Korukiven "kehystäminen/reunustaminen" käsin..?

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
Raimar
aloittelee siemenhelmillä
Oikea käyttäjä:Olen
Korukiven "kehystäminen/reunustaminen" käsin..?

Post by Raimar » Fri Jan 08, 2010 1:04

Tämä on varmaan aika simppeli kysymys, mutta minusta, kun olen hopealangalla kokeillut esim. swarowskin kristallia kehystää siitä syystä, että se näyttäisi nätiltä ja tyylitellyltä, sekä että tässä tapauksessa sydämen toisenkin pään saa kiinnittettyä itsetehtyyn ketjuun. Kivihelmen reunustaminen varmaankin on helpompaa, ajatellen, että se ei särjy niin helposti kuin kristalli, mistä saisi litteää "lankaa" tai lankaa litistettynä. Täytyy sanoa, että en ole kovin perehtynyt aiheeseen, mutta olen huomannut, että tämäkin sujuu yhdeltä sun toiselta, haluaisin vain tietää millä välineillä ja miten..? Kun ei ole varaa lähteä kurssille opiskelemaan, muuta kun ammattimielessä.. Olkaa kilttejä ja valaiskaa sieluani :) Kiedotaanko "jostain saatu" litteä (ja pehmeä?) materiaali sanotaanko ovaalin kiven ympärille tiukasti vai miten sen sitten siinä saisi pysymään, liima kun ei ole tavoista ideaalein minun periaatteissa monista syistä.
Piita
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku:5

Re: Korukiven "kehystäminen/reunustaminen" käsin..?

Post by Piita » Fri Jan 08, 2010 9:19

Tässä yhdenlainen opastus video yhden tyyppinsen riipuksen tekemiseen. :lol: Setä höpöttää paljon mutta löytyy videosta asiaakin. :wink: Lisäksi "wire wrapping" ja "wire wrapping pendant" hakusanoilla löytyy paljon videoita asiaan liittyen. Youtubesta löytyy todella paljon myös muunlaista koruiluun liittyvää videota. Aiheesta kuin aiheesta. :wink:

Noista ohjeista voi sitten soveltaa. Tuossa videossa käytetään puolipyöreää lankaa mutta voi varmaan pyöreälläkin kokeilla ja harjoitella.

Muoks.... :oops: Nolo linkki unohtu... :oops: Kiitti Eowyn! :lol: http://www.youtube.com/watch?v=qJ34Isf0mDo
Last edited by Piita on Fri Jan 08, 2010 12:47, edited 3 times in total.
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Fri Jan 08, 2010 10:43

Piita, missä? :lol2:
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
Raimar
aloittelee siemenhelmillä

Post by Raimar » Sun Jan 10, 2010 15:15

Nojoo oli kyllä huvittavin koruntekovideo mitä oon nähny.. Äijä ei tainnu olla ihan selvinpäin.. 8)

Oli siinä alussa ku sitä kivee näytettii, mut mistä sit saa puolipyöreää lankaa tai littanaa? Onko suomessa mitään paikkaa, mietin vain..

Sain tosta kyl yhen idean et käyttäisin kin just nimenomaan sitten ohutta lankaa "päällekkäin", hmm mutta sitten tuo kivi ei kestä pihtityöskentelyä, että reunat ja kaikki pitää muokata sen mukaan mitä näkee ja sitten asettaa se siihen, varovasti. No kiiti, sain ainakin idean! :jippii:
Maani
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Maani » Sun Jan 10, 2010 15:55

Eikös ainakin Kankurinaitasta saa puolipyöreää lankaa? http://www.kankurinaitta.fi
nekka

Post by nekka » Sun Jan 10, 2010 21:40

...ja minä olen noita tehnyt ihan pyöreällä langallakin...ei tuota tuskaa :D
Virpi

Post by Virpi » Tue Jan 12, 2010 16:06

Maani wrote:Eikös ainakin Kankurinaitasta saa puolipyöreää lankaa? http://www.kankurinaitta.fi
Samasta paikasta saa myös litteää, nk. pantalankaa, joka sopii hyvin kivien kehystämiseen.
Post Reply