Etsaus

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Loulou
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Etsaus

Post by Loulou » Fri Jun 02, 2006 11:55

En muista tästä aiheesta vielä juttua nähneeni, joten aloitanpa sitten tästä :).

Olen tässä viimepäivinä viettänyt aikaani kokeilemalla kuparin etsausta rautakloridilla. Eli yksinkertaistettuna, kupariin piirretään vedenpitävällä tussilla kuvioita, levyn tausta ja reunat peitetään pakkausteipillä, ja sitten levyä pidetään rautakloridiliuoksessa, jolloin peittämättömät alueet syöpyvät.

Olen muutaman kuparinpalan jo kuvioinut, eilen syntyi hieno keskiaikaistyylinen riipus (en ole vielä ehtinyt ottaa valokuvia - valitan :)). Tosi hauskaa touhua on, ja saa melko pienellä vaivalla aika hienoja tuloksia.

Onko kukaan muu täällä kokeillut etsaamista?
mikael0k

Post by mikael0k » Fri Jun 02, 2006 13:59

Kyllä olen :D . Mutta hopealevylle ja hapolla. Mukavaa hommaa, mutta vaatii vähän enemmän suojautumista kuin muut työt. Ne höyryt ja aineet ei ole kovin terveellisiä. :hui:
Miumiu
lasihelmien lumoissa

Post by Miumiu » Fri Jun 02, 2006 14:27

Etsausta on kyllä totisesti tullut kokeiltua ja monenlaisille metalleille täällä töissä. Olen nimittäin kemisti.
Täällä metalli kuvioidaan UV- herkän fotoresistin avulla. Metallille levitetään ensin resistimateriaali. Sen päälle asetetaan valotusmaski, jossa on haluttu kuvio. Kuvio valotetaan fotoresistiin UV-valolla maskin läpi jolloin valoa saaneen osan koostumus muuttuu siten, että sen voi liuottaa kehitinliuoksessa. Se osa resistiä, joka ei ole saanut valoa, pysyy metallin päällä. Kuvion kohdalle syntyy siis aukko fotoresistiin ja aukkojen kohdalta voi sitten syövyttää resistin suojatessa muuta osaa syöpymiseltä.
Kuparia voi muuten syövyttää ferrikloridin sijasta myöskin esim. natriumpersulfaatilla. Se ei ole niin sotkevaa. Niitä ferrikloriditahroja ei sitten saa oikein millään pois, jos sillä jotain sattuu sotkemaan.
mikael0k

Post by mikael0k » Fri Jun 02, 2006 14:57

Tuota valoherkkää ainetta olen itsekkin joskus käyttänyt. Silloin etsattiin kuvioita emalointia varten. Ole todella helppo menetelmä verrattuna muihin kuvan valmistusmenetelmiin.
Marja
löytänyt aidot helmet

Post by Marja » Fri Jun 02, 2006 18:14

Parin vuoden metalligrafiikkaharrastuksen aikana tuo tekniikka tuli hyvinkin tutuksi. :) Pintojen peittämiseen käytettiin kylläkin lakkaa sekä hartsijauhetta.
Loulou

Post by Loulou » Sat Jun 03, 2006 21:29

Tässä on kuva viimeisimmästä etsatusta tekeleestä - sisko tilasi larppikaverilleen lahjaksi keskiaikaistyylisen korun:
Image
Jane

Post by Jane » Sat Jun 03, 2006 23:02

Tosi hieno!

Kupariako se on ?

jane
Loulou

Post by Loulou » Sun Jun 04, 2006 1:04

Juu, kuparia - ja tummennettu rikkimaksalla :).
Sister Bliss

Post by Sister Bliss » Mon Mar 26, 2007 8:29

Hmm... Etsauksesta olen tässä paljon lukenut ja hankkinut tietoa ja nyt haluan tietää, mistä noita happoja voi ostaa? :)

Edit: haluaisin etsata hopeaa...en kuparia.
♥´¨)
¸.•´¸.•*´¨) ¸.•*´¨)
(¸.•´ (¸.•´♥ wabi sabi
mikkopee
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by mikkopee » Mon Mar 26, 2007 17:24

Sister Bliss wrote:Hmm... Etsauksesta olen tässä paljon lukenut ja hankkinut tietoa ja nyt haluan tietää, mistä noita happoja voi ostaa? :)

Edit: haluaisin etsata hopeaa...en kuparia.
Tässä hyvin paljon tietoa hopean etsaamisesta ja typpihaposta. En jaksa kaikkia uudelleen kirjoittaa.

http://www.goldnet.fi/timanttifoorumi/v ... ght=etsaus
Hämis
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Hämis » Tue Mar 27, 2007 20:35

mikkopee wrote: Tässä hyvin paljon tietoa hopean etsaamisesta ja typpihaposta. En jaksa kaikkia uudelleen kirjoittaa.

http://www.goldnet.fi/timanttifoorumi/v ... ght=etsaus
Jepulis tuotakin ketjua on tullut sivusta seurailtua, mitä loppujen lopuksi käytit eristeaineena?
Onko kellään tietoa toimiiko positiivinen fotoresisti lakka, jota käytetään piirilevyjen valmistuksessa, typpihapon kanssa?
Tarkoitus olisi hopeaa etsailla kunhan ilmat kunnolla lämpiää, niin pääsee pihalle kaasuttelemaan.
Pätkä

Post by Pätkä » Sun Feb 10, 2008 19:30

Tuo timanttifoorumin linkki ei toimi...

oliskos jollakulla aikaa/haluja kertoa etsauksesta?

Mua kiinnostaisi lähinnä hopalevyn etsaus.
Millä on hyvä peittää pinnat, jotka ei haluta etsaantuvan?
Mitä happoa olette käyttäneet ja mistä niitä saa ostaa?

Vinkkejä/linkkejä aloittelijalle ja tietysti kuva etsauksista, pliis
Miilia

Re: Etsaus

Post by Miilia » Wed Aug 05, 2009 12:29

Kaivanpa tämän ketjun naftaliinista, kun etsaus on ollut nyt jonkin hetken taas pinnalla ja tietoa saa kaivella vähän sieltä sun täältä ketjusta...
Tusseista on ollut puhetta...En tiedä mitenkä noiden hopeaa syövyttävien happojen kanssa toimii kun ei ole kokemusta, mutta ferrikloridin kanssa leikkiessä olen käyttänyt kuvioiden tekemiseen piirilevykynää, tai sillä nimellä sen ostin, liekö sillä muitakin nimiä... En osaa sanoa mitenkä hyvin se toimii verrattuna noihin tavallisiin tusseihin kun en sellaista ole kokeillut ollenkaan, mutta hyvin se toimii, saa aika syvästi syövyttää ennen kuin tussin jälki lähtee mihinkään. :wtg:
Ja sen kun puhuisin mikä minut/todella saa surulliseksi,/eipä minulla olisi näitäkään ystäviä -Jarkko Laine-
Flickr
anzu

Post by anzu » Wed Aug 05, 2009 12:55

Mistä tuota ferrikloridia saa ostaa? Mie hain googlella, kävin tuol timanttiforumilla. Seki oli menny ihan hassuksi, siitä onki vissii kaks vuotta ko oon viimeks käyny ja tääkä aihe ei mua valottanu yhtää. Eli nyt tälle kiukkuavalle kusipäälle, joku vois kertoo neuvoa, jos ette haluu kertoo, niin sitte etitää ite. :mrgreen:
Nyt voisin koittaa jotain tussipiiruksia, nääs on yks irea päässä :)

Mä oon syövyttäny sillo aikanaa koulussa, valotuksella. Siis valoherkkää lakkaa, kuvio kalvolta kupari/hopealevyyn. Sitte valotusta sopivasti, sitte syöpymään. En vaan muista mihin aineeseen se laitettiin. Eli tälläsen oon tehny, siitä sitte jatkojalostin riipuksia. Tein toisinki päin, eli kuvio kuopalla. Niistä ei näytä olevan yhtää kuvaa, mutta ne toimi paremmin. Noista lähti patinointi pois aika nopeesti. En tiiä miksi. Eihä toi sillee tasasesti oo syöpyny, johtunee siitä valotuksesta.
Image
-anzu
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Wed Aug 05, 2009 13:39

Ferrikloridia löytyy elektroniikkaliikkeistä. Siellä Oulun suunnalla ainakin SP-elektroniikka Tuirassa myy sitä. Muualla Suomessa esim. Bebek ja muut paikalliset putiikit myyvät sitä, googlella löytynee tarvittaessa lisätietoja.
Post Reply