Langan menekki

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

paysanne
hamstraa hopeahelmiä
Lasku: 5

Langan menekki

Post by paysanne » Tue Aug 29, 2006 10:07

Tää on tää ikuisuuskysymys taas! :wall: Tietäiskö kukaan kaavaa millä sais laskettua hopean menekin?
Mun pitäis tehdä tavallinen papuketju 50 cm pitkä 1,2 hopeesta ja bysanttilaisketju 1,5 paksusta hopeesta.... :raaps: Miksiköhän on niin vaikeeta?
Kaikkea pitää kokeilla
(Tyhmä kaiken kokee, viisas pääsee vähemmällä...)
Ulla
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Ulla » Tue Aug 29, 2006 10:17

Minä olen tehnyt itselleni ketjunpunontaa aloittaessani taulukot kaikista ketjumalleista eri lankavahvuuksilla:

- Miten paljon aikaa menee kahden metrin langan veivaamiseen ja sahaamisen (eri vahvuudet ja rengaskoot)
- Miten monta rengasta tuosta kahdesta metristä tulee (samoin)
- Miten monta senttiä ketjua syntyy kymmenessä minuutissa (eri mallit ja koot)

Näitä tietoja sitten käytän menekki- ja hinnoittelulaskelmien perustana.
paysanne
hamstraa hopeahelmiä

Post by paysanne » Tue Aug 29, 2006 10:27

:palvoo: Kiitos, Ulla!
Täytynee ruveta mittailemaan ja laskemaan...
Kaikkea pitää kokeilla
(Tyhmä kaiken kokee, viisas pääsee vähemmällä...)
Marsaliittus
Swarovski-kuumeessa
Oikea käyttäjä: Olen

Re: Langan menekki

Post by Marsaliittus » Sat May 21, 2011 16:41

Esitänpä nyt omanki kysymykseni tällaseen vanhempaan ketjuun.
Siis kudotun/punotun/viikinkiketjun langanmenekki. Jotenkin en aivan selkeää vastausta oo tähän löytänyt vaikka oon tosi paljon selaillu näitä viestiketjuja täällä. Eli jo jossain on tähän vastaus niin saa linkittää pöntölle. :) Eli siis itselle haikailen moista ja mietin että kannattaako olla 0,3mm vai 0,5mm:n lankaa? Siis tämmöselle alottelijalle, onko siis langan paksuudelle tekemistä tuon työn helppouden kannalta. Ja minkä verran tuota ohkasta lankaa kannattaa varata, tarkoitus olisi siis saada noin 50cm ja 20cm pätkät valmiina? Kankurin aitassa ainakin näkyisi olevan molempia 5m ja 10m satsit, riittääkö 5 metriä mihinkään? Enkä nyt siis toki oota mitään tarkkaa mittaa vaan siis ihan suunnilleen, että osais tilata ees lähelle sopivat määrät. :)

Kiitos jo etukäteen jos joku vastailee. :)
Helrii
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Helrii » Sat May 21, 2011 19:25

Menekkihän riippuu paljon siitä esim.kuinka monta "silmukkaa" teet, minkä ympärille punot jne.. Kokemuksesta sanoisin,että kannattaa aloittaa o,5mm langalla. Tuota lankaa menee noi 2,5 -3 m rannekoruun kun punotaan 4:llä silmukalla keskikokoisen kuusiokulma-avaimen päälle, avaimen numero on muistaakseni 4.
Marsaliittus
Swarovski-kuumeessa

Post by Marsaliittus » Sun May 22, 2011 10:51

Oolrait, kiitos paljon, juuri tuollaista vastausta kaipasinkin. :) Taidan siis kallistua sen 0,5 puolelle ja tilata suosiolla sen 10 metriä. :)
Kiitos avusta!
Artsie
lasihelmien lumoissa

Post by Artsie » Fri Jun 10, 2011 14:57

Osaako kukaan heittää arviota siitä, että paljonko lankaa kuluu n. 20 cm pitkään elfsheet punokseen (AR 4,0)? Lankaahan kuluu sama määrä riippumatta sen paksuudesta, kunhan aspect ratio säilyy? Muistelisin ainakin nähneeni Yukion tehneen moisen 0,6mm langasta. Onko mitään muistikuvaa paljonko siihen lankaa kului (tai jos ei muistikuvaa siitä niin muistatko paljonko tuo painoi, että saisi menekin laskettua)?
nekka

Post by nekka » Mon Sep 05, 2011 22:17

Jatkan minäkin tähän vanhaan ketjuun...
Olen piinannut itseäni yrittämällä laskea...aika huonolla menestyksellä, montako metriä pitää olla 1,5mm lankaa, jos tekee 50cm piinaa (AR 4,5)... :shock:
...voiskos joku vääntää hopealangasta, miten toi lasketaan... :oops:
Muikku
Moderaattori

Post by Muikku » Mon Sep 05, 2011 22:41

"Vastaavasti 1,2-milliselle tai 1,5-milliselle langalle: kerrotaan nuo 1,0-millisen langan laskelmat 1,2'lla tai 1,5'llä;
Jos lenkit on tehty samalla AR'llä (AR 3) kuin millisen langan lenkit.
Näin 133 kpl lenkistä tekee ketjun jonka pituus on:
1,2-mm lanka, 3,6 mm'n veivi: 133 kpl - > 20 cm x 1,2 = 24 cm
1,5-mm lanka, 4,5 mm'n veivi: 133 kpl -> 20 cm x 1,5 = 30 cm"

Näin sanoo Pätkä spiraalin pituudesta jos uskomme häntä, ja miksemme uskoisi :lol: Tuolla.

Samassa ketjussa Ulla kertoo milliseen piinaranteeseen menevän puoltoista metriä lankaa. Jossain muistelisin nähneeni Ullan sanoneen myös että langan pituus on ikkäänkuin aika vakio piinassa, ts. sama pituus kun lenkit suurenevat. Tähän hättään en sitä ketjua kuitenkaan löytänt.
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
nekka

Post by nekka » Mon Sep 05, 2011 22:48

Kiitos Muikku...en tullu kyllä yhtään viisaammaksi... :lol:
Luin tuon Pätkän kaavan jo itsekseni, mutta mää en kertakaikkiaan ymmärrä sitä... :oops:
Muikku
Moderaattori

Post by Muikku » Mon Sep 05, 2011 22:51

En miekään :lol: Aattelin että jos siul on parempi matikka :lol: Jos ton 30 cm jakaa langan paksuudella, saanee lenkkimäärän eikös? Koska millisestä langasta 30 cm pitkä spiraali on suoraan laskettavissa kun sentin matkalle menee 10 lenkkiä (10 * 1 mm). Sit ei tarvis enää kuin osata laskea yhden lenkin ympärysmitta kun lenkkimäärä ois selvillä, ja vot, siin ois lankamäärä. Jätän tämän kuitenkin viisaammille ja hiihtelen tästä kylpyyn :lol:
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
nekka

Post by nekka » Mon Sep 05, 2011 22:54

Hiihtele sie kylpyyn..mää meen ja ostan 5 tai 6metrii sitä 1,5mm hoppeeta ni kai se sitten riittää... :lol:
...riittäähän se..? :shock:
Amalia
suunnittelee Balin-matkaa

Post by Amalia » Mon Sep 05, 2011 23:56

Riittää ja jää vähän ylikin =) Just on uunituoreena piinaa 1,5mm langasta, 45,5cm / Paino 70g ja 1,5mm lanka painaa 18g/m. Elikkäs tohon on mennyt vajaa 3,9m lankaa.
-Mistään ei voi tehdä idioottivarmaa, sillä idiootit ovat erittäin kekseliäitä-
nekka

Post by nekka » Tue Sep 06, 2011 5:14

Oujee, Kiitos Amalia armas ! :D
...lankaostolle lomps....
reea

Post by reea » Sun Nov 27, 2011 4:40

En viitsi aloittaa uutta aihetta, joten laitan oman kysymykseni tänne samaan ketjuun. :)

Olen siis tekemässä Oiliketjua, jonka tulisi olla 45cm pitkä. Materiaalina olisi joko 0,8mm tai 1,0mm hopealanka. Osaisiko joku ihana ihminen minulle laskea langan menekin ko. ketjuun? :???:

Yhtä Oiliketju ohjetta katselin, jossa olis tehty 1,0mm hopealangasta rannekoru, ja siihen oli menny materiaalia 2,5 metriä. Ohjeessa ei kumminkaan kerrottu, että minkä pituinen rannekoru oli valmiina. :D Jos ohjeessa olisi kerrottu rannekorun pituus niin siitä olisin voinut päätellä, mutta kun ei niin ei. Ja olen tosissaan ekaa kertaa tekemässä kyseistä ketjua, joten siksi kyselen. :oops:
- reea
Post Reply