joustavat langat?

Vaijeriin ja nauhaan pujottamalla valmistetut korut; materiaalit, tekniikat ja työvälineet.

Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä:Olen
joustavat langat?

Post by Eowyn » Mon Jun 27, 2005 1:38

Olettekos käyttäneet helmikoruissanne joustavia lankoja? Mulla on kahdenlaista: sellaista läpikuultavaa, kuin paksua siimaa, ja sitten sellaista mustaa tavallisen langan näköistä. Kumpaakaan en ole vielä käyttänyt, kun en oikein tiedä, miten hyvin ne mahtavat kestää.

Onko kokemuksia?
SusiSiili
lasihelmien lumoissa
Lasku:5

Post by SusiSiili » Mon Jun 27, 2005 17:34

Aikoinaan kuin aloitin helmeilyn niin ärsyynnyin ihan suunnattomasti kun Nymolankani venyi niin mahdottomasti työtä tehdessä. Lähetin sitten sähköpostia Villihelmeen ja kyselin langoista ja niiden ominaisuuksista. Vera-Aleksa sitten kärsivällisesti selitti että joustolanka on siitä näppärä että se on loppujen lopuksi edullisempaa ostaa, koska yhdestä rullasta saa venytettyä lankaa pidemmäksi. Sitä pitäisi sitten venyttää ennen korun tekoon ryhtymistä (joka oli mulle ihan uusi fakta!).

Mutta taitaa olla meikätytöllä väärä venyttämistekniikka hallussa kun tuntuu siltä että lanka venyy yhä, ja koru menettää haluamani ryhdikkyyden. Eli tännepäin saa pistää vinkkejä ja neuvoja langan käsittelemiseksi ;) nimim. "Uusavuton"
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Mon Jun 27, 2005 17:46

Tiedätkö, en ole ikinä huomannut, että Nymo joustaisi :shock: Olen käyttänyt Nymoa koko helmihulluuteni ajan, eikä mulla kyllä ole ollut sen kanssa ongelmia (mitä nyt menee solmuun vähän väliä jos lanka on pitkä... :evil: )... Onkohan tuota nymoa sitten monenkinlaista, jos se sulla kerran venyy...?
Päivi
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Päivi » Tue Jun 28, 2005 17:06

Mä taas sain heti alkuun neuvon, että sitä nymoa (mulla d-nymo) pitää venyttää ennen työn aloittamista ja aina työtä tehdessäkin välillä venytellä(en aina innoissani kyllä muista). Joskus olen tehnyt hieman liian tiukkaa ja lopputulos ei ole oikein miellyttänyt niin vielä silloinkin olen varovasti venytellyt korua niin siitä on tullutkin sitten ihan ok.

Itse yleensä vahaan langan ja sitten venyttelen sitä pienissä pätkissä.
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Fri Jul 01, 2005 9:15

Eilen sitten lopultakin tajusin, mistä te kaksi puhutte :) Käytän pääasiassa kahta lankaa, mustaa ja valkeaa, ja oletin molempien olevan täsmälleen samaa lankaa. Nyt kun siirryin pitkästä aikaa mustasta valkeaan, huomasin sen valkean langan olevan selvästi ohuempaa... ja venyvän :shock: En tajua, miksen ole aiemmin huomannut. Se hyvä puoli oli siitä kärsivällisestä venyttelystä, että lanka suoristui aika paljon eikä mennyt solmuun koko aikaa :D
SusiSiili
lasihelmien lumoissa

Post by SusiSiili » Fri Jul 01, 2005 12:25

Eowyn wrote:Käytän pääasiassa kahta lankaa, mustaa ja valkeaa, ja oletin molempien olevan täsmälleen samaa lankaa. Nyt kun siirryin pitkästä aikaa mustasta valkeaan, huomasin sen valkean langan olevan selvästi ohuempaa... ja venyvän :shock:
Jepulis, ihan sama tilanne täällä :D. Nymoa löytyy mustaa ja valkeaa, ja itsekin tuossa ihmettelin että se valkea on tosi ohutta, tuntui samanlaiselta kuin hammaslanka. Musta Nymo taas tuntuu tavalliselta ompelulangalta, ja se ei omasta mielestäni veny aivan yhtä paljoa.

Kokeilin tänään tuota langan vahaamista huolellisesti ja venyttelyä pienissä pätkissä: lanka ei mennyt yhtä pahasti sotkuun kuin yleensä, eikä korutekele vaikuttaa ihan tukevatekoiselta, venyttely varmaankin auttoi asiaa :D.

Tuntuu ihan idioottimaiselta painia tällaisten yksinkertaisten ongelmien kanssa kun on nyt harrastanut näiden korujen tekoa jo yli puoli vuotta ja tehnyt vaikeankin oloisia koruja. Mutta minkäs sille voi kun ei ole käynyt kursseja saatika tilannut koruohjeita netin kautta, täytyy oppia asioita kantapään kautta ;).
Vikki

Post by Vikki » Wed Oct 01, 2008 18:40

Tuttavani osti Snön korun jossa oli kookkaita mv-helmiä ja uskoisin että vuorikristallinugetteja jotka nekin aika kookkaita ja nämä olivat tällaisessa läpinäkyvässä joustolangassa.

Uskaltaisiko kivihelmiä laittaa joustolankaan, rannekoruihin lähinnä ajattelin? Mitä mieltä olette? Mihin olette käyttäneet? Kestääkö?

Miulla on rullallinen tälläistä läpinäkyvää silikonimaista joustolankaa, harmi että siinä ei ole mitään nimeä eikä muutakaan merkintää enkä edes muista mistä olen tilannut / ostanut. Onko näissä olemassa eri vahvuuksia?
"Onpa ihanan monta ihan tuntematonta!"
http://vikkityyli.blogspot.com/
Muikku
Moderaattori

Post by Muikku » Wed Oct 01, 2008 18:45

Jeh, voi käyttää, ja kestää. Miun galleriassa jossainpäin on rannekoru jonka tein kesällä ennen juhannusta ja pidin sitä halkosavotassa. Siinä oli muistaakseni 10 mm brontsiittikolikoita ja kullattuja väliosia.

Jos kivet ovat painavia tai reiän reuna on terävä, en suosittelisi. Mutta 6 - 8 mm kiviin sopii oikein hyvin. Tykkään joustolangasta, etenkin kesäkoruissa.
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
Kerttu

Post by Kerttu » Wed Oct 01, 2008 19:44

Mulla on Mieheltä saatuja Snön joustavia käsikoruja ja oikein hyvin ovat kestäneet ahkeraa käyttöä. Yhdessä on just niitä isoja mv-helmiä ja se on kyllä löystynyt aika paljon, mutta on silti käyttökelpoinen. Yllätyin itsekin etteivät ole hajonneet vaikka välillä on jääneet kiinnikin johonkin.

Oon joskus tullut hankkineeksi rullan samanlaista joustolankaa, mutta yhden yhtä korua en oo siitä saanut vielä tehtyä, kun en ole keksinyt oikeaa tekniikkaa sen käyttöön... :oops:
Pante
suunnittelee Balin-matkaa

Post by Pante » Wed Oct 01, 2008 20:13

mäkin mietin, että miten sen laittaa kiinni.. siis solmukohta mietityttää...
sydämellinen pila vai pelkkä onnettomuus
TinttiO
hamstraa hopeahelmiä

Post by TinttiO » Wed Oct 01, 2008 20:19

Suomenjalokivituotteessa näin muutaman käsikorun, joissa oli käytetty joustolankaa ja niihin ei oltukaan tehty solmua vaan langan päät oli vedetty parin hopeahelmen (n.2mm) läpi ja sitten litistetty pallot. Näytti toimivan, en ole vielä itse testannut.
Muikku
Moderaattori

Post by Muikku » Wed Oct 01, 2008 22:53

Tavallinen kiinnityshelmi toimii miun mielestä parhaiten. Langan päät eri suunnista helmen läpi, veto sopivan tiukalle (siis niin, että lanka ei jää venytykseen, mutta lankaa ei myöskään näy helmien välistä), helmen puristus ja päälle kiinnityshelmen suoja. Tulee nätti :D ja jos korussa käyttää pyöreitä metallihelmiä muuallakin, ei tuo yksi kiinnityshelmen suoja erotu niistä yhtään.
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
Pante
suunnittelee Balin-matkaa

Post by Pante » Thu Oct 02, 2008 9:20

no noin mä olen miettinyt, mutta eikö se silikooni hakaudu poikki?
Ei ilmeisesti :)
sydämellinen pila vai pelkkä onnettomuus
Kerttu

Post by Kerttu » Thu Oct 02, 2008 9:57

Noissa Snön koruissa on metalliset välipalikat, enkä ole huomannut mitään kulumisen merkkiä langassa.
Vikki

Post by Vikki » Thu Oct 02, 2008 16:49

Kiitos vaan!

Viikonloppuna alan kokeilemaan :D
"Onpa ihanan monta ihan tuntematonta!"
http://vikkityyli.blogspot.com/
Post Reply