Aloittelijan kyselyitä :-)

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

nekka
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Re: Aloittelijan kyselyitä :-)

Post by nekka » Mon Jan 24, 2011 16:40

:wtg: Siitä se lähtee !
...ja pian huomaat jo tekeväsi ketjuja koko suvulle... :mrgreen:
mordja
aloittelee siemenhelmillä
Oikea käyttäjä: Olen

Post by mordja » Fri Feb 04, 2011 17:08

Tavarat tulleet ja tullut harjoiteltua jonkin verran ja tykkään :-)

Pari ylläriä tullut, jotenkin aiemmin kuvitellut pronssin semmoiseksi harmaammaksi metalliksi, mutta ei tuo tina-pronssi ainakaan väriltään eroa messingista hirveästi.

Toinen juttu, minkä hiljalleen ymmärsi tuossa sahaillessa, on sen sahaustikun tarve ja syy miksi sitä kannattaa käyttää. Ja tullut värkättyä omia sahaustelineitä ja veivivälineitä, jotta hieman helpompaa olisi :-) (ja joo, se saha ON terävä jos sormea yrittää sahata... :huh: )

Ensimmäiset korvikset tuli väännettyä kans vaimolle, tosin tuli bumerangina takaisin ;-) Olivat hieman liian painavat kun noin 1.2mm kuparista olin tehnyt :oops:

Ekaa ketjua värkkäillessä (messinki / pronssi) olen miettinyt ja tutkinut lakkauksesta asiaa. Kannattaako tuollaista ketjua käyttää ollenkaan ilman suojaamista, värjäytyykö iho kuinka nopeasti ?

Ja hmm joo, vielä semmoinen arvio ois kiva tietää rummutukseen liittyen, että kuin paljon se lisää sitä kiiltoa em. materiaaleissa, kun ihan astianpesuaineellakin sai kuparista nätin kiiltävää ? Eli jos vaikka asteikolla 1-10 puhdistettu lanka sijoittuisi numeroon 5 ja tummunut sinne ykköseen, niin kuin paljon se hohtaa rummutuksen jälkeen ? Tyhmä kysymys varmaan, mutta kysyn silti ;-)

Ja eikun kotia odottelemaan iltaa ja ketjun tekoa.... :wtg:
eikkuliini

Post by eikkuliini » Tue Mar 15, 2011 12:51

Hei!

Olen tainnut mokata pahasti. Tilasin tuossa syksyllä jonkin verrankin metallihalmiä ja muita härpäkkeitä eräästä kotimaisesta nettikaupasta.

Nyt kun taas alkoi into koruiluun nostaa päätään, huomasin, että muutamat helmet, joissa olin käyttänyt välihelminä hopeanvärisiä metallihelmiä, ovakin aika pahan näköisiä, koska ne hopeanväriset metallihelmet eivät näemmä pidäkään sitä hopeista väriään. :(

Heitänkö lopuilla hopeanvärisillä matskuilla pian palaavia vesilintuja vai onko niille muuta käyttöä?

Pysyykö hopeoiduissa helmissä se hopea? Vai johtuuko tuo tummuminen pelkästään käyttämättömyydestä?

Kiitos vastauksista jo etukäteen.
HLS

Post by HLS » Tue Mar 15, 2011 16:14

hopea hapettuu ajan kanssa eli tummuu.
Tummumisnopeuteen vaikuttaa mm. ihon happamuus. Itse olen niin hapan että ohueltu hopeoidut koruosat menee pilalle muutamassa päivässä, eli pinnoite kuluu pois ja esille tulee pohjamateriaali joka aika usein on kupari.
Vähemmän happamat (tässä tapauksessa tarkoitan ph-arvoa ;) ) voivat käyttää huoletta hopeoituja korujaan vaikka kuinka kauan ilman ongelmia. Hapettumista voi hidastaa myös säilyttämällä koruja käyttön välillä muovipussissa jottei ilma pääse korua tummuttamaan.

925-osat on kestäviä, mutta tummuvat myös ajan saatossa, mutta kestävät myös puhdistusta esim ruokasoodavesi-folio-tekniikalla.
mordja

Post by mordja » Tue Jun 19, 2012 1:53

Hei taas,
Nyt on taas pakko viisampien puoleen kääntyä. Pronssistahan oli keskustelua tässä ketjussa aiemmin ja ihmettelin sen väriä (siis tina-pronssin).

Onko jokin pronssilaatu, joka on nikkelitön ja korukelpoinen, joka on lähempänä väriltään harmaata kuin tina-pronssi ? Olen katsellut netistä ja pronssikoruja kyllä näkyy, jotka ovat harmaita ja sitä väriä, jota tarvitsisin, mutta en löydä pronssilankoja, jotka olisivat selkeästi toivotun värisiä. Noloa kun atk-"ammattilaisen" paras apuväline googlekin pettää tässä asiassa mut :-)

Ja jatkokysymys, jos tuota pronssia ei löydy toivotun värisenä, niin onko hyviä paikkoja, joista saisi tilattua ruostumatonta teräslankaa, jota voisi käyttää koruiluun ? Tai muuta vastaavaa harmaata/teräksen väristä ei hopeoitua lankaa ?

Onko muuten ruostumattomat teräksen käsittely millin vahvuudella kovinkin raskasta pronssiin verrattuna ? Sehän on käsitykseni mukaan aika paljon kovempaa ainetta ?

Toivottavasti joku ehtii/jaksaa vastata, kiitokset jo etukäteen ! :-)
mordja

Post by mordja » Sun Jul 08, 2012 19:56

Ei näemmä kukaan ole vastaillut ja tuossa erään yrittäjän kanssa keskustelin asiasta ja hänkin oli hieman ihmeissään tuosta väristä, jota kyselin.

http://www.etsy.com/listing/70310286/10 ... que+bronze

Tuosta linkistä näkyy tuollaista pronssia, jota kyselen. Hömelönä siis ihmettelen, mitä tuo "antique bronze" oikein on ? Jotenkin käsiteltyä normipronssia ?
Loulou

Post by Loulou » Sun Jul 08, 2012 20:28

Pronssista tulee tuon väristä, kun sen patinoi, ja tuo antique tarkoittaa tässä yhteydessä juurikin patinoitua pronssia. Eli pronssi itsessään pysyy sellaisena kellertävänä, mutta pinnan patina muuttaa sen harmahtavaksi - patinahan voi sitten kulua poiskin, tai sen saa kiillotusliinalla poistettua. Sama juttu kuparin kanssa, patinoitu on aivan eri väristä kuin käsittelemätön metalli. :)
Gothica

Post by Gothica » Sun Aug 19, 2012 15:49

Miten lenkkien juottaminen umpinaiseksi tapahtuu? Tuntuu, ettei nuo ryökäleet pysy kiinni sovinnolla pelkästään pihdeillä väkertämällä. Muutenkin mun tekemät lenkit on aika epämääräisen näköisiä, eikä takuulla kauniin pyöreitä. Tosin vasta kaksi korua olen tehnyt elämän aikana ja toinen niistä on kesken.

Kolvi seisoskelee tuolla toimettomana ja jos sillä saa kauniita lenkkejä, niin laitanpa sen heti tulille!
Räpeltäjä ihan ite.
nekka

Post by nekka » Mon Aug 20, 2012 22:49

Gothica wrote:Miten lenkkien juottaminen umpinaiseksi tapahtuu?
Hopea, jokin kuparipohjainen (pronssi, kupari, messinki) vai jokin muu metalli..?
Hopean juottamiseen tarvitset tohon lisäksi juotosnestettä ja juotoshopeaa...kuparipohjaiset saat juotettua helpoiten vaikka tinalla, mutta hopeallakin se onnistuu :wink: ...työvaiheet onkin pidempi tarina :D
Gothica wrote:Muutenkin mun tekemät lenkit on aika epämääräisen näköisiä, eikä takuulla kauniin pyöreitä.
Miten sä ne teet..?..jos ne veivaa puikolle ja sahaa auki, niin eipä niistä voi tulla kuin pyöreitä :D
Lenkit pitää sulkea silleen edestakaisin "nitkuttamalla", niin että ne päät menevät joka kerta hieman toistensa yli. Tällöin lenkkiin muodostuu jännite joka pitää ne nätisti ja jämäkästi pyöreänä ja pitävänä :D
Gothica wrote:Kolvi seisoskelee tuolla toimettomana ja jos sillä saa kauniita lenkkejä, niin laitanpa sen heti tulille!
...eli kupariako haluat juotella..? Ei sillä kolvilla ihmeitä saa aikaiseksi. Se vain sulkee sen renkaan...jos se on vimpula, se on sitä juotosten jälkeenkin... :wink:

...ja sitten viisaammat voikin jatkaa... :lol:
Lasihelmi
Swarovski-kuumeessa

Post by Lasihelmi » Mon Oct 15, 2012 16:17

En nyt tiedä olisiko tää oikea ketju missä kysästä, mutta huomasin nykyään etäisemmän kaverin fb-profiilissa olevan myytävänä punsselit. Kaveri on kovien materiaalien artesaani ja oli vuosia yrittäjänäkin juuri hopea yms korujen tekijänä.

Paljonko punsselit yleesä maksaa? Mitä kaikkee niillä voi tehdä? Voiko kalliin hopean sijasta tehdä muutakin? Jos jollain kuvia koruista mihin käytetty näitä niin laita linkkiä niin näkisin mahdollisuuksia mitä tehä.

setti oli siis tälläinen:
Image
Kii
löytänyt aidot helmet

Post by Kii » Mon Oct 15, 2012 16:56

http://kii-1.blogspot.fi/2010/06/koruputki_11.html

Alimmassa kuvassa olevien "ufojen" tekemiseen on käytetty punsseleita . Pyöreä hopeakolikko on punsseloitu kuperaksi ja juotettu kaksi kuperaa puolikasta yhteen. Juuri tein pienistä kuperista 'kolikoista' korvikset ja riipuksen, mutta en ole ehtinyt kuvata.
Sassenach

Post by Sassenach » Mon Oct 15, 2012 17:09

Oman punsselisettini tilasin aikoinaan http://www.zujeddeloh.de/ maksoin muistakseni kuutisen kymppiä, oli tarjouksessa. Muunmuassa komsiopallon olen sen kanssa tehnyt, eli pallonpuolikkaat siis :D samoin prikkaleikkurilla tehtyihin pylpyröihin sillä saa mukavasti muotoa.

ja muoks. http://www.zujeddeloh.de/produkte/golds ... _5223.html näkyy olevan kivassa tarjouksessa nytkin :D
Dracōnem dormientem nunquam tītillandus.
iidaer

Post by iidaer » Sun Nov 04, 2012 20:55

Mä kysyisin sitä, että paljonko kehtaa pyytää 1.2mm hopealangasta tehdystä 22cm pitkästä kuningatarketjusta, jonka on itse väkertänyt :)?
Post Reply