1.2 mm "dead-soft"/pehmeä hopealanka versus 1 mm puolikova

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
Satu_Maarit
löytänyt aidot helmet
Oikea käyttäjä: Olen

1.2 mm "dead-soft"/pehmeä hopealanka versus 1 mm puolikova

Post by Satu_Maarit » Tue Sep 28, 2010 19:59

Heippa !

Olen uusi hopeajutuissa ja nyt kaipaisin teidän konkarien apuja. Olen tehnyt siemenhelmistä rannekorun (Beadwork June/July 2010 sivu 42) ja ohjeen mukaan siemenhelmiverkkoputken sisään pitäisi nyt "upottaa" hopealanka. Ohjeessa sanotaan, että 1 mm lanka on liian ohutta ja pyydetään käyttämään vähintään 1.3(1.2) mm "dead-soft" hopealankaa. No mulla kun tällä hetkellä paksuin hopealanka on 1 mm puolikovaa lankaa niin aloinkin miettiä, että voisinkohan käyttää tuota tuohon rannekoruun eli kysymys kuuluukin, että jos pyydetään käyttämään vähintään 1.2 mm paksua pehmeää hopealankaa niin voisiko 1 mm puolikova hopealanka soveltua kuitenkin tuohon tarkoitukseen kun on "kovempaa" kuin tuo pehmeä ? Mä nyt mietin asiaa maalaisjärjellä ja en korueksperttinä eli kertoisitteko mulle, että olenko ihan hakoteillä vai voisinko yrittää soveltaa ohjetta tuon verran ?

Ajattelin alkuun,että ok hankitaan 1.2 mm pehmeää hopealankaa mutta eipä se ollutkaan sitten niin yksinkertaista kun melkein kaikki paikat myy puolikovaa hopealankaa ja tästä syystä aloin miettiä asiaa uudelleen ja sitä, että voisinko käyttää tuota 1 mm puolikovaa lankaani....

Saa siis kertoa ihan suoraan jos "järkeni" on päin honkia ja näissä hopea-asioissa ei voi mennä maalaisjärjen avulla :D
@nia
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Re: 1.2 mm "dead-soft"/pehmeä hopealanka versus 1 mm puolikova

Post by @nia » Tue Sep 28, 2010 20:04

Heipsan! En ollenkaan ymmärrä, mitä olet tekemässä (siis omaa ymmärtämättömyyttäni), mutta jos se langan pehmeys on erityisen tärkeää, niin etkö voisi hehkuttaa puolikovan lankasi? Eihän se tuohon paksuuteen vaikuta, mut mut...
- @nia -
Satu_Maarit
löytänyt aidot helmet

Post by Satu_Maarit » Tue Sep 28, 2010 21:26

@nia wrote:Heipsan! En ollenkaan ymmärrä, mitä olet tekemässä (siis omaa ymmärtämättömyyttäni), mutta jos se langan pehmeys on erityisen tärkeää, niin etkö voisi hehkuttaa puolikovan lankasi? Eihän se tuohon paksuuteen vaikuta, mut mut...
Heippa !
Tiedän, että osaan sanoa asiat joskus ihan liian monimutkaisesti ettei kukaan ymmärrä mitä oikein ajan takaa :D Mutta löysin nyt netistä vähän kuvaa siitä mitä olen tekemässä eli Beadwork lehden sivuilta löysin pienen palasen missä osanen korusta mitä olen tekemässä on nähtävissä eli sivu http://www.interweavestore.com/Beading- ... -2010.html ja tuolla "Table of Contents" kuvan yläreunassa ja numeron 42 alla missä lukee "Coco Chenille by Nancy Chain" (vihreä versio rannekorusta on nähtävissä osittain)

Eli siis mitä tuossa kuvassa näkyy on siemenhelmistä tehty rannekoru jonka sisällä "kulkee" hopealanka (verkkoputki on ontto ja lanka mahtuu sinne siis sisälle). Ja hopealangan tehtävä on pitää rannekoru "kuosissa"/muodossa ja muutenkin se on tärkeä osa korua kun hopealangan avulla lukko kiinnitetään rannekoruun.

En tiedä auttoiko tämä sepustukseni yhtään asiaa eli ymmärsitkö paremmin mihin tuota hopealankaa olen laittamassa.

Mutta sitten tuohon sinun vastaukseesi eli en tiedä, että onko pehmeys se tärkein juttu tässä korussa. Ja mitä tulee siihen, että voisinko hehkuttaa puolikovan langan niin minun on varmaan pakko vastata, että en luultavasti osaa tehdä sitä tai ainakin niin, että en tiedä miten tehdä se :) Tosiaan tuon korun ohjeessa sanotaan, että 1 mm lanka on liian ohutta ja pitää olla vähintään 1.3/1.2 mm lankaa ja kun katson tarvikelistaa niin siellä lukee, että 16-gauge "dead-soft" silwer wire. Joten tästä aloin miettiä, että josko tuo 1 mm puolikova olisi yhtään verrattavissa taipuisuudelta/jäykkyydeltä 1.2 mm pehmeään lankaan mutta luultavasti tässä nyt menen pieleen kun olen ihan uuno vielä näiden hopea-asioiden kanssa joten sori hölmöyteni :)
@nia

Post by @nia » Tue Sep 28, 2010 22:09

Hei viel! Juu ja joo. Hopealangan tehtävä on pitää siemenhelmistä tehty 'putkilo' mallissa ja ryhdissä, näin otaksun. En tiedä yhtään mitään noista pikkuhelmistä, joten olen kyllä ihan väärä ihminen neuvomaan ketään. Tarkastin kuitenkin omat lankavarastoni, mutta oma 1,2-milliseni on loppu. Olisin lähettänyt sinulle tarvitsemasi pätkän, mutkun ei oo mullakaan. Josko joku tietäväinen hoksaisi tulla neuvomaan sinua - tai menisikö korusi pilalle, jos koittaisit sillä millisellä langalla. Tuleeko koruusi myös tuollainen helmi, kuten kuvassa? Sehän tai sen reikä säätelee langan paksuutta. Ihana koru :ooh:
- @nia -
Satu_Maarit
löytänyt aidot helmet

Post by Satu_Maarit » Tue Sep 28, 2010 22:57

@nia wrote:Tarkastin kuitenkin omat lankavarastoni, mutta oma 1,2-milliseni on loppu. Olisin lähettänyt sinulle tarvitsemasi pätkän, mutkun ei oo mullakaan. Josko joku tietäväinen hoksaisi tulla neuvomaan sinua - tai menisikö korusi pilalle, jos koittaisit sillä millisellä langalla. Tuleeko koruusi myös tuollainen helmi, kuten kuvassa? Sehän tai sen reikä säätelee langan paksuutta. Ihana koru :ooh:
Kiitos vielä sinulle kun tsekkasit hopeavarastosi :) Ja joo tosiaan tuo koru joka minulla on tekeillä on pohjaväriltään musta ja siinä on päälle laitettu kirkkaita ja hopeisia siemenhelmiä eli on ulkonäöltään vähän eri oloinen kuin tuo vihreä mutta siis samasta mallista on kyse. Ja joo laitan koruun myös tuollaiset isot lasihelmet (mustat) lukon ja siemenhelmiputken väliin hopeisen hakaslukon kummallekin puolelle.

Löysin erään helmiharrastajan blogista kuvan valmiista hänen tekemästä korusta ja tässä linkki http://briggancs.blogspot.com/2010/08/c ... nille.html. Koru on tuossakin siis eri värinen mitä minä olen tekemässä ja lukot ovat erilaiset mutta tuosta näet kokonaan, että mikä on korun idea eli, että hopealanka on siemenhelmiputken sisällä ja kulkee lasihelmien läpi ja toimii lenkeiksi muodostettuna sitten lukossa vastakappaleina/kiinnistyslenkkeinä.

Viestistäsi tulikin mieleen, että taidankin kysellä kirpparin puolella, että josko jollakin olisi myydä minulle tosiaan tuota 1.2 mm vahvaa pehmeää hopealankaa :) Kiitos vinkistä !
Siru

Post by Siru » Fri Oct 01, 2010 19:36

Jos asia on ajankohtainen niin... en nyt kyllä välttämättä tuohon hopealankaa edes laittaisi. Vaijeri tai hopeoitu lanka käyvät ihan yhtä hyvin - mutta tietty hopeisen lukon kanssa laitetaan toki hopeaa kaveriksi. Mielestäni hopealanka voi ihan hyvin olla puolikovaa tai kovaa, molemmat kyllä kestävät. Pehmeäkin varmaan kestäisi. Millinen lanka on varmaan oikein hyvä, enemmänhän se langan vahvuus riippuu niistä yksittäisistä isoista lasihelmistä eli minkäkokoinen reikä niissä on. Tarkista meneekö millinen lanka niistä läpi! :D
Wear your HELMET with pride!
Post Reply