Sormuksen koon laskeminen

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

User avatar
anzu
sijoittaa jalokivilaatuun
Posts: 5970
Joined: Fri Mar 31, 2006 10:00

Re: Sormuksen koon laskeminen

Post by anzu » Wed Mar 31, 2010 10:53

Eowyn wrote:Eikö se sahanterä vaan solahda siihen entiseen rakoon sen sijaan että sahaisi yhtään mitään? :raaps:
Ei, jos on taitava sahaaja, niin saa sellasen hiuksen hienon ohuen siivun siit pois ;)
Nim.merk. ei ainakaa multa onnistu eli viilaan aina sauman :D
-anzu
Kivenviilaaja
sijoittaa jalokivilaatuun
Posts: 1112
Joined: Wed Dec 03, 2008 13:45
Lasku: 5
Contact:

Re: Sormuksen koon laskeminen

Post by Kivenviilaaja » Wed Mar 31, 2010 11:09

Eowyn wrote: Eikö se sahanterä vaan solahda siihen entiseen rakoon sen sijaan että sahaisi yhtään mitään? :raaps:
Ei. Kun ne sormuksen päät ovat pingottuneet yhteen, niin jossain kohdissa siellä on rako ja jossain toisissa ei ole (johtuen päiden epätasaisuudesta). Kun sen raon sahaa, niin sahanterä sahaa ne kohdat jotka ovat yhdessä ja jättää sahaamatta ne kohdat, jossa on rako. Lopputuloksena on tasainen sauma.

Sormus kannattaa muotoilla niin, että ne päät ovat pingottuneet yhteen ennen tuota sahaamista. Kun sen sauman sahaa, niin ne päät "napsahtavat" silloin automaattisesti yhteen ja niiden väliin ei jää rakoa, joten juottaminen on helppoa. Ruuvipenkillä ei voi puristaa sormusta kiinni tuon sahaamisen aikana, koska se johtaisi sahanterän jumiutumiseen.
User avatar
Eowyn
Ylläpito
Posts: 5470
Joined: Mon May 30, 2005 23:13
Oikea käyttäjä: Olen
Location: Espoo
Contact:

Re: Sormuksen koon laskeminen

Post by Eowyn » Wed Mar 31, 2010 11:23

Sorry, tästä ketjusta tuli nyt melkoista kaaosta kun yhdistin tähän toisen sormuksen tekoa käsittelevän ketjun. Taidan mennä nyt johonkin nurkkaan parkumaan tämän foorumin p*skoja ylläpitotoimintoja, joita en edes osaa käyttää...
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
User avatar
Eowyn
Ylläpito
Posts: 5470
Joined: Mon May 30, 2005 23:13
Oikea käyttäjä: Olen
Location: Espoo
Contact:

Re: Sormuksen koon laskeminen

Post by Eowyn » Thu Apr 01, 2010 10:11

Yritin eilen tuota sahausniksiä, mutta ei mulla ainakaan tullut yhtään mitään siitä. Olen ehkä jotenkin käsittänyt jotain väärin... mutta kun yritin kiinnittää sormusta ruuvipenkin leukojen väliin, niin tuloksena oli ainoastaan kasaan painuva sormusrunko? :shake: :roll: Miten se sormus pitää kiinnittää? :raaps:
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
User avatar
Hämis
silmäilee HillTribe-hopeaa
Posts: 681
Joined: Fri Oct 13, 2006 17:32
Lasku: 5
Location: Salonseutu
Contact:

Re: Sormuksen koon laskeminen

Post by Hämis » Thu Apr 01, 2010 11:06

Niin sitä sormusta ei tarvitse kiinnittää ruuvipenkkiin, sahaaminen onnistuu parhaiten sahaustuen päällä puuta vasten. Päät taivutetaan niin tiukasti toisiaan vasten, että rungon jousivoima pitää ne yhdessä. Sormus kyljelleen sahaustuen päälle sauma pystysuuntaan ja pidetään sormus käsin paikoillaan sahaustukea vasten ja sahataan sauman kohdalta läpi. sahaamisen aikana molemmat päät pitäisi olla tuettuna niin eteivät pääse joustamaan auki päin. Ja olisi hyvä, että sahan terä haukkaa puuta heti siinä vaiheessa kun tulee läpi saumakohdasta (säästyy aikaa kun ei tarvitse välillä laastaroida etusormea :wink: ) Saumaa sahatessa kannattaa sahaa painaa kappaletta vasten hieman normaalia kevyemmin hellällä otteella, ettei terä mene sauman läpi luiskahtamalla vaan nimenomaan sahaamalla. Jos kerrasta ei tule hyvä sauma voi sahaamisen uusia kun välissä rakoa kiristelee pienemmäksi.

Tuosta kantasormuksesta, itse olen oppinut tekemään sen nelikulmaisesta tangosta (esim:6*6mm) valssaamalla ja takomalla jolloin viilaaminen ja materiaalihävikki pysyy ihan järkevissä rajoissa. Ja toinen vaihtoehto on tietysti tuo ontto rakenne.
User avatar
muusa
sijoittaa jalokivilaatuun
Posts: 1041
Joined: Mon Feb 11, 2008 21:42
Lasku: 5
Location: Helsinki
Contact:

Re: Sormuksen koon laskeminen

Post by muusa » Tue Jul 27, 2010 20:34

Tarttisin taas teidän fiksumpien apua. Mulla olis tässä puolipyöreää 3mm hopealankaa ja pitäisi selvittää kuinka pitkä pätkä menee 18,5 koon sormukseen? Ei taida päteä tuo taulukko puolipyöreän langan kanssa vai kuinka? :huh:
User avatar
annie
silmäilee HillTribe-hopeaa
Posts: 734
Joined: Tue May 22, 2007 19:13
Lasku: 5
Location: lahti
Contact:

Re: Sormuksen koon laskeminen

Post by annie » Tue Jul 27, 2010 20:43

kyllä sen pitäisi päteä, kun kaavassa katsotaan materiaalin paksuus. ei siis väliä, että onko pyöreetä vai puolipyöreetä vai levystä tehty...
Through the gates of insanity
On the edge of humanity
She's gonna make her dreams come true

http://annanaarteet.blogspot.com/
User avatar
muusa
sijoittaa jalokivilaatuun
Posts: 1041
Joined: Mon Feb 11, 2008 21:42
Lasku: 5
Location: Helsinki
Contact:

Re: Sormuksen koon laskeminen

Post by muusa » Tue Jul 27, 2010 20:57

Ahaa, okei. Hyvä mä... :%

Meinasin jo päästä langan kimppuun, mutta uunituore polttimeni ei suostu antamaan liekkiä. Ja kyllä, täytin sen juuri butaanikaasulla. Onkohan susi koko vehje..? :wall:
Kivenviilaaja
sijoittaa jalokivilaatuun
Posts: 1112
Joined: Wed Dec 03, 2008 13:45
Lasku: 5
Contact:

Re: Sormuksen koon laskeminen

Post by Kivenviilaaja » Tue Jul 27, 2010 21:27

muusa wrote:Meinasin jo päästä langan kimppuun, mutta uunituore polttimeni ei suostu antamaan liekkiä.
Jos kyseessä on pietsosytyttimellä varustettu poltin, niin se pietso ei ehkä toimi. Toinen vaihtoehto on, että vasta täytetystä tohosta kaasua tulee liian voimakkaasti, jolloin sytytin ei toimi. Jos epäilet tuota ongelmaa, niin kokeile säätää kaasua pienemmälle teholle.

Mulla on käytössä yksi "hyvälaatuinen" pieni pietsotoho, jossa on molempia ongelmia. Tällä hetkellä sen sytytin ei toimi lainkaan (vaikka kipinä tulee ja kaikki periaatteessa toimii hyvin), joten sytytän sen liekin aina sytkärillä.
User avatar
muusa
sijoittaa jalokivilaatuun
Posts: 1041
Joined: Mon Feb 11, 2008 21:42
Lasku: 5
Location: Helsinki
Contact:

Re: Sormuksen koon laskeminen

Post by muusa » Tue Jul 27, 2010 21:37

No nyt löytyi syy! Se kaasumäärän säädin pitää olla ääriasennossa sytyttämishetkellä, jotta syttyy. :lol2:
En sano nyt muuta ku että: "Read the f*cking manual!" :oops: :oops: :oops:
mikael0k
sijoittaa jalokivilaatuun
Posts: 1889
Joined: Tue May 16, 2006 9:51
Lasku: 5
Location: Kemi, Lappi, Suomi

Re: Sormuksen koon laskeminen

Post by mikael0k » Tue Jul 27, 2010 22:47

Hämis wrote:Tuosta kantasormuksesta, itse olen oppinut tekemään sen nelikulmaisesta tangosta (esim:6*6mm) valssaamalla ja takomalla jolloin viilaaminen ja materiaalihävikki pysyy ihan järkevissä rajoissa. Ja toinen vaihtoehto on tietysti tuo ontto rakenne.
Näin juurikin se opetettiin tekemään kultaseppäkoulussa, ja tietysti myös oppisopimuspaikassani. Nykyään vain on yleistynyt tuo valamalla tekeminen. Itse olen havainnut sen että takomalla ja valssaamalla valmistetut kantasormukset... tai no korut yleensä.. kestää enemmän kulutusta kuin valutyöt. Jääkö kulta valussa sen verran huokoiseksi että kuluu nopeammin esim sormuksen runko poikki. Yksi esimerkki on Lapponian Geysir sormus jonka jouduin korjaamaan. Laitoin siihen lopulta sen sormusrenkaan valssatusta kullasta ja eipä ple enää kulunut poikki. Onkos muilla samoja huomioita?
Kivenviilaaja
sijoittaa jalokivilaatuun
Posts: 1112
Joined: Wed Dec 03, 2008 13:45
Lasku: 5
Contact:

Re: Sormuksen koon laskeminen

Post by Kivenviilaaja » Wed Jul 28, 2010 0:05

mikael0k wrote:Itse olen havainnut sen että takomalla ja valssaamalla valmistetut kantasormukset... tai no korut yleensä.. kestää enemmän kulutusta kuin valutyöt. Jääkö kulta valussa sen verran huokoiseksi että kuluu nopeammin esim sormuksen runko poikki.
Taitaa olla ihan yleinen ilmiö, että valettu kappale kestää huonommin kuin perinteisesti metallia muokkaamalla valmistettu vastaava kappale. Valettu ei välttämättä ole huokoisempi, vaan valssatun/työstetyn ja valetun sormuksen metallin kiderakenteet ovat täysin erilaiset. Työstetyssä (tai mikä nyt onkaan oikea termi kuvaamaan sitä perinteisesti tehtyä sormusta) metallin kiteet ovat pienempiä ja kiteiden välillä voi olla metallin muokkaamisesta johtuvia jännityksiä, mitkä kovettavat metallia ja lisäävät sen kestävyyttä. Valetussa sormuksessa kiteet ovat suurempia ja kiteiden välillä ei yleensä ole minkäänlaisia jännityksiä, joten kappale on tasaisen pehmeää metallia vailla mitään työstämisestä/muovaamisesta syntyvää "lujuutta". Mitä suurempia kiteet ovat, niin sitä heikompaa metalli on, koska kaikki epäpuhtaudet ja muu "roska" kasautuu kiteiden väleihin. Kun kiteet ovat suuria, niin epäpuhtauksia tulee paksu kerros kiteiden väliin ja se haurastuttaa kiteiden väliset sidokset => metallista tulee haurasta. Tästä aiheesta (cast vs. fabricated) oli vasta pitkä keskustelu Ganoksinin foorumilla...

Valetussa sormuksessa voi myös olla huokoisuutta, jos valua ei ole tehty tarkalleen oikein. Omissa valukokeiluissani olen joskus huomannut 10x luupilla katsottuna, että joissain heikoissa kappaleissa on kohtia, joissa metallikiteet muodostavat verkkomaisen kuvion, jonka välissä on ilmaa melko iso osa tilavuudesta. Se näkyi erityisen helposti 18k keltakullassa, mutta samaa ilmiötä on myös hopeassa ja muissa metalleissa. Paljaalla silmällä katsottuna sellainen näyttää ja tuntuu ihan normaalilta, mutta luuppi paljastaa karun totuuden. Kiillottaessa se menee piiloon, joten metallia pitää tutkia heti kun muottikipsin on pessyt pois, jos tuon ilmiön haluaa bongata.

Yksi selitys voi olla erot valetun ja työstetyn sormuksen metalliseoksissa. Valutöissähän käytetään yleensä piillä, sinkillä tms. aineilla seostettuja kultaseoksia, jotka juoksevat paremmin muottiin ja eivät hapetu niin pahasti kuin tavalliset yleiskäyttöiset seokset. Noista valun seosaineista seuraa se, että metalliseos ei ole sitkeää, vaan siitä tulee haurasta ja se ei kestä muovaamista. Jos nyt ajatellaan, että miten metalli normaalisti kuluu: Iholla on jatkuvasti kaikkea pölyä ja roskaa, ja eniten sormuksen kulumista aiheuttaa kvartsipöly. Kun jotain näkymättömän pientä kvartsihippusta hieroo sormusta vasten, niin yleiskäyttöisestä metalliseoksesta valmistettuun sormukseen tulee naarmu ja metalli siirtyy sivuun kvartsihippusen tieltä, mutta metallia ei irtoa koska metalli on sitkeää. Vastaavassa tilanteessa valuseoksesta valmistetusta sormuksesta lähtee helpommin pieni lastu irti, koska metalli ei kestä kvarsipölyn aiheuttamaa mikroskooppisen pientä muovaamista. Tuosta samasta syystähän esim. platinansukuiset metallit (palladium, platina,...) kestävät hyvin sormuskäyttöä (ja ovat vaikeita kiillottaa), koska niiden sitkeyden takia niistä on vaikea saada lastua irti, vaikka ne ovatkin suhteellisen pehmeitä metalleja.
Artsie
lasihelmien lumoissa
Posts: 29
Joined: Wed Aug 18, 2010 21:53
Oikea käyttäjä: Olen

Re: Sormuksen koon laskeminen

Post by Artsie » Sat Aug 21, 2010 19:49

Kertokaas, miten te, joilla ei ole mitään tämän http://shop.silverstudio.fi/product/66/ ... t-metallia tapaista, niin miten te mittaatte, että minkä kokoinen sormuksen tulisi olla? Yhdelle tytölle olisi tarkoitus sormus lahjaksi tehdä ja huomaamatta kokeilin yhtä hänen sormustaan senverran, että sain merkittyä kuinka pitkälle tuo sormus minun sormeeni meni (tuohon keskisormen kahden ulomman nivelen väliin (siinä kohdassa merkki kuulakärkikynällä)). Tarkoitus oli ottaa narua ja mitata sillä sormen ympärysmitta ja siitä laskea säde kaavalla p=2*pii*r eli r=p/(2*pii), mutta ongelmanahan tuossa on se, että sormihan ei ole täysin pyöreä ---> tuloksena sain säteen halkaisijan olevan 21mm joka on huomattavasti suurempi kuin mitä sen pitäisi olla (itse käytän sormusta, jonka halkaisija on 22mm ja asettaessani sen tuohon kohtaan keskisormea jää n. 5 millin rako sormen ja sormuksen väliin.

Sekavaa tekstiä, mutta auttakkee kiitos.

Edit. Senverra viel unohtu sanoo, että kääräsin toho sorme ympärille pätkän jotain .5mm rautalakaa siten, että se oli ympyrän muotoinen ja mittasin halkaisijan ja 18 mm oli tulos, joten jos ei parempaa keinoa löydy niin sitten ainakin se olisi mahdollista, että käyttäen tuota topicin ekan sivun kaavaa alkaisi vaan naputtelemaan 1mm hopealangasta sormuksia (aloittaen tuosta 18mm ja jos se liian suuri, niin pienempää ja vice versa) ja katsoa mikä on sopivan kokoinen.
Last edited by Artsie on Sat Aug 21, 2010 20:02, edited 1 time in total.
User avatar
Sassenach
sijoittaa jalokivilaatuun
Posts: 2533
Joined: Tue Aug 01, 2006 17:39
Lasku: 5
Contact:

Re: Sormuksen koon laskeminen

Post by Sassenach » Sat Aug 21, 2010 20:01

Mittaa se narun pituus, lisää 2x aineen vahvuus, niin siinähän se levyn tai langan menekki on. Eli jos tytön sormenympärys on 60mm ja hopealevy on 1 mm, niin tarvittava palanen on 62 mm pitkä. Tai vi1lausvaralla se 62,5mm
Dracōnem dormientem nunquam tītillandus.
User avatar
Turkoosi
sijoittaa jalokivilaatuun
Posts: 1563
Joined: Tue Jul 18, 2006 17:32

Re: Sormuksen koon laskeminen

Post by Turkoosi » Sat Aug 21, 2010 20:39

Artsie, sattuuko taloudestasi löytymään tämän tapaista härveliä? Olen joskus hätätilassa käyttänyt sormen mittaamiseen. Tosin ainakin omassani nuo ympyröiden halkaisijat on 1mm välein ja sormusmitoissa kai 0,5mm tarkkuudella mutta aika hyvin tuo toimi.
Post Reply