Käännyn nyt teidän kokeneempien helmeilijöiden puoleen.
Lupasin tehdä miehen siskolle hänen rannekoruunsa sopivan kaulakorun. Rannekorussa on siis kaksi puoliväliin porattua helmeä, 8mm musta ja 10mm punainen. Tuttu kultaseppä arveli helmien olevan kivihelmiä, ja arvio tuntuu uskottavalta, sillä helmet ovat mielestäni aika painavia ollakseen lasia. Musta helmi on mielestäni selvää pässinlihaa, eli itse epäilisin onyxia. Punainen helmi onkin sitten haastavampi, ja mietinkin että osaisiko täällä joku kertoa mikä (kivi)helmi mahtaisi olla kyseessä. Ohessa on myös kuva, mutta kerron omat havaintoni helmestä. Väri on tummanpunainen, jos jollain pitäisi havainnollistaa niin punainen viinimarja on oikein mainio verrokki, tämä helmi ehkä heman tummempi. Maarian korupajan swarovski-biconeja katsellessa niiden mukaan väri voisi olla siamin punainen. Helmi on läpinäkyvä, pinta on mielestäni vähän peilimäinen, eli mielestäni se heijastaa paremmin kuin peruslasihelmen pinta. Voin tietenkin olla väärässäkin, kun olen aika vähän helmien kanssa pelannut. Helmen pinnasta tulee mieleen hematiitin pinta, heijastus on samankaltainen. Heittäkäähän arvioita! Ja samalla kun tässä ollaan, niin jos jollakulla tulee mieleen mistä tällaisia helmiä (joko puoliväliin porattuja tai läpiporattuja) saisi, niin saa vinkata! Tai vielä parempi, jos jollain sattuisi ylimääräisenä lojumaan jompaa kumpaa, niin voisin ostaa pois pyörimästä

Ja kun nyt vauhtiin päästiin, niin vinkkejä saa myös antaa siitä, että mistä saisin hopeista kaapeliketjua (siis hopeaketjua "pitkulaisilla" lenkeillä) jonka lenkit ovat "pituudeltaan" jotain 6,5 mm:n luokkaa.
Kiitän oikein paljon jo etukäteen ja olen pahoillani käyttämistäni epäammattimaisista termeistä ja siitä etten googlea käyttämälläkään ole onnistunut löytämään tarvitsemaani kaapeliketjua ja joudun täällä kyselemään
Ja se kuva: