Korupiikin valmistus hopeasta

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

mikael0k
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku:5
Re: Korupiikin valmistus hopeasta

Post by mikael0k » Fri Nov 13, 2009 14:22

Hopeapalloja voipi tehdä myös siten että kun lanka on sulanut se lähtee vyörymään alamäkeen.. jolloin siitä tulee pyöreämpi kuin kuopassa sulatettuna.
rozalie
silmäilee HillTribe-hopeaa
Oikea käyttäjä:Olen

Post by rozalie » Fri May 06, 2011 9:44

Tahtoisin nostaa tämän viestiketjun vähäksi aikaa esille ja kysyä teiltä, että olenko ymmärtänyt oikein koko korupiikin valmistuksen. Nimittäin eilen tein elämäni ensimmäiset piikit. Sain rautakauppatulijaisena pikkuisen polttimen (maksoi 10e!!) ja tottahan toki oli pakko heti kokeilla.
Eli pätkä 0,6mm lankaa, pihdit, keittiön taso ja menoksi. Onnistui muuten tosi näppärästi, sarjatuotantoon tuo toho ei oikein taida soveltua sen verran on pieni, mutta liekin voima riittää sulattamaan pallon muutamassa sekunnissa. Nyt ongelmana on siis se musta ja mattainen päätypinta sterlinghopealangassa. Hienohopeaan tätä ei ymmärrykseni mukaan tule, eikö?
Jotta saan "kirkkaita" päitä tarvitsen siis juotosnestettä ja sitruunahappoa? Kiillotusvehkeitä ei toistaiseksi ole kuin rätti ja käsi.
Eli ymmärsinkö oikein koko touhun ja tiivistin sen edes sinnepäin? Tämä viestiketju on niin pitkä ja tuossa loppupuolella aletaan jo puhumaan hopeapallojen teosta jämähopeasta jne.
Kiitos etukäteen ja jos on OT tai muuten eräpäivänsä nähnyt, tämän saa poistaa ;)
Ahneella on .. ainakin paljon kiviä!
@nia

Post by @nia » Fri May 06, 2011 9:56

Sitruunahappokylpyyn! Rummutan piikit aina, hopeahan on hirmu pehmeää tuon tohotuksen jälkeen. Ei tässä juotosnestettä ymmärtääkseni tarvita, en ainakaan minä :???:
- @nia -
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Fri May 06, 2011 10:20

Juotosnestettä ei siihen tarvita, koska mitään ei juoteta. Sitruunahapon voi korvata myös kuumalla etikalla, johon laittaa ripauksen ruokasuolaa mukaan. Sillä pitäisi kaikkien tummentumien lähteä.
Mandinka
lasihelmien lumoissa

Post by Mandinka » Tue Jun 21, 2011 0:41

Nostan tämän ja kysyn, miten tehdä tasapäisiä piikkejä? Olen jo oppinut tekemään niitä pallopäisiä, mutta haluaisin myös tasapäisiä, koska pallomaiset ei vaan aina sovi johonkin haluamaansa noin ulkonäöllisesti.
Hämis
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Hämis » Tue Jun 21, 2011 1:23

Tuolta saattaisi löytyä heti elkalta sivulta hieman apua...
viewtopic.php?f=7&t=8024
Mandinka
lasihelmien lumoissa

Post by Mandinka » Tue Jun 21, 2011 23:10

Kiitos, hieman kesti tajuta tuo korttipakka-juttu, mutta tajusin. Ei ole ruuvipenkkiä, ei alasinta. Mutta tohottelin tuossa yhden "golf-mailan", otin kiinni lattapihdeillä heti sen palleroisen alta ja naputtelin vasaralla päälle. Littaantui, mutta ei kovin nätisti eikä kovin litteäksi, kun ei ollut tukea. Ei tähän aikaan kehtaa mitään kovaa vasten vasaroida, mutta periaatteessa paria lituskapäistä piikkiä (olettaen, että onnistuu palleron kauniissa muodostamisessa) tuolleenkin voi tehdä. :D
Piita

Post by Piita » Wed Jun 22, 2011 0:35

Pikkualasimia saa esim Thujalta http://www.thujadesign.fi/tyokalut-juot ... tml?page=5 itte olen häneltä joskus muinoin ostanut tuollaisen messuilta ja hyvä on ollut. Ton isompaa en ole vielä tarvinnut. :) Vink vink.
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Mandinka
lasihelmien lumoissa

Post by Mandinka » Wed Jun 22, 2011 2:01

^ Oi miten sievä alasin! Tuo ei ehkä hypi pöydällä, kun "moukaroi"? Mua on aina niissä metallikuutioissa ja muissa mitä nyt olen nähnyt häirinnyt se, että en tiedä miten ne toimii käytännössä. Ärsyttäis suunnattomasti jos se vastakappale siirtyis pitkin poikin. Tai ehkä siihenkin vaivaan on joku kikkakakkonen jota en pienessä mielessä ole keksinyt. :)
Mimme

Post by Mimme » Wed Jun 22, 2011 8:18

Itse laittaisin ehkä varsinkin tuon pikkualasimen (ja muut aluskuutiot yms.) lattialle. Meillä ainakin pöydät vaikka tukevaa tekoa ovatkin, jotenkin antavat kuitenkin pikkuisen periksi ja se pompauttaa sitä alasinta. Työskentelyasento ei välttämättä ole ergonomisesti kaikkein optimaalisin lattialla työskennellessä, mutta itse en ainakaan niin pitkiä aikoja putkeen siinä työskentelekkään että tulisi ongelmia.
Piita

Post by Piita » Wed Jun 22, 2011 9:54

Mulla on työpöytä sen verran tukevaa tekoa, saarnia ja 4cm pöytälevyn paksuus että voipi paukutella työpöydälläkin. :D mutta olen kyllä paukutellut tosiellakin pöydällä ja ainakaan mun juttuihin ei ole niin kovaa voimaa tarvinnut että olis pomppinut. Jos hopea on hehkutettu ja haluaa niitä tasapäisiä piikkejä tehdä niin iso voimaahan niihin ei tarvitse. Mutta ihan hyvä kikka jos tuntuu että pöytä antaa periksi. :)
Kyllä se kuutiokin ihan hyvin paikoillaan pysyy.
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Shanhyp
lasihelmien lumoissa

Post by Shanhyp » Sun Feb 12, 2012 23:44

Otinpahan appiukolta kynätohon lainaan, pätkäisin millin paksuista lankaa paloiksi ja painuin keittiöön. Kyllä sieltä vaan tuli korupiikkejä :D No joo, aikamoisia golfmailoja vielä mutta muutama ihan tyylikäskin ja kaikki kelpasi käyttöön :) Nyt pitää tilata lankaa lisää koska loppui, käydä ostamassa isompi toho ja sitten opettelemahan hienon korupiikin saloja. Tyytyväinen :jippii:

Niin, itsellä ei vielä ollut sitruunahappoa, niinpä otin kuumaa vettä, ruokasoodaa ja korupiikit kattilaan reiluksi tunniksi, muutaman pienen tummaksi jääneen kohdan sain kertapyyhkäisyllä taikasienellä pois :)
Post Reply