Muovisuojaus punokseen?

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
Haitula
aloittelee siemenhelmillä
Oikea käyttäjä:Olen
Muovisuojaus punokseen?

Post by Haitula » Sun Apr 22, 2012 10:39

Laitan ihan oman aiheen tästä. Mun pitäisi saada liitettyä kaksi nauhaa/punosta toisiinsa niin , että muodostuu lenkki. Eli tavallaan se toinen naru kyljestään toiseen kiinni (onpa vaikia selittää). Haluaisin että siitä tulis mahdollisimman siisti. Siihen päälle pitäis keksiä joku suojaus, joka vois olla pitkä putkihelmikin, mutta onnistuisko se muovisuojalla? Tietääkö joku saako jostain esim. ohutta muoviputkea tai muuta muovia, jonka siihen vois kieputtaa ja voiskohan sitä sulattaa siihen päälle, että se jäis siistin näköseks?
Tinjami
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku:5

Re: Muovisuojaus punokseen?

Post by Tinjami » Sun Apr 22, 2012 11:36

Kutistesukkaa? Ainakin Biltemassa on muutamia värejä, muualla olen törmännyt vain mustaan. Etrassa on ollut myös liimalla varustettuja eli putken sisällä on kuumaliimaa.
Ei, en ole hidas.
Olen kroonisesti myöhässä...
Loulou

Post by Loulou » Sun Apr 22, 2012 13:22

Kutistesukka tuli minullekin mieleen. Bauhausissa on ollut useampia värejä myös, ja eri kokoja.
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Sun Apr 22, 2012 13:25

Kutistesukka voi toimia hyvin, jos vaan se nauhamateriaali kestää kuumentamista.

Mulla tuli sellainen mieleen, että jollain ohuella silkkilangalla voisi sitoa sen liitoksen. Eli ohutta lankaa pyörittää siihen muutaman kerroksen niin, että saa tukevan liitoksen. Ja tietty sen aloituskohtaan ja loppuun solmu, ja viimeiseksi pari kerrosta kirkasta lakkaa, vaikka kynsilakkaa. Eli jotain tuohon tyyliin: http://www.youtube.com/watch?v=YgU6F87LDrM
Othel

Post by Othel » Sun Apr 22, 2012 13:29

Minähän päällystäisin sen liitoskohdan siemenhelmistä tehdyllä peyote-putkella.
Haitula

Post by Haitula » Sun Apr 22, 2012 15:44

On ollut todellinen onni, että olen löytänyt tälle foorumille :D :D Ootte mahtavia. Kutistesukka :shock: , nevö hööd, piti oikein googlettaa. Eli se laitetaan liitoskohdan päälle ja sytkärillä esim. kuumennetaan? Ymmärsinkö oikein? Ja mähän voin liimata/ommella sen pätkän kyljestään toiseen kiinni siten , että naru jatkuu sitten vain yhtenä jatkossa. Ja tuo kutistesukka suojaa sitä. Myös muut ehdotukset on tosi hyviä, kiitos videolinkistä!! Ja myös siemenhelmi idis on hieno, siitä tulis ainaskin tosi nätti 8)

Kyllä on hankalaa näiden nauhojen ja nyörien kanssa pelata, huh sentään. Mutta ehkä se on sen arvoista. Haluaisin aina mahdollisimman siistin ja tyylikkään lopputuloksen ja pääni puhki aina mietin, että miten se voi onnistua.
Seatear
lasihelmien lumoissa

Post by Seatear » Sun Apr 22, 2012 16:17

Käyttäisin mieluummin kuumailmapuhallinta tai vaikka silitysrautaa pitäisin n. parin sentin päästä, kuin ihan liekkiä. Jos käytät lankaa/nyöriä/punosta alla, niin se voi syttyä liekistä palamaan.
Loulou

Post by Loulou » Sun Apr 22, 2012 16:27

Minä olen kerran saanut kutistesukankin liekkeihin, kun tein mökillä veneköyttä ja ainoa lämmönlähde saatavilla sillä hetkellä oli tulitikku... Eli ei ehkä tosiaan avotulta siihen kannata käyttää :).
Haitula

Post by Haitula » Sun Apr 22, 2012 17:12

Selkis eli kuumailmapuhallin sitten tilaukseen :) Mitä mieltä olette, olisko liimallinen vai ilman parempi? Liimaan/ompelen köydet kyllä toisiinsa kiinni, eli tuo tulisi siihen vain viimeistelyyn ja suojaukseen? Jos se imee ihan kiinni, niin taitaaa se myös pitää rakennetta yhdessä/tukea?
Loulou

Post by Loulou » Sun Apr 22, 2012 17:25

Täytyy tunnustaa, etten edes tiennyt, että niitä on liimallisiakin...Eli en osaa sanoa, kumpi olisi parempi, valitan!
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Sun Apr 22, 2012 19:54

Vähän riippuu siitä, millaisen liitoksen haluaa. Liimallinen kutistesukka on vähän paksumpaa ja sitä liimaa saattaa helposti tursuta päistä ulos, joten tulos ei välttämättä ole kovin siisti. Paremmin se liimaversio pysyy kiinni, joten jos se on tärkeä ominaisuus, niin sitten kannattaa laittaa liimaversiota. Se liima on samaa tavaraa kuin mitä yleensä käytetään kuumaliimapistooleissa, joten liimauksen voi tehdä niinkin, että ensin levittää ohuesti punoksen päälle normaalia kuumaliimaa ja laittaa sen päälle liimattoman kutistesukan. Se kuumaliima sulaa siellä alla kun kutistesukan kuumentaa.
Post Reply