Ketjukysymys

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Gilda
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Ketjukysymys

Post by Gilda » Wed Aug 19, 2009 14:01

Taas täällä "häiritsemässä" olen. Noh, olen ihaillut tuota Papusen tekemään Keijuketjua. Helmetistäkin löytyy ohjeita, esim. Pätkän sivuilta. Mutta kun ei aukea mulle ohjeet, ei sitten millään. Voiko joku selventää: siis yksi lenkki laitetaan neljän lenkin "silmien" välistä, lisätään kaksi lenkkiä, käännetään ja laitetaan taas neljän "silmien" väliin. Vai mikä on marssijärjestys? Mikä tässä on se pointsi, ja mitähän tein väärin? Kokeilin 4.5 AR, kuten Pätkän sivuilla ohjeena (löysää?) mutta ehkäpä vaihdan 4AR. 3.75AR mulla ei ole.
Yukio
suunnittelee Balin-matkaa

Re: Ketjukysymys

Post by Yukio » Wed Aug 19, 2009 14:21

Papusen ketju on AR3,75 ketjua. Nelosen AR:llä saa jo haltiamattopunosta ja jos moisesta tekee singleketjua (haltiapunontaa) niin ketju on liian löysää pysyäkseen aina samassa muodossa. Ohje tulossa kunhan saan kuvat järjestykseen ja printattua pdf:äksi. =)
Eli jos teet pelkkää haltiaketjua niin tuo AR3,75 on tarkka ja ei ole juuri varaa moisesta luistaa.
(AR3,75 hopealenkkejä millisestä langasta tulossa jossain vaiheessa =)
Kärsivällisyys on hyveemme... my precious... "Noble art on weaving chain (maille)"
Gilda

Post by Gilda » Wed Aug 19, 2009 15:07

Juu ymmärrän sen, että nämä mitat oltava tarkkoja. Joo,varmaan se ohjekin jossain vaiheessa mulle aukeaa, mutta kun yhden askeleen tekee väärin, niin ei pääse eteenpäin.
Poikkesin tuolla maapallosi takana ja täytyy sanoa taas että onpa onpa upeita juttuja. :shock:
Yukio

Post by Yukio » Wed Aug 19, 2009 23:08

Ohje olisi valmis, mutta onpa sitten vanhentunut tuo web-palvelimen salasana, joten palataan huomenna asiaan. =)
Kärsivällisyys on hyveemme... my precious... "Noble art on weaving chain (maille)"
Piritta

Post by Piritta » Wed Aug 19, 2009 23:12

Onks tolla ketjulla joku englannin kielinen nimi?
Yukio

Post by Yukio » Wed Aug 19, 2009 23:34

Piritta

Post by Piritta » Wed Aug 19, 2009 23:36

Kiitos Yokio!

Mulle ei tuu uni kuitenkaan, niin voisin kokeilla tuota :) Lopputulos Galleriassa huomenna....jos on... :shock:
Yukio

Post by Yukio » Thu Aug 20, 2009 10:59

Tällä siis Haltiapunonta (Elfweave) ohje.

Tulikos yöllä Piritta tulosta?
Piritta

Post by Piritta » Thu Aug 20, 2009 11:05

Tuli :) Tein o,8 mm langasta ja 3 veivillä ehkä noin 7 cm tota ketjua. Alku vähän hankala, mutta kun hoksasin, miten menee, niin aika kiva ketju punoa. Mutta se on aika tiukka eikä oikein "leviä" sillä tavalla kuin Papusen ketju vaan pysyy mielummin sellaisena neliömäisenä... Sen saa kyllä leviämään kun vähän näprää, mutta menee itsestään taas neliöksi. Onko tämä ihan normaali ilmiö tolle ketjulle? Ja mun veivi on jopa vähän yli 3 mm, on varmaan joku 3,1 - 3,2.
Yukio

Post by Yukio » Thu Aug 20, 2009 11:43

Se on normaali ilmiö ketjulle jonka AR on suurempi kuin 3,75 eli diagnoosina olisiko veivi suurempi kuin se 3,00 tai sitten sillä väännetty spiraali on löysää jolloin lenkin sisähalkaisija kasvaa ja AR:stä tulee suurempi kuin 3,75. Sahaat kai lenkit kuitenkin 2/0 sahanterällä?
mags

Post by mags » Thu Aug 20, 2009 11:49

Löytyisikö jostain kuvaa siitä haltiamatosta?
Piritta

Post by Piritta » Thu Aug 20, 2009 12:01

Mä mielestäni jo vastasin tähän, mutta en tiedä mihin se vastaus meni :???: Eli siis tuo minun ongelma, johtuu ilmeisesti liian suuresta veivistä, sillä tuo on vähän suurempi kuin 3. Spiraali ei vois olla tiukempaa. Sahaan yleensä 3/0 tai 4/0 eli terä on ollut jompi kumpi noista. Mutta ainakin nyt tiedän tekniikan :)
Yukio

Post by Yukio » Thu Aug 20, 2009 12:39

mags wrote:Löytyisikö jostain kuvaa siitä haltiamatosta?
Esim. täällä on muutama erilainenkin mattovariaatio...
Amalia

Post by Amalia » Thu Aug 20, 2009 12:51

Ohje näytti oikein selkeältä, KIITOS Yuokio :ooh: Kiva kun viitsit nähdä vaivaa, ohjeiden värkkäämiseen.
-Mistään ei voi tehdä idioottivarmaa, sillä idiootit ovat erittäin kekseliäitä-
Yukio

Post by Yukio » Thu Aug 20, 2009 12:52

Piritta wrote:Mä mielestäni jo vastasin tähän, mutta en tiedä mihin se vastaus meni :???: Eli siis tuo minun ongelma, johtuu ilmeisesti liian suuresta veivistä, sillä tuo on vähän suurempi kuin 3. Spiraali ei vois olla tiukempaa. Sahaan yleensä 3/0 tai 4/0 eli terä on ollut jompi kumpi noista. Mutta ainakin nyt tiedän tekniikan :)
Jep elikkä tarkistamaan veivin koko, jo 3,10mm veivillä tulee liian isoa lenkkiä, että punos pysyisi "latta-mallisena" =)
Post Reply