hopealenkkien sahauksesta

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

saikkula
Swarovski-kuumeessa
Oikea käyttäjä: Olen

hopealenkkien sahauksesta

Post by saikkula » Wed Jul 15, 2009 22:03

Hei vain kaikille. Olen innokas koruntekijä, sekä uusi helmettiläinen. Olen lukenut ahkerasti eri foorumeita, mutta olisi silti kysymys...
Onko kellään tietoa apulaitteesta, tai jostain leikkurista, jolla voisi korvata hopealenkkien sahaamisen? Veivaus onnistuu hyvin akkuporakoneella ja puikoilla, mutta sahaus ei ota millään onnistuakseen. Olen kuullut jostain leikkurista ja aiemmin, vuonna 2007 lazzi on tiettävästi suunnitellut vastaavaa. Pidän kovasti ketjun punomisesta, mutta sitten se tökkää tähän lenkkien katkaisuvaiheeseen. t. Saikkula
Yukio
suunnittelee Balin-matkaa
Lasku: 5

Re: hopealenkkien sahauksesta

Post by Yukio » Wed Jul 15, 2009 22:19

Jos maltat hetken mieltäsi niin alan sitten ottamaan vastaan ennakkotilauksia sahauslaitteesta.
Pitäisi helpottaa tätä hommaa lähes kympillä.

Ja mitä leikattuihin lenkkeihin tulee niin jälki on mielestäni niin huonoa etten leikkaamista suosittele.
Kärsivällisyys on hyveemme... my precious... "Noble art on weaving chain (maille)"
saikkula
Swarovski-kuumeessa

Post by saikkula » Thu Jul 16, 2009 8:29

Voi toki, kyllähän minä maltan odotella. Tieto jo sahauksen helpottamisesta helpottaa. Paljon kiitoksia sinulle jo etukäteen, vartoilen valmiina.t. Saikkula
Sininen
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Sininen » Thu Jul 16, 2009 9:26

Toivottavasti Yukiolla on sarjatuotanto heti kunnossa, täällä foorumilla voi olla jokunen kiinnostunut ;) Jokos löytyy ennakkotilauslista ja hinta-arvio?
Mimme

Post by Mimme » Thu Jul 16, 2009 9:37

Hep, täällä ainakin yksi potentiaalinen ostaja. :wtg:
Muikku
Moderaattori

Post by Muikku » Thu Jul 16, 2009 9:38

Ja yksi täällä :D
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
DIS
löytänyt aidot helmet

Post by DIS » Thu Jul 16, 2009 17:21

Kuten myös täällä :jippii:
- dis -
Amalia

Post by Amalia » Thu Jul 16, 2009 18:07

o/ Mee too!! (on tätä odotettukin) :wink:
-Mistään ei voi tehdä idioottivarmaa, sillä idiootit ovat erittäin kekseliäitä-
tinka

Post by tinka » Thu Jul 16, 2009 19:46

saikkula wrote:Hei vain kaikille. Olen innokas koruntekijä, sekä uusi helmettiläinen. Olen lukenut ahkerasti eri foorumeita, mutta olisi silti kysymys...
Onko kellään tietoa apulaitteesta, tai jostain leikkurista, jolla voisi korvata hopealenkkien sahaamisen? Veivaus onnistuu hyvin akkuporakoneella ja puikoilla, mutta sahaus ei ota millään onnistuakseen. Olen kuullut jostain leikkurista ja aiemmin, vuonna 2007 lazzi on tiettävästi suunnitellut vastaavaa. Pidän kovasti ketjun punomisesta, mutta sitten se tökkää tähän lenkkien katkaisuvaiheeseen. t. Saikkula
Minäkää en tykkää sahata sillai, että spiraali on vasemmassa käjessä ja saha oikeassa, vaan olen wc-paperihylsyistä leikannu 2kpl 1/4kierrosta ja laittanu ne pehmikkeeksi pienen ruuvipenkinleukojen väliin ja spiraalin niiden väliin ja sahaillu silleen.
Porrasjakkaraan olen kiinnittäny tuon ruuvipenkin. Tosin sitä spiraalia joutuu liikuttelemaan ja ruuvipenkin leukoja availemaan, mutta en oo sitä kokenu ongelmaksi. Liian kireälle ei kannata laittaa, mutta napakasti kuitenki. Ja sahattava spiraalinpää ei saa tulla leuoista liikaa ulos. Kuulostaa hankalalta, mutta sitä se ei oo kuiteskaa :wtg:

Yks tapa on kietoa maalarinteippiä siihen spiraaliin siten, että siihen jää sahalle rako. Siitäkin on yllättävä apu varsinkin spiraalin viimeisiä kierroksia sahatessa. ja suojaahan se jonkuverran sahanlipsumisnaarmuilta :D
peikko

Post by peikko » Tue Aug 18, 2009 20:44

Mitäs sahausvehkeelle kuuluu, onko kehittely vielä pahasti kesken? En viittis alkaa kaivelemaan sahausneuvoja, jos piakkoin olis tarjolla helpompi keino... ihan vähän vaan olen laiska :roll:
Tärkeintä on oikea lääkitys.

Peikko ja Keijukainen - kotisivut
Peikonpesä - blogi
Piritta

Post by Piritta » Tue Aug 18, 2009 21:17

Musta sahaaminen on ihan kivaa hommaa, mutta mulla onkin sahauspöytä. Siis puusta tehty sahaustuki, ja mun mielestä tuossa on hyvä sahata. Ja itse ainakin tykkään sahata lenkit ihan perinteisesti sahalla. On oikea käsintekemisen meininki. Joku leikkuri tuntuis vähän jo liian automatisoidulta :lol:
Heleen
löytänyt aidot helmet

Post by Heleen » Tue Aug 18, 2009 22:07

Joo, toisaalta sahaaminen on ihan kivaa. Kunhan vaan spiraali ei koko ajan nuljua. Isoimpia lenkkejä sahatessa hyvä apuväline syntyi kertakäyttöisestä syömäpuikosta (tämä pakastesushiaterian mukana), kun ei muuta kotoa tähän hätään löytynyt. Helppo ohentaa keittiöveitsellä sopivaksi, voi topata maalarinteipillä ja helppo tehdä hahlo sahausta varten. Kuluvaa kamaa, mutta uusiahan saa. Pieniä lenkkejä sahtessa ei taida toimia, kun ei kestä, mutta neulepuikko, jossa sahausta varten ura (hahlo) toimii. Tuo puinen siitä hyvä, että spiraali pysyy paremmin paikoillaan. Siitä huolimatta vaseman käden peukalon sivu puutuu, kun pitää spiraalia paikoillaan. :huh: Ja sitten sahaan seisaaltaan, tuen käden lonkkaa vasten, sahauskäsi ei väsy juurikaan.
Amalia

Post by Amalia » Tue Aug 18, 2009 22:10

Käsin sahaamisessa on lienee kysymys tässä Yuokionkin "masiinassa". Jos nyt oikein muistan, niin on kehitellyt jonkin näppärän tuki systeemin.
Ja sitä sarjatuotantoa tässä on jo tovi odoteltu :wink:
-Mistään ei voi tehdä idioottivarmaa, sillä idiootit ovat erittäin kekseliäitä-
Heleen
löytänyt aidot helmet

Post by Heleen » Tue Aug 18, 2009 22:13

Piritta wrote:Musta sahaaminen on ihan kivaa hommaa, mutta mulla onkin sahauspöytä. Siis puusta tehty sahaustuki, ja mun mielestä tuossa on hyvä sahata. Ja itse ainakin tykkään sahata lenkit ihan perinteisesti sahalla. On oikea käsintekemisen meininki. Joku leikkuri tuntuis vähän jo liian automatisoidulta :lol:

Millainen sahaustuki? Näin erään puisen pöytään kiinnitettävän sahautuen? vaan en kyllä keksinyt, miten sen kanssa sahaus olisi helpottanut; ja vikahan ei välttämättä ole sahaustuessa...
Yukio

Post by Yukio » Tue Aug 18, 2009 23:47

Moropa vaan... Juu käsisahausapulaitteista on tässä hommassa kyse.
Sahaushommeli etenee juu. Kaksi mallia olisi tulossa markkinoille näin alkuun.
Toinen olisi ns. aloittelijan paketti, mukana olisi veivejä pari kappaletta, spiraaliapu, sahaustuki ja jotain ohjeita paperilla.
Sitten olisi ns. ammattilaisen sahaustuki pelkästään. Huominen selvittää paljon asioita niin palataan asiaan viimeistään loppuviikosta. Toivottavasti.
Kärsivällisyys on hyveemme... my precious... "Noble art on weaving chain (maille)"
Post Reply