Pirunnyrkki sormukset

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Juji
lasihelmien lumoissa
Oikea käyttäjä: Olen

Pirunnyrkki sormukset

Post by Juji » Wed Apr 13, 2011 23:19

En löytäny haulla joten otetaas asia käsittelyyn.

Eli onko kenelläkään kokemusta moisten tekemisestä? Itseäni alkoi aihe kiinnostamaan joten kysympä tässä nyt enemmän tietäviltä suuntaa antavia vinkkejä sekä mahdollista ohjeistusta oikean oppimateriaalin löytämiseen. Eli jos tiedätte hyviä kirjoja / nettisivuja / vinkkejä aiheeseen liittyen niin otan ne suurella kiitollisuudella vastaan jotta pääsen tutkimaan asiaa tarkemmin. Tahtoisin valmistaa sormukseni itse ja vaikka minulla ei ole aiheeseen liittyen minkäänlaista koulutusta niin olen vakaasti siinä uskossa että jos halu oppimiseen ja tekemiseen on kova niin esteetkin muuttuvat hidasteiksi! ...huvittavaahan tässä on se että tahdon omani titaanista. :twisted:
pomppaloora
silmäilee HillTribe-hopeaa
Lasku: 5

Re: Pirunnyrkki sormukset

Post by pomppaloora » Fri Apr 15, 2011 16:18

Asenteesi on ihailtava ja pääsisit varmasti vaikka läpi harmaan kiven, mutta nyt on kyllä niin, että pirunnyrkkisormuksen valmistaminen titaanista sattuu olemaan sarjassamme lähes mahdottomia tehtäviä, saati kotikonstein... Ensinnäkin, titaania ei pysty juottamaan, enkä kyllä keksi, kuinka pirunnyrkin saisi tehtyä juottamatta...sori. :D
Tutoriaalia ko. sormukseen kyllä varmasti löytyy googlettamalla, ainakin ulkomaankielellä. Lähde kokeilemaan vaikka hopeasta! :)
~iloluontone ihimine~
http://www.kultaseppanissi.fi
Juji
lasihelmien lumoissa

Post by Juji » Mon Apr 18, 2011 23:36

Sä yrität selvästi laskea mun mielialaa :D Täytyypä laittaa Kanadaan postia siellä kun Ring Lordi tekee titaanirenkaista paitaa ja mainostavat että jokainen lenkki on juotettu kiinni ja videopätkässä näkyi kun kone puksutti saumaa lenkkeihin. Mietiskelin tuossa saunassa että miten joku tig tai mig menisi moisessa hommassa. Aion selvittää tämän asian tämän lupaan! :D Palaan asiaan kun jotain selviää!
Hämis

Post by Hämis » Tue Apr 19, 2011 8:37

Titaanin liittäminen kuumaliitos menetelmiä käyttäen on tosiaan hieman ongelmallista ilman erikoislaitteita.

ilmassa kuumennettaessa titaani voi syttyä tuleen 1200 asteen lämpötilassa, lisäksi se yhtyy helposti ilman kaasujen kuten hapen, vedyn ja typen kanssa jolloin titaani hapettuu ja haurastuu.
periaatteessa titaania voi liittää TIG- tai MIG-hitsauksella, mutta jos halutaan välttää titaanin yhtyminen kaasuihin pitäisi hitsaaminen suorittaa tyhjiössä.
Titaanin juottaminen on mahdollista mutta vaatii suojakaasun.
-Vaissi, Huovinen:kultasepän aineoppi ja ammattikemia. s.145-146-

Teoriassa onnistuu mutta vaatii sen verran välineistöä, että harvalta löytyy.
ja vaikka välineet löytyisivätkin jostain niin kannattaisi kuitenkin tehdä vähintään mallikappale jostakin helpommin liitettävästä metallista. Noin yleisesti jos pitäisi tehdä titaanista sormus, niin hankkisin valmista titaaniputkea ja lähtisin siitä muokkaamaan.
Juji
lasihelmien lumoissa

Post by Juji » Tue Apr 19, 2011 10:02

Mä mietin kans tota titaaniputkea mutta naurettiin tuttava kultasepän kanssa että mistähän sitä löytyy kun tuota titaanilankaaki lyötyy niin harvoista paikoista :) Pitää käydä kysymässä paikallisesta metallipajalta siellä ainakin lankaa kysellessäni sanottiin että saadaa tilattua ihan mitä haluat :D Samalla mietittiin että sitä titaanin juottamista / hitsaamista ja että miten kova liitoksesta tulee ja annettiin sen verran vaatimustasolle armoa että kun en oikein ole "alan miehiä" todennäköisesti ei tule ikinä edes harkittua sormuksella pullon avaamista :wink: Palaan asiaan kun Kanada vastaa
Thuja Design
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Thuja Design » Sun Apr 24, 2011 21:06

Tarkoitatko pirunnyrkkisormuksella moniosaista ns YK-sormusta?
Juji
lasihelmien lumoissa

Post by Juji » Sun Apr 24, 2011 23:58

Thuja Design wrote:Tarkoitatko pirunnyrkkisormuksella moniosaista ns YK-sormusta?
Sitä juuri.
Juji
lasihelmien lumoissa

Post by Juji » Tue Apr 26, 2011 19:04

Tig welding is the best but you can also laser weld it. We use resistance
welding which works and makes the titanium rings much stronger than leaving
them open but is not nearly as strong as the other methods.
Siinä vastaus Kanadasta The Ring Lordilta.
Juji
lasihelmien lumoissa

Post by Juji » Wed May 11, 2011 0:05

Tää on nyt aika noviisi kysymys mut ei se haittaa kun sellainen olen tämän asian suhteen. Olen tässä selaillut tuota Sargentan kuvastoa ja miettinyt että mitä kaikkia työkaluja tarvitsen pirunnyrkkisormuksen tekemiseen. Jos otetaan huomio että tämän hetken työkalut ovat lehtisaha ja pihdit. Löytyyhän tuolta pajalta kaikennäköisiä työkaluja mutta ne on tarkoitettu lähinnä autoremonttiin. Ja jos vielä oletetaan että teen sormuksen ns. perusmateriaalista.
Hämis

Post by Hämis » Wed May 11, 2011 1:21

En ole toistaiseksi pirunnyrkkisormusta tehnyt, mutta nämä nyt ensimmäiseksi tulee mieleen, mitä varaisin lähettyville.

Mitottamiseen: työntömitta, sormusmittasarja, sormusmittapinna, piirtopuikko.

muotoiluun ja muokkaamiseen: teräksinen sormuspinna, muovivasara, kiillotettu teräsvasara, sormuspihdit, pyöröpihdit, kärkipihdit, saha, lattaviila, puolipyöreä viila, neulaviiloja (ainakin pyöreä ja puolipyöreä). Jonkin sortin sahaus/viilaustuki olisi hyvä olla olemassa.

juotosvälineet: toho, juotosalusta, palajuotetta, juotosnestettä, pinsetit, itsepuristavat juotospinsetit, hapottamiseen sitruunahappoa sekä vanha kahvinkeitin tai ruostumaton teräskattila.

Viimeistelyyn: erikarkeuksisia filssikapuloita, jonkinlainen rättilaikka, härveli joka laikkaa pyörittää laikan koosta riippuen (esim Proxon tms.), kiillotusvahaa.

paperia ja kyniä muistiinpanoja ja luonnostelua varten :wink:

jonkin laisen puupölkyn ja alasinraudan pitäisin myös mielelläni lähettyvillä.

jotain saattaa puuttua ja kaikki eivät ole aivan välttämättömiä. Kaikkea ei luonnollisesti kannata ostaa alan liikkeista vaan kannattaa katsoa myös rautakauppojen tarjonta.

onnea vasan koitokseen intoa ei ainakaan ilmeisesti puutu. :)
Juji
lasihelmien lumoissa

Post by Juji » Wed May 11, 2011 1:48

Juu intoa piisaa kyllä :D Pitää ensin saada ylipuhuttua joku opettamaan korvausta vastaan ja tehdä muutama viritelmä. Sen verran että pääsee jyvälle mistä on kyse ennenkuin alkaa katselemaan tuota titaaniversiota. Olenko ymmärtänyt oikein että toi sitruunahapottaminen tulisi toimittaa aina kuumassa vedessä? Miten se eroaa huoneenlämpöisestä? Ja vielä menee hieman off topic mutta mitähän se teoriassa tekisi titaanille? Esim kiillotetulle titaanille? Esim vaikka... grade 1 titaanille? :D :D :D

Ja oletetaan nyt että teen sormuksen tästä "perusmateriaalista" niin missä muodossa sitä tulisi? Eli niinku litteä palanen, levyn pätkä, paksumpi lanka vaiko jopa tanko? :D
Hämis

Post by Hämis » Wed May 11, 2011 2:25

Lämmin (noin 60- 70 asteinen) sitruunahappo yksinkertaisesti liuottaa oksideja ja juotosnestejäämiä huomattavasti tehokkaammin kuin kylmä. 20% rikkihappo toimii kylmänäkin mutta on muuten ikävämpää säilyteltävää.
Ihan sata varmaa tietoa ei ole tuosta kiillotetun titaanin käyttäytymisestä sitruunahapossa mutta olettaisin, että pinnan oksidikerrokselle ei tapahdu yhtään mitään. Lämpötilan ei ainakaan vielä pitäisi aiheuttaa muutoksia, kun lämpövärjäykset titaanille tehdään muistaakseni jossain 400 asteesta ylöspäin. Heitin kokeeksi hetimiten mattapintaisen titaanilanganpätkän vanhaan kuparipitoiseen sitruunahappoon ja lämmöt päälle :P ei tuossa 10 minuutin liotuksella ainakaan tapahtunut mitään, kiiltävä leikkuupintakin pysyi muuttumattomana.

Jos lähtisin tekemään vaikkapa hopeasta niin melkeinpä alottaisin kokeilun paksusta langasta tai neliölangasta.
jos olisi hyvät mallit piirrettynä niin levytavarsata sahaaminenkin voisi onnistua, mutta materiaalihävikki olisi luultavasti suurempi.
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Wed May 11, 2011 8:56

Sitruunahappo ei tee mitään titaanille. Sama juttu kaikkien muiden happojen kanssa, joita voi käsitellä ilman "avaruuspukua". Noiden laimeiden happojen ainoa käyttömahdollisuus on niiden käyttäminen elektrolyyttinesteenä, jos titaanille tekee elektrolyyttistä värjäystä.

Fluorivetyhappo on tavallisin aine, joka syövyttää titaania ja titaanin pinnassa olevia oksideja, mutta sen kanssa ei selviä hengissä ilman täydellistä suojautumista. Se menee tavallisista kumikäsineistä läpi, puuduttaa kipua aistivat hermot, imeytyy todella nopeasti ihon läpi ja aiheuttaa tehokkaasti kudostuhoa. Tippa voi viedä käden, isompi määrä hengen. Rapakon takaa saa jotain syövytystahnaa (reactivemetals ym. myyvät), jonka toimintaperiaate syövytyksessä on sama kuin fluorivetyhapossa, mutta se aine on sellaisenaan hieman turvallisempaa (mutta silti helkkarin vaarallista).
Juji
lasihelmien lumoissa

Post by Juji » Wed May 11, 2011 10:19

Kuulostaa aika mielenkiintoiselta aineelta :D Mistä sä oikeet tiedät ton kaiken? :D Tästä on nyt sitten vissiin oletusarvoksi otettava se että anodisoitua titaania tai kiillotettua ei käsitellä millään hapolla
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Wed May 11, 2011 19:41

Joo, mielenkiintoista ainetta tosiaan. Nuorempana tuli tehtyä nahkaan (omaan) reikiä ties millaisilla aineilla, joten nykyään ehkä vähän viisastuneena yritän ottaa asioista selvää etukäteen. Titaanin oksidikerroksiin ei pure mikään tavallinen aine, joten ainoa keino on sen pinnan hiominen. Kevyt hiekkapuhallus tai lasikuulapuhallus voisi olla aika mukava, jos on tarvittavat välineet.

Jos omista myrkyillä läträämisen taidoista ei ole 100% varmuutta, niin kannattaa harjoitella vaikka kuparin syövytystä ferrikloridilla. Sitten kun sen kanssa pärjää niin, että missään ei-toivotuissa paikoissa ei ole ruskeita roiskeita (ferrikloridi värjää todella tehokkaasti), niin kannattaa harkita ärjympiä aineita. Jos omistaa Y-tunnuksen, niin mitä tahansa kultasepänmyrkkyjä kaliumsyanidista fluorivetyhappoon saa hankittua parilla kympillä per kilo, mutta niillä pääsee liian helposti hengestään jos kemikaalihygienia ei ole kunnossa.
Post Reply