"Nuummite"-haulla löytyy kuvia tuosta, hyvin on samannäköistä.mikael0k wrote:Nuummiitti
Tunnistaako joku tämän kiven?
Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna
- peikko
- sijoittaa jalokivilaatuun
- Lasku: 5
Re: Tunnistaako joku tämän kiven?
- Piita
Kiitos Mikaelok! Nuummittia näkys olevan kun googlasin Peikon vinkillä kuvahaun. Upea kivi! Nyt voin tehdä tuotekortin koruun joka tilattiin lahjaksi! 

Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
-
Eipä mittään Piita. Olen tuosta kivestä kirjoittanut jo aikaisemminkin täällä helmetissä ja kertonut mm. sen nimen synnystä. Kiveähän löytyy myös Suomesta.
- Piita
Löysinkin sen keskustelun kun googlailin sitä nummiittia sen selvieämisen jälkeen. Oli mennyt silloin aikoinaan ohi tuo keskustelu. 

Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
- @nia
Osaisitko kertoa tai edes arvella, mitä ovat kuvan korussa olevat mustat viistehiotut kivet? Itse en ole nähnyt korua luonnossa, joten olen ainoastaan tämän korun omistajan lähettämän kuvan varassa. Koru on useita kymmeniä vuosia vanha. Kivet ovat painavia ja voisivat omistajan mielestä olla myös lasia. Kestääkö AB-käsittely lasissa noin kauan? Korua on liotettu laimeassa astianpesuaineliuoksessa eikä siitä ole irronnut väriä. Korulla on omistajalleen tunnearvoa, joten kivien arvo sinänsä on toissijainen asia. Välihelminä käytetyt pienet valkoiset helmet näyttävät 'muovihelmiltä' tai joiltain pinnoitetuilta, koska etumaisten helmien helmiäinen on kadonnut - tai ei vain tule esille kuvassa.

Minua on pyydetty tekemään korusta päivitetty versio (käyttämään ainoastaan nuo isot kivet) ja olisi kiva tietää, minkä kanssa olen tekemisissä. Saan muutaman helmen nähtäväksi ensi viikolla, jolloin pääsen tutkailemaan helmen reikää yms. Kuvaan kivet tarvittaessa uudelleen silloin.
Kiitos jo etukäteen vaivannäöstäsi ja ihanaa talvista viikonloppua!

Minua on pyydetty tekemään korusta päivitetty versio (käyttämään ainoastaan nuo isot kivet) ja olisi kiva tietää, minkä kanssa olen tekemisissä. Saan muutaman helmen nähtäväksi ensi viikolla, jolloin pääsen tutkailemaan helmen reikää yms. Kuvaan kivet tarvittaessa uudelleen silloin.
Kiitos jo etukäteen vaivannäöstäsi ja ihanaa talvista viikonloppua!
- @nia -
- peikko
Sanoisin että lasia, on niin rankasti pinnotettuja (ensin luulin olevani väärässä ketjussa). Valkosista en tämän kuvan perusteella sano mitään.
- @nia
Kiitos Peikko, valkoisten helmien ominaisuuksilla ei ole mitään muuta merkitystä kuin ajatukseni, että jos ne ovat esim. muovia, niin nuo mustat tiedustelemani tuskin sitten mitään mustia timanttejapeikko wrote:Sanoisin että lasia, on niin rankasti pinnotettuja (ensin luulin olevani väärässä ketjussa). Valkosista en tämän kuvan perusteella sano mitään.

Laitoin tiedusteluni tänne "Luonnonmateriaaleihin" siksi, kun täällä oli valmiina tämä "Tunnistaako joku..."
- @nia -
- peikko
En mitenkään tarkoittanut, ettei kysymyksesi tänne sopisi, yritin vain havainnolistaa miten vahvasti helmet minusta lasilta vaikuttaa 

- @nia
Kaikk' hyvin! Lasisiksi korun omistajakin helmiä uumoili, ja sinun varma mielipiteesi vahvistaa tätä. Kiitos siitä. Itselleni varsinkin mustat kivet ovat vaikeita ja olen luullut, että AB-käsittely on sellainen hiljaa hiipuva...peikko wrote:En mitenkään tarkoittanut, ettei kysymyksesi tänne sopisi, yritin vain havainnolistaa miten vahvasti helmet minusta lasilta vaikuttaa
- @nia -
Sanoisin kanssa @nia, että lasia.....ja itse olen kanssa törmännyt vastaaviin vanhoihin lasihelmiin, joisssa AB-käsittely pysynyt hyvin.
Tiedä sitten satavarmaksi sanoa
Tiedä sitten satavarmaksi sanoa

-
Sanoisin nuiden olevan aika varmasti näitä http://www.firemountaingems.com/czech_f ... p?navsrc=2
Ainakin ulkonäkö vastaa ja nämähän on ollu markkinoilla jo todella kauan.
- @nia
Kiitoksetmikael0k wrote:Sanoisin nuiden olevan aika varmasti näitä http://www.firemountaingems.com/czech_f ... p?navsrc=2

- @nia -
Tämän takia vintagehelmet ovat niin upeita!@nia wrote: Josko tästä voi päätellä, että ennen vanhaan kaikki tehtiin hyvin ja kestäviksi, myös helmet.
Lasihelmissä, vanhoissakin, on yleensä tarpeeksi suuret reiät hopealangalle, joten eiköhän linkitetty koru onnistu vallan mainiosti.
- Maikki
Sateenkaarikäsittely on hyvin kestävä ja on jollakin tapaa molekyyli- tms. tasolla sitoutunut lasiin, toisin kuin pintavärjäys tai helmiäis- tai metallipinnoitukset. Se kestää vaikkapa pesemisen.@nia wrote:Kestääkö AB-käsittely lasissa noin kauan?
Leikin tulella
-
Mielestäni noita mustia sanottiin "margasiitti"-helmiksi, joita oli viistekivinä istutettuna krääsäsormuksiinkin,mutta ne olivat hyvin mustan timantin oloisia,just vintage-koruja.Kiva,että entisöit vanhan korun,luulen,että noi valkoiset helmet ovat ihan muovia.Itselleni tuli vastaavanlainen helminauha korjaukseen (ilman noita pieniä helmiä) ja sidoin sen helmisilkkiin.