Aloittelijan kyselyitä :-)

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

mordja
aloittelee siemenhelmillä
Oikea käyttäjä: Olen

Aloittelijan kyselyitä :-)

Post by mordja » Sat Jan 15, 2011 13:26

Hei !

Ajattelin kokeilla ketjujen tekemistä harrastuspohjalta ja tässä muutaman viikon olen lukenut ja penkonut netistä asiaa. Toiveissa ois saada tarvikkeet ja lankaa tilatuksi piakkoin.

Olen ajatellut lähteä aloittelemaan muinaisketjulla, mutta sitä ennen pitää opetella sitä sahausta ja noh..kaikki on uutta :-)

En nyt ihan alusta raaski lähteä hopealla kokeilemaan, joten tässä olen arponut messingin ja kuparin välillä. Onko noissa kummassakin nikkeliä haitoiksi asti, kun lapsille ( <10 vuotiaita) ajattelin värkätä testiksi niitä ja ei ole hirveästi tietoa siitä, että onko allergiota heillä. Eivät ainakaan korviksiin ole kyllä reagoineet mitenkään. :-)

Pystyykö noita kahta yhdistelemään samaan koruun ilman ongelmia ? Hopean kanssa ilmeisesti kuparia ei ainakaan kannata laittaa ?

Ja aloittelijalle mikä on semmoinen järkevä lenkkikoko jolla aloitella ? Onko 3mm veivin lenkit hankalampia 0,8mm langasta kuin esim 4mm lenkit 1,0mm langasta ?

Kiitos jos jaksatte vielä yhden nyypän kysymyksiin vastailla, olen yrittänyt katsella tuolta aiempia viestejä, mutta ei ihan ole sattunut näihin kysymyksiin suoria kommentteja ainakaan minun silmiin.

--M
nekka
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Re: Aloittelijan kyselyitä :-)

Post by nekka » Sat Jan 15, 2011 16:43

Heippa,

...ja tervetuloa ! Tuolla ylhäällä olisi tuollainen älyttömän kätevä hakutoiminto, josta löydät vastauksen kutakuinkin näihin kaikkin kysymyksiisi. :wink:
Mutta vastaan silti...jos lupaat käydä esittelemässä itsesi täällä... :D ESITTÄYTYMISKETJU

-Kupari on kuparia, messinki on kuparin ja sinkin seos (pronssi on kuparin ja tinan seos). Ei ole nikkeliä, mutta ainakin minulla kupari, messinki ja pronssi värjää ihoa. Kupariallergiakin on olemassa, mutta se on harvinainen...Lisätietoja jalometalliallergioista.
-Kyllä minä ainakin olen yhdistellyt kuparia ja hopeaa aika surutta...Esim. tässä...miksei voisi yhdistää..? Onhan hopeassakin lujitusaineena kupari... :wink:
-Nuo ketjujen lenkkikoot määräytyy erikseen jokaiselle ketjumallille. Voit tarkastella niitä TÄÄLTÄ

...toivottavasti oli edes vähä apua, viisammat jatkakoon... :lol:
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Sat Jan 15, 2011 17:19

Pronssi on koruihin parempaa materiaalia kuin puhdas kupari tai messinki, koska yleensä pronssista liukenee ihoon vähemmän metalleja kuin messingistä tai kuparista, ja pronssi on niitä jäykempää (säilyttää paremmin muotonsa). Rautakaupoissa myytävässä messingissä on myös usein pieni määrä lyijyä mukana, jota kannattaa aina vältellä varsinkin lävistyskoruissa. Nikkeliä on syytä pelätä vain jos metalli on jotain tuntematonta ja väriltään harmaata/hopeansävyistä.

Ei-jalometalliset korut kannattaa pinnoittaa ohuella kerroksella saponilakkaa. Näinhän esim. Kalevala koru tekee kaikkien pronssikorujen tapauksessa, jotta ne eivät värjäisi ihoa ja eivät tummu.
mordja

Post by mordja » Sun Jan 16, 2011 12:35

Heh :-) Eli taas huomasi, että ei kovin paljon ollut mulla selvillä vaikka niin kuvittelin ;-)

Nikkelistä höpisin kun koruista puhuessa mainitaan monesti se nikkelittömyys, mutta nyt kun tarkemmin mietin, niin taitaakin olla juuri näissä halvoissa koruissa, joissa käytetään muutakuin oikeita metalleja se sellainen tärkeä maininta ? :oops: (<- Piti lisätä kun lapsi vaati jotain hymiötä testattavaksi ;-)

Eli messingistä voi tehdä koruja, rakenteeltaan lähellä hopeaa sahatessa ? Halpaa ja saattaa aiheuttaa värjäytymiä...onko tuo värjäytyminen kuinka ...hmm miten sen sanoisi, vakavaa ? Siis lähteekö pois pesussa ja tarttuuko kenties vaatteisiin ? (voin kuvitella vaimon kommentit asiaan :wink: )

Kupari on siis jonkin verran kovempaa kuin hopea ja sen takia ymmärtääkseni hankalampaa sahata ?

Kuparin ja hopean yhdistämisestä jossain puhuttiin, että se kupari syöpyisi hiljalleen pois, sen takia mietin sitä niiden hankaluutta yhdistää. Tosin tuossakin taitaa ne olosuhteet vaikuttaa ja ei se ihan viikossa -kahdessa mennä lenkeistä läpi ? :-)

Pronssista minulle sanoi eräs kaveri, joka on parikymmentävuotta ollut alalla aikanaan, että se on aika haurasta käsitellä ? Ei suositellut ainakaan aloittelijalle, taisi minua tarkoittaa... :huh: Ilmeisesti hehkutus saattaisi auttaa sen käsittelyssä ?

Pitää vielä lukea tarkemmin foorumia, jotta ymmärtäisi noita hienouksia paremmin, tahtoo vain aika mennä tässä muuhun (Viestin aikana piti parille nuorimmalle syötätyttää aamupuurot, parilta käydä peput pesemässä, puita laitella uuniin...you know, tavallista arkea jota tää harrastus hieman häiritsee ;-)
Muikku
Moderaattori

Post by Muikku » Sun Jan 16, 2011 12:46

Kupari on pehmeää ja sitkeää, siksi jotkut pitää sitä hankalana sahata. Kolmen kilon kokemuksella miusta sen sahaaminen on kivaa :lol: Pronssi on tiukempaa ainetta sahata, mutta helpompaa miusta kuin messinki joka on hankalin. Eli kyllä sinuna aloittelisin pronssista. En oikein tajua miten se haurasta olisi :raaps:
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
Tätsä
löytänyt aidot helmet

Post by Tätsä » Sun Jan 16, 2011 13:28

Minähän en mittään tiiä, kun olen ihan alkutaipaleella vielä itekkin.
Mä aloitin hopeoidulla kuparilla ja messingillä. Hopeoidusta kuparista tuli aika kaameen näköistä, kun ainakin arkikäytössä hopeointi tuntui haihtuvan ilmaan.
Kupari oli alkuun vähän hankalaa sahata, kun on niin pehmoista. Pitäis vissiin treenata lisää, mutta en oo jaksanut kuoria noita sähköjohtoja, joita pyörii nurkissa.
Messinki oli muuten ihan jees, mutta punoessa lenkkejä napsahteli poikki ihan hirmuisesti. Onko se sitten sen verran hauraampaa/kovempaa, ettei kestä ees taas taivuttelua, mitä mulla tuppasi jonkun verran olemaan.
Titaania tekis mieli kokeilla, mutta mun hermorakenteella siitä ei saa sahattua lenkkejä ilman että mä pimahdan.
Tähän astisista kokeiluista hopea on ollut ehdottomasti helpointa ja miellyttävintä käsitellä.

Lis. Mä en ole kokenut hirmuista eroa veivi/lankakoon välillä. Mitä paksummasta kamasta isommalla veivillä veivattu spiraali on, niin sen paremmin se pysyy kasassa mun "väärällä" sahaussysteemillä. Mallihan se sitten jatkossa on, joka määrittää veivin ja langan koon.
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Sun Jan 16, 2011 14:33

Metalliseoksista puhuttaessa kannattaa muistaa, että niitä on monenlaisia.
Pronssia on pehmeää ja kovaa, sitkeää ja haurasta, jne.. Langaksi vedetty pronssi (yleensä CuSn4, CuSn6 tms seos) on melko sitkeää ja hieman kovempaa kuin sterlinghopea. Mun mielestä oikein mukavaa materiaalia. Valuihin käytetty pronssi, joka yleensä on CuSn8 - CuSn12 (eli 8 - 12% tinaa sisältävää pronssia), on kovaa ja hieman haurasta ja ei kestä paljoa taivuttelua. 20% tinaa sisältävä kellopronssi on hyvin haurasta ja siitä valettu koru saattaa hajota jo lattialle tippuessa. Tina lisää hieman pronssin korroosiokestävyyttä kupariin verrattuna, eli ei värjää ihoa niin pahasti kuin kupari.

Messingin kanssa on hieman sama tarina kuin pronssin tapauksessa, eli sitäkin on monenlaista. Yleensä pätee periaate, että mitä enemmän sinkkiä, niin sitä kovempaa ja hauraampaa se on. Yleensä sitä sinkkipitoisuutta ei kerrota missään, mutta väristä voi arvailla jotain (mitä keltaisempi ja vaaleampi, sitä enemmän sinkkiä). Messinkilangat lienevät yleensä n. 30% sinkkiä. Työstettäväksi tarkoitettu messinki (tangot ym.) sisältävät lähes poikkeuksetta lyijyä (=myrkky). Messinki pehmenee hehkuttamalla, mutta samalla siitä haihtuu paljon sinkkiä ja ne sinkkihöyryt ovat myrkyllisiä hengitettynä. Samalla myös messingin väri muuttuu ja voi olla vaikea saada tasaisen väristä lopputulosta aikaan. Monien mielestä messinki haisee hieman metalliselle tms. pahalle hajulle niin koruja tehdessä kuin käyttäessäkin, joten laittaisin aina lakan messinkikorun päälle. Jos messinkiset lenkit katkeilevat, niin kannattaa kokeilla hieman vähemmän kireää lenkkien veivaamista, ja vasta sitten hehkuttamista jos mikään muu ei auta.

Kuten edellä jo kerrottiin, kupari on todella pehmeää ja voi olla aloittelijalle lähes käyttökelvotonta materiaalia. Mulla ainakin menee hermo aina kuparia sahatessa. Kovempia materiaaleja on helpompi sahata. Titaanista jos sahailee lenkkejä, niin täytyy pitää mielessä, että sahanpuru ja kaikki pöly palaa kuin ruuti ja on hyvin tulenarkaa (kokeilkaa vaikka tiputtaa pieni määrä purua tohon liekkiin...), eli se vaatii tarkan paikkojen siivoamisen ja jätteiden hävittämisen, jotta ei tarvi pelätä talon palamista.

Kuparin ja hopean yhdistelmässä kupari syöpyy helposti pois, jos molemmat kupari & hopea ovat yhtä aikaa kosketuksissa hikiseen ihoon. Tuolloin siinä tulee sähkökemiallinen reaktio, jossa kupari syöpyy pahimmillaan melko nopeasti. Nopeus riippuu ihan ihmisen kehon kemiasta, sillä joillakin kupari&hopea korut kestävät hyvin, mutta ne tapaukset ovat pieni vähemmistö. Jotkut taas eivät siedä edes sterlinghopeaa, kun siinä oleva kupari (7.5%) värjää ihon ja koru alkaa syöpymään, mutta tuo on ongelma lähinnä sormusten tapauksessa.
Hämis
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Hämis » Sun Jan 16, 2011 14:49

Aika paljon siihen mikä on helppo materiaali vaikuttaa melko paljon langan kovuus. Omista langoistani pronssi on hieman helpompaa käsitellä kuin titaani, mutta mutta vaikeampaa kuin messinki. johtuu pitkälti siitä että pronssini on täyskovaa ja messinki kovaa, joten messingistä saa helpommalla tiukan spiraalin ja myös sahanterä kestää hieman kauemman. Kova pronssi ja messinki ei tosiaan kestä aivan hirveän montaa edestakaisin taivuttamista ennen kuin murtuu. Kova tai puolikova 925-hopea taitaa olla helpointa käsitellä, mutta kaikista saa ketjua aikaiseksi.

Myös pronssissa kannattaa välttää teollisuuslaatuja, sillä nykyään pronssiksi lasketaan muitakin seoksia kuin puhdas tinapronssi. teollisuuspronsseissa saattaa olla esimerkiksi sinkkiä,lyijyä ja nikkeliä parantamassa työstö- tai valuominaisuuksia tai lisäämässä kovuutta.
Tinapronssissa muös tinan ja kuparin suhde vaikuttaa kovuuteen ja sitkeyteen, eli jos pronssissa on paljon tinaa on lanka hauraampaa. itse olen käyttänyt pronssia jossa on 6% tinaa ja loppu kuparia.
Tinapronssi on tosiaan hieman korroosion kestävämpää kuin messinki.
korukäyttöön soveltuvaa tinapronssia saa ainakin Vaskikäärmeeltä, Silverstudiosta ja Kankurinaitasta.

Edit: Kivenviilaaja ehtikin väliin...
DIS
löytänyt aidot helmet

Post by DIS » Sun Jan 16, 2011 15:06

Kivenviilaaja wrote: Titaanista jos sahailee lenkkejä, niin täytyy pitää mielessä, että sahanpuru ja kaikki pöly palaa kuin ruuti ja on hyvin tulenarkaa (kokeilkaa vaikka tiputtaa pieni määrä purua tohon liekkiin...), eli se vaatii tarkan paikkojen siivoamisen ja jätteiden hävittämisen, jotta ei tarvi pelätä talon palamista.
.
Jä mähän en siten ole yhtään yllytyshullu... :idea2: :jippii:
Titaanilankaa löytyy pätkä varastoista, malttaiskohan sitä odotella kevääseen saakka ja sitten alkais testaan tuota ruutiteoriaa... (olen jo niin innoissani, että kirjoittamisestakaan ei tahdo tulla mitään!) Ulkona, varan vuoksi.

Täytyy kyllä sanoa, että täältä saa tosi hyviä ideoita! :enkeli:
- dis -
Yukio
suunnittelee Balin-matkaa

Post by Yukio » Mon Jan 17, 2011 8:54

Lankoja on tosiaan monenlaisilla ominaisuuksilla, mutta lisään vielä vettä myllyyn. Hankkiessasi lankoja hommaa lakattuja lankoja. Ne eivät värjää ihoa, eikä lanka pääse heti hapettumaan. Lakatuissa langoissakin on sitten eroja. Toisissa lakka kestää ja kestää ja toisissa ei. Sahaukseen suosittelen tietysti keksimääni apuvälinettä, joka helpottaa huomattavasti lankojen sahaamista. Spiraalia ei tarvitse tukea sormin sahanterää peläten ja jopa kova haponkestävä teräslanka sahautuu aika kätevästi.

Ainoat lenkit jotka olen itse saanut murtumaan punottaessa ovat olleet kovasta alumiinista tehdyt lenkit, joissa langan ja veivin halkaisijan suhde on alle 3,3. Niin ja toinen mitä joskus testasin oli alumiinipronssi hitsauslanka. Todella kovaa tavaraa ja murtui jo spiraalin vääntöä aloittaessa. Treeniä vaan niin alkaa homma luistamaan. =)

ps. DIS (sahattu alumiinipöly ja ruoste palaa kanssa erinomasen kivasti. Sulattaa ratakiskon poikki hetkessä =)
Kärsivällisyys on hyveemme... my precious... "Noble art on weaving chain (maille)"
DIS
löytänyt aidot helmet

Post by DIS » Mon Jan 17, 2011 13:15

Yukio wrote: ps. DIS (sahattu alumiinipöly ja ruoste palaa kanssa erinomasen kivasti. Sulattaa ratakiskon poikki hetkessä =)
Wau! Tuotakin siis pitää jossain vaiheessa kokeilla.... Ratakiskoa tosin ei ole, mutta pitänee kehitellä jotain vastaavaa. Jokohan sitten tulee valkotakkiset mua hakeen?
- dis -
mordja

Post by mordja » Wed Jan 19, 2011 18:01

Kiitos hyvistä vastauksista! :) pitää aloitella testaamista kaikilla, että pääsee tutuksi ominaisuuksiin. :wink: Nettikauppojakin näemmä löytyy muuan (siis Suomesta) joista valita. Vielä kun kukkaron pohjalle sopiva määrä unohtuisi, niin pääsis alkuun. :( Sitä ennen, pitää ihmetellä lisää teoriaa! :-)

Ja Yukio, se laite kyllä houkuttais, mutta budjetti ei anna periksi vielä :-)
Mymmeli

Post by Mymmeli » Wed Jan 19, 2011 23:14

Onko myös pronssissa sinkkiä? Eli pitääkö myös pronssia juottaessa varoa myrkyllisyyttä?
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Wed Jan 19, 2011 23:36

Mymmeli wrote:Onko myös pronssissa sinkkiä? Eli pitääkö myös pronssia juottaessa varoa myrkyllisyyttä?
Jos tiedät sen olevan tinapronssia, niin todennäköisesti siinä ei ole sinkkiä. Joskus "pronssi" kuin kuitenkin messinkiä, joten asian suhteen kannattaa olla varovainen.
Muutamaa lenkkiä tms. pientä määrää juottaessa ei voi saada sinkkimyrkytystä (sinkkikuume), mutta jos juottaa isompia määriä tai varsinkin jos sulattaa sitä metallia, niin silloin sinkin suhteen tulee olla varovainen. Normaalissa hopeajuotteessakin on suht paljon sinkkiä, mutta juotetta yleensä käytetään niin pieniä määriä, että höyrystyvästä sinkistä ei tule terveysongelmia.
mordja

Post by mordja » Mon Jan 24, 2011 16:36

Whii :-) Työkalut tilattu ja pääsin jo vloppuna leikkimään kuparilangalla, sahaaminen vain oli hieman hankalaa kun oli hieman hankala saha käytössä huonolla terällä :-)

t. kärsimätön-odottelee-postia-kankurista :-)
Post Reply