Juottamiseen neuvoja
Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna
- Tinjami
- sijoittaa jalokivilaatuun
- Lasku:5
Odottamassa olisi muutama tilaustyö (ja miljoona hyvää ideaa omiin juttuihin...), jossa pitäisi juottaa...
Eli mitä tarvitaan? Mistä kannattaa hankkia? Sar-Machine, Kankurin aitta, Peltola, missä nopein toimitus ja edullisimmat hinnat?
Onko ostoslistassa nyt kaikki:
- hopealankaa 0,8, 1,0, 1,2
- toho
- juotospastaa (tämä lienee aloittelijalle helpointa?)
- alusta (kumpi parempi, "oikea" alusta vai tulitiili?)
- sitruunahappoa
- teräsvillaa
Jotain vinkkejä?
Ja vielä, mistä kannattaa hankkia veivejä lenkkejä varten? Saisikos nuo kaikki mahdollisesti samasta paikasta??
Eli mitä tarvitaan? Mistä kannattaa hankkia? Sar-Machine, Kankurin aitta, Peltola, missä nopein toimitus ja edullisimmat hinnat?
Onko ostoslistassa nyt kaikki:
- hopealankaa 0,8, 1,0, 1,2
- toho
- juotospastaa (tämä lienee aloittelijalle helpointa?)
- alusta (kumpi parempi, "oikea" alusta vai tulitiili?)
- sitruunahappoa
- teräsvillaa
Jotain vinkkejä?
Ja vielä, mistä kannattaa hankkia veivejä lenkkejä varten? Saisikos nuo kaikki mahdollisesti samasta paikasta??
Ei, en ole hidas.
Olen kroonisesti myöhässä...
Olen kroonisesti myöhässä...
-
Itsekin ihan vasta aloittelija noissa juotoshommissa, mutta minä tykään juottaa enemmän juotoshopealla, siis niillä pikkuruisilla hopealevynpalasilla. Pasta käryää ja annostelu minusta vielä vaikeampaa kuin jotoshopealla.
Jos ostat juotoshopeaa tarvitset myös "ruusuvettä" eli juotetta.
Kankurinaitassa ainakin saa hyvää puhelinneuvontaa. Muualta en kyllä ole ostanutkaan.
Alustana mulla on sellainen "oikea" Kankurinaitasta ostettu.
Jos ostat juotoshopeaa tarvitset myös "ruusuvettä" eli juotetta.
Kankurinaitassa ainakin saa hyvää puhelinneuvontaa. Muualta en kyllä ole ostanutkaan.
Alustana mulla on sellainen "oikea" Kankurinaitasta ostettu.
- Sister Bliss
- pomppaloora
- silmäilee HillTribe-hopeaa
määki tykkään enemmän levyjuotteesta.
pastasta tosiaan lähtee kauhee käry ja muutenki se sopii ehkä paremmin sellasiin ihan pieniin juttuihin, niinkö lenksujen juottamiseen. ehkä kannattaa ostaa molempia ja kokeilla mikä tuntuu parhaimmalta! 

~iloluontone ihimine~
http://www.kultaseppanissi.fi
ja pinsetit ruostumattomasta teräksestä, jotta saat osat sitruunahaposta pois. sinne nesteeseen ei saa ihan mitä tahansa metallia työntää.
olen ymmärtänyt, että juotosvesi parantaisi jälkeä pastankin kanssa. tosin itse olen kanssa paloilla toistaiseksi juottanut, joten kokemusperäistä tietoa ei ole. mutta juotosvettä kannattaa olla, jos haluaa tehdä esim. korupiikkejä...
alustasta en osaa sanoa, mulla on olevinaan oikea, mutta jos sulattaa hopealevyä, tarttuu alusta kiinni... eli ei hyvä. mutta niitähän on erilaisia.
mäkin olen vaan kankurinaitasta tilannut noita, joten en osaa vertailussa auttaa.
olen ymmärtänyt, että juotosvesi parantaisi jälkeä pastankin kanssa. tosin itse olen kanssa paloilla toistaiseksi juottanut, joten kokemusperäistä tietoa ei ole. mutta juotosvettä kannattaa olla, jos haluaa tehdä esim. korupiikkejä...
alustasta en osaa sanoa, mulla on olevinaan oikea, mutta jos sulattaa hopealevyä, tarttuu alusta kiinni... eli ei hyvä. mutta niitähän on erilaisia.
mäkin olen vaan kankurinaitasta tilannut noita, joten en osaa vertailussa auttaa.
- Julia
Sitruunahappoa saat apteekista, eikä maksa paljoa (noin pari euroa/100g). Sitä käytetään ruokien säilöntään.
Teräsvillaa (karkeus 0000) saa rautakaupasta maaliosastolta.
Sitten tarviin viisaampien neuvoja. Mä en osaa käyttää joutospaloja. Ne lähtee aina lipettiin, kun toho puhaltaa ne pois oikeasta kohdasta. Mitä teen väärin?
Teräsvillaa (karkeus 0000) saa rautakaupasta maaliosastolta.
Sitten tarviin viisaampien neuvoja. Mä en osaa käyttää joutospaloja. Ne lähtee aina lipettiin, kun toho puhaltaa ne pois oikeasta kohdasta. Mitä teen väärin?

- pomppaloora
- silmäilee HillTribe-hopeaa
juotospalat saa kyllä pysymään juotosnesteellä (useimmiten...
) kannattaa ensin sivellä koko kappale juotosnesteellä, siten välttää hopean hapettumisen, siis mustumisen, ja sit lämmittää kappaletta hiukan että neste kuohahtaa ja vasta sitten laittaa juotospalat, kastelee ne ensin juotosnesteessä ja asettaa paikalleen teräväkärkisillä pinseteillä.
niin ja sitruunahappoon saa kyllä kastaa mimmosia pihtejä vaan, rikkihappo oli se johon ei saa laittaa mitä vaan.

niin ja sitruunahappoon saa kyllä kastaa mimmosia pihtejä vaan, rikkihappo oli se johon ei saa laittaa mitä vaan.

~iloluontone ihimine~
-
Eikös se ole rikkihappo joka on vaativainen pihtimateriaalin suhteen? Sitruunahappo on niin mietoa tavaraa ettei siinä ole mitään vaaraa vaikka ihan peruspihtien kanssa sinne sorkkii. Tästä asiasta oli just juttua jossain toisessa ketjussa.tuitsa wrote:ja pinsetit ruostumattomasta teräksestä, jotta saat osat sitruunahaposta pois. sinne nesteeseen ei saa ihan mitä tahansa metallia työntää.
Juotospastassa on juote valmiina, eli juotosvesi saattaa kyllä liikaa juoksuttaa pastaa... tosin ei ole kokemusta... luulotautia vaan

Korupiikkien juottamiseen en ole juotosvettä käyttänyt. Ihan vaan tohon liekkiin ja sulaks. Mites tuo ruusuvesi parantais tulosta?
- Sister Bliss
Näin on...HLS wrote:Eikös se ole rikkihappo joka on vaativainen pihtimateriaalin suhteen? Sitruunahappo on niin mietoa tavaraa ettei siinä ole mitään vaaraa vaikka ihan peruspihtien kanssa sinne sorkkii. Tästä asiasta oli just juttua jossain toisessa ketjussa.tuitsa wrote:ja pinsetit ruostumattomasta teräksestä, jotta saat osat sitruunahaposta pois. sinne nesteeseen ei saa ihan mitä tahansa metallia työntää.
Kannattaa muuten pyytää hammashoitolasta käytöstä poistettu hammaslääkärin "piikki", siis millä ne kokeilee ikeniä ja hampaita... Sillä on näppärä liikutella juotospaloja oikeisiin kohtiin.
♥´¨)
¸.•´¸.•*´¨) ¸.•*´¨)
(¸.•´ (¸.•´♥ wabi sabi
♥
¸.•´¸.•*´¨) ¸.•*´¨)
(¸.•´ (¸.•´♥ wabi sabi
♥
Olen joskus myös tapellut tuon juotospalan paikallaan pysymisen kanssa... kunnes opin, ettei sitä tarvii välttämättä siihen päälle asettaa. Esim . jos juotan rengasta pistän ensin sen juotospalan alustalle, juotettavan siihen päälle sille kohtaa mihin juotoksen tarvii tulla. Se pala nousee lämmön perässä siihen oikeaan kohtaan. Sama toimii ihan missä tahansa juotoksessa