hopealenkkien sahauksesta

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Yukio
suunnittelee Balin-matkaa
Lasku: 5

Re: hopealenkkien sahauksesta

Post by Yukio » Tue Jan 04, 2011 13:56

Helpotusta sahaamiseen...

viewtopic.php?f=23&t=8502
Kärsivällisyys on hyveemme... my precious... "Noble art on weaving chain (maille)"
arodesign
aloittelee siemenhelmillä
Oikea käyttäjä: Olen

Post by arodesign » Sun Jan 09, 2011 17:31

Mä tilasin jenkeistä sellasen dremelillä toimivan koil kutterin, tais maksaa postikuluineen noin 80€ ja on toiminut aivan loistavasti. Vaatii kylläkin vähän harjoittelua ensin ettei tule hukkarenkaita. Se on jonkun tyypin itse kehittelemä laite. Ei tarvii enää sahailla käsin :jippii:
http://www.desiredcreations.com/howTo_TLKoilKutter.htm
miauu
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by miauu » Sun Jan 09, 2011 18:45

Koil kutter nähty käytössä, ja muuten tosiaan Oikein Näpsäkkä Laite, mutta yksi huono puoli siinä on (...taino kaksi, teräkustannuksetkin nousevat kun kunnolliset terät ovat hinnoissaan) - se voiteluöljyn tarve; iso satsi lenkkejä on jo suunnilleen kuukauden odottanut että saisin niistä pestyä öljyt pois että pääsisin taas ketjuntekoon :oops:
Mistä minä nyt olen jäänyt kiinni? ;o
...paitsi lohikäärmeadoptoinnista: http://dragcave.net/user/miauu
...ja gladiaattoritaistelusta (tosin automatisoituna): http://miauu.mybrute.com
arodesign
aloittelee siemenhelmillä

Post by arodesign » Sun Jan 09, 2011 18:56

miauu wrote: se voiteluöljyn tarve; iso satsi lenkkejä on jo suunnilleen kuukauden odottanut että saisin niistä pestyä öljyt pois että pääsisin taas ketjuntekoon :oops:
No mä käytän ihan tavallista ruokaöljyä voiteluöljynä ja leikkauksen jälkeen liotan renkaita hetken lämpimässä astianpesukoneaineliuoksessa ja renkaat ovat käyttövalmiita :)
miauu

Post by miauu » Sun Jan 09, 2011 19:18

arodesign wrote:
miauu wrote: se voiteluöljyn tarve; iso satsi lenkkejä on jo suunnilleen kuukauden odottanut että saisin niistä pestyä öljyt pois että pääsisin taas ketjuntekoon :oops:
No mä käytän ihan tavallista ruokaöljyä voiteluöljynä ja leikkauksen jälkeen liotan renkaita hetken lämpimässä astianpesukoneaineliuoksessa ja renkaat ovat käyttövalmiita :)
Juu, ei se sen isompi homma olisi, tiedän - mutta kun niitä on muutama spiraalillinen eri kokoisina, ja todo-lista ollut muutenkin liian pitkä, niin lopputulos on se, että liotuksen aloituskynnys nousee turhan korkealle ja sitten kun ehtisi sitä ei ikinä muista tehdä :oops: ...paitsi nyt kun tuli puheeksi :viuh:
Mistä minä nyt olen jäänyt kiinni? ;o
...paitsi lohikäärmeadoptoinnista: http://dragcave.net/user/miauu
...ja gladiaattoritaistelusta (tosin automatisoituna): http://miauu.mybrute.com
Yukio

Post by Yukio » Mon Jan 10, 2011 20:34

arodesign wrote:Mä tilasin jenkeistä sellasen dremelillä toimivan koil kutterin, tais maksaa postikuluineen noin 80€ ja on toiminut aivan loistavasti. Vaatii kylläkin vähän harjoittelua ensin ettei tule hukkarenkaita. Se on jonkun tyypin itse kehittelemä laite. Ei tarvii enää sahailla käsin :jippii:
Muuten hyvä laite, mutta pieniä lenkkejä ei saa tällä tehtyä. Plus sitten kaikki muut lisähommat mitä eteen tulee.
Käsin sahaamalla saa myös laadukkaampaa tavaraa.
Kärsivällisyys on hyveemme... my precious... "Noble art on weaving chain (maille)"
Satu_Maarit
löytänyt aidot helmet

Post by Satu_Maarit » Wed Jan 26, 2011 15:34

Yukio wrote:
arodesign wrote:Mä tilasin jenkeistä sellasen dremelillä toimivan koil kutterin, tais maksaa postikuluineen noin 80€ ja on toiminut aivan loistavasti. Vaatii kylläkin vähän harjoittelua ensin ettei tule hukkarenkaita. Se on jonkun tyypin itse kehittelemä laite. Ei tarvii enää sahailla käsin :jippii:
Muuten hyvä laite, mutta pieniä lenkkejä ei saa tällä tehtyä. Plus sitten kaikki muut lisähommat mitä eteen tulee.
Käsin sahaamalla saa myös laadukkaampaa tavaraa.
Kyselin tuosta laitteesta joulukuussa myyjältä ja hän kyllä mainitsi, että 2 mm veivilläkin tehtyjen renkaiden "sahaus" pitäisi onnistua tuon Koil cutterin avulla. Tämä samainen heppu mainosti vielä myymänsä veivisettiä jossa oli juuri 2 mm lähtien ( ja 13 mm asti) veivit.

Ummikkohan minä näissä asioissa vielä todellakin olen (mutta tiedonhalu ja innostus suuri :D ) mutta eikös se lenkkien leikkuujäljen laatu sitten riipu tätäkin apuvälinettä käyttäessä paljon myös siitä, että kuinka hyvin esim. Dremel pysyy samassa asennossa leikkuun ajan. Ja ymmärsin niin, että tuossa paketissa tulee apuväline jonka avulla juuri pyritään hallitsemaan sitä, että terä ei "vemppuisi" ees taas kun lenkkejä sahaa. Ja kaipa sen terän laadullakin ja kunnolla on jotakin merkitystä mutta jos kaikki menisi nappiin eli uusi terä ja vakaa käsi :) niin kai tuollakin tavalla ainakin harrastelijan kriteerit täyttäviä lenkkejä voisi saada aikaan, vai mitä mieltä olette ?

Viisaammat voivat korjata jos puhun palturia :)

Itsella tosiaan tuon apuvälinesetin hankinta mietinnässä vielä mutta kovasti houkuttaa kun sitä voi käyttää myös Proxxon:in hiomaporakoneen kanssa, jollainen jo huushollista löytyy entuudestaan.
Yukio

Post by Yukio » Wed Jan 26, 2011 19:47

Vaihtoehtoisesti harrastajakin voi suoraan päästä ammattitasoiseen sahausjälkeen apuvälineilläni, ilman että tarvitsee ostaa Dremelliä. Ei tarvitse välissä pestä lenkkejä eikä rummutella tunteja ennenkuin pääsee punomaan. Jokainen tietysti tekee oman päätöksensä millaisella menetelmällä haluaa lenkkinsä valmistaa =)

Omaa apuvälinesarjaa tietysti pitää kehua, se toimii myös ilman sähköä missä vain. Mielenkiintoisesti Koil cutterin sivuilla puhutaan että muutamien lenkkien sahaamiseen käsin menee 10-15min. Tuossa ajassa apuvälineilläni sahaa kyllä jo satoja lenkkejä, riippuen tietysti lankakoosta ja lenkkikoosta. Käsittääkseni Koil cutterilla ei onnistu sahaamaan pehmeitä materiaaleja kuten alumiini ja pehmeä kupari.

Mitähän muuten pyysi veivisarjastaan jos saanen tiedustella ja millaisella jaolla lupaa veivejä toimittaa 2-13mm välillä?
Misu
löytänyt aidot helmet

Post by Misu » Mon Jan 31, 2011 8:40

Minä ostin kolmisen vuotta sitten ton Koil Kutterin, ja aluksi se toimi kuin unelma. Sitten yhtäkkiä se alkoi jotensakin temppuilemaan, ja alkoi tulemaan sutta ja sekundaa kun terä jäi aina jonnekin kiinni. Vaihdoin dremeliin uuden terän jos toisenkin muttei sekään auttanut. Pieniä 3 mm lenkkejä en saanut sillä ikinä sahattua, terä meni aina liian syvältä ja jätti lenkkeihin toisellekin puolelle jäljen. Nykyään sitten sahaan lenkit taas käsin, kestäähän se kauemmin mutta tulee varmasti kunnollista jälkeä...
Niin ja toi koil kutterihan on halpisversio niistä "paremmista" dremeliin kiinnitettävistä leikkuusysteemeistä. Ainakin mun versiossa piti muokata sitä mukana tullutta muovihärpäkettäkin jonka tehtävänä on pitää terä oikeassa asennossa , kun se ei ensinnäkään sopinut siihen metalliseen lenkkialustaan ja olisi muutenkin sahannut isotkin lenkit liian syvältä. En sitten tiedä mitenkä ne kalliimmat, ilmeisestikin kokonaan metalliset ohjaussysteemit toimivat.
Satu_Maarit
löytänyt aidot helmet

Post by Satu_Maarit » Mon Jan 31, 2011 12:43

Misu wrote:Minä ostin kolmisen vuotta sitten ton Koil Kutterin, ja aluksi se toimi kuin unelma. Sitten yhtäkkiä se alkoi jotensakin temppuilemaan, ja alkoi tulemaan sutta ja sekundaa kun terä jäi aina jonnekin kiinni. Vaihdoin dremeliin uuden terän jos toisenkin muttei sekään auttanut. Pieniä 3 mm lenkkejä en saanut sillä ikinä sahattua, terä meni aina liian syvältä ja jätti lenkkeihin toisellekin puolelle jäljen. Nykyään sitten sahaan lenkit taas käsin, kestäähän se kauemmin mutta tulee varmasti kunnollista jälkeä...
Suurkiitos Misu kun kerroit kokemuksistasi tuon Koil cutterin suhteen. Kyselitkö myyjältä, että mistä syystä tuo homma mättää ja miksi ihmeessä tuo muovinen osakaan ei alustapitäen edes sopinut sinun Dremelin kanssa ?
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Mon Jan 31, 2011 12:49

Misu wrote:Minä ostin kolmisen vuotta sitten ton Koil Kutterin, ja aluksi se toimi kuin unelma. Sitten yhtäkkiä se alkoi jotensakin temppuilemaan, ja alkoi tulemaan sutta ja sekundaa kun terä jäi aina jonnekin kiinni. Vaihdoin dremeliin uuden terän jos toisenkin muttei sekään auttanut.
Tuollaisessa sahauksessa on tärkeää, että porakoneessa laakerit ovat hyvässä kunnossa ja terässä ei ole yhtään "klappia" sivusuuntaan. Dremeleissä on lähes tyyppiominaisuus, että niissä laakerit löystyvät ja poran akseli alkaa hieman lonksumaan sivusuuntaan. Sellainen johtaa helposti tilanteeseen, että sahanterä jumittaa tai tekee muuten vaan sutta. Netistä voi hakea ohjeita, että miten ne laakerit voi kiristää, esim. tuolla on jotain neuvoja:
http://www.instructables.com/id/How-To- ... nd-Dremel/
martsu

Post by martsu » Mon Feb 14, 2011 20:34

Mimme wrote:Hep, täällä ainakin yksi potentiaalinen ostaja. :wtg:

Hei vaan, olisin myös kiinnostunut laitteesta jolla voisi välttää hopealangan sahauksen, mistä tällaisen voisi saada ja mikä on hinta
Pentsa1
lasihelmien lumoissa

Post by Pentsa1 » Mon Feb 14, 2011 21:16

Mikä siinä käsinsahauksessa on niin vaikeaa vai onko niin että kaikkiin töihin pitää olla koneet. Minä olen veivannut aina noin 70 cm palan lankaa ja sahannut samantien,tulee vähän vaihtelua
työasentoon.Sahauksessa minulla on pieni ruuvipenkki jonka leuat on päällystetty kumilla ,ja veiviä käytän tukena sahauksessa. Enkä todellakaan tarvi konetta.
Kaikkea pitä kokeilla
Lea

Post by Lea » Sat Mar 05, 2011 1:25

Mulla olis tossa monta kymmentä metriä kuparilankaa (ihan sitä itseään,sähköjohdoista) ja nyt pähkäilen että mistä saha. No oikei.. heitin vähä kotiin päin. todellinen arvio on n. 300metrii :oops:
Sopivia puikkoja jo on mihin saan noita spiraaleita tehtyä (niitäkin löytyy jo aika montaa kokoa).
Mutta tosiaan se saha.
Mistä ja millainen?
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Sat Mar 05, 2011 12:54

Jos se 300 metriä pitää saada nopeasti lenkeiksi, niin jokin tuollainen "ringinator" voisi auttaa: http://www.youtube.com/watch?v=OYCmuwovaao

Kultasepän sahalla ja 2/0 tai 4/0 terällä käsin sahaamalla saa millisen langan poikki noin 1 - 2 vedolla. (Millinen hopealanka vaatii yhden vedon, pronssi 2 ja teräs 3 vetoa. Kupari on sahattavuudeltaan ehkä jossain hopean ja pronssin välillä.) Rauhallisella sahaustahdilla saa tehtyä ehkä 1000 - 2000 vetoa tunnissa ja siitä 300 metristä saa n. 20000 lenkkiä, joten siinä on noin 10 - 40 tunnin sahausurakka sahaajan nopeudesta riippuen. :D

2/0 terä on melko järeä ja suosittelen mieluummin hienompaa 4/0 kokoa. Erittäin hieno (ohut) teräkoko 6/0 toimii melko hyvin pronssille, mutta jostain syystä se on toivottoman huono hopean sahaamiseen (sahaa kyllä nopeasti, mutta menee minne sattuu) ja tuskin toimii kuparillakaan kovin hyvin.

Itse sahaan lenkit niin, että mulla on "pöydän" reunassa kiinni reilun sentin paksuinen levy, johon olen reunaan porannut eri kokoisia reikiä. Lankaspiraali on reiässä sahaamisen aikana. Reiän tulee olla melko napakka sahattavalle lankaspiraalille, jotta se ei heilu sahattaessa. Joskus voi tarvita kerroksen maalarinteippiä spiraalin päälle, jotta se on riittävän tukevasti paikallaan sahatessa.
Suht isoille spiraalien halkaisijoille riittää n. puolen millin välein poratut reiät, alle 4mm halkaisijoille olen tehnyt n. 0.1 mm välein reikiä.
Kuva kertoo varmaan paremmin kuin tuhat sanaa:
Image
Kuvassa näkyy siis sahauslevy, pronssilangasta tehty spiraali, sahanterä ja pieni osa sahasta.
Tuo oma "sahauslevyni" on kyhätty jostain romuista pelastetusta muovilevystä. Puustakin voi tehdä vastaavan työkalun, mutta puu ei kestä ihan niin paljon käyttöä kuin muovi.

Sahoja ja teriä saa vaikka tuolta: http://www.sar-machine.fi/esitteet.htm
Post Reply