Piina

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Muikku
Moderaattori
Lasku: 5

Re: Piina

Post by Muikku » Sun Mar 29, 2009 12:08

Irocduck kyseli aikanaan ihan samaa, mutten muista löytyikö tähän syytä :raaps:
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
Tinjami
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Tinjami » Sun Mar 29, 2009 12:17

Tavallaanhan tuo kiertyminen on ihan loogista, koska Piinassahan lenkit menevät spiraalimaisesti... jos olisivat tasaisesti "edes-takas" ristissä, niin silloinhan ketju ei kiertyisi...

En ole aikaisemmin huomioinut moista, mutta en tosin ole tehnyt ennen kaulakorua, vaan ainoastaan pätkiä tai rannekoru-mittaisia... :)
Ei, en ole hidas.
Olen kroonisesti myöhässä...
Turkoosi

Post by Turkoosi » Mon Mar 30, 2009 18:59

@nia wrote:Tein 2,27-veivini pesulan henkarista! En tiedä, käytetäänkö niissä eri paksuista 'rautalankaa', joten jos rupeat väsäämään, niin mittaa ensin, ettet mene metsään. Ja kuten tuolla aiemmin mainitsin, ko. veivillä tulee mukavan tiivis Piina.
:jippii: Kiitos @nia! Olen yhden kaulakorun tehnyt 0,8 langasta 2,5 veivillä. Sitä oli hankala tehdä ja tiiviimpänä se olisi mielestäni myös nätimmän näköinen. Otan siis pesulahenkarin käsittelyyn.
Muikku
Moderaattori

Post by Muikku » Tue Mar 31, 2009 0:03

Saatan olla ihan hakoteillä nyt, mutta tein tupailon kaulaan puoli metriä piinaa ja se kiertyi loppupäässä aika vahvasti. Alkupäässä ei. Ja erona se, että alkupään tein perustyylillä laittamalla lenkit vasen, oikea, vaakaan, jne. Tämän loppupään taas tein kääntämällä ketjua ja lisäämällä lenkin aina samaan kohtaan, kuten ilmeisesti valtaosa tekee.

Teen seuraavaksi kaulapiinan itselleni ja ajattelin niinollen tehdä sen perustyylillä, nähdäkseni kiertyykö se yhtä paljon. Palataan siis puolen vuoden päästä asiaan :D
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
Piritta

Post by Piritta » Tue Mar 31, 2009 8:31

Voiko tuolla olla merkitystä, sillä samalla tavalla ne lenkit loppujen lopuksi on siinä ketjussa huolimatta siitä kääntääkö ketjua teon aikana vai ei. Eli siis lopputulos on ihan sama. Alussa ketju ei kierry, tai sitä ei huomaa kun kiertoa on niin vähän, mutta mitä pidempi ketju, sitä enemmän se kiertää. Näin ainakin nyt itse olen huomannut. Rannekorussa kiertoa ei juurikaan huomaa. Esim omissa ranneketjuissa ei ole kiertoa, vaikka se on tehty ketjua kääntämällä. En usko, että tuolla tekotavalla voi olla mitään merkitystä. Mutta ainahan voi kokeilla :D
IrocDuck

Post by IrocDuck » Wed Apr 01, 2009 12:38

Noniin, löytyi se joku muukin, jonka piina kiertää! :o Sain yhdeltä opettajalta selityksen, että tuo ketju on niin tarkka siitä AR:stä, että pienikin hutilointi saa ketjun kiertämään. Spiraali pitää olla tiukasti kierretty ja lenkit huolellisesti suljettu. Semisti allekirjoitan tämän, koska 0,8mm piina, jonka oon tehnyt Pätkältä ostetuista 2,6mm (heitin luvun hatusta, en tarkistanut..eikös se tuo koko kummiskin ole..) lenkeistä, ei kierrä ollenkaan niin paljon tai ei oikeastaan yhtään, kuin itse veivaavamani 2,5mm lenkeistä tehty piina. Tekotavassa en myönnä olevan eroa, mutta voihan se olla, että toista tehdessä on ollut parempi päivä kuin toisen ketjun suhteen. Tämän vinkin saamisen jälkeen 1,2mm:n langasta tehty piina ei kierrä oikeastaan yhtään, mutta onhan se toki paksummasta langastakin, jolloin kiertymistä ei niin tule.

Ei tämä mittään ehkä auttanut, mutta kunhan kommentoin, että tämmöstä vinkkiä joku tarjosi. :huh:
Lattialta ei voi pudota.
HLS

Post by HLS » Fri Apr 10, 2009 19:16

Olen siirtynyt koruharrastuksen seuraavalle portaalle 8)
Piina on selätetty!!!
Image

Kovasti tuolla aikaisemmin hehkutin kuinka helposti sisäistin homman.... no ei se sitten ihan nii helposti mennytkään... aamulla löysin ketjusta pari virhekohtaa ja jouduin purkamaan pitkät pätkät ja jatkaessani punontaa virhe tuli taas. Lopulta tajusin syyn virheen syntyyn. Kun olin laskenut ketjun kädestäni niin jatkaessani aloin punomaan ketjun väärältä puolelta eli koru oli kädessäni 180 astetta väärin päin. Mutta nyt on homma hanskassa ja toivottavasi hanskat pysyy tallessa :)
Pätkä

Post by Pätkä » Sat Apr 11, 2009 22:19

Irocduck: taisi olla 0,8-millisestä 2,4'n veivillä.
HLS: :wtg: :jippii:

Piina opettaa nöyryyttä. Itsellänikin on tallessa pätkä piinaa, jossa muutama virhe kun jo luulin osaavani sen.
Päätin olla purkamatta sitä ja jätin muistuttamaan erehtyväisyydestäni.
Ivory
korukivikasan keskellä

Post by Ivory » Tue Apr 14, 2009 0:37

Täälläkin on nyt tehty ekat piinat. Aikaisemmat ketjut on olleet Cordellia, Oilia, Kuningasketjua ja nyt tuo Piina. Alku oli vähähän vaikea, ja parilla ekalla sentillä tuli pari virhettä, mutta sitten hoksasin "kaavan" ja homma alkoi luistaa (mun kaava on: vie aina viimeinen lenkki 3.viimeisen alta). No, pakko myöntää että juuri kun onnittelin itseäni niin siinä se sitten oli: virhe! Rytmi tuntuu olevan tässä ketjussa se avainsana: valmiiksi avattuja lenkkejä kannattaa tehdä paljon, puhelin kiinni ja perheeseen hiljaisuus. Jos rytmi katoaa niin sitten tulee myös se virhe. Ainakin näin aloittelijalla.

Nöyryyttä toki opettaa, muttei lainkaan niin paha kuin pelkäsin :)
♫ "Lapset oli täällä kyllä ennen aikuista, vai ootteko kuulleet yhdenkään syntyneen vanhana..."♫
Levyltä Ipanapa, kappale Lastenhuoneen kapina - Ufo Mustonen
teppana
suunnittelee Balin-matkaa

Post by teppana » Tue Apr 14, 2009 9:32

Viikko sitten tuskailin sahaamisen kanssa ja nyt on jo ekat 10 cm piinaa punottuna.

Kuvittelin jo, että minulla on jokin hahmotushäiriö. Häiriö parantui kun tiistai aamuna pääsiäisen jälkeen laitoin lapset kouluun.... Ja avot 40 min ja piina loksahti kohdalleen. :jippii: Saa nähdä vieläkö onnistuu kun tulen itse illalla töistä. Alkupää on merkattu langalla ja punontapää, tämän ketjun vinkin mukaisesti avoimmella lenkillä.

Ja nyt ei muuta kuin töihin. :grrr:
HLS

Post by HLS » Tue Apr 14, 2009 9:35

Minä huomasin että jos on punomassa ketjua sieltä väärältä puolelta niin lenkin pujottaminen on hankalampaa, tavallaan ahtaampaa. Oikeasta suunnasta uusi lenkki sujahtaa hyvin helposti paikalleen.
Tällainen on siis oma "muistisääntöni" :)
Mutta tuo avoin lenkki on mainio merkintätäpa. Taidan ottaa käyttööni minäkin!
teppana

Post by teppana » Tue Apr 14, 2009 9:44

Hoksin saman, että lenkkiä ei saa laittettua väärältä puolelta... kun olin jo melkein purkaamassa teosta ja luulin, että minulla on mennyt lenkit sekaisin pienempien kanssa....
evele
lasihelmien lumoissa

Post by evele » Sun May 03, 2009 18:01

Minkä kokoista veiviä käytätte o,7mm langalle piinaa varten? AR:stä laskienhan tulee veivin kooksi 2,1mm, mutta mistähän tuollaisen saisi?
Itse veivasin spiraalin 2mm neulepuikolla, mutta piinasta tulee melkoisen tiukkaa noilla lenkeillä. Teippikerroksen lisääminen puikon päälle ei vaan taida olla kovin kestävä ratkaisu.
Yukio

Post by Yukio » Mon May 04, 2009 16:02

Hmm... pitääpä kokeilla tuolla noin 2,1mm sukkapuikolla ja 0,7mm langalla mitä se sanoo piinasta. Tietty jos käytät jäykkää (lue kova) lankaa niin se ei mene niin tiukalle puikon ympärille ja näin saat vähän isompia lenkkejä. Tässä tietty tarttee sitten olla todella tarkka veivaamisen kanssa. Mutta tuloksia hetken päästä =)

EDIT:
Elikkä puikko josta tein veivin on halkaisijaltaan 2,08mm lanka 0,7mm ja sahanterä 2/0 ja hienoa minipiinaa tulee tästä.
Kärsivällisyys on hyveemme... my precious... "Noble art on weaving chain (maille)"
evele
lasihelmien lumoissa

Post by evele » Mon May 04, 2009 18:48

Kiittos Yukio :)

Pitipä vielä mittailla tuo mun veivi, eli puikon koko on virallisesti 2mm, mutta mun puikko on näemmä halkaisijaltaan hiukan pienempi kun 2mm ja mun lankakin on puolikovaa ja sain sillä tosiaan tiukan spiraalin. Kyllä noillakin lenkeillä sain nättiä piinaa, mutta se tosiaan oli melkoisen tönkköä ja tiukkaa. Pitää jostakin ettiä tuon puikon pari, josko se olisi halkaisijaltaan sen muutaman millinosan verran isompi. Jos ei, niin kokeilen teipillä, jos se kestäisi edes yhden veivaamisen.
Post Reply