Korupiikin valmistus hopeasta

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
mikael0k
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku:5
Korupiikin valmistus hopeasta

Post by mikael0k » Fri May 26, 2006 11:51

Terve taas. Hankittekos te immeiset noi korupiikit jostain vai teettekö ne itse??? (Oheinen ohje on saattanut jo täällä ollakin, mutta laitan silti.)

Hopealangastahan se on helppo valmistaa ihan omatoimisesti jos on olemassa muutama perustyökalu.

Otamma pätkän hopealankaa. Laitamma sen juotospihtien väliin, ja jos meillä on, niin käytämme toista päätä langasta juotosnesteessä. Otamma juotospolttimen (torch) ja säädämme liekin siten että se on terävä ja sininen. Kohdistamme liekin juotospihdeissä olevan juotosnesteisen hopealangan päähän ja kuumennamme niiin kauan kuin langan pää muuttuu ensin kirkkaan punaiseksi ja lopulta sulaa kauniin pallon muotoiseksi. Sammutetaan juotin ja putsataan eli hapotetaan lanka. Voipi tehdä usemman samalla, mutta voipi sulattaa vain langan
kerrallaa. :D

Muoks. niin sitä lankaa kannattaa pitää niillä juotospihdeillä siten että se sulatettava pää on alaspäin... näin muotoutuu paremmin. Jokaisella langan vahvuudella on oma määränsä jota siitä päästä voi sulattaa jotta sulaneen pallon muoto olisi hyvä. Sen huomaa kokeilemalla.

Juotospihdithän ovat sellaiset joissa ne otekohdat eli käsikahvat ovat materiaalia mikä ei johda lämpöä, muuten pihdit ovat metallia.

Älkää polttako sormianne älkääkä sulattako koko lankaa. Sulaneen pallon muoto on joko pyöreä tai vähän pisara.

Materiaalitarve.

Juotostoho terävällä liekillä
juotosnestettä (ei pakollinen)
juotospihdit
hopealankaa
sitruunahappoliuosta puhdistukseen
Last edited by mikael0k on Fri May 26, 2006 12:37, edited 1 time in total.
Loulou

Post by Loulou » Fri May 26, 2006 12:19

Minä olen tuolla tekniikalla tehnyt korupiikit, myös kuparista ja messingistä. Messingin kanssa on ollut ongelmana, että kuumennettava pää muuttuu kuparinväriseksi sulaessaan. Mitähän tälle mahtaisi?
mags

'torch'

Post by mags » Fri May 26, 2006 12:24

Hih!
Juuri katselin kaapistani, jotta hieno 'chef's torch' on täysin käyttämäti... harmi kun ei omista noita oikeita työkaluja - korupiikkejä kuluu niin paljon, että varmasti olisi edullisempi ne itse tehdä!
Kiitos ohjeesta vastaisen varalle :)
Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä:Olen

Post by Eowyn » Fri May 26, 2006 12:45

Minä en ikinä ole tehnyt itse, vaan olen kiltisti ostanut valmiina (ja maksanut paljon :roll: ).

Tuo mun rakas avokkini sietää aika paljon, mitä tähän mun harrastukseeni tulee, mutta polttimia sun muita se ei välttämättä enää sietäisi... :oops:
mikael0k

Post by mikael0k » Fri May 26, 2006 12:47

mags. noin se sulaa parhaiten, mutta on toinenkin menetelmä johon ei tarvitse noita pihtejä. Otamma esim grillihiili tai -priketti pussista riittävän ison hiilipala/priketin. asetamme sen palamattomalle alustalle. Hopealangan pätkä siihen hiilen päälle ja sitten sulatus. Annetaan jähtyä. Ja puhdistetaan esim siinä sitruunahapossa. Sitruunahappo on elintarvikesäilöntäaine jota saa apteekista. Siitä tehdään liuos jossa 50g sitruunahappojauhetta on liuotettu 1 litraan vettä. Toimii lämpimänä parhaiten (n 70 asteinen). Eli varaa jokin oma astia jossa liuosta lämmität.
Eikä sitten sotketa elintarvikkeiden kanssa!!!!!!!

Juotostohon eli kaasupolttimen teho täytyy olla riittävä, jotta lämpö riittää sulattamaan hopean.

Muistakaa lukea aina turvallisuustiedotteet käyttämistänne aineista.
mikael0k

Post by mikael0k » Fri May 26, 2006 12:49

Teitkös sinä Eowyn itse lamppuhelmiä????

Jos teet niin sillon sinulla se toho jo on olemassa. Taidan muistaa väärin.

No ei hätä ole tämän näköinen. Toiseen menetelmään ei tarvita poltinta. Otat sen langan toisen pään pyöröpihteihin ja käännät siihen tiukan lenkin. Sen voipi jopa litistää lattapihdeilla. Sitten asetat sen käännetyn langan pään lappeellaan laattapihtien väliin ja alat tehdä siitä langasta tiukkaa spiraalia. Näyttää kivalta jos ei liian iso.
Last edited by mikael0k on Fri May 26, 2006 13:05, edited 1 time in total.
mikael0k

Post by mikael0k » Fri May 26, 2006 12:57

Loulou. Sille Messingin muuttumista kuparin väriseksi ei taida muuttaa takaisin enää mikää. Messinki on kuparin ja sinkin seos, joten kuumennettaessa se kupari puskee läpi. Mahdollisesti (ja todennäköisesti) osa sinkistä voi höyrystyä pois siinä sulassa vaiheessa. Oletkos hapottanut sitä piikkiä sulatuksen jälkeen. Joskus se messingin väri palautuu hapotuksessa. Messinki reagoi vaan aika voimakkaasti happoon, joten ainoastaan lämmin sitruunahappo voisi olla kokeiltavissa turvallisesti.
Loulou

Post by Loulou » Fri May 26, 2006 13:03

Olen lämpimässä sitruunahapossa niitä hauduttanut - mutta kyllä ne kuparin värisiksi jäivät.:)
Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä:Olen

Post by Eowyn » Fri May 26, 2006 13:11

mikael0k wrote:Teitkös sinä Eowyn itse lamppuhelmiä????

Jos teet niin sillon sinulla se toho jo on olemassa. Taidan muistaa väärin.
En tee. En ole oikein edes uskaltanut perehtyä aiheeseen, kun veikkaan että se kärpänen purisi ihan tosissaan ja se olisi menoa sitten. :whistle:
Jane

Post by Jane » Fri May 26, 2006 13:22

Minä olen noita korupiikkejä tehnyt, en kyllä käyttänyt juotosnestettä.
Miten se vaikuttaa? Tai vaikuttaako se siihen, että niistä tulisi tasaisempia pinnaltaa?
Mulla tahtoo jää sellaisia monttuja, ei ne kauheen pahoja oo ja sain hieman parempia kun laitoin langan pään tosi kuumaan paikkaan.

Jane
mikael0k

Post by mikael0k » Fri May 26, 2006 13:30

jep. Sulamisvaiheessa siitä on se sinkki höyrystynyt pois ja jäljelle on jäänyt vain kupari. Sinkkihöyryt ei sitten muuten ole terveellisiä.

Messingin teko on muuten juuri siksi vaikeaa (siis jos sitä tekisi itse) koska sinkin ja kuparin sulamislämpötilat ovat niin kaukana toisistaan. Kuparihan sulaa jossain yli 1000 asteessa (muistaakseni 1084,62 astetta) ja sinkki sulaa 419,6 astetta ja kiehumispiste sille on 907 astetta.
Last edited by mikael0k on Fri May 26, 2006 14:37, edited 1 time in total.
mikael0k

Post by mikael0k » Fri May 26, 2006 14:35

Toi edellinen oli siis Louloulle.

Jane. Juotosneste auttaa hopeaa sulamaan hiukan alemmassa lämpötilassa, se on sen ensimmäinen tarkoitus. Toinen on sitten se että se yleensä suojaa hopeaa hapettumiselta eli pinta jää kiiltävämmäksi kuin ilman juotosnestettä. Tämä johtuu juotosnesteen booraksista. Mutta siis ilman juotosnestettä voi sulattaa.
Reikäisyys tai huokoisuus voi johtua juuri tuosta hapettumisen aiheuttamista epäpuhtauksista, tai sitten sulatusta on jatkettu liian kauan. Eli kun pallo on sulanut lämmitys lopetetaan heti.
Jane

Post by Jane » Fri May 26, 2006 14:50

OK.

Kokeilen seuraavn kerran juotosnesteen kanssa kun sitä sattuu olemaan.

Kiitos

Jane
mikael0k

Post by mikael0k » Fri May 26, 2006 15:13

:D ja sitten kun joskus ollaan hopean kanssa tekemisissä niin mikään ei onnistu... toisena päivänä ei taas ole mitään ongelmaa. :shock: Tässä metallissa on vain enemmän niitä henkimaailman juttuja mukana :enkeli2: :whistle:

Mutta wiikonloopuja vain kaikille... mie kuittaan ja poistun... :wink:
mags

Post by mags » Sat May 27, 2006 9:19

Kiitos Mikael
ohjeistasi!
Aion kokeilla tuota neuvomaasi keinoa :D
Post Reply