Kierteiset lenkit.

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Mimme
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Re: Kierteiset lenkit.

Post by Mimme » Mon Aug 22, 2011 23:21

Mä käytän 0.6-1.0 mm lankaa, riippuen käyttötarkoituksesta sekä siitä minkä kokoisia helmiä on. Mun mielestä paras jälki tulee kun lanka on helmeen (tai sen reikään) verrattuna sen verran paksua että se kierre-osa ei mahdu hupsahtamaan helmen sisälle. Mutta tuokin on makuasia ja riippuu siitä millaista mallia on toteuttamassa.
Piita

Post by Piita » Mon Aug 22, 2011 23:23

0.6mm suurimmaksi osaksi. isot riipukset ja isot helmet 0.8mm mutta 8mm helmet menee 0.6mm langalla. kierteisten lenkkien juju onkin siinä että ne kestävät, 0,6mm ilman kierteitä ei kestä.
Näillä hopean hinnoilla tulee huomattavasti kalliimmaksi 0.8mm langalla...
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Nunnuli

Post by Nunnuli » Mon Aug 22, 2011 23:41

Kivistä tai lasista puhuttaessa olen käyttänyt 10mm kiviin asti 0,6mm lankaa. Kun käytän 0,8mm lankaa, teen yksinkertaiset lenkit ilman kierteitä. 0,6mm on kestänyt omassa käytössä ihan loistavasti, mutta esim äitini saa kaikki lenkit vääntymään oli langan paksuus sitten ihan mitä tahansa. Kokeilemalla löydät sen itsellesi sopivimman paksuuden kuhunkin helmikokoon. Sitä en ymmärtänyt, että miten niin ei ole mahdollista tehdä ilman, että jää hukkapala. Pidätkö siitä langasta jotenkin jollain kiinni vai miten siitä väkisinkin jää pala? Minä teen kierteen niin, että tavallaan työnnän lankaa kierteelle, en siis pidä siitä mitenkään kiinni. Ensin työnnän sormella ja kun ei enää sormella pysty, jatkan pihdeillä, mutta edelleenkin työntämällä, en langasta pihdeillä kiinni pitäen. Työnnän langas sitten loppuun asti kierteelle ja terävillä kärkipihdeillä vielä sen viimeisen pään puristan piukkaan kiinni, ettei, niinkuin Piita sanoi, jää mitään törröttämään.
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
tawujigo
löytänyt aidot helmet
Oikea käyttäjä: Olen

Post by tawujigo » Mon Aug 22, 2011 23:41

Mutta se kierre näyttää niin hyvältä teidän kuvissa ja mulla se on sellanen... blöö... :mrgreen: :? Miksi? :D
Nunnuli

Post by Nunnuli » Tue Aug 23, 2011 0:34

tawujigo wrote:Mutta se kierre näyttää niin hyvältä teidän kuvissa ja mulla se on sellanen... blöö... :mrgreen: :? Miksi? :D
Treeniä treeniä ;) Mä olen tehnyt niitä 5 vuotta.. aikanaan ihan hulluna tehtailemalla. Vanha kansa sen niin näppärästi sanoo: "Harjoitus tekee mestarin."
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
Nimril
korukivikasan keskellä

Post by Nimril » Tue Aug 23, 2011 9:03

Kiitos, Nunnuli, tuosta toteamuksesta että sitä lankaa kannattaa työntää kierteelle, mä olen viime aikoina luisunut tuohon vetotekniikkaan. :oops: Ongelma tuossa mun ohjeessa (joka on kirjasta Making wire jewelry and more) on se että siinä sitä lankaa työnnetään kierteelle sormin. Silloin sitä lankaa pitää olla aika pitkästi että sormet kestää. Jotenkin en ole tullut ajatelleeksi että siinä voi käyttää pihtejä apuna. :oops:

Kiitos myös Piitalle hyvästä lyhyestä selityksestä omasta tekniikastasi. Kierteitä jo muutaman tehneenä ainakin minä ymmärsin kyllä mitä tarkoitit. Nyt pitäisi sitten vaan saada inspiraatio jotain kierrekorua varten niin pääsee harjoittelemaan uudella tekniikalla. :nod:
Live and let live.
Sannu
löytänyt aidot helmet

Post by Sannu » Tue Aug 23, 2011 14:04

Mää tykkään tehdä paksulla langalla, mutten teekään hopeasta vaan kuparista, 0,8 ja 1,0 on eniten käyttämiäni. Tykkään, että lenkit saavat näkyä. Ja käytänkin pääasiassa 8mm tai sitä suurempia helmiä, jolloin ohuesta langasta väännetyt kiertee humahtavat helposti helmen sisälle. Joskus olen tuossa tapauksessa käyttänyt ison helmen kummallakin puolella pieniä helmiä, eli yksien lenkkien välissä on kolme helmeä.

Kun tein ensimmäisen kerran kierteisiä, ne olivat kamalia. Mies katsoi tekelettäni, jota olin väsännyt keskellä yötä monta tuntia ja sanoi, meinaatko oikeesti jättää tän tällaiseksi ja purki melkein koko korun. Pienen pätkän sain pelastettua muistoksi. :lol: Mulla oli liian pehmeää lankaa, en osaa toimia pehmeän langan kanssa alkuunkaan, sekä lisäksi käytin vetotekniikkaa, kauniimmat kierteet tulevat mielestäni tuollain työntämällä.

Tuli mieleeni, pidätkö kierrettävää lankaa kohtisuorassa 90-asteen kulmassa siihen lankaan nähden, jonka ympärille kierrät? Mulla oli lanka aluksi mihinkä suuntaan tahansa sojolla, silloin on hankalampi hallita lankaa ja saada kierteet siististi vierekkäin.
tawujigo
löytänyt aidot helmet

Post by tawujigo » Tue Aug 23, 2011 18:25

Päivitystä:

Voin kertoa, että kannattaa joskus vain uskoa lukemaansa. :oops: Ostin tänään Rayherin 6mm hopeoitua lankaa ja voi pojat! :jippii: Onhan ihan toisenlaista kun tuo Askarellista ostettu karmeus! Sillä tuli niitä blöö-kierteitä ja oli enemmänkin metallin värinen kuin hopean. Nyt tulee jo inhimillisempiä ja kun harjoittelen tovin, niin ehkä uskallan sitä hopeistakin lankaa kokeilla!

Kiitos ihan hirmusti kaikille vinkeistä! :ooh:
PiiaMaria
Swarovski-kuumeessa

Post by PiiaMaria » Tue Aug 23, 2011 18:55

Mulla on nyt viime aikoina (tai no, tänään :lol: ) sellanen ongelma esiin, että nilkkakorussa jonka tein on ihan itsekseen ne kierteiset lenkit lähteneet purkautumaan... koru ei ole osunut mihinkään tms., vaan kuulemma ihan itsekseen lähteneet purkautumaan. Se lanka mitä oon käyttänyt on hopeoitua kuparilankaa, mutta tosi ohutta, ja oon kiertänyt ne langat sitten sillai usemman kerran sille kierteelle (tajuaakohan tästä nyt mitä tarkotan). Mitäs ootte mieltä, onko tässä nyt ongelmana se että se lanka on liian ohutta eikä kestä vai etten tee tarpeeksi tiukaksi tms. niitä kierteitä?

Toivottavasti tästä nyt joku sai jotain selvää... :shock: :lol: :huh:
Snowie
löytänyt aidot helmet

Post by Snowie » Tue Aug 23, 2011 20:48

Mullepas ei ollut tullut mieleenkään, että linkkejä vois tehdä sillein pitkästä pätkästä ettei tule hukkapaloja! Täytyykin kokeilla! Mut se mitä en nyt ymmärrä, miten sitä lankaa työnnetään? Itse otan nimittäin aina päästä kiinni lattapihdeillä ja sitten vedän ja pyöritän kierteelle, pyöröpihdit aina silmukassa kiinni, eli pitäisikö työntää siitä päältä päin ja miten se onnistuu?

edit. Hmm, jos tuon saman tekis toiseen suuntaan?
Nunnuli

Post by Nunnuli » Wed Aug 24, 2011 0:01

PiiaMarialle vastaisin, että kaksi vaihtoehtoa: Joko lanka on liian ohutta (ohuempi kuin 0,6mm) tai kierteesi ei ole tiukka. Jos se on painettu tiukkaan kiinni, ei se kyllä mihinkään karkaa 0,6mm langasta tehtynä tai sitten lanka on jotain alumiinia. Kuten mainittiin, Rayherin hopeoitu kupari on ihan ykkönen (hopean jälkeen) ja ainakin minä olen kokeillut kaikkea mitä olen käsiini saanut. Sillä kun teet minimi 0,6mm langasta ja painat kierteet tiukkaan, niin ei varmasti aukea. Jaa no.. riippuu myös kierteiden määrästä.. pari ainakin olisi hyvä olla, mutta kun sanoit tehneesi suorastaan sykkyrää, niin ei kierteiden vähyydestä varmaan ole kyse. Oikein ohuella langalla jos tekee sellaisen sykkyräkierteen (paljon paljon kierteitä päällekkäin), tämä toimii mielestäni vain korviksissa, jotka ei joudu kovaan käsittelyyn. Ja kierteen olisi vielä hyvä olla sellainen, jossa kierteet ovat tiukasti toisissaan kiinni. Joskus näkee (esim. Snö) kierteitä, jotka harottavat kaukana toisistaan ja tällainen ei kyllä ole tukeva.

Snowie: työntämisellä tarkoitin lähinnä vaihtoehtoa vetämiselle jollain pihdeillä. Eli.. koitan selittää.. pidän lenkistä kiinni pyöröpihdeillä poikittain (ei siis pihdit lenkin sisällä). Tästä jää pieni jälki, mutta mua ei ainakaan haittaa hippaakaan. Sitten pyöritän sormella työntämällä lankaa kierteelle siihen suuntaan kun haluan kierteen menevän. 0,6mm lankaa saa työnnettyä pidemmälle kuin 0,8mm, koska se on pehmeämpää. Kun sattuu sormeen, otan lattapintaiset pihdit sormen tilalle ja ikäänkuin puristan niillä varovasti kierrettä eteenpäin. Kun lanka on lopussa ja kierre valmis, puristan vielä varovasti oikein teräväkärkisillä pikkupihdeillä sen viimeisenkin pään ihan kiinni siihen pystysuoraan lankaan, jonka ympärille kierre tehdään. Jos puristaa liikaa, kierre hulmahtaa vimpulaan tai kierteet irtoavat toisistaan haralle ja sitten on kova suoristaminen edessä. Ennen kuin kierrettä alkaa vääntää, kannattaa suoristaa lenkki symmetriseksi pystylankaan nähden niin, ettei se ole enää 90 asteen kulmassa, vaan sillee symmetrisesti keskellä ja sitten kiertämään.

Ja kun vannon harjoituksen nimeen, niin tässä esimerkkiä siitä miten voi treenata:
Image

Korussa on 4mm kiviä jokainen omassa linkissään ja korun kokonaispituus on sen verran, että se menee 4 kertaa ranteen ympäri.. liki metri siis. Tällaisen kun teette näin pienistä helmistä, jo alkaa kierteet sujua kuin vettä vaan.
Sannu
löytänyt aidot helmet

Post by Sannu » Wed Aug 24, 2011 0:50

Nunnuli, tuo on upea!
Snowie
löytänyt aidot helmet

Post by Snowie » Wed Aug 24, 2011 9:29

Kiitos Nunnuli selvennyksestä, kyllä mie oon sit ollut suht oikeilla jäljillä. Täytyy tosiaan kokeilla sitä pidemmästä langasta vääntämistä, niin sujuu paremmin se sormella kierittäminen. Oon siksi aika usein laittanut pihdeillä suoraan kun sit nopeesti sattuu sormeen. Ja treenaamista mulla on vielä siinä, että saa tuon lenkin noin pyöreäksi. Upea koru ja eikun itsekin harjoittelemaan! :)
PiiaMaria
Swarovski-kuumeessa

Post by PiiaMaria » Wed Aug 24, 2011 14:08

Kiitos Nunnuli!!! :D
saana

Post by saana » Wed Aug 29, 2012 12:32

En vaan onnistu tekemään tuollaista kierteistä lenkkiä.
6 metriä lankaa jo tuhottu ja näyttää ehkä paremmalta kun ekalla kerralla mutta luulisi että osaisi jo tehdä täydellisen lenkin 6 metrin jälkeen.
En vaan osaa. Täytyy kysellä jos joku opettaisi kädestä pitäen. :D
Post Reply