Korujen vuosi ~*~ Heinäkuu 09 ~*~

Valmiit helmityöt ja korut - esittele omia töitäsi foorumin tässä osiossa!

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Aadia
silmäilee HillTribe-hopeaa
Lasku: 5

Re: Korujen vuosi ~*~ Heinäkuu 09 ~*~

Post by Aadia » Mon Jul 13, 2009 21:58

Täällä on kerrassaan hurmaavia juttuja mummoista ja kauniita lämpimiä koruja. Mä oon ihastuksissani ja ihan tunteet nousee pintaan :love:
Itsellä vaan niin monta ajatusta mummusta ja niin upea mummu etten ikinä osais tehdä korua joka tekis hälle oikeutta. Mutta mietin tosi kovaa jos jotain sopivaa kekseis. Ja ihastelen teidän jokaisen koruja. :nod:
Image Image
riksu
suunnittelee Balin-matkaa

Post by riksu » Tue Jul 14, 2009 22:56

Olenko liian tunteellinen jos alkaa itkettämään kun lueskelen teidän mummikuvauksia? Itselläkin on monta rakasta muistoa isän äidistä, mummusta, mutta toista mummua en ikinä kerennyt näkemäänkään kun nuorena syöpään kuoli. Äidin kautta kuitenkin niitäkin muistoja on paljon, äidin elämästä.

Saisinkohan jotakin aikaiseksi. Vai tekisinkö korun Toini-tädistä, joka on toiminut eräänlaisena varamummuna mulle.
Image Image
oivamainio
löytänyt aidot helmet

Post by oivamainio » Tue Jul 14, 2009 23:32

MISUn koru on todella tyylikäs!
NEKKAn korussa tuntuu kuin tuo kukka itkisi. Siitä valuu ikään kuin kaste tai kyyneleet.
Tikrunmami
suunnittelee Balin-matkaa

Post by Tikrunmami » Wed Jul 15, 2009 18:50

Ihania koruja ja tarinoita korujen takana :ooh:

Vihdoin sain tehtyä tämän korun, joka välillä oli jäädä tekemättä. Mummillani piti olla 95-vuotissyntymäpäivä tämän kuun 5., mutta hän nukkui pois viikkoa ennen juhannusta. Ehdin jo suunnitella kaulakoruista pitävälle mummilleni syntymäpäivälahjan ja tehdä siihen jo materiaalihankinnatkin ennen mummin poismenoa. Ensin ajattelin, etten tee koko korua, mutta tämä teema sai minut kuitenkin toteuttamaan korun loppuun. Halusin koruun kahden sodan läpi eläneen muistoksi Suomen värit, lisäksi halusin siihen vaaleita makeanvedenhelmiä, koska mummilla oli kaulassa joko kultainen kaulakoru tai vaalea helminauha. Mummini oli käsityöntekijä loppuun asti, viimeistä poppanaa teki vielä tiistaina päivällä, kun aika jätti hänestä perjantaita vasten yöllä.

"Sininen on taivas, siniset on silmänsä sen, valkoiset on pilvet, nuo lampaat taivaan sinisen..." (piti hiukka editoida...)

Image

Makeanvedenhelmiä ja Swaroja helmisilkkiin solmittuna, hopeinen lukko
Nunnuli
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Nunnuli » Thu Jul 16, 2009 1:19

Sininen väri menee valkoisen kanssa ja se onkin melkeinpä ainoa yhdistelmä jossa se mun mielestä käy. Sen verran isänmaallinen olen. Tarina on surullinen, mutta samalla iloinenkin.. mummisi eli pitkän elämän ja pystyvän loppuun asti. Se on hieno saavutus. Uskon, että hän istuskelee pilven hattaralla ja katselee koruaan hymyillen ja ylpeänä. Kun kannat korua, voit tuntea mummisi läsnäolon. Näin uskon :nod: :ooh:
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
nekka

Post by nekka » Thu Jul 16, 2009 10:15

Nunnuli kirjoitti tossa edellä jo niin kauniisti, ettei mulla ole tuohon paljoa lisättävää !
Kaunis ja haikea koru mummisi muistolle !
Simavi

Post by Simavi » Thu Jul 16, 2009 20:25

Ihania koruja ja tarinoita. Olipas tämä ihana aihe :ooh:
Tiedän kyllä sen, en vain muista kaikkea kerralla!
tinka

Post by tinka » Thu Jul 16, 2009 22:22

Josko minäkin Mummujeni muistolle, joita ilolla ja lämmöllä muistelen :love:
Äitinäiti eleli kauppiaan rouvana ja tilallisena ja Isänäiti maalla, josta muutti lähes naapuriin kun olin pieni. Tunnustan, että karkasin silloin naapuriin aina kun kotona silmä vältti :lol:
Molemmat olivat ahkeria marjastamaan ja hillot, mehut, yms. herkut maistu aina niin hyvälle. Äitinäiti juotti kahvitki niinku ainaski aikuisille, tosin erona se, että meillä lapsilla puolet oli varmaan sokeria :rofl:
Molemmissa mummuloissa kasvoi myös monenmoisia marjapensaita, ja hanakasti ne osasi ainaki minua tarkkailla, kuinka ahkeraan olin "huonoja" marjoja sieltä keräilemässä :lol:
Äitinäitin luona autoimme kaupalla, navetalla, heinätöissä, jne... Kalastelimme ja hiihdimme. Pääskysiä lenteli pihalla joka kesä. Isänäitillä oli joka talvi lintulauta keittiön ikkunan alla, jossa ruukasimme aina istuskella pitkät tovit ja seurailla silmät tarkkoina eri lintulajeja, jotka laudalla vieraili. Osa oli jo niin mummuuni tottuneita, että kädestä välillä söi siemenen. Oravatkin sai omat pähkinänsä. Harakat ja varikset ei kuitenkaa kuulunu mummuni antimille. Ne tuppas saamaan lähöt äkkiä, ku mummun silmä näki.
Lintukirja jota paljon luimme ja selasimme etsiessämme tiettyjä lintulajeja, on tänäpäivänä edelleen luettavassa kunnossa, mutta kasassa kuitenki, enkä ole tänäpäivänäkään löytäny yhtähyvää tieto-opasta, joka mummullani silloin oli.

Korun päätin tehdä molemmille Mummuilleni yhteiseksi.
Mummujani ku muistelen, soi päässäni eräs hengellinen laulu:
"Oi katsohan lintuni oksalla puun, se laulaa niin kauniisti aina,
Se korkeimman Kiitokseen aukaisee suun,
sen mieltä ei huolet ne paina.
Se laulaen luojaansa kiittää.

Se laulaen aamulla alkavi työt
ja päättää ne laululla illoin.
Niin rauhassa oksalla nukkuu se yöt.
Kuin vuode ois peitetty villoin.
Ja kattona sillä on taivas."

Laulussa on useampi säkeistö, mutta jotta ei liian pitkä teksti tulisi, niin tässäpä kuvia.

LINNUT VIINIMARJAPENSAASSA
Image

Image

Muoks: Korussa on hopeoidut metalliosat ja lasihelmiä.
Muoks 2. Opettelin lopussakin lisäämään isot kuvat :lol: Ja korjasin ettei oo kaks samaa kuvaa :oops:
Last edited by tinka on Fri Jul 17, 2009 0:39, edited 2 times in total.
Nunnuli

Post by Nunnuli » Fri Jul 17, 2009 0:03

Voi Tinka minkä teit! ihana koru ja taas niin kaunis tarina siellä korun takana. Kyllä onkin poikkeuksellisen kaunis koru ja sanoinko jo, että ihana ja kaunis? Wow!
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
Simavi

Post by Simavi » Fri Jul 17, 2009 17:35

Uiuiuiuiui :wow: Valtaisan ihana marjakimara :ooh: :ooh:
Tiedän kyllä sen, en vain muista kaikkea kerralla!
Aadia
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Aadia » Fri Jul 17, 2009 20:51

Voi marjat !!! :ooh: :ooh: :ooh:
Image Image
papillon
Swarovski-kuumeessa

Post by papillon » Sun Jul 19, 2009 15:57

Tässä minun mummo-koruni:

Image

Koru ei oikeastaan ole oma design, vaan mummolta saatu perintökoru, jonka korjasin. Sopii kuitenkin teemaan niin hyvin, etten malta olla laittamatta kuvaa tänne.

En muista enää ihan varmasti, kummalta mummolta helmet on peritty, luultavasti isänäidiltä, joka kuoli kun olin 9-vuotias. Olin serkuista ainut tyttö ja sain perinnoksi sydämenmuotoisen korurasian täynnä rihkamaa. Ihailin noita helmiä aina lapsena, mutta silloin kukaan ei osannut korjata korua minulle. Nyt kun löysin helmet laatikonpohjalta, päätin tehdä sen itse :).

Helmet ovat ihan silkkaa muovia (paitsi lisäsin joukkoon kaksi samansävyistä mv-helmeä, koska alkuperäisistä muutama on kadonnut vuosien saatossa) ja kullanväristä metallia lankaan pujoteltuna. En tiedä, kuinka vanhaa perua koru on, muistini mukaan mummolla ei ainakaan mummoikäisenä ollut tapana kovasti koreilla... :)
Othel

Post by Othel » Sun Jul 19, 2009 18:07

Heh, Nekka yrittää juonia... kahdella mummolla kehiin!
Hyvähyvä, olkoon tämän kerran, kun noin lystejä mummoja ovat molemmat. Persoonallista otetta lapsenlapsella.
Ja tinka tulee mummoihin ainakin ahkeruudessa - nuo triljoona marjariipusta saavat ranteita pakottamaan ihan myötätunnosta. Mutta on lopputulos sen väärti, runsas ja mehevä.
Aidot ja melkein aidot helmet ovat mummoainesta parhaimmillaan, niitä onkin moni käyttänyt ja saanut omanlaisensa lopputuloksen.
Tilia

Post by Tilia » Mon Jul 20, 2009 12:17

Tässä minun panokseni mummi-teemaan, eli isoäiti, jota en koskaan nähnyt. Äitini äiti kuoli kolmikymppisenä jo 40-luvulla, kun äitini oli pieni. Jäljelle on jäänyt joitakin muisteloita ja esineitä, sekä pari albumillista valokuvia. Isoäitini oli kulmakuntansa ensimmäisiä, jotka hankkivat oman kameran. Valokuvista hän välittyy hieman salaperäisenä ja surumielisenäkin, mihin ehkä vaikuttaa hänen varhainen kuolemansa. Koruja ei kuvissa juuri näy, luukuunottamatta sormusta ja helmikorvakoruja. Savukvartsi tuntui jotenkin sopivalta hänelle, samoin kuin valkoiset helmet. Ruusut lisäsin korostukseksi, kuvaavat samalla kolmea sukupolvea.

Image

Äitini äitipuoli on meidän nykyinen "mummomme". Häntä saa kuvata jo aiemmin hänelle tekemäni mv-nauha. On melkoisen sitkeä tapaus, nyt jo yli 90 -vuotias. Edelleen asuu kotona ja hoitaa talouttaan suurelta osin itse, vaikka liikkuminen onkin hankalaa.

Image

Isäni äiti kuoli kun olin lapsi, katsotaan syntyykö hänestä vielä inspiraatiota...
Piita

Post by Piita » Mon Jul 20, 2009 13:42

Tuo savukvartsi koru on todella kaunis, kuvan kanssa se herättää tunteita kovastikin. Todella kaunis! :love:
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Post Reply