Kiillotusrumpu ja eri materiaalit

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä: Olen

Kiillotusrumpu ja eri materiaalit

Post by Eowyn » Thu May 04, 2006 14:48

Ajattelin, että voisimme jatkuvasti näkyvillä olevaan ketjuun kerätä tietoa siitä, mitä materiaaleja uskaltaa laittaa kiillotusrumpuun ja mitä ei. Minä joudun lunttaamaan Ullan sivuilta eri kivilajien kestävyyden, joten ajattelin, että olisi mukava koota yhteen paikkaan tietoa paitsi kivilajien, myös muiden materiaalien kestävyydestä.

Päivitän listaa sitä mukaa, kun joku kertoilee kokemuksiaan materiaaleista. :D

EI RUMPUKIILLOTUSTA:

- aragoniitti
- helmiäinen (mother of pearl)
- howliitti
- lapis latsuli
- malakiitti
- rodoniitti
- serpentiini
- särölasihelmet
- tiikerinsilmä (varovainen rummutus omalla vastuulla, jotkut ovat näin tehneet hyvällä menestyksellä ;) )
- turkoosi (myös kalkkiturkoosi)

VAROVAINEN RUMPUKIILLOTUS:

- fluoriitti
- makeanvedenhelmet
- Swarovskin kristallit ja helmet
- pietersiitti
Last edited by Eowyn on Thu May 17, 2007 14:11, edited 3 times in total.
kormatar
Swarovski-kuumeessa
Lasku: 5

Post by kormatar » Wed Jun 21, 2006 17:42

Sattuipa hyvin :?:
..kun olen juuri saamassa valmiiksi hopeketjukorun, jossa roikkuu hopehäkissä melko iso viistehiottu luonnon jade-kivi. Ostin tuon limevihreän kaunokaisen Kiurusen koruhiomosta Utista kun porukalla kävimme siellä tutustumiskäynnillä :mrgreen:
Onko tietoa voiko sitä laittaa kiillotusrumpuun :?:
ja vielä..korussa on linkitettynä erikoisia rosopintaisia :raaps: hopeahelmiä että mitenkäs niitten kanssa sitten?
Täytyykö jättää koru rummuttamati..
Anne
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Anne » Wed Jun 21, 2006 17:55

... ihan puhdasta mutua: jos se kivi on oikeaa jadea eli nefriittiä tai jadeiittia niin silloin sen pitäisi minun käsittääkseni kestää rummutusta. Jadena kuitenkin myydään (ainakin netissä) myös kaikenlaista muuta kiveä, kuten esimerkiksi serpentiiniä, joka taas ei kestä rummutusta.
kormatar
Swarovski-kuumeessa

Post by kormatar » Thu Jun 22, 2006 13:15

Tutkailin kuvia eri kirjoista ja näyttää kyllä ihan aidolta jadelta..väri ja jännä himmeä läpikuultavuus :roll:
..joten ehkäpä uskallan viedä ketjuni tuttavan rumpuun
Kiitos kiinnostuksesta ja vinkeistä :D
mikael0k

Post by mikael0k » Thu Jun 22, 2006 15:21

... ja pyöröhiontaisten kivien pinta kestää paremmin rummutusta kuin viistehiottujen kivien. Niissä vaarana on viisteiden särmien lohkeilu tai pyöristyminen.
kormatar
Swarovski-kuumeessa

Post by kormatar » Thu Jun 22, 2006 18:32

Niin tosiaankin :shock:
Ei muuta kuin häkki irti ja pelkkä ketju rumpuun.
Kiitti :D
Porkkana

Post by Porkkana » Thu Jun 29, 2006 22:41

....tein tänään pari nilkkaketjua hopeasta ja Swarovskeista. ....teki mieli kokeilla miten rummutus olis niihin tuonut lisää 'säihkyä' ....mutten uskaltanut. :roll:

VAROVAINEN RUMPUKIILLOTUS: (paljonko on "varovainen"??)

- fluoriitti
- makeanvedenhelmet
- Swarovskin kristallit
--Art is not about thinking something up. It is the opposite - getting something down.--

www.vumanart.com
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Thu Jun 29, 2006 23:03

Minä olen kristallikoruja rummuttanut 15-30 minuuttia, eivät ainakaan tähän mennessä ole kärsineet. :D

Fluoriittisormusta rummutin muistaakseni vain vartin.
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
Loulou

Post by Loulou » Tue Jul 04, 2006 18:21

Onkohan tämä nyt väärä ketju kysyä tätä asiaa - mutta kuinka kauan te yleensä rummutatte hopeakoruja (jos nyt oletetaan, että kivet/helmet kestävät rummutuksen)?

Niin, ja oletteko sattuneet agaatteja rummuttamaan? Kuinka käy - vai käykö kuinkaan? :)

Edit: Höh...huomasin juuri, ettei rodoniittia saisi rummuttaa. Ehdin tuossa äsken kokeilla rummutusta rodoniittiranneketjulla, eikä siinä ainakaan paljaalla silmällä näkyviä muutoksia tapahtunut reilun tunnin aikana...Mutta täytyypä jatkossa jättää rodoniitit rummun ulkopuolelle...
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Tue Jul 04, 2006 18:31

Loulou wrote:Onkohan tämä nyt väärä ketju kysyä tätä asiaa - mutta kuinka kauan te yleensä rummutatte hopeakoruja (jos nyt oletetaan, että kivet/helmet kestävät rummutuksen)?
Kivistä ja korusta riippuen, tietysti :wink:
Sormuksia, joissa on red hair quartz -kivet (en tiedä, onko tuolle suomennosta) rummutin tänään noin kaksi tuntia - sormuksia rummutan mielelläni pitkään, että ne runkoa vasten puserretut langanpäät eivät varmasti jää rosoisiksi, ja että se pehmeä hopealanka kovettuisi.

Koruja joissa on hopeaa ja makeanvedenhelmiä rummutan yleensä vain 15-30 minuuttia, hopeaa ja Swarovskin kristalleja puolisen tuntia.

Mulla tuo rummutusaika riippuu usein myös siitä, haluanko vain ainoastaan koruun kauniin kiillon, vai onko samalla tarkoitus myös kovettaa sitä hopeaa.
Safir
korukivikasan keskellä

Kristallihelmet

Post by Safir » Sat Sep 02, 2006 9:31

Kuinka käy pyöreille lyijykristallihelmille jos ne rummuttaa? Entäpä turkoosi, se olikin mainittu ettei kestä rummuttamista mutta mitä niille tapahtuu jos ne laittaa rumpuun? Harmi sinänsä koska minulla on paljon turkoosista helmistä tehtyjä koruja :(
Eowyn
Ylläpito

Re: Kristallihelmet

Post by Eowyn » Sat Sep 02, 2006 10:27

Safir wrote:Kuinka käy pyöreille lyijykristallihelmille jos ne rummuttaa? Entäpä turkoosi, se olikin mainittu ettei kestä rummuttamista mutta mitä niille tapahtuu jos ne laittaa rumpuun? Harmi sinänsä koska minulla on paljon turkoosista helmistä tehtyjä koruja :(
Minä olen ainakin rummuttanut sormuksen, jossa oli pyöreä Swarovskin kristalli. Hyvin kesti.

Jos tuo turkoosi mietityttää, niin ainahan voit pistää yhden kiven rumpuun kokeilun vuoksi ja katsoa, mitä tapahtuu?
Turkoosi

Re: Kristallihelmet

Post by Turkoosi » Sat Sep 02, 2006 15:57

Safir wrote:Entäpä turkoosi, se olikin mainittu ettei kestä rummuttamista mutta mitä niille tapahtuu jos ne laittaa rumpuun?
Suoritin tuossa viimeviikolla empiiristä tutkimusta aiheesta "mitä turkoosille tapahtuu kiillotusrummussa" ts. tipautin yhden turkoosikorviksen jossa oli (on vielä rummutuksen jälkeenkin) pari helmiQ:sta ostettua turkoosihelmeä, niitä 8mm pyöreitä himmeäpintaisia (hmm - tai ne ainakin näyttävät himmeämmiltä kuin esim. saman firman palkki-turkoosit, johtuisiko väristä). Rummutin 15min :hui: , hopeasta tuli kiiltävää ja turkoosi näyttää samalta kuin ennen toimenpidettä. Tarkoitus oli laittaa kokeeksi mukaan myös kiiltäväpintainen turkoosisiru, mutta unohdin. Täytyy kokeilla toiste. Aion tällä kokemuksella uskaltautua rummuttamaan samoista kivistä tehdyt nilkka- ja kaulakorun. En mihinkään korvaamattomiin kalleuksiin moista kokeilisi, mutta ajattelin että parin kiven tappion kestän jos käy huonosti.
Safir
korukivikasan keskellä

Rummutus

Post by Safir » Mon Sep 04, 2006 18:43

Mäkin olen suorittanut erinäisiä kokeita: Lyijykristallihelmelle ei käynyt kuinkaan, rummutin varmaan tunnin.
Mother of pearl: Rummutin noin vartin enkä havainnut minkäänlaista muutosta.
Turkoosia rummutin kaksi tuntia ja helmi pieneni selkeästi sekä muutti jonkin verran väriä ts. haalistui.
Eli onko oletettavaa että pehmeät helmet pienenevät rummutuksessa? Toi mother of pearl; mitä sille tapahtuu jos sitä rummuttaa kauemmin?
Ulla

Post by Ulla » Mon Sep 04, 2006 19:16

Pehmeistä kivistä on ainakin minulla hävinnyt kaikki kiilto ja niistä on tullut hyvin rumia. Näin on käynyt ainakin aragoniitille, helmiäiselle, rodoniitelle ja turkoosille. Turkoosia on ilmeisesti erilaisilla käsittelyillä, joista ilmeisesti osa kestää (lyhyttä?) rummutusta paremmin.
Post Reply