Korumetallilaattoja haussa!

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Lumijo
silmäilee HillTribe-hopeaa
Oikea käyttäjä:Olen
Re: Korumetallilaattoja haussa!

Post by Lumijo » Thu Sep 22, 2011 14:56

Nyt vaan herää kysymys, että onko kyseisissä tuotteissa sisus ruostumatonta terästä, missään ei ainakaan mainita niin, voi olla että luin huonosti.
Kalottikuupatar
suunnittelee Balin-matkaa

Post by Kalottikuupatar » Thu Sep 22, 2011 15:42

Lumijo wrote:Nyt vaan herää kysymys, että onko kyseisissä tuotteissa sisus ruostumatonta terästä, missään ei ainakaan mainita niin, voi olla että luin huonosti.
Tämä nyt ei ole mitään tietoa, mutta mä en ole vielä, paljon korumetallia shoppailleena :roll: törmännyt ruostumattomaan teräkseen pinnoitettuna, se tuppaa olemaan ihan puhtaasti läpi sitä itseään kun taas hopeoidut ovat usein sisältä messinkiä, tinaa tai jotain vastaavaa.
Lumijo

Post by Lumijo » Thu Sep 22, 2011 16:10

Kalottikuupatar wrote:
Lumijo wrote:Nyt vaan herää kysymys, että onko kyseisissä tuotteissa sisus ruostumatonta terästä, missään ei ainakaan mainita niin, voi olla että luin huonosti.
Tämä nyt ei ole mitään tietoa, mutta mä en ole vielä, paljon korumetallia shoppailleena :roll: törmännyt ruostumattomaan teräkseen pinnoitettuna, se tuppaa olemaan ihan puhtaasti läpi sitä itseään kun taas hopeoidut ovat usein sisältä messinkiä, tinaa tai jotain vastaavaa.

Minkäs väristä se ruostumaton teräs on? Nämä ovat vihertävän keltasia=messingin värisiä, tein pikku kotitestin ja uhrasin sydämen ja laatan :D
Kivenviilaaja
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku:5

Post by Kivenviilaaja » Thu Sep 22, 2011 17:58

Ruostumaton teräs on aina hopeanväristä tai harmaata. Pinnoitettuna voi toki olla muun väristä, mutta teräs itsessään on aina harmaata. Kupari ja kulta ovat ainoat metallit, joiden väri poikkeaa harmaasta.

Teräksen lisäksi lähes kaikki kullatut metalliesineet sisältävät nikkeliä. Kultauksen alle laitetaan sitä, koska muuten kulta liukenisi hiljalleen sinne muun metallin sekaan. Kun kultaus kuluu käytössä, niin se 100% nikkelikerros tulee sieltä esiin.
Lumijo

Post by Lumijo » Thu Sep 22, 2011 18:22

Nythän kyse oli siis hopeanvärisistä tuotteista, joiden oletettiin olevan pinnoitettua terästä, siksi, ettei niiden pinta stanssattaessa hilseile. Eli voidaanko olettaa jos ovat sisäväriltään messingin väristä, että ovat mahd. messinkiä tms mutta ei terästä?
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Thu Sep 22, 2011 18:40

Messingin värinen on messinkiä. Nikkelittömyyttä se ei takaa, mutta terästä sellainen osa ei ole.
Mirkku
lasihelmien lumoissa

Post by Mirkku » Fri Sep 23, 2011 8:08

Nyt ei ihan ymmärrä kaikkea mitä tuossa edellisessä keskusteltiin? eli kannattaako hopeoituja laattoja mennä punsseloimaan tai kaivertamaan? Jos ne ei ole sitten ihan nikkeli allergisille hyviä?
Piita

Post by Piita » Fri Sep 23, 2011 8:31

Jos näkee ison vaivan punsseloinnissa ja kaiverruksessa niin suosittelisin hopeaa... :)
Mutta voithan kokeilla miten ne laatat käyttäytyy. Ainakaan ei ole kalliita kokeiluja. Hopeaan saat punsseloitua helpommin ainakin jos hehkutat hopealevyn niin hienosti sujuu. Hehkutus pehmentää hopean ja punsseloinnin jalkeen rummutus niin se kovettaa hopean taas.
Korumetallisia osia myydään tosiaan nikkelittöminä ja se tarkoittaa vain sitä että raja-arvot eivät ylity. Allergisille en myisi missään nimessä korumetallisia. Tai ainakin pitää mainita että saattavat erittäin herkillä aiheuttaa oireita.
Itse teen niin että sanon että allergisille suosittelen hopeaa mutta jos ei ole herkkä niin voi käyttää hopeoituja.

Noita Lumijon mainitsemia Snö koruja olen juurikin korjannut, se höpöhöpö metalli on todella haurasta ja murtuu helposti, en tiedä mitä se on mutta hopeoitua kuparia ei ainakaan. Noita koruja olen korjannut ainakin 5 ja ovat todella surkeasti tehty. Kiinnityshelmet ja osat menevät helposti rikki ja vaijeri on halppiskamaa ja vekeillä pienemmästäkin taitoksesta. Niissä ei maksa muu kuin merkki. Sen verran pettyneitä asiakkaita Snö koruihin olen messuilla nähnyt ja kuullut. Osa niistä on päätynyt minulle korjattavaksi, osasta on ollut vain puhetta kun asiakkaat ovat ihastelleet ja harmitelleet että tuli ostettua kallis Snö koru kun tälläisiä materiaaleista olis saanut samaan hintaan. :D
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Lumijo

Post by Lumijo » Fri Sep 23, 2011 10:32

Mirkku wrote:Nyt ei ihan ymmärrä kaikkea mitä tuossa edellisessä keskusteltiin? eli kannattaako hopeoituja laattoja mennä punsseloimaan tai kaivertamaan? Jos ne ei ole sitten ihan nikkeli allergisille hyviä?
Eli siis Pagonin sivuilla lukee, että ovat nikkeltestattuja. Samoin kuin kaikki mitä Suomessa myydään, Eu-direktiivin mukaan, käytännössä se ei sitten tarkoitakaan sitä, ettei niissä ole nikkeliä vaan ettei niistä liukene nikkeliä jokin rajamäärä. Tosin suomalaiset kaupat myyvät nikkelittömiä tuotteita, ei nikkelitestattuja niinkuin Pagoni. Käytännössä kuitenkin kyse on ilmeisesti aivan samasta asiasta sekä Suomessa, että Ruotsissa , eli ainoastaan nikkelitestatuista tuotteista. Ja mitä siihen sisämateriaaliin tulee, niin totesimme ettei se voi olla terästä, niinkuin tuossa alussa väitettiin, vaan on jotain muuta koska on messingin väristä. Olen myynyt kyseisiä koruja "jonkun verran", yhdestäkään ei ole tullut ilmoitusta, että olisi aiheuttanut oireita, voi tietysti olla sattumaa.

Kaikki kunnia hopea/kultasepille ihanista koruistaan, olen jopa kade taidoista mitä itse en osaa. Ajattelen itse olevani aivan eri kategoriassa koruineni, kuin ammattilaiset sepät, jotka tekevät upeita luomuksia
aidoista kivistä ja jalometalleista.

Piitan kanssa olen samaa mieltä, että Snö on aivan yliarvostettu ja ennenkaikkea ylihinnoiteltu tuote :wtg:
Thuja Design

Post by Thuja Design » Fri Sep 23, 2011 11:11

Me harjoittelemme punsselointia,vasarointia kuparilevyille,jotka ovat paksuudeltaan 0,8 mm.Ja kun vastaavan paksuiseen hopealevyyn lyö kirjaimia tai kuvioita samalla voimalla,tulee kuoppa.Olen yrittänyt metsästellä kauniita valmiita kuparilevyjä,kun noi Vintage-korunosat ovat muotia,mutta ongelmana on just ollut,että ne ovat olleet paksuudeltaan vain 0,4 mm vahvuisia.Mutta käykääpä kysymässä romikselta,kierrätyskeskusksista ja peltisepänliikkeistä,onko heillä jämäpaloja kuparia,tai messinkiä.Niiden viimeistelyyn käyvät samat keinot kuin hopeaan,viilaus,hiominen jne. t
essmuu
Lasku:18

Post by essmuu » Wed Dec 10, 2014 14:45

Hei! Olen myymässä käyttämättömän punsselisetin jos joku on kiinnostunut. Comic sans fontti, isot kirjaimet, 3-4mm, kromi-vanadiinia. Hinta olisi 28 euroa. Jos kiinnostaa, ota yhteys sähköpostiin: essmuu@utu.fi
Post Reply