Hopealenkkispiraalin sahaaminen

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

anzu
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by anzu » Wed Jan 31, 2007 21:23

Masse wrote: Pieni haveri sattui HP:tä tehdessäni...sahasin onneton sormeen sahatessani rinkuloita :hui: ja nyt on sitten etusormessa vekki muistutuksena :oops: ...
Hienoja ketjuja!

PS. Jokaisella hopea/kultasepällä pitää ainaki yks sormi olla vekkejä täynnä ;)
Ite käytän useasti nahkavahvikkeisia työhanskoja siinä kädessä millä pidän siitä "vieteristä" kiinni.
-anzu
AnneKa
Lasku:5

Post by AnneKa » Wed Jan 31, 2007 22:19

Tuota, anteeksi mutta missä vaiheessa te sahatessa pidätte vieteristä kiinni?
Mulla on semmonen pieni kumileukainen viilapenkki( Biltemasta ostettu) johon laitan vieterin vaakaan ja veivi jossa kolo päässä vieterin sisällä. Kiristän leuat niin kireälle että vieteri pysyy hyvin, mutta ei niin kireälle että menisi lenkit muodottomaksi. Sitten vaan sahaamaan kolon kohdalta. Muutaman kerran täytyy vieteriä siirtää, mutta ei ole sormet vaarassa ja saa sahattua koko vieterin.
Siru

Post by Siru » Wed Jan 31, 2007 22:25

Minä taas en osaa muutoin sahata kuin pitämällä vieteriä käsissä viilauspuuta vasten ilman mitään sisäpuolisia tankoja. Siinä niitä vekkejä tulee jos on tullakseen, itsellä ei yleensä sahaudu kuin peukalon kynsi! :lol:
Wear your HELMET with pride!
anzu

Post by anzu » Wed Jan 31, 2007 22:27

AnneKa wrote:Tuota, anteeksi mutta missä vaiheessa te sahatessa pidätte vieteristä kiinni?
Noku minähä en käytä mitää tukia enkä apuja, vaa pidän sitä vieteriä sormien välissä eli vasemmass käessä. Että kyl niitä vekkejä voi muutama tulla. Koko etusormi näyttää pommituksessa olleelta.
-anzu
Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä:Olen

Post by Eowyn » Wed Jan 31, 2007 22:29

Minä teen näin:

Image

Puikko on tuossa spiraalin sisällä tukena.

...ja vain kerran olen sahannut sormeeni :lol2:
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
AnneKa

Post by AnneKa » Wed Jan 31, 2007 23:09

Minä teen näin
Image

eivätkä sormeni ole vaarassa. Tässä vielä toinenkin kuva
Image.
Kuvat on vähän suuret, mutta näkyy paremmin mitä tarkoitan. Tällä hetkellä työpöytänäni olohuoneen pöytä :oops: . TV:tä katsellessa on niin kiva suunnitella ja väsätä koruja :wink:
Last edited by AnneKa on Fri Mar 02, 2007 11:02, edited 3 times in total.
virpih
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by virpih » Wed Jan 31, 2007 23:13

ihan tällen by the way, että mikäs puikko teillä on tuolla spiraalin sisällä ja mistä olette hommanneet sen?ja siinä on ilmeisesti joku "lovi" niin miten sellaisen siihen puikkoon saa?
Henna
Moderaattori

Post by Henna » Wed Jan 31, 2007 23:13

Hyvä kun tuli puheeksi! Mun onkin pitänyt muutaman kerran kysellä samaa. Sirun opissa olleena yritin kovasti sahata lenkkejä suoraan pötköstä, ja sujuihan se, mutta oli kovin hidasta. Sitten vaan kokeilin kerran laittaa pötkön vaakaan kahden puupalikan väliin penkkiin kiinni. Napakasti, mutta ei niin tiukalle että lenkit vääntyisivät. Ja siis sisällä ei ole mitään puikkoa tukena, spiraali vain. Siinä on hyvä sahata, eikä systeemi mun mielestä pahemmin naarmuta tai muuten tuhoa lenkkejä. Välillä joutuu siirtämään pötköä eteenpäin. Kai tämä tapa on ihan ok, kun kerran lopputulos on ok? Ohuesta langasta tehdyt isot lenkit tietysti menee lyttyyn helpommin, että aika varovasti lähtisin tekemään jotain neljän millin lenkkejä o.8millin langasta.

So här:
Image

PS. Taidanpa heittää nämä viimeisimmät viestit tuonne metallinurkkaan, kun tästä tuntuu muodostuvan enemmänkin juttua.
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Wed Jan 31, 2007 23:20

No perhana :D Olin juuri jakamassa ketjua, kun yhtäkkiä näin ketjun viimeisenä Hennan viestin, jossa ilmoitti jakaneensa ketjun jo :lol2:
Henna
Moderaattori

Post by Henna » Wed Jan 31, 2007 23:21

Sori :whistle:
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Wed Jan 31, 2007 23:25

Hyvähän se vain on, että on ahkeria työntekijöitä :rofl:
AnneKa

Post by AnneKa » Wed Jan 31, 2007 23:31

Mulla on kaksin kappalein noita veivejä joilla spiraaleja värkkään. Toista käytän sahaukseen ja toisella veivaan vieterit. Puikot on suurimmaks osaks mun vanhoja kudinpuikkoja,pienimmät hitsauspuikoista ja jättikokoisia(7,8,10) sain mun työkaverilta. Hänen miehensä väänsi veiviosankin mulle valmiiksi. Raon sahasin pienellä rautasahalla.

Itse tykkään et se "tuki" on siel vieterin sisällä. Varsinkin kun sahailen välillä 0,8:lla isojakin lenkkejä, kun pitää aina kaikkea kokeilla. Mutta nämähän on niitä makuasioita. Jokainen varmasti löytää juuri itselleen sopivan tyylin. Pakasterasiaa tykkään myös käyttää sahatessa. Lenkit napsahtelee nätisti rasiaan eikä tartte metsästää kauheesti lattialta, kun toi siivous ei oo muutenkaan mun parhaita puolia :oops:
Last edited by AnneKa on Wed Jan 31, 2007 23:42, edited 1 time in total.
Jane

Post by Jane » Wed Jan 31, 2007 23:37

virpih wrote:ihan tällen by the way, että mikäs puikko teillä on tuolla spiraalin sisällä ja mistä olette hommanneet sen?ja siinä on ilmeisesti joku "lovi" niin miten sellaisen siihen puikkoon saa?
Minä oon kaikkia puikkoja alunperin hommannut kaksi kappaletta.
Toinen on väännetty kammeksi, spiraalin tekoa varten ja toinen on toisesta päästä osan matkaa käännetty 90 asteen kulmaan.Tuosta 90 asteen kulman jälkeen se pienempi matka sitten lukitaan alapäästä tuohon pöytään. Käytän kyllä vähän sormiakin tukena. Se on vaan sahalla sahattu se lovi sinne päähän. Itse käytän sahauksessa " sahauspöytää"
itse tekemä vielä kaiken lisäksi tai tein niitä silloin kaksi, kaverille kanssa.
Ei se kaunis ole mutta toimii.

tulipa taas sekava selostus

jane
virpih
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by virpih » Wed Jan 31, 2007 23:38

mikäs se ois sitten niinku ostoslista ja mihinkin kauppaan jos halluu noita hopearenkaita itse rueta väänteleen? :D
Henna
Moderaattori

Post by Henna » Wed Jan 31, 2007 23:48

Saha, siihen teriä ja hopealankaa (tietty) (esim. Kankurinaitta)
Pieni viilapenkki (ei maksa paljon, omani ostin kahdella eurolla Mikko Keskiseltä Töysän Tuurista mutta saahan nuita mistä tahansa rautakaupasta)
Puikkoja jotka väännetään kammeksi ja joiden ympärille lankaa kierretään -> kannattaa ensin penkoa omat ja tuttavien neulepuikot, autotallivarastot ja muut sellaiset potentiaaliset paikat ja vasta jos jotain tiettyä koko ei löydy, niin voi marssia rautakauppaan tahi tilata Kankurinaitasta
Kaksi puupalikkaa, joiden materiaaleista ja hankintapaikoista löytyy lisätietoa tästä
Post Reply