Helmien laittaminen puuvillanyöriin

Vaijeriin ja nauhaan pujottamalla valmistetut korut; materiaalit, tekniikat ja työvälineet.

Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Hedly
korukivikasan keskellä
Lasku:5
Helmien laittaminen puuvillanyöriin

Post by Hedly » Mon Dec 29, 2008 15:58

Minulla n. 1,0vahvusta nyöriä, Käytättekö apuvälineitä kun laitatte esim. lasihelmiä nyöriin. Nyörin pää kun heti ensimmäisen helmen jälkeen hajoaa vai onko minulla kertakaikkiaan liian pienireikäset helmet :? :raaps:
Me naiset puhumme paljon emmekä sittenkään kerro edes puolta siitä mitä tiedämme. -Nancy Astor-
Regina
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Regina » Mon Dec 29, 2008 16:01

Kasta pää kirkkaaseen kynsilakkaan, ja anna kuivua ihan kovaksi. (Eli 15-30 min riittää) Jos ei auta, helmissä on liian pieni reikä.
Hedly
korukivikasan keskellä

Post by Hedly » Mon Dec 29, 2008 16:20

Kiitoksia Regina, eipä tullut tuollainen mieleen. Neulat ja teipit kävi kyllä ajatuksissa. :) Kokeilen seuraavaksi kynsilakkaa. Mistä hommaat nyöriin helmet, kun tuntuu olevan kaikissa niin pikkaset reiät :shock: . Tai sitten meneevät niin valtaviksi :?
Me naiset puhumme paljon emmekä sittenkään kerro edes puolta siitä mitä tiedämme. -Nancy Astor-
Regina

Post by Regina » Mon Dec 29, 2008 16:38

Hedly wrote:Kiitoksia Regina, eipä tullut tuollainen mieleen. Neulat ja teipit kävi kyllä ajatuksissa. :) Kokeilen seuraavaksi kynsilakkaa. Mistä hommaat nyöriin helmet, kun tuntuu olevan kaikissa niin pikkaset reiät :shock: . Tai sitten meneevät niin valtaviksi :?
8 mm tai isomman kokoiset kivihelmet menee yleensä läpi. Lasihelmiä en ole koskaan koittanutkaan :) Jos haluat lasihelmiä laittaa, osta reiänväljennin.

Ja lamppuhelmissä on yleensä iso reikä. Ne menee aina.
Regina

Post by Regina » Mon Dec 29, 2008 16:40

Vinkiksi vielä, täältä löytyy paljon lamppu- ja kivihelmiä. Hyvä kajaanilainen helmikauppa. :)

http://nettihelmi.mycashflow.fi/
Regina

Post by Regina » Mon Dec 29, 2008 19:03

Ai niin, vielä semmoinen juttu, että kun kastaa sen nauhan kynsilakkaan, kannattaa paperilla pyyhkiä siitä liiat kynsilakat pois, ettei nauhasta tule liian paksua.
Terttu

Re: Helmien laittaminen puuvillanyöriin

Post by Terttu » Thu Jan 15, 2009 23:42

Koitin etsiä, en löytänyt juurikaan keskustelua nyöriaiheesta. Tai sitten etsiä ihan väärästä paikasta.. Päätin laittaa tämän ketjun jatkoksi oman kysymykseni.
Elikäs. Ostin vahattua puuvillanauhaa, pienin piti olla 0,5 mm. Vaikea erottaa onko se muka 1,0mm pienempää mutta uskotaan, että sain mitä tilasin. Tein (galleriassa näkyvän) kellokorun eli lasihelmiä nyöriin ja solmuun. Tykkään kovin kun värillisen nyörin ansiosta neliöiset helmet pääsevät etuuksiinsa. Tekisi mieli tehdä vastaavia koruja lisää. Mutta! Juuri mitkään helmet eivät mene tuosta 0,5mm nyöristä läpi. Ei kiinnostaisi hankkia reiän suurenninta ja alkaa hio yksi kerrallaan. Onko 0,5mm pienin puuvillanyöri vai löytyisikö jostain edes himpun pienempää? Tai mitä voisi käyttää puuvillanyörin sijaan? Pitäisi olla siis kestävää narua ja mieluiten värivalikoimaa. Vai pitääkö alkaa katsastaa isompia reikäisiä helmiä tai voittaa laiskuus ja hankkia reiänsuurennin? Kokemuksia, anyone? :)
nekka

Post by nekka » Fri Jan 16, 2009 0:21

Mä oon ostanut ihan askarteluliikkeestä puuvillanyöriä, sellasta tosi ohutta, mistä menee mukavasti helmet läpi muttei ole kuitenkaan liian ohut korukäyttöön...
Terttu

Post by Terttu » Fri Jan 16, 2009 0:40

Hmm.. Muistankin juuri ostaneeni vyötteen punaista puuvillalankaa :idea: Taisi olla sellaista 6säikeistä eli on pelivaraa, jos helmet ei mene koko nyöristä läpi. Oujee! Siitähän kokeilenkin huomenna. :)
Othel

Post by Othel » Fri Jan 16, 2009 10:26

Saman paksuisiksi ilmoitetuissa nyöreissä on usein isokin tanakkuusero. Pehmeä rispaantuu, tiukempi menee mukisematta läpi.
Olen käyttänyt nyörikoruissa jopa mv-helmiä siten, että toisena naruna on tavallinen, paksu nyöri, toisena tikkauslanka (= oikein vahva ompelulanka). Helmi ohueen lankaan, solmu molemmilla langoilla. Isoreikäinen helmi paksuun lankaan, solmu molemmilla langoilla. Ja niin eespäin.
Terttu

Post by Terttu » Fri Jan 16, 2009 10:46

Othel wrote:Saman paksuisiksi ilmoitetuissa nyöreissä on usein isokin tanakkuusero. Pehmeä rispaantuu, tiukempi menee mukisematta läpi.
Olen käyttänyt nyörikoruissa jopa mv-helmiä siten, että toisena naruna on tavallinen, paksu nyöri, toisena tikkauslanka (= oikein vahva ompelulanka). Helmi ohueen lankaan, solmu molemmilla langoilla. Isoreikäinen helmi paksuun lankaan, solmu molemmilla langoilla. Ja niin eespäin.
Luulen, että ymmärsin. Tämäkin ehdottomasti testaamisen arvoinen! :) Sitä oli taas oma mielikuvitus peiton alla piilossa..
Maikki

Post by Maikki » Fri Jan 16, 2009 14:09

Ainakin minulla olevat 0,5 mm ja 1 mm nyörit ovat semmoisia, että pitää tarkaan katsoa, mistä rullasta ottaa, että tulee pakattua oikeata. (Enkä menisi takuuseen, ettenkö joskus silti olisi mitannut kiireessä väärää!) Ovat niin lähellä toisiaan ne paksuudet. Melkein väittäisin, että se 0,5 mm paksuisena myytävä on oikeasti liki millistä ja millinen vielä himpun verran paksumpaa. Pitääkin pistää tarkennusta tietoihin noista.
Leikin tulella
Henna
Moderaattori
Oikea käyttäjä:Olen

Post by Henna » Sat Jan 17, 2009 12:46

Mulla on jostain (ehkä Beadbabelta) tilattua kahden millin nyöriä ja lisäksi FMG:n vastaavaa. Ne ovat aivan erilaisia! Beadbaben kaksimillinen on oikeasti kaksi millimetriä paksua, kovempaa ja jämäkämpää. FMG:n millinen nyöri on pehmeää ja paksumpaa, toisin sanoen täysin mahdotonta pujotettavaksi kahden millin nauhanpäätteisiin. Harmitti, kun ostin sitä reilusti ja samalla ison pussin nauhanpäätteitä. Ne kun eivät käy yksiin. Eli nyöreissä tuntuu tosiaan olevan isoja eroja valmistajan ja/tai myyjän ja/tai valmistuserän mukaan.
Tinttis
aloittelee siemenhelmillä
Oikea käyttäjä:Olen

Post by Tinttis » Tue Mar 23, 2010 22:53

Vähän menee aiheen vierestä... Lueskelin Helmitaivas-kirjaa, ja siinä kerrottiin, että pitkiin, solmeiltuihin kivihelminauhoihin olisi hyvä käyttää paksua tekokuitua sisältävää helmilankaa. Olisiko jollain tietoa tällaisesta langasta? Olen helmikaupoissa törmännyt vain siemenhelmille tarkoitettuun helmilankaan ja puuvillanyöriin.
Othel

Post by Othel » Wed Mar 24, 2010 10:44

Olisikohan tätä? Jos tarkoitus on solmia perinteiseen tapaan siten, että (kivi)helmien välissä on solmu.
http://www.fusionbeads.com/shop/land_ca ... Bead_Cord/
Post Reply