Korumetallilaattoja haussa!

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Iida
aloittelee siemenhelmillä
Oikea käyttäjä:Olen
Korumetallilaattoja haussa!

Post by Iida » Mon Sep 19, 2011 21:58

Tervehdys!
Olen tekemässä uutta valtausta koruilun saralla -punsselit ostettuna ja vähän testattunakin ! :)
Olen kiivaasti yrittänyt etsiä valmiita KORUMETALLILAATTOJA täältä internetin ihmeellisestä maailmasta, mutta laihoin tuloksin. Muutama ohut metallilaatta on tullut vastaan, mutta toivoisin löytäväni hieman paksumpaa mallia, olisi sitten kivempi punsseloida.

Joten, mahtaisikohan teillä, hieman kauemmin harrastelleet korukaverit, olla mulle helpotusta tähän ongelmaan? Tiedättekö mitään hyvää kauppaa, josta löytyisi korumetallilaattoja? Ulkomailta tilailukaan ei ole ongelma. Kaikki koot ja muodot kiinnostavat!

Kiitos hirmuisesti jo etukäteen! :love:

-Iida, noviisi
Mirkku
lasihelmien lumoissa

Re: Korumetallilaattoja haussa!

Post by Mirkku » Thu Sep 22, 2011 9:46

Mulla olis sama homma! Oon etsinyt vähän joka paikasta sellaisia laattoja, mutta ei vain löydy. :( Olen vain löytänyt ohkasia korulaattoja, mutta en tiedä voiko niihin sitten painaa ollenkaan? Itse etsiskelen kyllä vielä sellaista jolla voi niitä kirjaimia painaa, ja olis mahdollisimman pieniä. :)
Mirkku
lasihelmien lumoissa

Post by Mirkku » Thu Sep 22, 2011 9:55

Ja sitä mietin myös että voiko kun painaa niihin korulaattoihin kirjaimia, jos se on päältä hopeoitua ja sisältä muuta metallia niin tuleeko se kuparinväri sieltä alta esiin?
Kivenviilaaja
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku:5

Post by Kivenviilaaja » Thu Sep 22, 2011 10:17

Hopeapinnoite (tai mikä tahansa pinnoite) korumetallin päällä ei kestä punsselointia, vaan menee rikki ja mahdollisesti hilseilee pois. Melko todennäköistä on myös, että se itse korumetallikaan ei kestä punsselointia, koska yleensä ne osat on valmistettu valamalla ja valuseokset ovat usein melko hauraita ja menevät rikki helposti.
Lumijo
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Lumijo » Thu Sep 22, 2011 10:39

Mun on nyt pakko sanoa tähän, nimittäin renkaat ja laatat mitä itse olen käyttänyt koruissani eivät ole kuleneet stanssauksen kohdasta yhtään sen enempää kuin muualtakaan. Ei ole hilseillyt, ei paista toinen väri alta. Kestää normaalia käyttöä (hiluslakka ja kasteleminen pois) tosi hyvin. Ainahan tilanne on se, että korumetallia olevat korut eivät kestä samoin kuin hopeasta valmistetut. Mutta senhän käyttäjä tietää jo siinä tilanteessa kun hankkii korun. Hinta näet on aivan toinen :D
Piita

Post by Piita » Thu Sep 22, 2011 11:10

Ei tiedä ostaja, tai jos tietää niin hyvin harva. Minulle on tullut paljon korjattavaksi korumetallisia koruja juuri siksi että osat ovat menneet rikki. Korumetallinen lukko esim menee rikki helposti. Korumetalli ns väsyy ja olen nähnyt niin paljon murtuneita lukkoja ja osia että ostajalle sanon mikä ero on hopeisella ja hopeoidulla materiaalilla. Hopea kestää paremmin ja on myös kyllä kalliimpaa.
Omia joskus myytyjä koruja on tullut korjaukseen myös, lähinnä siksi että lukko on murtunut. Olen muutamaan vaihtanut useamman lukon kun asiakas on itsepäisesti halunnut sen halvemman. :)

Itselle olen tehnyt aikoinani linkitetyn korun hopeoidusta langasta ja nyt koru pitäisi tehdä uudestaan, rikkoontunut monesta kohtaa.
Asiasta kannattaa mainita ostajille. Monelle se on oikeasti yllätys.
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Mirkku
lasihelmien lumoissa

Post by Mirkku » Thu Sep 22, 2011 11:25

Eli kannattaako tähän korumetallilaattaan painaa niitä kirjaimia? Voiko esim. HelmiQ sivuilla olevaan renkaaseen joka on Hopeoitu litteä umpirengas 22,5mm painaa kirjaimia? Voiko se mennä halki? Sitten olisin halunnut käsikaiverruksen, mutta sekin pisti mietityttään, jos kaiverran hopeoituun korulaattaan joka on alta muuta metallia, tuleeko se kuparinväri sieltä sitten näkyviin? En haluaisi käyttää kokonaan hopeoituja laattoja, kun ne taas maksaa. :D
Lumijo

Post by Lumijo » Thu Sep 22, 2011 11:31

itse olen sitä mieltä, että naiset haluavat vaihtelua koruihinsa ja ovat varautuneet siihen, ettei korumetallista valmistettu halvempi vaihtoehto kestä samoin kuin hopeasta valmistettu. Tarkoitan nyt nimenomaan hopeoitujen osien värejä en suorainasta rikki menemistä. Onhan esim. suosikkituote Snö valmistettu korumetallista ja metalliosat tummuu hups vaan ja asiakkaat ovat valmiita maksamaan niistä vaikka mitä :D
Ja ovat kovasti stanssattujakin, eikä teksti lohkeile :nod:
amorosa

Post by amorosa » Thu Sep 22, 2011 11:40

täältä voisi löytyä jotain käyttökelpoista.
Tämäkin päivä on ainutkertainen.
Mirkku
lasihelmien lumoissa

Post by Mirkku » Thu Sep 22, 2011 11:44

Lumijo wrote:itse olen sitä mieltä, että naiset haluavat vaihtelua koruihinsa ja ovat varautuneet siihen, ettei korumetallista valmistettu halvempi vaihtoehto kestä samoin kuin hopeasta valmistettu. Tarkoitan nyt nimenomaan hopeoitujen osien värejä en suorainasta rikki menemistä. Onhan esim. suosikkituote Snö valmistettu korumetallista ja metalliosat tummuu hups vaan ja asiakkaat ovat valmiita maksamaan niistä vaikka mitä :D
Ja ovat kovasti stanssattujakin, eikä teksti lohkeile :nod:

Oletko painanut moneenkin erilaiseen laattaan? :) Onko ne ollut ihan vain hopeoituja? :) Minkälaisia olet käyttänyt, onko ne ollut kirjaimia? tai kuvioita? Onko ollut ohkanen vai paksu laatta? Itse en löydä ees sopivaa punsselia. Ja olen kumminkin ensikertalainen, uskaltaako edes maksaa sellasesta niin paljon, ja onnistuuko se edes. :D
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Thu Sep 22, 2011 12:04

amorosa wrote:täältä voisi löytyä jotain käyttökelpoista.
Nuo varmasti toimivat, kun ovat samaa metallia pinnasta ja sisältä, eikä varmasti väsy tai mene rikki helposti. Tosin vasara ja alasin saavat olla astetta järeämpää kalustoa kuin millä hopeaa ja korumetallia kilkutetaan, koska ruostumaton teräs on melkoisen paljon niitä kovempaa. Nikkeliallergisille nuo eivät sovi, koska kaikissa ruostumattomissa teräksissä on nikkeliä.
Lumijo

Post by Lumijo » Thu Sep 22, 2011 12:06

Kivenviilaaja wrote:
amorosa wrote:täältä voisi löytyä jotain käyttökelpoista.
Nuo varmasti toimivat, kun ovat samaa metallia pinnasta ja sisältä, eikä varmasti väsy tai mene rikki helposti. Tosin vasara ja alasin saavat olla astetta järeämpää kalustoa kuin millä hopeaa ja korumetallia kilkutetaan, koska ruostumaton teräs on melkoisen paljon niitä kovempaa. Nikkeliallergisille nuo eivät sovi, koska kaikissa ruostumattomissa teräksissä on nikkeliä.
Pagoni mainostaa suurin tekstein: nikkelivapaita ovat KAIKKI tuotteet :D Itse olen käyttänyt noita paljon, ei ole allergiaa näkynyt :D Niin ja noissa on eri vahvuusasteita pehmeästä kovaan!
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Thu Sep 22, 2011 13:37

Lumijo wrote: Pagoni mainostaa suurin tekstein: nikkelivapaita ovat KAIKKI tuotteet :D Itse olen käyttänyt noita paljon, ei ole allergiaa näkynyt :D Niin ja noissa on eri vahvuusasteita pehmeästä kovaan!
"nickelfri eller nickelgodkänd". Vielä en ole törmännyt nikkelittömään rosteriin ja tuskinpa tässäkään on sellaista. Nickelgodkänd tarkoittanee EU:n nikkelidirektiivin mukaista testausta, joka takaa vain sen, että siinä testissä nikkelipitoisesta metallista ei liukene liikaa nikkeliä. Nikkeliallergisia tuo ei paljoa lämmitä, sillä oireita voi tulla myös "nikkeliturvallisesta" teräksestä.
Lumijo

Post by Lumijo » Thu Sep 22, 2011 13:50

Kivenviilaaja wrote:
Lumijo wrote: Pagoni mainostaa suurin tekstein: nikkelivapaita ovat KAIKKI tuotteet :D Itse olen käyttänyt noita paljon, ei ole allergiaa näkynyt :D Niin ja noissa on eri vahvuusasteita pehmeästä kovaan!
"nickelfri eller nickelgodkänd". Vielä en ole törmännyt nikkelittömään rosteriin ja tuskinpa tässäkään on sellaista. Nickelgodkänd tarkoittanee EU:n nikkelidirektiivin mukaista testausta, joka takaa vain sen, että siinä testissä nikkelipitoisesta metallista ei liukene liikaa nikkeliä. Nikkeliallergisia tuo ei paljoa lämmitä, sillä oireita voi tulla myös "nikkeliturvallisesta" teräksestä.

No eikös saman testauksen mukaan myy kaikki tarvikekaupat täällä Suomessa metallejaan nikkelittöminä?
Kalottikuupatar
suunnittelee Balin-matkaa

Post by Kalottikuupatar » Thu Sep 22, 2011 14:47

Lumijo wrote:
Kivenviilaaja wrote:

No eikös saman testauksen mukaan myy kaikki tarvikekaupat täällä Suomessa metallejaan nikkelittöminä?
Myy, mutta se onkin sitten kiinni siitä onko itse metallissa nikkeliä vai ei. Mulla ainakin tulee ruostumattomasta teräksestä heti näpyt, olen ilmeisesti herkistynyt tässä vuosien saatossa vielä enemmän koska joskus aiemmin vielä kestin niitä. Toisaalta eri lähteiden mukaan niiden nikkelipitoisuudetkin saattavat vaihdella huimasti ja tuurilla saa sellaista mistä ei juuri irtoa allergeenejä, mutta huonolla tuurilla sitten tuleekin oireet. Itse en vahingosta viisastuneena osta enää mitään teräksistä jos se olisi iholle tulossa, oikeastaan kaikki muu mikä nikkelittömänä myydään taitaa oikeasti olla nikkelitöntä.. Olisko jotain poikkeuksia, en muista..
Post Reply