Juottamiseen neuvoja

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Tinjami
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Juottamiseen neuvoja

Post by Tinjami » Fri Jul 11, 2008 15:35

Odottamassa olisi muutama tilaustyö (ja miljoona hyvää ideaa omiin juttuihin...), jossa pitäisi juottaa...

Eli mitä tarvitaan? Mistä kannattaa hankkia? Sar-Machine, Kankurin aitta, Peltola, missä nopein toimitus ja edullisimmat hinnat?

Onko ostoslistassa nyt kaikki:
- hopealankaa 0,8, 1,0, 1,2
- toho
- juotospastaa (tämä lienee aloittelijalle helpointa?)
- alusta (kumpi parempi, "oikea" alusta vai tulitiili?)
- sitruunahappoa
- teräsvillaa

Jotain vinkkejä?

Ja vielä, mistä kannattaa hankkia veivejä lenkkejä varten? Saisikos nuo kaikki mahdollisesti samasta paikasta??
Ei, en ole hidas.
Olen kroonisesti myöhässä...
HLS

Post by HLS » Fri Jul 11, 2008 15:45

Itsekin ihan vasta aloittelija noissa juotoshommissa, mutta minä tykään juottaa enemmän juotoshopealla, siis niillä pikkuruisilla hopealevynpalasilla. Pasta käryää ja annostelu minusta vielä vaikeampaa kuin jotoshopealla.

Jos ostat juotoshopeaa tarvitset myös "ruusuvettä" eli juotetta.

Kankurinaitassa ainakin saa hyvää puhelinneuvontaa. Muualta en kyllä ole ostanutkaan.

Alustana mulla on sellainen "oikea" Kankurinaitasta ostettu.
Sister Bliss

Post by Sister Bliss » Fri Jul 11, 2008 15:47

Pihdit puuttuu listasta!
♥´¨)
¸.•´¸.•*´¨) ¸.•*´¨)
(¸.•´ (¸.•´♥ wabi sabi
pomppaloora
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by pomppaloora » Fri Jul 11, 2008 15:53

määki tykkään enemmän levyjuotteesta. :D pastasta tosiaan lähtee kauhee käry ja muutenki se sopii ehkä paremmin sellasiin ihan pieniin juttuihin, niinkö lenksujen juottamiseen. ehkä kannattaa ostaa molempia ja kokeilla mikä tuntuu parhaimmalta! :D
~iloluontone ihimine~
http://www.kultaseppanissi.fi
tuitsa

Post by tuitsa » Fri Jul 11, 2008 16:00

ja pinsetit ruostumattomasta teräksestä, jotta saat osat sitruunahaposta pois. sinne nesteeseen ei saa ihan mitä tahansa metallia työntää.

olen ymmärtänyt, että juotosvesi parantaisi jälkeä pastankin kanssa. tosin itse olen kanssa paloilla toistaiseksi juottanut, joten kokemusperäistä tietoa ei ole. mutta juotosvettä kannattaa olla, jos haluaa tehdä esim. korupiikkejä...

alustasta en osaa sanoa, mulla on olevinaan oikea, mutta jos sulattaa hopealevyä, tarttuu alusta kiinni... eli ei hyvä. mutta niitähän on erilaisia.

mäkin olen vaan kankurinaitasta tilannut noita, joten en osaa vertailussa auttaa.
Julia

Post by Julia » Fri Jul 11, 2008 16:09

Sitruunahappoa saat apteekista, eikä maksa paljoa (noin pari euroa/100g). Sitä käytetään ruokien säilöntään.

Teräsvillaa (karkeus 0000) saa rautakaupasta maaliosastolta.

Sitten tarviin viisaampien neuvoja. Mä en osaa käyttää joutospaloja. Ne lähtee aina lipettiin, kun toho puhaltaa ne pois oikeasta kohdasta. Mitä teen väärin? :?:
tuitsa

Post by tuitsa » Fri Jul 11, 2008 16:26

Julia:

mulla on samaa ongelmaa ajoittain. juotosvedellä voi pikkasen yrittää "liimata" palaa oikeaan paikkaan, kunhan ei roiski sitä menemään ympäriinsä. mitään tosi hyvää kikkaa en ole keksinyt (paitsi hengityksen pidättäminen, mutta se ei pidemmän päälle ole kivaa :lol: ).
Julia

Post by Julia » Fri Jul 11, 2008 16:28

Joo, tota juotosvedellä "liimaamista" mä oon koittanut, mutta en ole saanut siitä mitään apua. :? Mulla on kyllä ihan hervottoman kokoinen tää mun uus toho (ja tosi huono :evil: ) enkä saa sen liekkiä säädettyä kovin pieneksi.
tuitsa

Post by tuitsa » Fri Jul 11, 2008 16:29

jos se toho puhaltaa hirmumyrskyn voimalla, ei kai siinä oo paljoa tehtävissä? pastaan siirtyminen?
Julia

Post by Julia » Fri Jul 11, 2008 16:31

Pastalla olen aloittanut, ja sitä tähän asti käyttänyt, mutta se ei toimi kaikissa jutuissa (kärtsää). Ehkä mulla on kolmannen tohon ostamisen aika. :roll:
pomppaloora

Post by pomppaloora » Fri Jul 11, 2008 16:46

juotospalat saa kyllä pysymään juotosnesteellä (useimmiten... :wink: ) kannattaa ensin sivellä koko kappale juotosnesteellä, siten välttää hopean hapettumisen, siis mustumisen, ja sit lämmittää kappaletta hiukan että neste kuohahtaa ja vasta sitten laittaa juotospalat, kastelee ne ensin juotosnesteessä ja asettaa paikalleen teräväkärkisillä pinseteillä. :D

niin ja sitruunahappoon saa kyllä kastaa mimmosia pihtejä vaan, rikkihappo oli se johon ei saa laittaa mitä vaan. :D
~iloluontone ihimine~
http://www.kultaseppanissi.fi
Julia

Post by Julia » Fri Jul 11, 2008 16:53

Ei kai tässä muu auta, kuin harjoittelu. :lol:
HLS

Post by HLS » Fri Jul 11, 2008 17:13

tuitsa wrote:ja pinsetit ruostumattomasta teräksestä, jotta saat osat sitruunahaposta pois. sinne nesteeseen ei saa ihan mitä tahansa metallia työntää.

olen ymmärtänyt, että juotosvesi parantaisi jälkeä pastankin kanssa. tosin itse olen kanssa paloilla toistaiseksi juottanut, joten kokemusperäistä tietoa ei ole. mutta juotosvettä kannattaa olla, jos haluaa tehdä esim. korupiikkejä...
Eikös se ole rikkihappo joka on vaativainen pihtimateriaalin suhteen? Sitruunahappo on niin mietoa tavaraa ettei siinä ole mitään vaaraa vaikka ihan peruspihtien kanssa sinne sorkkii. Tästä asiasta oli just juttua jossain toisessa ketjussa.

Juotospastassa on juote valmiina, eli juotosvesi saattaa kyllä liikaa juoksuttaa pastaa... tosin ei ole kokemusta... luulotautia vaan :)

Korupiikkien juottamiseen en ole juotosvettä käyttänyt. Ihan vaan tohon liekkiin ja sulaks. Mites tuo ruusuvesi parantais tulosta?
Sister Bliss

Post by Sister Bliss » Fri Jul 11, 2008 18:28

HLS wrote:
tuitsa wrote:ja pinsetit ruostumattomasta teräksestä, jotta saat osat sitruunahaposta pois. sinne nesteeseen ei saa ihan mitä tahansa metallia työntää.

Eikös se ole rikkihappo joka on vaativainen pihtimateriaalin suhteen? Sitruunahappo on niin mietoa tavaraa ettei siinä ole mitään vaaraa vaikka ihan peruspihtien kanssa sinne sorkkii. Tästä asiasta oli just juttua jossain toisessa ketjussa.
Näin on...

Kannattaa muuten pyytää hammashoitolasta käytöstä poistettu hammaslääkärin "piikki", siis millä ne kokeilee ikeniä ja hampaita... Sillä on näppärä liikutella juotospaloja oikeisiin kohtiin.
♥´¨)
¸.•´¸.•*´¨) ¸.•*´¨)
(¸.•´ (¸.•´♥ wabi sabi
AnneKa

Post by AnneKa » Fri Jul 11, 2008 22:15

Olen joskus myös tapellut tuon juotospalan paikallaan pysymisen kanssa... kunnes opin, ettei sitä tarvii välttämättä siihen päälle asettaa. Esim . jos juotan rengasta pistän ensin sen juotospalan alustalle, juotettavan siihen päälle sille kohtaa mihin juotoksen tarvii tulla. Se pala nousee lämmön perässä siihen oikeaan kohtaan. Sama toimii ihan missä tahansa juotoksessa :nod:
Post Reply