Piina

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä: Olen

Re: Piina

Post by Eowyn » Wed Apr 07, 2010 11:54

Onko kukaan tehnyt ja rummuttanut vitospiinaa 5.0 mm:n renkaista 1.0 mm:n langalla? Pysyvätkö renkaat paikoillaan vai pääsevätkö rummussa hyppimään?

Vitospiinan ohje sanoo hyväksi AR:ksi 4.6 - 4.9 mutta ei tuohon pääse millään normaaliveivillä. :wall: Siksi ajattelin tuota AR 5.0:aa, miauu sanoi ircissä tehneensä sillä, mutta ei ole rummuttanut ketjuaan... :raaps: En haluaisi tehdä työlästä ketjua vain törmätäkseni ongelmiin rummutusvaiheessa... :shake:
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
pinni
lasihelmien lumoissa

Post by pinni » Thu Apr 08, 2010 22:22

Kokeilin vihdoin ketjun tekoa Pätkältä ostamistani renkaista. Valkkasin Piinan ulkonäön perusteella, luin(katsoin) ohjeet ja näpersin kunnes renkaat loppuivat. :oops:
Tän ketjun luettuani aloi epäillä itseäni.
Mun ketjunpätkässä on pakko olla virheitä. Tai sit se vika on minussa.
Maani
silmäilee HillTribe-hopeaa
Lasku: 5

Post by Maani » Fri Apr 09, 2010 21:33

Eowyn wrote:Onko kukaan tehnyt ja rummuttanut vitospiinaa 5.0 mm:n renkaista 1.0 mm:n langalla? Pysyvätkö renkaat paikoillaan vai pääsevätkö rummussa hyppimään?
Olen tehnyt ja kuva löytyy ainakin blogissani otsikolla Olihan piinaa (Maaliskuu). Kuvan voi suurentaa klikkaamalla sitä. Ei ollut mitään ongelmaa rummutuksessa.
Artsie
lasihelmien lumoissa

Post by Artsie » Thu Sep 09, 2010 20:54

Mitäs täällä turhaan pelotellaan, että toi piina olis hankala? 1mm lanka 3 mm halkasijalla olevan piinan tekasin tänään ja aikaa meni 2,5 h siitä kun sain hopealangan käsiini siihen, että se oli valmis (rummutettava vielä mutta muuten valmis). Mitään muuta ketjua ei aikaisemmin ole tullut tehtyä.
Sundance
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Sundance » Thu Sep 09, 2010 22:25

Tuohon vois Artsie vastata että kukin oppii tavallaan, joku hoksaa piinan jujun nopeasti, piää sitä helppona, joku toinen vaikeana. Mulle se oli pirullinen opeteltava, mutta opinpas .Muistelen jonkun täällä joskus kirjoittaneen että piina on ketju, joka *rankaisee* , jos heittäytyy ylimieliseksi. Oli kuinka oli, hienoa että opit nopeasti, onnittelut siitä, piina on upea ketju :wtg:
Artsie
lasihelmien lumoissa

Post by Artsie » Fri Sep 10, 2010 16:43

Sundance wrote:Muistelen jonkun täällä joskus kirjoittaneen että piina on ketju, joka *rankaisee* , jos heittäytyy ylimieliseksi
Juu ei ylimielinen saa olla, mutta itsevarmuutta taas löytyy ihan kohtuullisesti.
Piritta

Post by Piritta » Fri Sep 10, 2010 19:32

Mä olen koittanut tuota 1 mm piinaa 3 mm renkailla ja menee kiillotusrummussa sekaisin. Nyt onneks löysin taas yhden uuden rautahenkarin (pesulahenkari) ja sen langan halkaisija on 2,75 mm, eli pääsee tekee ykkösenkin piinaa ja pysyy varmasti piinan näköisenä vielä kiillotuksenkin jälkeen.
Thuja Design

Post by Thuja Design » Sat Sep 11, 2010 17:35

Ei mulla oo koskaan mennyt 1 mm langasta 3 mm veivillä tehty piina sekaisin kiillotusrummussa.Olen niitä erinäisen määrän tehnyt.Mutta 0,8 langalle sopiva veivikoko onkin sitten 2,4 parempi kuin 2,5 ,siitä tulee sikinsotkua (ainakin mulla).Mutta jos tosiaan veivaa pesulanhenkarilla niin se varmaankin vastaa tiukkaan kierrettyä spriaalia 3 mm:lla.Nyt tajusin mikä tuo vitospiina on,kun kävin kurkkaamassa Maani sun blogistasi kuuvaa.Huh huh mihin te Miauu ja Maani olette päässeet! Hienoja!
Artsie
lasihelmien lumoissa

Post by Artsie » Sat Sep 11, 2010 20:43

Kuinkas leveetä tuollainen 1 mm langasta tehty vitosen piina on?

Edit. Itselleni vastaten "valistunut" veikkaus ois että se on vissiin 7mm leveetä (do'h kun ei tullut heti mieleen). Eipä muuta.
Yukio
suunnittelee Balin-matkaa

Post by Yukio » Mon Sep 13, 2010 13:17

Piritta wrote:Mä olen koittanut tuota 1 mm piinaa 3 mm renkailla ja menee kiillotusrummussa sekaisin. Nyt onneks löysin taas yhden uuden rautahenkarin (pesulahenkari) ja sen langan halkaisija on 2,75 mm, eli pääsee tekee ykkösenkin piinaa ja pysyy varmasti piinan näköisenä vielä kiillotuksenkin jälkeen.
Onhan sinulla varmasti ollut 3mm veivi tätä tehdessäsi? Itse olen saanut pysymään jopa AR3,4 piinan kasassa rummutuksenkin läpitte, niin ihme jos 3mm menee sekasin.
Piinaa tässä testettu vaihteeksi vaikka minkä kokoista ja järein mitä on kasassa on AR8 =) ja tosiaan Artsie viitosen piina millin langasta on leveydeltään noin 7mm =)

Niin ja Piritta jos laitat tuohon piinaketjusi päähän kaksi tai kolme pienempää lenkkiä "varmistukseksi" niin saat ketjusi pysymään "kasassa" rummutuksessa. Hieman isommalla AR-suhteella tehty ketju on tietysti löysempää ja taipuu sitten helpommin hennommankin ranteen ympärille =)
Kärsivällisyys on hyveemme... my precious... "Noble art on weaving chain (maille)"
Anniina

Post by Anniina » Sat Dec 04, 2010 13:17

Onko tämä piinaa?

Image

Yksityiskohtaisempia kuvia samasta ketjusta:
Yksityiskohta 1
Yksityiskohta 2 (eri kohta)
Vähän kauempaa

Aloin eilen illalla vertailemaan aikaisempaan tekemääni piinaranneketjuun ja huomasin, että nämä nyt näyttävät jotenkin erilaiselta. Otin vain yhden pussin laatikosta, jonka oletin sisältävän piinan lenkit, mutta en olekaan enää niin varma... Ketju on selvästi vähän tiukempaa kuin edellinen piinani, mutta edelleen taipuu hyvin. En tiedä, aapuuva?
Pätkä

Post by Pätkä » Tue Dec 07, 2010 10:35

ei ole piinaa, vaan spiraalin ja piinan 'hybridi'.
Selitys löytyy tämän samaisen viestiketjun kymmennenneltä sivulta - siellä neljästoista viesti.
Anniina

Post by Anniina » Wed Dec 08, 2010 16:43

Näin viime yönä unta saaneeni vastauksen tähän viestiin ja täällähän se oli. Kiitos siis vastauksesta!

Asia selvä, vähän kuten arvelinkin. :) Oli niin erilaista aikaisemmin tekemäni piinan kanssa.

Milläköhän nimellä tämän laittaisi joululahjakorttiin? Heh! "Piinan ja spiraalin hybridi" kuulostaa vähän liian monimutkaiselta. Olisikohan "Piinan muunnos" hirveää valehtelua? :raaps: Ei enää raaskisi tuota purkaakaan.
Yukio

Post by Yukio » Fri Dec 10, 2010 17:27

Itse olen tällaisista käyttänyt nimitystä valepiina. Kelpaisiko sellainen? =)
Kärsivällisyys on hyveemme... my precious... "Noble art on weaving chain (maille)"
mordja
aloittelee siemenhelmillä

Post by mordja » Mon Feb 28, 2011 23:44

Argh :-)
Piti alkaa testaileen piinaa, kun yhden tutun kanssa oli asiasta puhetta. Muutaman illan olen väkertänyt, purkanut, kasannut, ihmetellyt ja tutkinut tekelettä (tällä hetkellä noin 3 cm ;-) )

Olen tekemässä sitä millisestä langasta kolmen millin veiviltä ja aineena on messinki. Teoriassa tuo lähtee menemään oikein ja saan sen ihan sievästi aseteltua esim. hämiksen ohjeen mukaisesti. Ongelma vain tuntuu olevan se, että se ei pysy kasassa millään. Lenkkejä on tällä hetkellä siinä kaksitoista ja kaikki on ok kun asettelen sen tuohon, mutta kun päästän yhtään vapaaksi, häviää se porrastus osittain. Mittasin muutamien lenkkien sisämitan irraltaan ja kaikissa sisämitta oli 3-3,1 mm. Ulkomitta tehdyssä pätkässä vaihtelee 5,4-5,6 mm välillä (sisämittaa siitä ei oikein saa :-) ) Osan lenkeistä pystyy siirtämään eri puolelle porrastusta, osaa taas ei. Onko piina niin tarkka lenkkien koosta, että tuo pieni vaihtelu lenkkien koossa aiheuttaa sen, että se ei pysy kasassa ? Vai jämäköityykö tuo hiljalleen kun tuota tekee..?

Mietin sitä, kun lapset olivat niin innoissaan vääntämään veiviä, niin onko siinä tullut eroa sitten kun 3-8 vuotiaat saivat tehdä omansa. Eli vaikuttaako se noihin lenkkien kokoon, jos hieman eri voimalla vääntää kierteen kasaan ?
Taas tyhmiä varmaan kysyn, mutta näin oppii jos viisaammat vastaa :-)
Post Reply