hopeasepäksi?

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

lady lady
aloittelee siemenhelmillä
Oikea käyttäjä: Olen

hopeasepäksi?

Post by lady lady » Wed Nov 03, 2010 13:33

hei!

osaatteko te täällä kertoa, mitä hopeasepän työhön kuuluu? koulutusta löytyy surkeasti ja omaa elämäntilannetta katsottuna ei edes tällä hetkellä kaukana opiskelu onnistuisi, mutta ala kiinnostaisi kovasti. kirjallisuutta tuntuu löytyvän ja kirjastosta ajattelin käydä kyselemässä seuraavia kirjoja;

-Kiehtova hopeasavi
-Hopeantaonta
-Koruja hopeasavesta
-hohdokkaat korut hopeasavesta
-hopeasepän pajasta
-upeat, helpot korut
-ihanat korut

näillä ainakin ajattelin aloittaa, eli tutustun hieman alaan paremmin ja sitten aloitan harjoittelun esimerkiksi hopeasavella (?)

ja sit musta tulee hopeaseppä :jippii: no ei vaan... sillä pääsee varmaan alkuun :) onko mahdottomuus opiskella itse tällaista alaa? onko jotain 'älä tee näin'-vinkkejä?
Piritta
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Re: hopeasepäksi?

Post by Piritta » Wed Nov 03, 2010 14:08

Googlettele hopeasepän opintojen sisältöä. Se on itse asiassa kaikkea muuta kuin jotain hopeasaven muotoilua. Tavallinen hopea on ihan erilainen työstettävä ja itse ainakin kehottaisin alkamaan tutustumaan ihan normaalin sterling hoepaan. Hopeasepän opintoihin liittyy lisäksi paljon muutakin kuin korujen tekoa ja itse asiassa oman käsitykseni mukaan hopeasepän työ on usein muiden hopeaesineiden kuin korujen valmistamista. Jos vain korujen tekeminen kiinnostaa, vois joku muu opintosuunta olla mielekkäämpi kuin hopeaseppä. Esim. muotoilun puolelta löytyy korulinjoja. Käy katsomassa käsi- ja taideteollisten oppilaitosten sivuilta.
Ulla

Post by Ulla » Wed Nov 03, 2010 14:20

Täällä ainakin on keskusteltu asiasta:
viewtopic.php?f=12&t=5431
I never put off till tomorrow what I can possibly do - the day after. -- Oscar Wilde
lady lady

Post by lady lady » Wed Nov 03, 2010 14:51

kiitos vastauksista ja linkistä!

joo lueskelinkin ja googletin (ties monettako kertaa tästä alasta tietoa etsin, aina samat jutut..), eikä hopeasepänala tosiaan ole pelkkiä koruja, mutta eikö hopeasavea tosiaan käytetä? koruista ajattelin aloittaa, kun isommat esineet luulisi olevan vaikeampia ja kalliimpia tehdä, eikä ilmeisesti se polttokaan ole kovin helppoa isojen esineiden kanssa..
hopeasavi kuulosti helpolta tavalta tutustua koko tähän hommaan, kun kokemusta ei ole ei yhtään. olisiko viisaampaa sitten aloittaa ketjujen tekemisellä tms? nuo koulut ei tosiaan oikein onnistu, kun itselläni 4kk ikäinen lapsi ja toinen tulossa :ooh: joten harjoittelu olisi aika paljolti iltaisin, kun mies on kotona hoitamassa ja olen muutenkin aina ollut oman tieni kulkija ja mieluiten opin kantapäästä kuin koulusta :roll:
tästä alasta löytyi kuitenkin kiehtovan paljon blogeja ja kirjallisuutta, mikä vain ruokkii intohimoani tehdä ja opetella itse :)
hopeasepän opintojen sisältöä en oikeastaan löytänyt kunnolla mistään? siksi ajattelinkin sitä täältä kysellä.. kaikki neuvot siitä, miten olisi viisasta itse opiskella ja mistä aloittaa ovat tervetulleita :) jatkossa sitten varmaan tulen tänne lukemaan tekniikoista, kun löytyi noita vanhoja keskusteluita noin paljon! siis sitten joskus kun siihen aloitusvaiheeseen pääsen... ensin kirjat luetaan :wtg:
Ulla

Post by Ulla » Wed Nov 03, 2010 15:00

Niin, siis hopeaseppä (tutkintonimike) tekee lähinnä hopea-astioita- ja -aterimia.
I never put off till tomorrow what I can possibly do - the day after. -- Oscar Wilde
Piritta

Post by Piritta » Wed Nov 03, 2010 15:22

No jos ei joka tapauksessa ole aikomusta opiskella ammattinimikettä, niin voithan sä tehdä kotona ihan mitä haluat. Ihan itse oppineena vaan tietysti vaikea saada muita töitä kuin työllistää itseään yrittäjänä. Jos haluat tehdä enemmän hopeasavesta koruja niin mikä estää? Hopeasavi on vaan aika kallista eikä sovellu suurempien esineiden tekoon koska on pehmeää. Jos hopea sinua oikeasti kiinnostaa, niin tutustu materiaalin kirjallisuuden ja itse materiaalin kanssa.
lady lady

Post by lady lady » Wed Nov 03, 2010 15:58

mitä oikeastaan tehdään milläkin? kun koruja, koriste-esineitä yms on pilvin pimein, eikä aavistustakaan miten mikäkin tehdään. siis silleen lyhyesti.. ajattelin et hopeasavesta tehtäis nuo isommat esineet, mutta tais mennä pahasti vikaan... :oops:

juu tarkoitus on tulevaisuudessa työllistää itseni yrittäjänä. jos nyt joskus saan jonkun alan, joka minua oikeasti kiinnostaa... :roll: nämä käsi- ja taidepuolen ammatit tuntuu niin hankalilta aina tavalla ja toisella :grrr:

kirjallisuutta aion lukea kyllä ihan ekana, ennenkuin muuta teenkään :) hätähousuna vaan tulin jo kyselemään täältä, kun kiinnostaa niin paljon :D
tephanis
suunnittelee Balin-matkaa

Post by tephanis » Wed Nov 03, 2010 16:48

Täältä Helmetistä kyllä löytyy vastaus vaikka mihin kysymykseen, eli ei kun selaamaan ;) Esim. tälläkin sivulla on ketju jossa on ohjeita aloitteleville hopeakorujen tekijöille. Taloushallinnon puolella on aiheita yrityksen perustamisesta.

Kirjoista on hyvä lähteä liikkeelle, kansalaisopistot järjestävät myös iltakursseja ja kannattaa kysyä myös paikallisista koruyrityksistä, järjestävätkö kursseja. Etenkin isommista kaupungeista näitä löytyy varmasti. Kun lähdet tekemään hankintoja, kannattaa kysyä yrittäjältä itseltään, mitä välineitä aloittelijan kannattaa hankkia. Hopean työstämiseen tarvittavat työkalut eivät ole kaikkein halvempia, mutta esim. Kiillotusrumpu-ketju on loistava esimerkki siitä kun helmihullun luovuus työkalupuolella pääsee valloilleen ;) Jos haluat kokeilla hopeasavea ensiksi, suosittelen kurssia. Hopeasavityöt pitää kuitenkin polttaa siihen sopivassa uunissa jotka maksavat hunajaa. Osa hopeasaveen erikoistuneista yrityksistä polttaa asiakkaiden töitä maksua vastaan. Lisäksi hopeasaven työstöön tarvitaan muotteja ja viiloja. Näistä voi sentään vielä selvitä edullisesti, onneksi :)

Itse kuitenkin suosittelisin joko vaijerikoruja tai hopeoidusta kuparilangoista tehtyjä koruja ensimmäisiksi korutöiksi. Hopeaseppä tosiaan valmistaa enimmäkseen käyttöesineitä, mutta kannattaa tsekata korumuotoilun koulutusohjelma. Mm. Ari Vuorela järjestää kesällä tiiviskursseja jossa voi opiskella hopeasepän taitoja. Viisaammat vinkatkoon sen opiston, mihin helmettiläisetkin ovat Vuorelan opetukseen kesäaikoihin karanneet.
Ulla

Post by Ulla » Wed Nov 03, 2010 16:54

tephanis wrote:Mm. Ari Vuorela järjestää kesällä tiiviskursseja jossa voi opiskella hopeasepän taitoja. Viisaammat vinkatkoon sen opiston, mihin helmettiläisetkin ovat Vuorelan opetukseen kesäaikoihin karanneet.
Kankaanpään opisto. Kurssit täyttyvät noin minuutissa ilmoittautumisajan alkamisesta! :D
Taina
Swarovski-kuumeessa

Post by Taina » Wed Nov 03, 2010 17:00

Opiston ensi kesän kursseista ennakkotietoa:

http://www.kankaanpaa.fi/opisto/kesakur ... sallot.php

Majoitusta ja ruokaa saatavilla, hyvät työtilat, kauniit maisemat. Saunakin lämpiää, itse en sinne ole koskaan ehtinyt. Enkä uimaan. Edellisestä kurssistani onkin jo aikaa, ehkä ens kesänä...

Katsoin tarkemmin tuota ohjelmaa. Kurssia käymätön aloittaa siis HOPEAKETJUT peruskurssista ennen kuin voi jatkaa edelleen kisälli- ja mestarikursseille. Kaikki kurssit voi suorittaa käsittääkseni saman kesän aikana.
anzu

Post by anzu » Wed Nov 03, 2010 22:31

lady lady wrote:mitä oikeastaan tehdään milläkin? kun koruja, koriste-esineitä yms on pilvin pimein, eikä aavistustakaan miten mikäkin tehdään. siis silleen lyhyesti.. ajattelin et hopeasavesta tehtäis nuo isommat esineet, mutta tais mennä pahasti vikaan... :oops:
No sen verran että osa isommista esineistä tehdään takomalla, osa paino sorvaamalla jne..
Soita vaikka jonku koulun opettajalle, jossa on hopeasepän opintoala ja käy siellä kattelamassa mitä tehää ja miten. Ne neuvoo ihan mielellää.

Yleensäkkää jalometallin parissa työskentelevät eivät kovin kamalasti arvosta tuosta hopeasavea, se on lähinnä harrastelijoiden puuhausta. Samat hommat voi tehä ihan hopealevystä, valamalla ym. työmenetelmiä.

Suosittelen alottaa harjotukset, ihan perus kuparilangasta tai hopeoidusta kuparilangasta tai kuparilevystä. Menee ihan hukkaa hopea harjotuksissa ja tuo hopeasaviki on vielä niin saatanan kallista ettei sitä kyllä täys päinen ihminen osta. Eikä sen työstäminen oo mitenkää helppoa vaikka netin videoissa voiski silttää näyttää.

Yleensäkki harjotukset kannattaa aloittaa kansalaisopiston tai vastaavien opistojen kurssilla tai mennä sinne kouluun harjotteleen.
-anzu
mikael0k

Post by mikael0k » Thu Nov 04, 2010 14:33

No sen verran valotan tässä tätä jalometallialan ammattipuolta, että kuten jo on mainittu niin hopeasepät tekevät, ja koulutuskin tähtää, käyttöesineiden valmistukseen... eli näitä siis aterimet, tarjottimet, kermakko, sokerikko ja korpusastiat, yms. Koruja ei juurikaan valmisteta. Nositten jos korujen valmistusta haluaa pääsääntöisesti opiskella niin silloin linja on kultaseppä... ja tosiaan joissain paikoissa koru/esinemuotoilu. Mutta koska nämä opinnot kestävät n 3-4 vuotta niin ne eivät siis nyt liene sinulle sopivia. Kansalaisopistot yms. järjestävät hopeakursseja tai korukursseja viikonloppuisin tai iltaopetuksena. Hopeasavi ei oikeastaan ole tosiaankaan ns. ammattilaisten juttuja, mutta ihan hyvä materiaali ja jonkin verran sitä ulkomailla kuitenkin korusuunnittelijat käyttävätkin luomuksiinsa.
Jos ei opiskelu ja ilta\viikonloppukurssit ole nyt mahdollisia niin sitten voit aloitella kirjallisuudella ja ottamalla itse selvää. Jos englanti taipuu niin kirjallisuutta on saatavilla enemmänkin..
lady lady

Post by lady lady » Thu Nov 04, 2010 17:07

alkoi ihmetyttää tuo, kun ihan etsiskelin tietoa hopeasepänalasta ja tosi monessa paikassa sanotaan, että hopeaseppä valmistaa koruja ja muita esineitä. siis nimenomaan painotetaan, että opit tekemään koruja. itseäni ei tuo koulutus kiinnosta muuten kuin itse oppimalla, mutta sen verran jopa minä tiedän, että hopeaseppä tekee esineitä ja kultaseppä koruja :huh:

odotan ihan täpinöissäni kirjastosta tilaamaani kirjaa (pyydetään toisesta kirjastosta) nimeltä hopeasepän pajasta ja hopeantaonta. toivon, että saapuisivat huomenna :nod:
ajattelin nyt sitten tilata tuota kuparilankaa, jos kokeilisin tehdä sitä ketjua näin aluksi. myydäänköhän sitä hopeoituna muuallakin kuin netissä? 0,8-1mm paksuista ilmeisesti olisi paras käyttää? miten paljon sitä menee esimerkiksi käsikoruun? tai miten paljon minun kannattaisi sitä ostaa harjoitteluun? mistä ketjusta olisi hyvä aloittaa? jos se on liian helppo, niin tiedän kyllästyväni, mutta jos ihan tosissaan liian vaikea, kyllästyn myös :oops:
lueskelin täältä, että muinaisketjusta ja kuningasketjusta on hyvä aloittaa?

en nyt meinaa housuissa pysyä tämän uuden innostuksen myötä :jippii: taitaa johtua raskaushormoneista :oops:
lady lady

Post by lady lady » Thu Nov 04, 2010 17:10

ai niin, mietin muuten sitä veiviä tehdä sukkapuikosta. muuten tajusin kyllä miten homma toimii, mutta ihmetyttää, että miten se puikko pysyy siinä ruuvipenkin päällä pyörittäessä lankaa ympäri ilman, että heiluu ihan mahdottomasti. sillehän ei tavata tehdä mitään "tuentaa"? toivottavasti joku ymmärtää mitä tarkoitan :)
Piita

Post by Piita » Thu Nov 04, 2010 18:22

Tutustupas tähän hopea ja muut metallit osioon tarkemmin. Löydät näistä aiheketjuista kaikkiin kysymyksiisi vastaukset. Näihin keskustelu ketjuihin kunnolla tutustumalla löydät sellaisiinkin juttuihin vastauksia joita et ole hoksannut kysyäkään. Kärsivällisyyttä ja paljon surffailua täällä ja muuten netissä niin löytyy infoa. Kirjoista on hyvä aloittaa mutta myös täältä löydät paljon tietoa.
Noihin kaikkiin kysymyksiin on täällä vastattu monet kerrat ja siksi on parempi kohdistaa kysymykset niihin ketjuihin joissa on aiheista jo keskusteltu niin siitä on hyötyä muillekin helmetin käyttäjille. Pysyy jonkinlainen järjestys ja tieto on silloin helpommin löydettävissä. Toisekseen kaikki eivät jaksa aina vastata samoihin kysymyksiin uudestaan kun tietoa löytyy jo.

Meitä käyttäjiä täällä on jo melkoinen määrä... :D Itse aloittaessani meni päiviä kun täältä' etsi tietoa ja kun aihe tosiaan kiinnostaa niin se on mieluista puuhaa. Tämä helmetti on valtava tietopankki.
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Post Reply