Reply