Nikkelin testaaminen

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Misu
löytänyt aidot helmet
Lasku: 5

Re: Nikkelin testaaminen

Post by Misu » Mon Dec 19, 2011 7:34

Nunnuli wrote:No hyvä, että tuli tämäkin korjattua. Olen ollut vuosikausia siinä uskossa, että hopeassakin on nikkeliä. Kiitos.
Ettet sitten olisi sekoittanut valkokultaan? Siinähän voi olla mukana nikkeliä...
Meemu
Swarovski-kuumeessa
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Meemu » Fri Jan 06, 2012 20:06

Piita wrote:Eikö 830 hopeassa ole jonkin verran nikkeliä? Vai muistanko väärin? Itselläni ei kärsi pitää 830 korviksia mutta 925 ei aiheuta mitään. En ole nikkeliallergikko mutta korvissa alkaa kihelmöidä välittömästi jos ei ole 925 hopeaa.
Mulle ei myöskään sovi noi korut, missä on 830 hopeaa. Kultasepänliikkeessä kysyin asiasta silloin kun vuosien korutauon jälkeen ostin korviksia. Sanoin että vanhat hopeakoruni tekevät heti oireita, mutta itsetekemissäni (925) ei tule mitään ongelmaa. Sain vastauksen, että niissä vanhoissa, jotka on 830 hopeaa, voi olla nikkeliä. Ne on sen verran vanhoja.
Vernada
suunnittelee Balin-matkaa

Post by Vernada » Tue Dec 04, 2012 13:50

Hei, nostetaanpas tätä nikkeliaihetta. Tietääkö kukaan, onko nikkeliä sisältävää tuotetta mahdollisuus testata missään, siis paljonko nikkeliä tuote sisältää, ja ylittääkö sallitut raja-arvot? Jos apteekista ostettava nikkelitesti reagoi, niin tuote sisältää nikkeliä, mutta mitään yhteyttä värin vahvuudella ei ymmärtääkseni ole nikkelin määrään. Tahtoisin selvittää samalla tuotteen lyijy- ja cadmium-pitoisuudet, koska olen tilannut tuotteen nikkelittömänä, lyijyttömänä ja cadmiumittomana.
Piita
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Piita » Wed Dec 05, 2012 21:31

Hopeoidut osat myydään nikkelittömänä mutta käsittääkseni se tarkoittaa vain että raja-arvot eivät ylity. Herkistyneet henkilöt saavat oireita pienistäkin pitoisuuksista. Varmimmin nikkelittömiä on vain 925 hopea.
Nikkelittöminä myydyt osat ovat ainakin nikkeliallergiasta kärsivillä tuttavillani tuoneet oireita, kun pyysin testaamaan. Nikkelittömänä en myy enään mitään muita kun 925 hopeaa.
Itse en ole allerginen mutta korviksia en voi pitää kun 925 hopeaa. Vanhat 830 korvikseni aiheuttivat heti kihemöintiä korviin ja samoin erehdyksessä ostamani uudet napit jotka oli 830.
Jos asiakas haluaa hopeoiduilla osilla korun niin sanon että jos on herkistynyt niin en suosittele. Ainakaan ei tule sitten yllätyksenä.
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Vernada

Post by Vernada » Thu Dec 06, 2012 20:53

Nämä allergia-asiat ovat sitäkin hankalia, että moni luulee olevansa nikkelile allerginen, mutta oikeasti aine saattaakin olla jokin muu. Moni ns. nikkelille allerginen ystäväni on testannut minulle näitä pinnoitettuja korumetalleja, mutta ovat voineet ihan hyvin niitä pitää vaikka tuote testin mukaan sisältäisikin jonkin verran nikkeliä. Nämä samat ihmiset saattavat saada taas mm. hopeasta allergisia oireita. Mikähän siinä hopeassa sitten voisi olla? Lähes kaikki korvakorukoukut on minullakin hopeaa, sillä sitä ihmiset tuntuvat sietävät parhaiten, mutta joillekin se taas ei sovi. Sitten on lyijyt ja kadmiumit - lyijytestinkin juuri tilasin, mutta saakohan tuota kadmium-testiä kotikäyttöön mistään?
Piita

Post by Piita » Fri Dec 07, 2012 2:34

830 hopeassa on nikkelia ja kultasepänliikkeissä monet edullisemmat hopeakorut ovat tuota 830 hopeaa.
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Vernada

Post by Vernada » Fri Dec 07, 2012 13:20

Piti ihan TUKESille laittaa viestiä tuosta testauksesta - olivat sen verran kalliita mittatilausosasia, ettei ihan viitsisi pois heittää ilman tutkimuksia. Saas nähdä mitä vastaavat...
HelmiOrvokki
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by HelmiOrvokki » Sun Dec 09, 2012 0:13

Sekin on ihmetyttänyt, että jotkut 925-korviskoukut ärsyttää ja toiset taas ei...ostettu isompina erinä ja tosiaan 925:na ja leimat löytyy. Nikkeliallergia on todettu jo 80-luvulla, ei tietoa muista metalliallergioista...
Katikoivu

Re: Nikkelin testaaminen, mikä aine?

Post by Katikoivu » Fri Jan 25, 2013 18:01

Mikä sen aineen kauppanimi on? Kyselin apteekista, ja näin hölmöjä ilmeitä, ei ollut kukaan kuullutkaan sellaisesta. Lupasivat kyllä hankkia jos kerron mitä haluan.
Miten sitä käytetään ja onko kallista? Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Seatear
lasihelmien lumoissa

Post by Seatear » Fri Jan 25, 2013 19:47

Tukesin sivuilta: "Testiliuosta voi tiedustella apteekista. Liuosta tuo maahan Yliopiston apteekki"
Ja Yliopiston apteekin sivuilla se on vain Nikkelitesti.
Vernada

Post by Vernada » Fri Jan 25, 2013 20:26

Kaikki käyttämäni hopeiset korviskoukut ovat sterlign-hopeaa, silti jotkut saavat niistä oireita. Samoiten hesaavat oireita muualtakin ostetuista sterling-hopeakoukuista. Voisiko aiheuttajan olla se kupari, josta joku mainitsi aiemmin?
Muoks. Piti vielä lisätä tähän, että tuo kotitestin käyttäminen on siksi niin hankala, että EU-säädökset sallii korunosissa pienet määrät nikkeliä ja lyijyä ja ilmeisesti myös kadmiumia. Tiedustelin asiaa mm. eräästä kiinalaisesta korutarvikeyrityksestä, joka mainostaa panostavansa erityisesti tuotteidensa turvallisuuteen. Silti heidän tuotteensa eivät ole ole täysin nikkelittömiä, lyijyttömiä ja kadmiumittomia, mutta ovat sanojensa mukaan EU-määräystenmukaisia. Inspectalta voi tilata epävarmoissa tilanteissa ainakin nikkeli- ja lyijytestauksen, jos kyseessä on esim kalliimpi tuote-erä (testi on suht arvokas, mutta se määrittää tarkasti korun osien käyttökelpoisuuden). Myös Tukes tuntui olevan kiinnostunut yrityksistä, jotk tuovat säädösten vastaisia tuotteita maahan.
Seatear
lasihelmien lumoissa

Post by Seatear » Fri Feb 15, 2013 22:47

Vernada- > Kyllä, ihminen voi olla allerginen kuparille, mutta myös hopealle tai jopa kullalle, jos nyt näin laajasti aletaan miettimään.
HelmiOrvokki
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by HelmiOrvokki » Fri Feb 15, 2013 23:15

Itsekin aloin nyt pohtia, että jospa se kupari niissä korviskoukuissa ärsyttää...paitsi että miksi se reaktio tulee vain johonkin satsiin koukkuja.. :raaps: Olen törmännyt kauppiaisiin, joilla on tarjolla 925-leimattuja korunosia, joiden itse kertovat olevan ihan jotain muuta materiaalia, vain pinnassa on kuulemma ohut hopeointi. Nämä feikkihopeathan voivat ihan hyvin sisältää nikkeliä ja varmaan sisältävätkin. Halvan hinnan pitäisi hopean kohdalla ainakin hälyttää... Muistan erään satsin ihmeen halpoja hopeisia käärmeketjuja, jotka myöhemmin paljastuivat ihan joksikin muuksi...kerkesin tovin ihmetellä vihreää renkulaa kaulan ympärillä... :mrgreen: ...
nekka

Post by nekka » Sat Feb 16, 2013 18:17

Seatear wrote:Kyllä, ihminen voi olla allerginen kuparille, mutta myös hopealle tai jopa kullalle, jos nyt näin laajasti aletaan miettimään.
Voiko hopealle olla oikeasti allerginen.?.siis tarkoitan nyt ihan puhdasta hopeaa.
Minä olen ymmärtänyt, että maailmassa ei olla tavattu vielä ainuttakaan hopea-allergista ihmistä. Eli ne jotka sanovat olevansa hopealle allerginen ei olekaan allerginen sille hopealle vaan jollekin sen sidosaineista, eli just kuparille tai jos on vanhaa hopeaa tai muuta kuin 925 hopea, niin nikkelille. Lääketiedekin käyttää hopeaa paljon hyväkseen juuri sen antiseptisten ja mikrobeja tappavan vaikutusten takia (käytetään esim. vaikeissa palovammoissa). Puhtaasta hopeasta voi kyllä saada myrkytyksen, mikä taitaa olla kyllä ääreist harvinaista. Silloin iho muuttuu sinertävänlilahtavanharmaaksi ja pysyy sellaisena maailman tappiin asti :-D
Kulta-allergisia taasen on paljon ja tunnen itsekin muutaman. Onko niissäkin sitten se sidosaine se allergisoiva, sitä en tiedä. Itse esimerkiksi voin käyttää keltakultaa, mutta en valkokultaa siinä olevan nikkelin vuoksi.

Olen törmännyt kylläkin tällaiseen "hopea-allergiaan" ;
Ystävätär sanoi, ettei voi pitää enää ollenkaan hopeisia korvakorujaan kun on allergisoitunut niille.
Minä tietysti ihmeissäni, ja sanoin että tuoppa näytille ne korviksesi. No ne oli niiiiiiin maan perusteellisesti patinoitunu ajan myötä, oli oikeasti menny tosi tummaksi.
Otin korvikset kotiini, puhdistin ne jälleen kiiltäviksi ja avot, ei tullu enää allergisia oireita.
Tästä tietenkin tein sellaisen päätelmän, että hopeanpintaan syntyvä patina voi aiheuttaa allergisoivia oireita...
Poma

Post by Poma » Sat Feb 16, 2013 18:33

Kaverillani on nikkeliallergia ja FMG:ltä tilatut (925) korviskoukut eivät aiheuta oireita, mutta Pandalta tilatut (925) korviskoukut aiheuttivat heti kutinaa. Uskaltaisiko tästä vetää johtopäätöksen kiinalaisista...
Post Reply