Korviskoukut ja pyöristäminen

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
Jenska
Swarovski-kuumeessa
Oikea käyttäjä: Olen

Korviskoukut ja pyöristäminen

Post by Jenska » Fri Dec 16, 2011 10:49

Millä te pyöristätte itse tehtyjen korviskoukkujen pään? Mulla ne jää aina sivuleikkureiden jäljiltä tosi teräviksi ja kokeilin niitä Dremelillä hioa (joo oon laiska) ja ei ne tullu ku terävemmiksi... :???: :huh: HJÄLP!
Ulla
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Re: Korviskoukut ja pyöristäminen

Post by Ulla » Fri Dec 16, 2011 11:08

Ihan vain viilalla. Hätätapauksessa kynsiviilakin käy! :D
I never put off till tomorrow what I can possibly do - the day after. -- Oscar Wilde
kompiainen

Post by kompiainen » Fri Dec 16, 2011 15:54

Viilaa ja hiontaa eri karheuksilla.
~Kun itse tekee, saa sellaisen kun sattuu tulemaan~
Piita

Post by Piita » Fri Dec 16, 2011 20:39

samat konstit kuin edellä. Ajattelin seuraavaksi helpottaa ja ostaa hienon hiontakiven ja kokeillä tehdä pari reikää jossa voi kokeilla pyörittää langanpäät. testaus on vasta ajatuksen tasolla... :)
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Tepatypy
korukivikasan keskellä

Post by Tepatypy » Sat Dec 17, 2011 0:43

Ei ainakaan kannata ostaa semmosta langanpään pyöristäjää (kuppipäinen viila), ei edes yritä toimia... nimim. luulin pääseväni helpolla.
nekka

Post by nekka » Sat Dec 17, 2011 10:50

^Mulla toi kyllä toimii ihan hyvin. Sen pitää olla vain langan paksuuteen nähden oikean kokoinen. (niitä saa SAR-Machinelta)
Pääasiassa tosin minäkin käytän viilaa ja filssejä...koska ne pyöristäjät on multa aina hukassa... :oops:
murjo
suunnittelee Balin-matkaa

Post by murjo » Sun Dec 18, 2011 18:52

itse leikkaan suoraan leikkaavilla metallisaksilla (kultasepän sakset noin 10e) ja viilaamisen olen tehnyt paksulla kynsiviilalla, jossa on kaksi karkeutta. :D
Thuja Design

Post by Thuja Design » Sun Dec 18, 2011 23:22

Hienolla filsillä (=hienolla vesihiomapaperilla,joka on kiinnitettynä kapulaan)esim 800 sitä vasten hioo katkaistua hopealankaa.Murjon juttu on hyvä kans.
Jenska
Swarovski-kuumeessa

Post by Jenska » Mon Dec 26, 2011 22:31

Mietin tuossa kauheassa jouluähkyssä, että mitä jos toholla "sulattaisi" päät, onnistuisikohan? Katselin tuossa kaverin lahjaksi saamiaan korviksia ja ne olivat kauniin pyöreät ja näyttivät yhtäkkiä siltä kuin ne olisi sulatettu sellaiseksi... Pitää huomenna kokeilla :nod:
Jenska
Swarovski-kuumeessa

Post by Jenska » Mon Dec 26, 2011 23:08

Mietin tuossa kauheassa jouluähkyssä, että mitä jos toholla "sulattaisi" päät, onnistuisikohan? Katselin tuossa kaverin lahjaksi saamiaan korviksia ja ne olivat kauniin pyöreät ja näyttivät yhtäkkiä siltä kuin ne olisi sulatettu sellaiseksi... Pitää huomenna kokeilla :nod:
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Tue Dec 27, 2011 10:56

Tuskin onnistuu normaalilla toholla se sulatyspyöristäminen. Pitäisi olla varmaan asetyleeni+happi tai vety+happi liekki, että saisi riittävän kuumaksi vain sen langan pään, mutta silloinkaan se ei ole mikään oikotie onneen.

Helpoiten se pyöristys onnistuu sellaisella jo aikaisemmin mainitulla kuppiterällä ja pienoisporalla. Sinne kuppiin pitää muistaa laittaa pikkuisen mehiläisvahaa kuten mihin tahansa muuhunkin leikkaavaan terään, muuten sillä ei tee mitään. Ja kuppi täytyy tietysti olla samaa kokoa kuin langan halkaisija. Kuppiterien kanssa siihen pyöristyksen reunaan jää aavistuksen terävä kulma, jonka voi poistaa pienoisporalla kun käyttää kiillotukseen tarkoitettua kapeaa liekin mallista kumilaikkaa.
seikolapirjo
aloittelee siemenhelmillä

Post by seikolapirjo » Tue Jun 05, 2012 13:22

Jenska wrote:Mietin tuossa kauheassa jouluähkyssä, että mitä jos toholla "sulattaisi" päät, onnistuisikohan? Katselin tuossa kaverin lahjaksi saamiaan korviksia ja ne olivat kauniin pyöreät ja näyttivät yhtäkkiä siltä kuin ne olisi sulatettu sellaiseksi... Pitää huomenna kokeilla :nod:
Aika vanha ketju - mutta lueskelin ja opin ja lähdin kyselemään että kokeilitko "huomenna"? Olisi kiva tietää lopputulos :)
Post Reply