Millainen liima?

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
Pinneliini
silmäilee HillTribe-hopeaa
Oikea käyttäjä: Olen

Millainen liima?

Post by Pinneliini » Sat May 22, 2010 18:35

Millainen liima paras kun kiinnittää hopeisen ripustuslenkin liimaamalla kiviriipukseen?
Sellaisen mitä sanotaan "sormiksi".
"Intuitio on Luojan rakastava ääni, joka toimii sydämessäsi."
anzu
sijoittaa jalokivilaatuun

Re: Millainen liima?

Post by anzu » Sat May 22, 2010 22:47

Kaks komponenttiliima, meet johki kauppaa joka myy noita ja sieltä hyllystä tutkit mikä sopii kivien liimaamiseen. Niitä merkkei on satoja, mutta ne on hidas kuivumaan. Pikaliima on täyttä haista paska meininkiä
-anzu
mrx
Swarovski-kuumeessa

Post by mrx » Sun May 23, 2010 12:13

anzu wrote:Kaks komponenttiliima, meet johki kauppaa joka myy noita ja sieltä hyllystä tutkit mikä sopii kivien liimaamiseen. Niitä merkkei on satoja, mutta ne on hidas kuivumaan. Pikaliima on täyttä haista paska meininkiä
Pikaliimoissakin on eroja, geelimäinen sopii koruhommiin paremmin kuin se perusjuttu eli ohut.

Mä käytän näitten syanoakrylaatteja:
http://www.fivestardistribution.com/

Epokseja eli niitä kaksikomponenttiliimoja on paljon, kuivumisaika vaihtelee 5 minuutista vuorokauteen. Jos ei tarvitse paljoa liimaa niin Aralditen 30 minuutin liima on hyvää. Jos käyttää enrmmän niin Zap (saa joistain pienoismallikaupoista) on muuten hyvää mutta on aavistuksen kellertävää. Epoksia voi muuten värjätä pigmenttiväreillä. Lopputulos muistuttaa hiukan emalointia.Image

Epoksi kovettuu lopullisesti vasta monen päivän päästä eli ei hipelöintiä pariin päivään. Lidlistäkin saa silloin tällöin epoksia suhteellisen edullisesti, tyo zap on edullisempää mutta purkit taitavat olla 125 g yhteensä ja hintaa hiukan yli kympin. Araldiitti maksaa jotain 7 euroa ja tuubit eivät ole isoja.

Pigmentti on peräisin täältä
http://www.wanhawiljami.fi/
mrx
Swarovski-kuumeessa

Post by mrx » Sun May 23, 2010 12:19

Pinneliini
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Pinneliini » Sun May 23, 2010 12:25

Kiitos neuvoista, liimaa itessään ei mene paljoa mutta sen pitäisi olla kestävä liitos, niin että kestää riipuvana koruna. Voisin kokeilla tuota Araldiittia, mulla on aiemmin ollu kaksikomponenttiliima, joita tosiaan on pilvin pimein, sillä aattelinki kysellä mitä muut käyttävät kun meinaa eksyä tuonne liima-maailmaan :D
"Intuitio on Luojan rakastava ääni, joka toimii sydämessäsi."
anzu

Post by anzu » Sun May 23, 2010 18:52

mrx wrote:
anzu wrote:Kaks komponenttiliima, meet johki kauppaa joka myy noita ja sieltä hyllystä tutkit mikä sopii kivien liimaamiseen. Niitä merkkei on satoja, mutta ne on hidas kuivumaan. Pikaliima on täyttä haista paska meininkiä
Pikaliimoissakin on eroja, geelimäinen sopii koruhommiin paremmin kuin se perusjuttu eli ohut.
Kaiken maan pikaliimat oon koittanu kivien liimaamiseen, mutta yhelläkää oo koskaan pysyny.

Niin Super Epoxy on parasta kakskomponentti liimaa, ainaki itellä on pysyny. Joskus jopa liian hyvin, oon nääs yhtä kivee yrittäny nyt kaks vuotta tuloksetta irrottaa, eikä lähe irti :D
-anzu
Kivenviilaaja
Lasku: 5

Post by Kivenviilaaja » Sun May 23, 2010 19:20

Juu, Super Epoxy on ihan kunnollista liimaa. Itse liimaan puoliporatut helmet + muut korujutut neljässä tunnissa kovettuvalla Araldit -epoksilla. Aika usein noihin epokseihin pätee sääntö, että mitä hitaammin se kovettuu, niin sitä paremmin se pysyy kiinni.
Post Reply